Hattulan Pyhän Ristin kirkko

Hattulan Madonna on Pyhän ristin kirkossa sijaitseva keskiaikainen patsas.

1 tykkäys

Pälkäneen vanha kirkko on ainakin sellainen katoton rauniokirkko niillä main. Hattulan vanha kirkko toki palveli pitkään luterilaisena aikanakin.

1 tykkäys

Ja palvelee edelleen.

@Sirpa:n noitia, alkemiaa ja pakanaperinteitä käsittelevät viestit & niiden vastaukset siirretty omaan ketjuunsa. Yritetään pysyä kussakin ketjussa sen omassa aiheessa! Jos yhdessä ketjussa käyty keskustelu herättää ajatuksia, jotka menevät kuitenkin selvästi ohi ketjun aiheen (esim. Hattulan Pyhän Ristin kirkko vs. noitaoikeudenkäynnit), voi sille etsiä paremman ketjun tai perustaa uuden, niin ei tarvitse keskustelua jälkikäteen pilkkoa.

Tota noin…tämä juttu on erittäin, erittäin, erittäin tärkeä nykyajan ihmisen aivoja, ajattelua, logiikkaa särkevä vaatimus, jolloin maailma entisestään lokeroituu ilman syy-yhteysmerkityksiä. ´- Ajatukset tulevat kuin karamellilaatikoihin tavarataloon, eikä meidän maailma oikein toimi todellisuudessa niin, paitsi, kun haluamme pitää ajattelumme vain mielipidetasolla. Juu, mä tykkään tai en mä tykkää -tyyliin.

Pelkäänpä pahoin, että tämän vaatimuksen seurauksena olen pikemmin kuin uskotaankaan jalkapuussa kirkonmäellä. Todennäköisesti joudun aivan juuri kohta poistumaan - muuten aiheutan tärkeälle järjstykselle vain vahinkoa.

@Mauriina tosiaan muistaa asiat väärin ja sekoittaa Pyhän Ristin kirkon johonkin toiseen. Kyllä Hattulan kirkossa on aina ollut katto ehjänä.

Seurakunnassa on nykyisellään kolme kirkkoa: Pyhän Ristin kirkko, Uusi kirkko ja Tyrvännön kirkko. Kesäaikana messut ovat Pyhän Ristin kirkossa. Talvella kirkkoa ei lämmitetä, jolloin jumalanpavelusta vietetään 1800-luvulta peräisin olevassa Uudessa kirkossa.

Pyhän Ristin kirkko on ollut vuosia kotikirkkoni. Ensimmäiseltä kolmannelle luokalle kävin koulua kirkon vieressä olevalla Hurttalan ala-asteella. Muistan edelleen luokkamme vierailun kirkossa ekaluokkalaisena. Sillon meille kerrottiin Pyhän Ristin legenda. Jäin miettimään, saattaisiko ristin pala olla vielä jossakin kätkettynä kirkossa. Kirkossa on muutenkin hyvin omanlaisensa tunnelma, jonka muodostaa aidattu kirkkopiha jossa kasvaa matalaa ruohoa ja vanhoja kasvilajeja, kirkkopihan vanhat hautaristit, paanukaton tervan tuoksu, kirkon viileys, keskiaikaiset seinämaalaukset, Suomen vanhin saarnastuoli jne. Olen nuorena seurakuntalaisena istunut tuolla monessa kesäkauden messussa. Joskus jopa pyöräilin kesäaamuisin kirkkoon kotoa n. 6 km. Olen myös toimittanut kirkossa muutamia perhetoimituksia. Isovanhempani äidin puolelta on haudattu viereiseen kirkkomaahan.

4 tykkäystä

Täällä sanotaan, että se on kadonnut:

“Kirkon suojelija on Pyhä Risti ja sille ristiinnaulittu Kristus. Tämän vertauskuvan lisäksi kirkossa oli myös konkreettinen esine, risti, jolla oli ihmeitä tekevä voima. Ihmeitä tekevän ristin taustalla on Pyhän ristin legenda Jeesuksen alkuperäisen ristin löytämisestä. Pala tästä rististä on ollut kiinnitettynä Hattulan Pyhän Ristin kirkon krusifiksiin, mutta se on kadonnut jäljettömiin.”

Ristin kirkko

Venäläiset ryöstivät sen ja mitähän mahtoivat tehdä. Venäläiset ovat tuhonneet suurimman osan Suomen keskiaikaisesta kirkollisesta esineistöstä.

Jep. Ekaluokkalaisen mielikuvitusta tuo asia tietysti kovasti kiehtoi.

Toisaalta, löytyihän Turun tuomiokirkostakin aikanaan umpeen muurattu kaappi, josta löytyi mm. Pyhän Henrikin ja Birgitan reliikkejä.

15 viestiä siirrettiin toiseen ketjuun: Offtopic-aarrearkku