Eutanasiaa ajetaan taas

Joo. Ikuisesti.

5 tykkäystä

Entä jos ei halua ainakaan tietoisuutensa elävän ikuisesti? Ehkä olen menossakin sinne kadotuksen puolelle kun tietyllä tavalla koen saneeni kaiken tässä elämässä, taivashan on niille jotka tässä elämässä eivät ole päässeet nauttimaan. Mahtavia juttuja on jo tapahtunut, eli mitä oikein vielä? Olen vuosien varrella aika paljon miettinyt omalla kohdallani tätä, niin että eri kantilta mietittyäni voin sanoa että lupaus ikuisesta elämästä ei ole minulle mitenkään erityisen houkutteleva.
Muutenkin tuntuu että nimenomaan tietoisuuden lakkaamiselta välttyminen ja ikuinen elämä tuntuu jotenkin lapselliselta lupaukselta ihmisen vetämiseksi kohti kohti uskoa. Ehkä sekin on jonkinlainen mystiikan allegoria ja totuus on jotain muuta. Toivottavasti, sillä en odota innoissani ikuisesti jatkuvaa nykyisen kaltaista elämää, mutta koen merkityksellisyyttä Kristuksen persoonassa. Kristinuskoa pitäisi voida sanoittaa niin että ei ole pakko olla innoissaan tuosta elämästä joka vaan jatkuu.

Ei kai se pelkästään jatku, vaan myös muuttuu paremmaksi.

Nimenomaan! Elämän jatkuminen ikuisesti tässä maisessa muodossa on kammottava ajatus. Siksi joidenkin tiedeintoilijoiden yritykset elämän pitkittämisestä tuhansiksi vuosiksi ovat ahdistivia. Myös vaikkapa Jehovan todistajien taivasnäky on painajaismainen; siellähän eletään kaikessa oleellisessa samoin kuin me nyt tässä ajassa; siellä asutaan taloissa, siellä käyskennellään kedoilla ja poimitaan kukkia, siellä ilmeisesti myös “naidaan ja mennään miehelle”… (Vai mennäänkö?) Kuka hitto sellaista voi kohdalleen toivoa.

2 tykkäystä

Hyvät kommentit sinulla ja Michelangella, kuitenkin, tässä jää edelleen auki että miksi minun pitäisi haluta uskoa johonkin sen takia että luvassa on joku hämärä paremmaksi muuttuva elämä.
Niin kuin sanoin, se ei tunnu houkuttelevalta, tässä elämässä on jo ollut aika mahtavaa, ja tuntuu paremmalta vaihtoehdolta vaan olla kiitollinen tästä mitä on ja nöyränä ja kiitollisena luopua siitä kun aika on.
Se, että materiaalinen elämä jatkuu minun jälkeeni, ja minussa lainassa olleet aineet ja energia jatkaa kierrossa on minulle jo melko paljon elämän merkityksellisyyden luova tieto. Jos tähän on jotain hyvää tulossa vielä päälle, sehän on kiva, mutta ei tunnu tarpeelliselta odottaa sitä kun nyt jo on ihan hyvin.
Edit.
Kristinuskolla on annettavaa tähänkin hetkeen. Itse asiassa minusta tuntuu että ikuinen elämä ja minun osallisuuteni siitä on olemassa juuri nyt. Minun on mahdollista elää sitä nyt. Ja jos kuolemani jälkeen en sitä nauttisikaan, olenpahan ainakin jo oman pikku osaseni nauttinut.

Ei kai uskoa pidä “sen takia”, että joku lupaa ikuista elämää, vaan siksi, että jokin asia on totta ja oikein ja hyvää.

Mitä tulee ikuisen elämän viehättävyyteen, sitä voi ajatella myös näin: Kaikki mahdollinen kiinnostava, hauska, jännittävä, rakastettava, lyhyesti sanottuna kaikki hyvä, mitä tästä maailmasta löytyy, on Jumalan keksimää. Ihan kaikki hyvä. Sellainenko Taho tarjoaisi sellaista ikuista elämää, jossa ihmisille tulisi ankea olo? Tuskinpa. Ja ylösnousemusruumis tuo takuulla paljon lisää mahdollisuuksia nauttia kaikenlaisesta hyvästä.

Kyllä minusta aika ankealta kuulostaa tuo ikuisuus tulessa ja madon syömänä ja mitä niiltä ikuisen kärsimyksen kuvauksia löytyykään. Sellaistahan tuo Taho meille ei-uskoville lupaa. Totta ja hyvääkö tuollainen, enpä usko…

Ei se ole hyvää, vaan eroa hyvyydestä ja totuudesta. Itselleni taivas merkitsee sitä, että kaikki on vihdoin juuri niinkuin pitää. Kaikki on pelkkää totuutta ja hyvyyttä, mikään valhe eikä vääryys voi enää sotkea eikä hämärtää sitä.

Se, kuinka mukavaa tai “kivaa” se on, ei ole minulle niin oleellista. Vaan se, että kaikki on oikein, sellaisena kuin Jumala tarkoitti.

Suhteellisen järkyttävä uutinen. Ihmisarvon suhteellistaminen voi vielä johtaa melkoisiin kammotuksiin.

1 tykkäys

Typpikammio on varmaan helpoin mahdollinen tapa kuolla, se tiedetään. Jäätävintä tuossa jutussa oli mun mielestä se, että oikeus päättää kuolinpäivänsä olisi jotenkin perustava oikeus ihmiselle. Miksi olisi, kun se ei toiseenkaan suuntaan onnistu? Siis että en kovin mielelläni vielä lähitulevaisuudessa kuolisi, mutta eipä se ole mun haluamisestani kiinni - miksi toiseenkaan suuntaan olisi?

Toki jäätävää on myös se, että tappamisen - itsensä tai toisen - psykologista kynnystä alennetaan systeemillä, jossa tappaminen ei tunnu tappamiselta. Silloin ei joudu miettimään loppuun asti, mitä on tekemässä. Jos on varma oman tekonsa oikeutuksesta ja ajatellut kunnolla mistä on kysymys, luulisi nykyistenkin konstien riittävän. Arkisen oloisen nappulan painamiseen lienee matalampi kynnys kuin liipaisimen.

1 tykkäys

Voisiko joku (lähtökohtaisesti linkin laittaja) vähän referoida, mistä on kyse. Pelkkä kauhistelu ei ole kovin informatiivista.

Siinäpä mukava joululahjaidea iäkkäälle sukulaiselle!

3 tykkäystä

Tuota, kyseessä on suomenkielinen, ilmainen ja lyhyt uutinen. Jos asia kiinnostaa, klikkaa linkkiä. Aihepiiri löytyy ketjun ja uutisen otsikosta.

Klikkasin, ei ole ilmainen, vain pari riviä näkyy. Ja vaikka se olisi ilmainen, niin silti minusta lyhyt referaatti täytyy laittaa. Jos Wigeliuksen väitöskirjan suomennos on netissä, niin ei pidä aloittaa keskustelua laittamalla siihen linkki ja huudahtamalla, että tässäpä on hieno homma - keskustelkaa!

Tuossa tilanteessa ihminen kuitenkin päättää itse kuolemastaan.

Paljon suurempana ongelmana pidän esimerkiksi sitä, että markkinatalousmyönteisyys katsotaan ihmisten oikeudeksi ellei suorastaan velvollisuudeksi. Jäjestelmämme johtaa laajoihin ympäristötuhoihin raiskaten tulevilta sukupolvilta elinympäristön. Lisäksi se luo silmitöntä epätasa-arvoa.

Monet länsimaisten ihmisten materiaaliseen yltäkylläisyyteen ja hyvinvointiin liittyvät asiat on revitty heikko-osaisten ja puolustyskyvyttömien selkänahasta. Pönkitämme itseämme käyttäen hyväksi ihmisiä, jotka eivät pysty puolustautumaan. Käytämme halpamaita kaatopaikkoinamme, jotta voisimme itse olla paremmin suojassa ympäristötuhoilta.

Kristityt näyttävät usein ajattelevan, että vain aktiivinen tappaminen on tappamista. Minusta kuitenkin markkinatalouteen sitoutuminen on ihan yhtä perustavanlaatuista pahan tekemistä kuin aseella tappaminenkin. Vaikka järjestelmän aiheuttamissa epätasa-arvoisissa ennenaikaisissa kuolemissa ja loputtomassa kärsimyksessä syy- ja seuraussuhteet eivät ole yhtä helposti osoitettavissa kuin yksittäisissä aktiivisissa teoissa, niin ne kuitenkin vääjäämättömästi ovat.

Ei ole luonnonlakeihin liittyvää estettä, miksi emme pystyisi varjelemaan ympäristöämme tai miksi maailman ihmisten epätasa-arvoista asemaa ei voisi parantaa. Kysymys on politiikasta, siitä, että järjestelmämme vaatii epätasa-arvoa, kärsimystä ja turhia kuolemia.

Miksi ihmisen halu tappaa itsensä aiheuttaa valtavaa vastustusta, vaikka samaan aikaan ammennamme itse järjestelmästä, joka on varsinainen tappo- ja kärsimyskone? Onko mitään moraalista perustetta, miksi markkinatalous pitäisi sallia, kun oletetaan, että luonnon ja ihmisten suojeleminen ovat kiistämättömiä arvoja?

2 tykkäystä

Miten tämä liittyi mitenkään mihinkään?

1 tykkäys

Tässä näin. Ei siis näy kännykällä selatessa?

Eutanasia-aktivisti esitteli ”itsemurha­koneen” hautausalan messuilla…

Toimivaa laitetta ei ole vielä valmistettu. Idean taustalla on pitkän linjan eutanasia-aktivisti Philip Nitschke.

1 tykkäys

Mulla näkyy.

Lehtiartikkeli

Yhteenveto

Eutanasia-aktivisti esitteli ”itsemurha­koneen” hautausalan messuilla Amsterdamissa – tavoitteena rakentaa ensimmäinen toimiva laite vuoden loppuun mennessä
Toimivaa laitetta ei ole vielä valmistettu. Idean taustalla on pitkän linjan eutanasia-aktivisti Philip Nitschke.
Amsterdamissa Hollannissa järjestetyillä hautausalan messuilla on esitelty tänä viikonloppuna kuolinapua tarjoava laite.

Laitteessa on irrotettava arkku sekä typpeä sisältävä kanisteri. Laitteen nimi Sarco tulee sarkofagista, eli muinaisessa Egyptissä muumioille kivestä veistetystä ruumisarkusta, kertoo uutistoimisto AFP.

Laitteen ovat kehittäneet australialaistaustainen, eutanasian puolesta toimiva aktivisti Philip Nitschke ja hollantilainen muotoilija Alexander Bannink.

”Henkilö, joka haluaa kuolla, painaa nappia ja kapseli täyttyy typellä. Henkilöä alkaa hieman pyörryttää, mutta sen jälkeen hän menettää nopeasti tajuntansa ja kuolee”, Nitschke kuvailee laitetta AFP:n mukaan.
Messuilla oli esillä mallikappale laitteesta. Kävijöillä oli mahdollisuus tutustua laitteen ideaan virtuaalilasien avulla. Nitschken mukaan tavoitteena on rakentaa ensimmäinen toimiva laite vuoden loppuun mennessä.

Sen jälkeen hän aikoo laittaa laitteen piirustukset verkkoon vapaasti ladattaviksi.

”Se tarkoittaa, että kuka tahansa voi ladata piirustukset ja valmistaa itselleen oman laitteen 3d-tulostimella”, Nitschke sanoo AFP:lle.

Nitschke on jakanut Twitterissä kuvia laitetta koskevista suunnitelmistaan.
Experience your own virtual VR #euthanasia death in the 3D printed Sarco at the Amsterdam Funeral Expo this Sat 14th and meet the designershttps://t.co/Eb7CZpGf5S pic.twitter.com/gdHX9pVM7e
— Philip Nitschke (@philipnitschke) 10. huhtikuuta 2018
Mahdolliset lainsäädännölliset ongelmat Nitschke uskoo kiertävänsä sillä, että laitteessa kuolinapua haluava ihminen painaa nappia itse eikä kuolema ole ulkopuolisen avustama.

”Monissa maissa itsemurha ei ole lainvastaista, ainoastaan itsemurhassa avustaminen on”, hän sanoo.

”Uskon, että se [omasta kuolinhetkestä päättäminen] on perustavanlaatuinen ihmisoikeus. Se ei ole vain lääketieteellinen etuoikeus vakavasti sairaille. Elämän arvokkaasta lahjasta luopumisen pitäisi olla mahdollista haluamanaan ajankohtana”, Nitschke uskoo AFP:n mukaan.

Yhdysvaltalainen Newsweek-lehti on aiemmin kertonut, että laitetta voisi käyttää ainoastaan erillisen aktivointikoodin avulla. Saadakseen koodin itselleen käyttäjän olisi läpäistävä mielenterveyden tilaa kartoittava verkkotesti.

Amsterdamin messuilla oli tänäkin vuonna esillä erilaisia hautausalan trendejä, kuten esimerkiksi biohajoavia ruumisarkkuja.

Suositeltiin saattohoitoa, ehkä olisi voitu suositella eutanasiaa.