Helsinkiläisten kirkkoherrojen nimissä lähetetty huijausviestejä

Ainakin Heikki Arikan tapauksessa numero on ollut 05-alkuinen, eikä numerossa vastata, jos siihen soittaa. Sähköposteja on lähetetty ainakin seurakuntapastori@gmail.com -osoitteesta. – Tuli kyllä inhottava olo näistä, kun siellä oli minun kuvani ja allekirjoitukseni. Sai mietteliääksi, mitä kaikkea voikaan toisen nimissä tehdä. En olisi välttämättä edes saanut tietää asiasta, elleivät työntekijät olisi alkaneet ottaa yhteyttä, Malmin kirkkoherra Heikki Arikka sanoo. – Viesteissä selvästi yritetään vedota tunteisiin ja siihen, että kirkkoherran ajatellaan olevan luotettava.

Ainakin 6 seurakunnan kirkkoherran nimissä on lähetetty huijausviestejä, jotka on kirjoitettu huonolla suomen kielellä. Aika ikävää tämmöinen, toivottavasti kukaan ei ole reagoinut niin nopeasti, että olisi tullut vahinkoa. Täytyy tuntua inhottavalta, kun huomaa omaa kuvaansa ja nimeään käytetyn väärin.

Suomen kielen opetukseen on heti lisättävä resursseja. Ikävää tuollainen, että tulee viestejä huonolla suomen kielellä.

5 tykkäystä

Tästä on yksi looginen seuraus. Ne tulevat huijatuksi, joiden mielestä viranhaltijoilta ei ole syytä odottaa hyvää kirjallista tasoa. Ne taas eivät tule, jotka tällaisen yksityiskohdan perusteella pitävät viestiä huijauksena.

2 tykkäystä

Mulle tulee säännöllisesti huijausviestejä pastorini nimissä. Onneksi ne on helppo tunnistaa jo ylihengellisestä tervehdyksestä tyyliin “Ole siunattu, hyvä Sonja” :joy: Suomessa ilmiö on varmaan uusi.

3 tykkäystä

Ei tuo minusta erityisen ylihengellistä ole. Eikö se nyt ole pikemminkin aika tavanomaista, että papit toivottavat siunausta. Ilmaukset toki voivat olla epätavallisen muodollisia tai tökeröitä, mutta se on kai eri asia kuin ylihengellisyys.

Mutta yleisesti ottaen kristinuskoon vetoavia huijareita on kyllä tullut nähtyä paljon. Standardikikka.

Ei se lauseena ole, riippuu asiayhteydestä. Mutta nimenomaan tämän, minulle hyvin läheisen papin lähettämänä se kuulostaa hullulta, etenkin kun tervehdyksessä on välillä puhuteltu koko nimellä. Sen sijaan siis, että otsikko olisi tyyliin “Kuule Sonja, sopisko…”

Tämä ketju suljettiin automaattisesti 90 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.