EXL -ryhmä aloittaa

Uusimmassa Rauhan Tervehdys -lehdessä kerrotaan, että Oulun tuomiokirkkoseurakunnan nuorisotyönohjaaja Mono Kuoppala alkaa maaliskuussa vetää luottamuksellista EXL -ryhmää. Ryhmä on tarkoitettu 15-19 -vuotiaille tytöille, jotka ovat irtautuneet vanhoillislestadiolaisesta herätysliikkeestä. Toiveita ryhmän perustamisesta on tullut koulujen oppilashuollosta sekä nuorilta itseltään.

Kuoppalan mukaan irtisanoutumisaikeiden taustalla on usein ristiriita herätysliikkeen virallisen opetuksen ja nuoren omien näkemysten välillä.

Mielestäni tämä juttu on kirjoitettu fiksusti niin, ettei tässä mollata k.o. herätysliikettä, vaan hyvin asiallisesti kerrotaan hyviä ja huonoja puolia siitä, kuinka liikkeestä irtautuneet tytöt ovat kokeneet irtautumisensa.

Sitä jäin miettimään, että eroaahan liikkeestä poikiakin ja tuskin se heilläkään menee ihan kivuttomasti. Kai hekin tarvitsisivat vertaistukea.

4 tykkäystä

Osaako joku tarkentaa tätä, minkälaisista asioista on kyse? En millään jaksaisi itse klikata tuota linkkiä.

Sitä ei valitettavasti mainita tuossa jutussa, mutta veikkaan, että taustalla voi olla esim. ehkäisykielto ja kielto, ettei saa meikata tai värjätä hiuksia.

Lestadiolaisuus ja pietistiset liikkkeet yleensäkin rajoittavat ankarammin nuorten tyttöjen kuin poikien elämää. Tarkoitan juuri noita pikkumaisia meikkaaamis- ja korvakorukieltoja. Itse olen ihmetellyt miksi se synnin raja kulkee juuri tuossa kohdassa. Ehkäisykielto koskee tietysti molempia sukupuolia (vaikka tietysti naiset kantavat sen seuraukset) ja se tulee vastaan vasta myöhemmin, kun ollaan jo naimisissa.

3 tykkäystä

Missä pietistisessä liikkeessä ehkäisy on kielletty?Millä tavalla lestadiolaisuus on pietistinen liike?

D

1 tykkäys

Vanhoillislestadiolaisuudessa. Lestadiolaisuus monine haaroineen, jos mikä, on pietistinen liike, koska se tekee selvän eron uskovaisten ts liikkeen jäsenten ja tavallisten seurakuntalaisten välille.Kaikissa pietistisissä liikkeisssä on kieltoja, joiden tarkoitus on rajata “Jumalan lapset” maailman lapsista. Nämä ns pietistiset kiellot koskvat erityisesti tyttöjä ja nuoria naisia. Pitää olla vaatimattomasti pukeutunut, tummissa vaatteissa ja ilman meikkiä. Tanssi, maallinen musiikki ym ovat syntiä. Ymmärrän hyvin, että erityisesti tytöt haluavat erota lestadiolaisista liikkeistä.

2 tykkäystä

En pidä lestadiolaisuutta pietistisenä sillä tavalla että yksilön oma uskoontulon kokemus olisi jotenkin ratkaisevassa asemassa lestadiolaisuudessa. Tuntemani lestadiolaiset eivät ole pietistejä.

Ehkäisykiellolla ei ole mitään tekemistä pietismin kanssa. EIkä tuo rajaaminen tarkoita ehkäisykieltoa.

D

Minun tuntemat lestadiolaiset ovat nimenomaan pietistejä potenssiin 6. Rajajauksia paljon kuten Mauriina kuvaa. Hyvin moralistinen liike tietyissä haaroissa. Sisäänpäin kääntyvä, sisäpiiriä suosiva, muuten mukavia ihmisiä. Raamatun tulkinta on myös eksegeettisesti omalaatuista.

Taitaa sen funktio olla lähinnä yhteisön rajojen varjeleminen. Ei siinä hirveästi järkeä ole, mutta mielivaltaisetkin kiellot palvelevat oman porukan pitämistä sisällä.

Monet muutkin asiat olisivat varmaan syntiä, jos lestadiolaisuus syntyisi nyt. Mutta vanhoista kielloista ei oikein voi luopua kauan, kun se veisi yhteisöllisyydeltä pohjaa.

Kyllä sekin voi tuossa ikäryhmässä jo mietityttää, kun tytöt ajattelevat tulevaisuuttaan. Heillä voi olla toistakymmentä sisarusta ja rajuakin kokemusta siitä, että vanhemmat eivät välttämättä aina jaksa. Useinhan ehkäisykiellon seurauksia kantavat myös perheen vanhimmat tyttäret, joille lastenhoitovastuu voi kaatua kohtuuttomana. Lisäksi 19-vuotiaalle naimisiinmeno voi hyvinkin olla ajankohtainen asia. Noissa piireissä ei ole harvinaista mennä nuorena naimisiin.

Ei vanhoissa pietistisissä liikkkeissä ole mitään uskoon tulon kokemusta. Uskoon tulon kokemus on suomalaisista herätysliiikkkeistä vain uuspietismissä eli viidesläisyydssä, joka on saanut vaikutteita anglosaksisesta herätyskristillisyydestä. Herätykseen tuleminen on eri asia kuin uskoon tulo. Uskoon tuleva kieltää aikaisemmin olleensa uskossa, vaikka niin ei yleensä ole asian laita. Itse olen uskonut koko ikäni, ainakin kaksi vuotiaasta asti. Sen pitemmälle en muista. .

Ehkäisykielto on vanhoillislestadiolaisten ikioma oppi, jota ei taida olla missään muussa kristillisessä liikkeessä tai kirkkojen piirissä. Se tuottaa ylisuuria perheitä ja väsyneitä vanhempia. Tottakai semmoinen voi nuoria pelottaa, erityisesti tyttöjä.

2 tykkäystä

Herätys/uskoon tulo on minun mittakaavassa about sama asia. En löydä nykylestadiolaisuudesta hirveästi pietismiä samoin kuin en nykykörttiläisyydestäkään. Herätyksen on korvannut muut asiat.

Mutta ehkäisykiellolla ei ole mitään tekemistä pietismin kanssa yleisesti. Jokaisella yhteisöllä on ekslusiiviset puolensa, asioita joita ei siedetä. Ulkopuolelta niiden arviointi on hieman hankalaa.

D

VL on varmasti historialliselta kantilta paljolti pietistinen liike. Nykymuodossaan se käsittääkseni silti eroaa muista aika lailla. Esim. fasistit toki ovat poliittisesti oikealla, mutta jos vaikkapa fasistipuolueen ja keskieurooppalaisen kristillisdemokraattisen puolueen niputtaa sanalla “oikeisto” niin kuvaus on tietenkin älytön.

Juu, historiallisesti körttikin on pietisti. Nykyisin se on siellä jokin kirosana.

Mutta kyllä körtti sai käyttää kondomia. Ja evankelinen. Ja rukoilevainen. Ja ortodoksi. Katolinen ei, eikä lateksiyliherkkä. En kuitenkaan yhdistä lateksiyliherkkyyttä pietismiin.

D

Elä ny samanmieliselle vastaan väitä.

2 tykkäystä

En väitäkään. Minustakin on liioiteltua pitää pietistiä fasistina siksi että se ei saa käyttää kondomia mikä ei siis pidä paikkaansa muuta kuin historiallisesti vanhoillislestadiolaisten osalta.

D

Mutta palatakseni teemaan. Kaikille voidaan ja tullaan perustamaan vertaistukiryhmä. Se on ihan ok. Puhumalla avoimesti asioistaan, tunteet muuttuvat siedettäviksi. Kohta varmaan kyllästytään uutisoimaan jokainen ryhmä. Onhan LHPK:kin vertaistukiryhmä, mutta sitä ei esitetä ihan näin positiivisessa valossa.

D

1 tykkäys

Joo ja ei. :slightly_smiling_face: Meikäläisten suhtautuminen syntyvyyden säännöstelyyn on ainakin paikalliskirkkojen wirallisten kannanottojen tasolla suunnilleen yhtä nuiva kuin katolilaisilla. Eri ehkäisyvälineiden välillä ei tehdä samaa (kummallista) erottelua kuin katolilaisilla, mutta muuten nuivistellaan.

Se on toki sitten eri asia, muistaako tätä kukaan ja jaksaako se kiinnostaa ketään.

Vastasin viestiisi kahdesti, mutta sitten luovutin ja laitoin viestisi Pertti Jarlalle joka osaa kaksimielisyydet paljon paremmin kuin minä.

D

Eipäs nyt pakiteta siellä. Kyllä kaikki huonot ja asiattomat vitsit tulee aina sanoa ääneen. Mielellään myös epäsopivissa tilanteissa.

2 tykkäystä