Ev. lut. kirkon politisoituminen maahanmuuttaja-asiassa

Minun mielestäni tässä on aika pitkälti kyse tästä:

Lähimmäisenrakkaus, vieraanvaraisuus ja heikoista huolehtiminen ovat selvästi Raamatusta nousevia, kaikille kristityille tärkeitä teemoja. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että valtion on tarjottava ylläpito kaikille tänne saapuville. Keisarille pitää antaa, mikä hänelle kuuluu ja esivalta ei kanna miekkaa turhaan. Lähtökohtaisesti maallista hallintoa pitää kunnioittaa. Mielestäni nykyisten turvapaikkakäytäntöjen kritikoijat eivät ole onnistuneet osoittamaan esivallan syyllistyneen suureen moralittomuuteen, kun osa turvapaikanhakijoista on käännytetty takaisin. Suomi tekee aiheesta myös yhteistyötä muiden eurooppalaisten valtioiden kanssa, eikä Suomen linja ole mitenkään poikkeuksellinen.

Kohussahan on kyse siitä, että turvapaikan saamiseksi on tietyt kriteerit. Jos ne eivät täyty, turvapaikkaa ei myönnetä. Ei mikään valtio toimi niin, että kaikki halukkaat päästettäisiin maahan rajoista piittaamatta.

Muslimisiirtolaisten ghettoutuminen on yleisesti tunnustettu ongelma monissa Euroopan maissa. Ruotsissa on tiettyjä lähiöitä, joissa on ongelmia. Areenassa on varmaan vieläkin katsottavissa Sharialaki Tanskassa -dokumentti. Abdirahim “Husu” Hussein kirjoitti Suomen ja Helsingin tilanteesta pari päivää sitten:

Helsinki on mielestäni huono kaupunki kenen tahansa kotoutua. Täällä on ihmisiä, jotka eivät koe mitään tarvetta edes yrittää, koska he saavat jo kaiken tarvitsemansa äidinkielellään. Ehkä hyväntahtoisuudessa on menty jo liian pitkälle – uusien tulijoidenhan on tarkoitus kotoutua Suomeen eikä toisinpäin?

Pienissä kunnissa uusilla tulokkailla ei ole mahdollisuutta jäädä siihen omanmaalaiseen kuplaansa. Siellä heidän on pakko keskittyä siihen, mikä tärkeintä onkin: uuteen kieleen, kulttuuriin ja yhteisöön sopeutumiseen. Ja tässä pienillä yhteisöillä on paljon suuremmat voimavarat ottaa uudet tulijat omakseen kuin pääkaupunkiseudun kaltaisilla suurkaupungeilla.

Uskallan jopa väittää, että enemmistö niistä maahanmuuttajista, jotka ovat parhaiten kotoutuneet Suomeen, on aloittanut uuden elämänsä jossain muualla kuin stadissa; juuri edellä listatun kaltaisista syistä.

Jos kotoutumista halutaan, maahanmuuttajia ei voi tulla kerralla liikaa, eikä kaikkien pitäisi asua samalla paikkakunnalla. Ei evankeliointi näissä vankoissa kuplissa kamalasti helpompaa muslimimaihin verrattuna ole. (Kannattaa myös huomioida koko Euroopan “maallistuminen” (“pakanallistuminen”) ja alhainen syntyvyys. Ei tämä maanosa välttämättä ole kauaa edes tapakristillinen.)

6 tykkäystä

Katolilaisen luulisi Evl.fin kirkkoutta miettiessään kiinnittävän huomiota ihan johonkin muuhun kuin yksittäisen Evl.fin pastorin poliittisiin mielipiteisiin. Trentossa ei taidettu lausua anateemoja maahanmuuttopolitiikasta.

1 tykkäys

Hyvä huomata, että tällainen keskustelukulttuuri on ylläpidon erityisessä suosiossa.

1 tykkäys

Vastuuton politikointi on jotain joka ei välitä seurauksista. Ihmisen puolustaminen ja vihan kierteen katkaisu on nimenomaan seurausten vuoksi tärkeää.
Tuo raamatunkohta on aika ohut siivu tähän asiaan. Sitä ei mitätöi turvapaikan etsiijä eikä auttaja. Me emme ole sotapäällikön asemassa. Hehän rajoja piirtelevät ja anastavat kansoilta maat.
Mielenkiintoista on miten mustan konservatiivisuuden pesäpaikaksi kirkon valtiaiden taholta muutama vuosi sitten nimetty Karkun ev. Opisto on nyt esimerkkiä näyttämässä ottaessaan vastaan turvapaikan hakijoita ja muuttajia. Omasta uskosta tinkimättä. Sama teologia siellä kuitenkin avainhenkilöineen johdossa.

2 tykkäystä

Kylläpä jaksetaan taas rakennella olkiukkoja. Palautettavat ovat juuri sellaisia, joiden ei ole todettu tarvitsevan turvapaikkaa. Valtio on velvollinen toimimaan kansalaistensa edun mukaisesti ja noudattamaan lakia. Lain noudattaminen on myös kansalaisten velvollisuus sekä kaikkien muiden, jotka maan alueella oleskelevat.

4 tykkäystä

17 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Me ja muut - kansakunnat ja niiden rajat Raamatussa

Jonkinlaisen mutkan suoraviivaiseen tulkintaasi tekee kuitenkin se tosiasia, että maahanmuuttajien auttaminen on klassista kristinuskoa. Eihän tässä muusta syystä juuri asiasta keskusteltaisikaan.

3 tykkäystä

Yksi viesti siirrettiin toiseen ketjuun: Me ja muut - kansakunnat ja niiden rajat Raamatussa ja yleisesti

Joku kyseli maahanmuuttajien huonon työllistymisen ryhmiä. Tässä tuoreinta tietoa:

Lähi-idästä ja Somaliasta tulleet työllistyvät hitaimmin

– Somaliasta ja Lähi-idästä tulleet maahanmuuttajat työllistyvät keskimäärin kuuden vuoden ja kahden kuukauden päästä Suomeen tulosta.

– Näiden ryhmien tilanne työmarkkinoilla ei tilastojen mukaan neljän ja kahdeksan maassaolovuoden välillä juuri parane.

– Neljän vuoden jälkeen työttömänä tai työelämän ulkopuolella oli 62 prosenttia. Kahdeksan vuoden jälkeen vastaava luku on tasan 60. Työvoiman ulkopuolella oli molempina tarkasteluvuosina noin 30 prosenttia.

– Palkansaajina oli neljän vuoden jälkeen 14 prosenttia ja opiskelijoina 21 prosenttia. Kahdeksan vuoden jälkeen työssä oli 18 prosenttia ja opiskelijana 17.

– Esimerkiksi Virosta sekä Länsi- ja Etelä-Euroopasta saapuvista neljän vuoden jälkeen oli työssä yli puolet. Työttöminä tai työelämän ulkopuolella oli reilu kolmannes.

Tällaisen porukan ylöspito käy kaliiksi veronmaksajille, ja on kohtuuton vaatimus, jos suuri osa ei edes turvapaikkaa tarvitsisi selvityksen perusteella.

He jotka suurta kristillisyyttään haluavat kustantaa em touhun, voisivat ottaa hoitaakseen kustannukset. Kohtuutonta on pakottaa kaikki veronmaksajat kustantamaan tällaista.

On helppo vaatia ja julistaa auttamista, jos sen tekee muiden rahoilla.

Mikä minua ärsyttää pappien ja muiden vaikuttajien asettumisessa konfrontaatioon viranomaispäätöksiä ja -täytäntöönpanoa vastaan, on selkeästi kuvattu ja listattu oheisessa blogissa:

Kirjoittaja Timo Juhani Vihavainen on toiminut Helsingin yliopiston Venäjän tutkimuksen professorina vuodesta 2002.

Mukavaa, että Italiassa noita seitsemää ruumillista laupeudentyötä opetetaan lastenkirjoissakin. Jymerän protestanttinen Vihavainen ihan turhaan pelkää, että siihen linkittäminen voitaisiin kokea pilkkaamisena. Seitsemän hengellistä laupeudetyötä ovat: Tietämättömien opettaminen; epätietoisten neuvominen; murheellisten lohduttaminen; parannukseen rohkaiseminen; rikkomusten anteeksiantaminen; vääryyksien kärsivällinen kestäminen; ja elävien ja kuolleiden puolesta rukoileminen.

Mitä ole Helsingin rautatientorin leirielämää seurannut niin molemmat leirit ovat noissa aika tasoissa. Varsinkaan tietämättömien opettamisessa, vääryyksien kärsivällisessä kestämisessä ja elävien ja kuolleiden puolesta rukoilemissa kumpikaan ei ole päässyt edes alkuun.

Muistutuksena taas: tämä ketju ei ole yleinen maahanmuuttajia koskeva poliittinen ketju, sillä poliittisia ketjuja ei harrasteta tällä foorumilla. Tämä ketju käsittelee evl. kirkon politisoitumista maahanmuuttaja-asiassa. Viestien tulisi koskea tätä aihetta.

Vihavaisen kirjoitus käsittelee nimenomaan sitä aihetta. Elleivät seitsemän ruumiillista laupeudentyötä, jotka hän otti kiroituksessaan esille koskettele evankelisluterilaisen kirkon “poliittista” toimintaa lainkaan ja ellei evankelisluterilainen kirkko olekaan Helsingin rautatientorin leireillä toimijana millään tavoin, niin esitän pakoitteluni.

Sen perästä taisi poistua yksi viesti, ja Sillanpään huomautus lienee inspiroitunut (inspiroitunei?) siitä.

1 tykkäys

Ok. Vähän pöyristyin :slight_smile:

Musta, vaikka kevyesti heittelen, tämä on tärkeä asia. Seitsemän ruumillista laupeudentyötä tavallaan suhteuttavat asiaa: kaikkeen ei pysty vaikka mitä tekisi. Eikä välttämättä ole järkevää sitten heilua median mukana, sillä ovelle saattaa ilmestyä köyhä, josta kukaan ei ole kirjoittanut missään mitään.

Huomio liittyi poistettuun viestiin, ei sinun viestiisi.

Mainion kokonaiskuvan Suomen ev.lut.kirkon politisoitumisesta maahanmuuttaja-asiassa saa lukemalla läpi aihetta käsittelevän pitkän ketjun Hommaforumista, sinne on raportoitu lähes kaikki kirkonmiesten ja -naisten puuhastelu viimeisen 10v ajalta.

Löysin itseni HF-palstalta, kun asetin itseni U&R-paastoon ulos tältä keskustelupalstalta kun aiheeseen liittyviä kommenttejani kovalla kädelle täältä poistettiin, mutta keskustelut aiheesta kiinnostivat. Maahanmuuton ongelmat eivät katoa sillä, että niistä keskusteleminen kielletään. Kirkon edustajien ratkaisut, ulostulot ja muu toiminta aiheen ympärillä vaikuttaa myös sangen persoonasubjektiiviselta äärimuodoissaan, minkä takia kirkon edustajilla näyttää olevan hyvin ristiriitaisia kantoja ja kyseenalaisiakin ratkaisuja, joiden takana kirkon koko henkilöstö ei seiso.

Ilmeisesti positiivista julkisuutta ja jäsenistöään ylläpitääkseen Suomen evl kko on valinnut julkisuusroolin “uudistajana” ja “edistäjänä”, ja sen aktivistisiipi on vuosia kohkannut homoliitot kärjessä. Kun ilmeisesti kirkolliskokouksesta ei aiheelle nopeaa kannatusta heru, ollaan aktivoiduttu tohottamaan maahanmuuttoasiassa - kyseenalaisesti nousten Suomen oikeuslaitosta ja viranomaisia vastaan - millä toki pääsee Vapaus-/vallankumoustaistelijoiden uljaaseen mediamaineeseen ja näyttäviin lehtikuviin.

Mutta suosittelen: lukekaa koko Hommaforumin ketju kirkon toiminnasta juuri tässä otsikkomme aiheessa. Siitä saa hyvän yleiskuvan. On sitten mitä mieltä tahansa maahanmuutosta ja kirkon oikeasta toiminnasta sen suhteen.

1 tykkäys

Kuuden vuoden takainen meikä filosofoi löysästi heti ekalla sivulla. En suosittele :slight_smile:

Oisko nyt hei mahdollista jättää nuo puheet mediapersoonapastoreista pois? On selvää, että keneen niihin täällä viitataan, ja olen mielestäni ilmaissut, mitä mieltä niistä olen. Kirjoittajat eivät voi täällä elää kuin jossain kuplassa, jossa muun maailman tapahtumat (lue: Toiviaisen saama vihaposti) ei millään tavalla vaikuta meidän kirjoitteluihimme. Jos kirjoittaa ajankohtaisista aiheista, niistä on oltava myös perillä.

Edit. Luin viestisi uudelleen. Kohkaajapapit, vouhotukset, roskaleirit ja muut. En nyt jaksa enää katsella tätä. 7 päivää, heihei. (Olen poistanut tässä olleen Sakarjan viestin.)

1 tykkäys

Kaikki julkisuudessa toimijat ovat mahdollisia viharikosten kohteita, mutta parkkiintuneet poliitikot ovat tottuneet vihaviesteihin ja heittävät ne roskakoriin. Toiviainen on säikähtänyt syyttä suotta. Ev lut kirkon politisoitumisesta on mahdollista keskustella myös mainitsematta ketään erityistä henkilöä.

1 tykkäys