Ukrainan ja Venäjän tilanne uskonnollisesti

Huomioksi vielä, että Kiovan ruhtinas Juri Dolgoruki perusti Moskovan vuonna 1156 ja Moskovan ruhtinaskunta perustetiin 1283. Moskova kuului tätä ennen Suzdalin ja Vladimirin alueisiin. Vladimirin suurruhtinaskunta vaikutti vuosina 1157–1318. Vuonna 1318 Vladimir joutui Moskovan ruhtinaskunnan valtaan. Tällöin Moskovasta tuli suurruhtinaskunta.

Tämän jutun kanssa on vähän siinä ja siinä, että kuuluisiko se sittenkin Ort. kirkko ja usko -ketjuun, mutta pannaan se nyt tänne. Eli siis tämä porukka on Moskovan patriarkaatin alainen, juliaanista kalenteria seuraava seurakunta Helsingin ortodoksisen hiippakunnan kanonisella alueella.

Tämmöinen päällekkäisyys ei ole ortosfäärissä mitenkään tavatonta, mutta yleensä nämä kanoniset limittäisyydet selittyvät pitkälti ko. uskovien etnisellä taustalla. P. Nikolain seurakunnankin tapauksessa tämä lienee ollut lähtökohtatilanne, eli alun perin jäsenistö oli kai umpivenäläistä. Mutta onko tämä enää tilanne? Saako p. Nikolain seurakunta suomalaisia käännynäisiä tai hiippakunnan vaihtajia esim. kalenterikysymyksen tai Hgin hiippakunnan “ambrosiaanisiin” painotuksiin tympääntymisen takia?

Ainakin yksi supisuomalainen proselyytti seurakunnan rullista ainakin löytyy, nimittäin ex-luterilainen pastori Juha Molari, joka on toinen kahdesta tunnetuimmasta Putin-trollista maassamme. Joidenkin tietojen mukaan, Molari olisi jopa “tunnetuimpia suomalaisia ortodokseja maailmalla”; “maailma” kai tarkoittaa tässä Venäjää.

1 tykkäys

On siellä kantaväestöäkin. Itsekin käyn ajoittain siellä. Mukavanoloinen seurakunta, tavallaan jopa kotoisampi kuin Uspenski. En sen kummemmin itse ole tympääntynyt mihinkään kirkkopoliittiseen, mutta se nyt sattuu olemaan näppärän matkan päässä.

Kiitos kirjoittaneille!
Upeaa pohdintaa ja tiukasti asiassa. Olen nauttinut.
Merjalaisten ja tshuudien ym. porukasta taisivat unohtua vielä muromalaiset.
Eikö joen nimi “Moskva” periydykin heiltä?

Muistaako joku lukeneensa, kenen luona se W. W. Putin mahtoi käydä saunassa siellä Tverissä? Sukulaisia?

Moskovan nimen alkuperästä on eri teorioita, ja eniten kannatusta saa tietääkseni tulkinta, jonka mukaan nimi olisi peräisin merjalaisten kielestä. Oka-joen nimen alkuperä on sekin erään teorian mukaan suomalais-ugrilaista perua ja olisi itse asiassa samaa juurta kuin “joki”. Minusta tämä tosin haiskahtaa vähän ns. kansanetymologialta, mutta mitäpä minä tiedän.

Joki, jokha, ???
Noooh, karjalaisia asui nykyiseen Arkangelin seudulle asti.

On ollut mielenkiintoista seurata uutisia 25 vuoden takaa. Muistan elävästi tunnot sillloin, kun tuo vallankumousyritys oli meneillään. Oli todella kireä tunnelma silloin.

Tohtori Juha Molari on oman bloginsa mukaan palannut takaisin luterilaisuuteen. Vuoden 2016 alussa hän ilmoitti halustaan palata takaisin papiksi ja ottaneensa yhteyttä piispa Irja Askolaan. http://juhamolari.blogspot.fi/search?updated-max=2016-03-04T12:20:00%2B02:00&max-results=7

Kappas. Se kääntymys ei kauaa kestänytkään.

Liekö koskaan kovin syvällistä ollutkaan. Molarin teksteissä oli luettavissa varsin vähän viitteitä ortodoksiseen uskonkäsitykseen, vaikka luulisi hänen teologina olevan taipuvainen sellaisten reflektointiin. Tällaisten välttämiseksi suositellaan harkintaa ja riittävän pitkää katekumeeniaikaa.

1 tykkäys

Olisiko tuolla pappeudella miten iso painoarvo asiassa, kun hän niin paljon sitä bloggauksessaan korostaa?

[quote=“Petrous, post:43, topic:148, full:true”]
Liekö koskaan kovin syvällistä ollutkaan. Molarin teksteissä oli luettavissa varsin vähän viitteitä ortodoksiseen uskonkäsitykseen [–].[/quote]

Jotenkin tätä saattoi epäillä. Hartaana russofiilinä Molari vaikuttaa minusta juuri sellaista “etniseltä” ortodoksisuusfanittajalta, joista oli puhetta jossain toisaalla. Siksi pistin tuon Nikolauksen srk./Molari -postauksen tähän ketjuun enkä Ortodoksinen usko ja kirkko. -ketjuun. Sinänsä koko mies on minulle täysi mysteeri; mistä ihmeestä hänen Venäjä-rakkautensa oikein nousee?

Mitään aitoa kääntymystä tuskin koskaan olikaan. Molari ja se toinen des, dosentti vain katsoivat että liittyminen Moskovan patriarkaatin muodolliseen käskyvaltaan sopisi oikein hyvin heidän muutoin muskoviittiseen agendaansa. Valtiorikosoikeus olisi oikea paikka molemmille, sillä enemmän he ovat Suomea vastaan rikkoneet kuin Kake “koplaus” Juhantalo.

Hei! Oletteko lukeneet miten Juha Molari kommentoi keskusteluanne blogissaan.

Molarille tiedoksi: Uskojarukous ei ole mikään opiskelija-foorumi. Täällä keskustele kaikenikäisiä ihmisiä ikähaarukalla 18-80 vuotta.

Pistetäänpäs tähän yksintein hyperlinkki.

Suomen evankelisluterilainen kirkko ja Venäjän ortodoksinen kirkko ovat tokikin käyneet oppikeskusteluja. Nämä keskustelut ovat ilmeisesti sujuneet paremmin kuin tajusinkaan:

“Michelange-nimimerkki sanoo, että ”kääntymys” ei kauan kestänytkään. ”Kääntymyksestä” ei ole koskaan ollut kyse, koska kyse on yhdestä kirkosta.”

Helsingin piispa Irja Askola ja Moskovan KP patriarkka Kirill ovat siis yhden ja saman kirkon piispoja. Yeah, riiiight

4 tykkäystä

Hän tarkoittanee sitä näkymätöntä kirkkoa, johon luterilaiset uskovat. Blogissaan J.M. selittää, että hänen Venäjän kirkkoon liittymisensä oli käytännöllistä laatua, koska hänen vaimonsa ja lapsensa kuuluvat Venäjän ortodoksiseen kirkkoon. Kirkon helmasta hänet (jos ymmärsin oikein) vieroittivat kirkkoslaavin oppimattomuus ja pitkät kirkkomatkat. Moskovan patriarkaatin kirkot sijaitsevat Helsingissä Hietaniemessä ja Munkkiniemessä.

Itseäni nyt hämmentää tässä kääntymisiä enemmän se, miksi Molaria kiinnostaa, mitä anonyymillä internet-foorumilla hänestä kirjoitetaan. Hieman koomiseksi asian tekee vielä se, että tämä sinänsä asianmukaisesti mainitsee lähteen, mutta samalla tuo palstalle sellaisia ihmisiä, joita muuten eivät löytäisi tai kiinnostuisi koko palstasta.

Joka tapauksessa, ortodoksinakin toivon tälle kaikkea hyvää. On ihan asianmukaista ja ymmärrettävää, että eroaa sellaisesta kirkosta, jonka ei koe vastaavan omaa uskonymmärrystä tai jonka ei koe muuten itselleen sopivaksi.

1 tykkäys

Niinpä näkyy kirjoittaneen ja ihan uskollisena tyylilleen. Molarilla on toki paljon kertomuksia kirkkoon liittymisestään ja havainnoistaan. Ne mielestäni tosin muistuttavat enemmän vertailevan uskontotieteen alkuaikojen lähestymistavalla tehtyä ulkokohtaista vertailua kuin tohtorikoulutetulta odotettavia syvällisiä teologisia pohdintoja. Kirjoituksissa on lähes poikkeuksellisesti esillä käsite Venäjän ortodoksinen kirkko ja paino taitaa olla ensimmäisellä sanalla. Korostus on outo, mutta sopii Molarille. Jonkun muun mielestä se pitäisi mieluummin olla viimeisellä sanalla.

Suositus katekumeeniajasta ei ole minun. Siksi se olikin kirjoitettu passiiviin. Varhaisessa kirkossa katekumeeniaika oli kolme vuotta. Nykyisin lähdetään siitä, että kirkkoon liittyvä päättää itse yhdessä pastorina kanssa.

On aina mukavaa, jos joku pitää nuorena.

1 tykkäys

Ukraina on tänään juhlinut 25-vuotista taivaltaan vapaana kansakuntana. Eivät ole olleet helppoja vuosia, mutta eiköhän se siitä vähitellen ala lutviintua.

3 tykkäystä