Harhauskomusten oikominen ei-kristityille

Nykyään netissä on paljon esoteeristä, esimerkiksi gnostilaista, tietoa jonka voi osoittaa virheelliseksi. Mitä Raamattu kertoo meille vääristä opettajista, ja miten heihin tulisi suhtautua kristittynä? Onko kristityllä mahdollisuus oikoa esimerkiksi netin kautta harhaoppeja, vai onko se jopa selkeän harhaopin tunnistavalle velvollisuus?

En laita vielä aloitukseen omia pohdiskelujani aiheesta, Mielestäni kysymys on kuitenkin vaikea ja monimutkainen Raamatun pohjalta erityisesti nykyisessä anonyymissä internetin ihmemaassa.

Mielestäni ei-kristityille pitäisi ennen kaikkea tarjota sitä oikeaa kristillistä oppia.

1 tykkäys

Tarkoitatko tällä, että ei-krisityille tulisi opettaa ns. aloittavien kristittyjen peruspakkaus, jossa kerrotaan keskeiset asiat? Vai että kristittyjen tulisi olla esoteerisessa keskustelussa ei-kristittyjen kanssa?

Tuollainen keskustelun kohde siis voisi olla vaikkapa 25v nuori vailla uskonnollista vakaumusta mutta “vyöllään” satojen tuntien perehtyminen gnostilaisiin ajatuksiin. Toki tällöin ehdottomasti melko pieneen vähemmistöön kuuluva henkilö, mutta ei mikään kummajainen länsimaissa vuonna 2016.

Tapauskohtaisestikin voi miettiä, miten toista voi auttaa uskomaan.

Paavalin ajatuksena oli:
“Sekä juutalaisia että kreikkalaisia olen todistuksellani taivuttanut kääntymään Jumalan puoleen ja uskomaan meidän Herraamme Jeesukseen.” (Ap. t. 20:21) Tätä voi tehdä monella tavalla.

1 tykkäys

Neuvo on hyvä. Eli olla henkilökohtaisessa kontaktissa vaikkapa yksityisviesteillä nettifoorumin kirjoittelijaan ja auttaa nimenomaan heitä yksilöllisesti kohti uskon tietä.

Tämän ongelmallisuus osaltaan nykyaikana ovat nämä avoimet keskustelupalstat ja vastaavat foorumit, jossa monenlaiset ihmiset moninaisine motiiveineen ovat lukemassa ja hyödyntämässä tietoa omaan elämäänsä.

Esimerkki: Saatananpalvojien foorumi. Onko hyvää kristillistä toimintaa mennä foorumille ja korjata siellä olevat esoteeriset virheet? Jolloin auttaa saatananpalvojia pidemmälle heidän valitsemallaan tiellä, toki samalla osa heistä kääntynee todennäköisesti kohti Jeesusta.

Todennäköisesti sinut naurettaisiin sieltä ulos, mutta se ei kai ole pointti. :slight_smile: Se osa kai kristityille on varattu jo ajat sitten. En tiedä, mikä olisi sitten hyvää ja hedelmällistä toimintaa tuossa suhteessa. Aika moni tuosta porukasta lienee ihan fiksua ja lukenuttakin porukka, että he kai lienevät kyllä selvillä kristinuskon perusjutuista. Puoli on vain valittu toisin.

Enemmän kuin saatananpalvojat, minua jotenkin harmittaa enemmän esimerkiksi nämä naisihmiset, jotka hurahtavat kaikenmaailman hömpötyksiin new agen saralla. Hirveästi muodissa ovat nämä enkelijutut, yksisarvishommat ja mitä kaikkea fuulaa nyt onkin. Kukahan kertoisi heille, esimerkiksi noiden enkelihommien yhteydessä, että se ei ole järin kristillistä vaikka opuksissa jotain Raamatussa esiintyviä enkeleitä mainitaankin?

Mie en tiedä. Nykyään vallitsee tämä ajatus siitä, että jokaisella on oikeus (ja jokaisen melkein tuleekin) valkata oman hengellisyytensä peruskappaleet sieltä mistä tykkää ja mikä itsestä hyvältä tuntuu.

2 tykkäystä

Ei ehkä ole hedelmällinen lähestymistapa olettaa, että se joka uskoo eri tavalla kuin kristinusko opettaa, olisi tietämätön kristinuskosta. Eikä myöskään ole kohteliasta, kun ihmiset keskenään vääntävät oman uskontonsa nippelidetaljeista, tulla toisen uskonnon edustajana paikalle laukomaan, että ootte muuten kaikki totaalisen väärässä. Eli en osaa nähdä mitään hedelmällistä siinä, että kristitty lähtisi virheitä oikomaan muiden uskontojen foorumeille. Siitä seuraisi vain suuttumusta ja mielipahaa. Ihan puhdas asiavirheiden korjaaminen on asia erikseen.

2 tykkäystä

Noissa nykyään ihan merkittävänä osana ovat nuoret, jotka vaikkapa kävivät rippikoulun eivätkä kokeneet ymmärtävänsä juuri mitään. Sitten eksyvät jollekkin gnostilaiselle youtube kanavalle ja ensikertaa kokevat että ihan ymmärtävät jotain Raamatusta.

Tuo osa on ns. totuus liikehdintää, joita kiinnostaa pääosaltaan se oman totuutensa löytäminen.

Ongelma ei varsinaisesti ole se, etteikö heitä vastaan väittelemään pystyisi. Raamatun tarinoista voi tehdä oudon omituisia tulkintoja varsin helposti. Sellaisia oudon omituisia, joiden vääriksi osoittaminen ei niin kovin vaikeaa ole.

1 tykkäys