Ev. lut. kirkon politisoituminen maahanmuuttaja-asiassa

Hyvä huomata, että tällainen keskustelukulttuuri on ylläpidon erityisessä suosiossa.

1 tykkäys

Vastuuton politikointi on jotain joka ei välitä seurauksista. Ihmisen puolustaminen ja vihan kierteen katkaisu on nimenomaan seurausten vuoksi tärkeää.
Tuo raamatunkohta on aika ohut siivu tähän asiaan. Sitä ei mitätöi turvapaikan etsiijä eikä auttaja. Me emme ole sotapäällikön asemassa. Hehän rajoja piirtelevät ja anastavat kansoilta maat.
Mielenkiintoista on miten mustan konservatiivisuuden pesäpaikaksi kirkon valtiaiden taholta muutama vuosi sitten nimetty Karkun ev. Opisto on nyt esimerkkiä näyttämässä ottaessaan vastaan turvapaikan hakijoita ja muuttajia. Omasta uskosta tinkimättä. Sama teologia siellä kuitenkin avainhenkilöineen johdossa.

2 tykkäystä

Kylläpä jaksetaan taas rakennella olkiukkoja. Palautettavat ovat juuri sellaisia, joiden ei ole todettu tarvitsevan turvapaikkaa. Valtio on velvollinen toimimaan kansalaistensa edun mukaisesti ja noudattamaan lakia. Lain noudattaminen on myös kansalaisten velvollisuus sekä kaikkien muiden, jotka maan alueella oleskelevat.

4 tykkäystä

17 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Me ja muut - kansakunnat ja niiden rajat Raamatussa

Jonkinlaisen mutkan suoraviivaiseen tulkintaasi tekee kuitenkin se tosiasia, että maahanmuuttajien auttaminen on klassista kristinuskoa. Eihän tässä muusta syystä juuri asiasta keskusteltaisikaan.

3 tykkäystä

Yksi viesti siirrettiin toiseen ketjuun: Me ja muut - kansakunnat ja niiden rajat Raamatussa ja yleisesti

Joku kyseli maahanmuuttajien huonon työllistymisen ryhmiä. Tässä tuoreinta tietoa:

Lähi-idästä ja Somaliasta tulleet työllistyvät hitaimmin

– Somaliasta ja Lähi-idästä tulleet maahanmuuttajat työllistyvät keskimäärin kuuden vuoden ja kahden kuukauden päästä Suomeen tulosta.

– Näiden ryhmien tilanne työmarkkinoilla ei tilastojen mukaan neljän ja kahdeksan maassaolovuoden välillä juuri parane.

– Neljän vuoden jälkeen työttömänä tai työelämän ulkopuolella oli 62 prosenttia. Kahdeksan vuoden jälkeen vastaava luku on tasan 60. Työvoiman ulkopuolella oli molempina tarkasteluvuosina noin 30 prosenttia.

– Palkansaajina oli neljän vuoden jälkeen 14 prosenttia ja opiskelijoina 21 prosenttia. Kahdeksan vuoden jälkeen työssä oli 18 prosenttia ja opiskelijana 17.

– Esimerkiksi Virosta sekä Länsi- ja Etelä-Euroopasta saapuvista neljän vuoden jälkeen oli työssä yli puolet. Työttöminä tai työelämän ulkopuolella oli reilu kolmannes.

Tällaisen porukan ylöspito käy kaliiksi veronmaksajille, ja on kohtuuton vaatimus, jos suuri osa ei edes turvapaikkaa tarvitsisi selvityksen perusteella.

He jotka suurta kristillisyyttään haluavat kustantaa em touhun, voisivat ottaa hoitaakseen kustannukset. Kohtuutonta on pakottaa kaikki veronmaksajat kustantamaan tällaista.

On helppo vaatia ja julistaa auttamista, jos sen tekee muiden rahoilla.

Mikä minua ärsyttää pappien ja muiden vaikuttajien asettumisessa konfrontaatioon viranomaispäätöksiä ja -täytäntöönpanoa vastaan, on selkeästi kuvattu ja listattu oheisessa blogissa:

Kirjoittaja Timo Juhani Vihavainen on toiminut Helsingin yliopiston Venäjän tutkimuksen professorina vuodesta 2002.

Mukavaa, että Italiassa noita seitsemää ruumillista laupeudentyötä opetetaan lastenkirjoissakin. Jymerän protestanttinen Vihavainen ihan turhaan pelkää, että siihen linkittäminen voitaisiin kokea pilkkaamisena. Seitsemän hengellistä laupeudetyötä ovat: Tietämättömien opettaminen; epätietoisten neuvominen; murheellisten lohduttaminen; parannukseen rohkaiseminen; rikkomusten anteeksiantaminen; vääryyksien kärsivällinen kestäminen; ja elävien ja kuolleiden puolesta rukoileminen.

Mitä ole Helsingin rautatientorin leirielämää seurannut niin molemmat leirit ovat noissa aika tasoissa. Varsinkaan tietämättömien opettamisessa, vääryyksien kärsivällisessä kestämisessä ja elävien ja kuolleiden puolesta rukoilemissa kumpikaan ei ole päässyt edes alkuun.

Muistutuksena taas: tämä ketju ei ole yleinen maahanmuuttajia koskeva poliittinen ketju, sillä poliittisia ketjuja ei harrasteta tällä foorumilla. Tämä ketju käsittelee evl. kirkon politisoitumista maahanmuuttaja-asiassa. Viestien tulisi koskea tätä aihetta.

Vihavaisen kirjoitus käsittelee nimenomaan sitä aihetta. Elleivät seitsemän ruumiillista laupeudentyötä, jotka hän otti kiroituksessaan esille koskettele evankelisluterilaisen kirkon “poliittista” toimintaa lainkaan ja ellei evankelisluterilainen kirkko olekaan Helsingin rautatientorin leireillä toimijana millään tavoin, niin esitän pakoitteluni.

Sen perästä taisi poistua yksi viesti, ja Sillanpään huomautus lienee inspiroitunut (inspiroitunei?) siitä.

1 tykkäys

Ok. Vähän pöyristyin :slight_smile:

Musta, vaikka kevyesti heittelen, tämä on tärkeä asia. Seitsemän ruumillista laupeudentyötä tavallaan suhteuttavat asiaa: kaikkeen ei pysty vaikka mitä tekisi. Eikä välttämättä ole järkevää sitten heilua median mukana, sillä ovelle saattaa ilmestyä köyhä, josta kukaan ei ole kirjoittanut missään mitään.

Huomio liittyi poistettuun viestiin, ei sinun viestiisi.

Mainion kokonaiskuvan Suomen ev.lut.kirkon politisoitumisesta maahanmuuttaja-asiassa saa lukemalla läpi aihetta käsittelevän pitkän ketjun Hommaforumista, sinne on raportoitu lähes kaikki kirkonmiesten ja -naisten puuhastelu viimeisen 10v ajalta.

Löysin itseni HF-palstalta, kun asetin itseni U&R-paastoon ulos tältä keskustelupalstalta kun aiheeseen liittyviä kommenttejani kovalla kädelle täältä poistettiin, mutta keskustelut aiheesta kiinnostivat. Maahanmuuton ongelmat eivät katoa sillä, että niistä keskusteleminen kielletään. Kirkon edustajien ratkaisut, ulostulot ja muu toiminta aiheen ympärillä vaikuttaa myös sangen persoonasubjektiiviselta äärimuodoissaan, minkä takia kirkon edustajilla näyttää olevan hyvin ristiriitaisia kantoja ja kyseenalaisiakin ratkaisuja, joiden takana kirkon koko henkilöstö ei seiso.

Ilmeisesti positiivista julkisuutta ja jäsenistöään ylläpitääkseen Suomen evl kko on valinnut julkisuusroolin “uudistajana” ja “edistäjänä”, ja sen aktivistisiipi on vuosia kohkannut homoliitot kärjessä. Kun ilmeisesti kirkolliskokouksesta ei aiheelle nopeaa kannatusta heru, ollaan aktivoiduttu tohottamaan maahanmuuttoasiassa - kyseenalaisesti nousten Suomen oikeuslaitosta ja viranomaisia vastaan - millä toki pääsee Vapaus-/vallankumoustaistelijoiden uljaaseen mediamaineeseen ja näyttäviin lehtikuviin.

Mutta suosittelen: lukekaa koko Hommaforumin ketju kirkon toiminnasta juuri tässä otsikkomme aiheessa. Siitä saa hyvän yleiskuvan. On sitten mitä mieltä tahansa maahanmuutosta ja kirkon oikeasta toiminnasta sen suhteen.

1 tykkäys

Kuuden vuoden takainen meikä filosofoi löysästi heti ekalla sivulla. En suosittele :slight_smile:

Oisko nyt hei mahdollista jättää nuo puheet mediapersoonapastoreista pois? On selvää, että keneen niihin täällä viitataan, ja olen mielestäni ilmaissut, mitä mieltä niistä olen. Kirjoittajat eivät voi täällä elää kuin jossain kuplassa, jossa muun maailman tapahtumat (lue: Toiviaisen saama vihaposti) ei millään tavalla vaikuta meidän kirjoitteluihimme. Jos kirjoittaa ajankohtaisista aiheista, niistä on oltava myös perillä.

Edit. Luin viestisi uudelleen. Kohkaajapapit, vouhotukset, roskaleirit ja muut. En nyt jaksa enää katsella tätä. 7 päivää, heihei. (Olen poistanut tässä olleen Sakarjan viestin.)

1 tykkäys

Kaikki julkisuudessa toimijat ovat mahdollisia viharikosten kohteita, mutta parkkiintuneet poliitikot ovat tottuneet vihaviesteihin ja heittävät ne roskakoriin. Toiviainen on säikähtänyt syyttä suotta. Ev lut kirkon politisoitumisesta on mahdollista keskustella myös mainitsematta ketään erityistä henkilöä.

1 tykkäys

Jep. Henkilöiminen on useimmiten tarpeetonta. Jos kyse on samasta Toiviaisesta, niin en kuitenkaan malta olla sanomatta, katsellessani juuri kirkolliskousvideoita, että on täysin mahdotonta sanoa keneltä ja miksi hän on mahdollista vihapostia saanut, sillä jokaisen yksittäisen vihapostin takana on aivan oma, yksittäinen tarinansa. Eli tätä politiikkaa voi käyttää myös näinpäin.

Kyse on enemmänkin minun säikähtämisestä kuin Toiviaisen.

Lisäys: tarkoititko viestilläsi, että vihapostit ovat hyväksyttäviä ja ne vaan pitää oppia kestämään?

1 tykkäys