Ekum. patriarkaatti sallii pappien uudelleenavioitumisen

http://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/23626-apofasi-tou-oikoumenikou-patriarxeiou-gia-deutero-gamo-iereon

Ortodoksi.net kirjoittaa Facebook-sivullaan:

Kreikkalainen uutistoimisto Romfea kirjoittaa uutissivullaan, että Konstantinopolin ekumeenisen patriarkaatin Pyhä synodi on hyväksynyt päätöksen, jonka mukaan ortodoksinen pappi, joka on leskeytynyt tai eronnut vaimostaan, voidaan vihkiä toiseen avioliittoonsa.

Päätös on melko historiallinen ortodoksisessa kirkossa, vaikka mm. Suomessa siihen (toiseen avioliittoon) on usein sovellettu ns. ekonomiaa (kreik. oikonomeia, kts. tarkemmin Ortodoksi.netistä:
Ekonomia ja akrivia – Ortodoksi.net) eli toinen avioliitto on tietyissä tilanteissa ja tietyn ajan jälkeen joskus hyväksytty. Kuitenkaan käytäntö ei ole ollut noissakaan tapauksissa yhtenäinen, vaan on jonkin verran riippunut hiippakunnan piispasta, jonka päätösvaltaan asia kuuluu.

Edelleenkään Pyhän synodin uuden linjauksen mukaan ei ilmeisestikään ole hyväksyttävää, että pappi ottaa eron vaimostaan mennäkseen naimisiin toisen naisen kanssa. Jokainen tapaus tutkitaan erikseen ja piispa arvioi edelleen syyt ja seuraukset, mutta nyt sekin on ehkä hieman helpompaa ja laajempaa, koska käytäntö ulottuu nyt kaikkialle ekumeenisen patriarkaatin vaikutusalueelle.

Konstantinopolin ekumeeninen patriarkka lähettää vielä asiasta tarkemmat ohjeet kaikille virallisille tahoille ja todennäköisesti ja toivottavasti samalla tarkennetaan myös mm. sitä tilannetta, voidaanko maallikkona eronnut vihkiä nyt pappeuteen. Aiemmin sekään ei ole ollut mahdollista.

Alla olevassa linkissä taustaa 1990-luvun kirjoituksista ko. asiaan.

IMO vähän surullinen päätös. En tiedä onko vähän hassua lausua maallikkona mielipiteitä asiasta, mutta ei minusta tällaisissa asioissa pitäisi yksittäisen patriarkaatin sooloilla.

Näin luterilaisena mua vähän ärsyttää, että tässäkin asiassa ortodoksinen kirkko (tai osa sitä) niputtaa lesket ja eronneet samaan kategoriaan. Mulle on jotenkin selvää, että nämä kaksi ovat hyvinkin erilaisia asioita luonteeltaan, ja on vaikea hahmottaa, millaisella raamatuntulkinnalla ne saadaan samaksi. Paavalihan suorastaan kehottaa nuoria leskiä menemään uusiin naimisiin, mutta eronneiden uudelle avioliitolle on hyvin vaikea löytää mitään tukea Raamatusta.

3 tykkäystä

Ymmärrän että asiassa voi hyvinkin perustein olla eri mieltä. Mutta että ärsyttää? Miksi?

Paavali lähinnä sallii eronneiden naimisen pitkin hampain, jos nyt muu ei kerta kaikkiaan onnistu.

En varmaan osaa selittää asiaa kovin hyvin, ja saatoin myös käyttää tunteestani epätäsmällistä ilmaisua. Ärsyyntyminen kuitenkin kohdistuu ensisijaisesti siihen, että leskien uudesta avioliitosta tehdään eronneiden tilanteeseen verrattava pitkin hampain -asia. Kun sen mukaan miten oon itse asian Raamatusta ymmärtänyt ja minkä ymmärryksen moni muu jakaa, leskien uusi avioliitto on täysin hyväksyttävä asia, ei mikään nippa nappa jossain tilanteessa ehkä sallittava myönnytys.

Ei ole, koska vain yksi avioliitto voi olla täysin sakramentaalinen avioliitto. On ihan sama onko uudestaan avioituva leski vai “elävän leski”, hän on joka tapauksessa menossa toiseen avioliittoon. Eihän sille mitään voi, jos puoliso jättää. Itse pappi ei saa hakea avioeroa. Minusta papit olisivat saaneet jatkossakin olla yksiavioisia. En pidä tuollaisesta ekonomiamahdollisuudesta.

1 tykkäys

P. Paavali ei kylläkään salli eronneitten uudelleenaviotumista. Ainoa tilanne on pakanuudesta kääntyneen tilanne, jossa pakanuuden jäänyt puoliso tästä syystä hylkää.

Hyvin ajateltu tämä muutos pappien mahdollisuudesta toiseen avioliittoon.

Ilmeisesti samansuuntaista logiikkaa mitä itse kannatan kaikenlaisten hairahdusten torjumiseksi. Ihmiset ovat ihmisiä, joiden on voitava elää ihmisen elämää niin pappeina kuin muinakin kristittyinä.

1 tykkäys

Erittäin vieras ajatus minulle, että jo papiksi vihitty voitaisiin vihkiä mihinkään avioliittoon, ensimmäiseen taikka toiseen. Olin elänyt siinä käsityksessä, että tästä olisi pidetty myös idässä aina kiinni.

1 tykkäys

Juuri noin, ja median mukaan nuorina leskeksi jääneet ortodoksipapit ovatkin innoissaan tuosta muutoksesta. Kielletty rakkaus -ohjelmassa tavattu entinen ortodoksipappi toivoo, ettei nuorten pappien tarvitsisi enää kokea samaa kuin hän. Leskipapin pitäisi elää selibaatissa, eikä solmia uutta avioliittoa leskeksi jäätyään. Ortodoksipappi sanoi selibaatille ei - ja menetti työnsä solmittuaan avioliiton. Median mukaan pappisoikeudet uuden avioliiton vuoksi menettänyt entinen Oulun hiippakunnan rovasti Kuisma Suopela jätti kantelun piispainkokouksen päätöksestä oikeusasiamiehelle. Leskeksi jäänyt Kuisma menetti pappeutensa rakastuttuaan niin ikään leskeksi jääneeseen Pirjoon. He haluavat tarinallaan herättää keskustelua ortodoksikirkon epäkohdista.

Todella surullista. Ekumeeninen patriarkaatti on kovin maallistunut. Olen pitemmän aikaa sunnitellut muuttoa Moskovan patriarkaattiin.

Aivan mahtava huvittumisen aihe se miten ihmiset reagoivat. Tässä taas nähdään käytännössä miten kirkon jäsenet eivät oikeastaan halua seurata Kristusta vaan omia käsityksiään Kristuksesta.
En naura muille vaan lähinnä itselleni.
On tutkittu tarkkaan että mikä on omasta mielestä kristinuskoa ja Kristuksen seuraamista. Sitten valitaan paikka missä se omasta mielestä toteutuu ja kiukutellaan heti kun hommat muuttuvat omien ajatusten vastaisesti. Näin ainakin minulla tämä suhtautuminen menee harva se päivä.
Ihan kuin apostolit, jotka joutuivat nielemään sen ettei Jumalan valtakunta tullutkaan heti maan päälle vaan ensin tuli ristin kuolema.

1 tykkäys

Ei kai se poista Kirkon ongelmia, vaikka vaihtaakin patriarkaattia.

Ekumeenisen patriarkaatin ongelmat johtuvat maallistumisesta, Ei niitä poisteta tekemällä lisää myönnytyksiä.

Toki ainahan voi vaihtaa patriarkaattia, joka sopii itselleen parhaiten, sillä maassammehan on uskonnonvapaus. :slight_smile:

Mitä myönnytyksiä? Kirkossa käymistä?

Patriarkaateissa on aina ollut ongelmia. Isät eivät ratkaisseet ongelmia vaihtamalla patriarkaattia muuten kuin siinä tapauksessa, kun patriarkaatti lakkasin olemasta ortodoksinen. En itsekään pidä erinäisistä patriarkaattimme ratkaisuista, mutta ei ole pakko pitääkään.

Oho. Kiinnostavaa. Tietääkö joku, ennakoiko mikään (muukin kuin ekonomiaperiaate) tätä päätöstä, vai tuliko tämä kaikille ihan puskista? Itse en muista nähneeni mitään veikkailuja tällaisesta, mutta en varmaan seuraakaan kaikkea missä tällaisesta olisi etukäteen huhuttu.

Osaavatko palstan ortodoksit sanoa, onko papin edelleen kiellettyä avioitua ensimmäisen kerran pappisvihkimyksensä jälkeen? Ainakin uutisteksti puhuu vain uudelleenavioitumisesta…

On. Suomessakin lienee kasa nuoria miehiä, jotka muuten saisivat vihkimyksen, mutta kun vaimo puuttuu.

Ironisesti muuten:

Pitää olla avioitunut ennen diakoniksi vihkimistä. Sen jälkeen ei tähän saakka ole saanut avioitua. Jos leskeksi jäänyt pappi on avioitunut uudestaan, hän on joutunut pysyvään toimituskieltoon.