Jeesus - juutalainen reformaattori

http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/erikoisartikkeli-kritiikki-osoittautui-vaaraksi-kiistellyt-jeesus-kirjat-ovat-aitoja/6214782

Vuonna 2008 eräs beduiini löysi jordanialaisesta luolasta 70 lyijykirjaa. Kirjoissa oli symboleja ja kirjoituksia, joissa kerrottiin Jeesuksesta ja kuvailtiin hänen palvovan jumalaa, joka oli sekä mies että nainen. Kirjojen mukaan Jeesus ei halunnut perustaa uutta uskontoa vaan herättää eloon vanhat juutalaiset perinteet.

Tämä kappale on sisäisesti ristiriitainen. Hermafrodiittinen Jumala(tar) ei taida oikein olla linjassa “vanhojen juutalaisten perinteiden” kanssa. Viimeisessä virkkeessä ei sinänsä ole mitään uutta: totta kai Jeesus lähetettiin ensin oman kansansa tykö; eri asia on, että juutalaiset eivät ottaneet häntä vastaan.

lyijy on hajoamassa vanhuuttaan sisältäpäin ”atomitasolla”

Mitähän tuokin oikein tarkoittaa? Kiderakenne hajoaa?

Mutta ok, voivathan nuo olla aitojakin. Qumranin lähellä Kuolleella merellä viime viikolla käydessä jotenkin vakuuttui sen alueen lahkojen autenttisuudesta. Luolassa ei käyty, vaan muutamien kilometrien päässä vanhan essealaisten synagogan raunioilla ja tuolla alueella on varmasti ollut paljon juutalaiskristillisvaikutteista toimintaa.

Nämä erilaiset löydökset ovat kiinnostavia myös Islamin tutkimuksen kannalta, koska Koraanin kristinuskon kritiikki ovat niin kummallisia. Olisi jännää, jos joku osaisi pinpointata, että tästä ja tästä liikkeestä on kyse, koska ne eivät ainakaan standardi-kristinuskoa kuvaa.

Varmaan on aikoinaankin osattu tulkita ensiaskeleillaan olevaa kristinuskoa aivan sekaisesti, Kanonisoitujen tekstienkin kanssa se näyttää sujuvan oikein hyvin, se sekaisuus, joten mikseipä silloin joskus.

Taloudellisesti haastavaa tuon ajan yhteiskunnissa varmastikin ollut moinen lyijylevylle ajatuksien naputtelu, joten ihan kuka tahansa niitä tuskin on tehnyt. Artikkelissa ei ollut mitään mainintaa, edes arvausta, kuka tai mikä taho nuo olisi tuottanut.

Miten noin asiallisesti olette mieltä, paljonko Tooran Jehova-uskoa on jäljellä Jeesuksen julistuksessa ja kuinka paljon Mooses-viittauksissa on kyse pyrkimyksistä puhua ulkonaisille ulkonaisella kielellä, niin ettei heti ensi sanasta viedä ristille? Ainakin sapattikäskyn suhteen Jeesus oli huomattavan liberaali, Mooseksen kepinkeräilystä kuolema -ohjelmaan nähden. Ja kyllähän Jeesus sitten tuomittiinkin harhaoppiseksi. Entäpä jos juutalaiset tuomitsivatkin täysin oikein ja Jeesus toden totta edusti toista uskontoa kuin he?

“Atomitasoinen hajoaminen” (fissio?) tosiaan aiheuttaisi ydinräjähdyksen, mutta fissiota ei tapahdu niin kevyillä aineilla kuin tunnetuilla lyijyn isotoopeilla. Lyihyähän käytetään painvastoin säteilysuojana sen inerttiyden ja epäaktiivisuuden vuoksi.

Molekyylitason hajoaminenkin (missä siis atomeita irtoaisi molekyylirakenteista), edellyttäisi kai melkoista happokäsittelyä.

“Jumala joka on sekä mies että nainen” ei välttämättä viittaa lainkaan hermafrodiittiin, vaan ehkä entiteettiin, joka on niin paljon “ihmista isompi” että kohoaa sukupuolittuneiden otusten yläpuolelle. Millainenhan lie itse alkuteksti ja sen eri tulkinnat.

Ainakin itse miellän Raamatun pohjalta Jumalan niin ihmeelliseksi ja suureksi, että ihminen voi toki yrittää hahmottaa ja määritellä Jumalaa, mutta sellaiset yritykset ovat yhtä onnettomia, kuin Konsta Pylkkänen mittaamassa maailmankaikkeuden kokoa tekemällä viivan klubitaskin kanteen, aina kun siirsi katsettaan hiukkasen tähtitaivaalla.

Mutta uskon, että “nykyisin kun tiedämme paremmin” tuostakin tullaan saamaan lisää bensaa liekkeihin lämpimässä avioliitto/homoliike/tasa-arvo-keskustelussa.

2 tykkäystä

Käsittääkseni on jotain ajoitusmetodeja, joilla voidaan ajoittaa kemiallisesti myös epäorgaanista materiaalia. Tunnettu radiohiiliajoitus toimii tietysti vain orgaanisessa materiaalisessa.

Näistä lyijykirjoista on ollut juttua jo aiemmin syksyllä. Niistä on käyty myös pidempään keskustelua tutkijoiden kesken enkä ole lainkaan varma, onko tämä nyt viimeinen sana. Olisi mielenkiintoista nähdä niiden sisällys julkaistuna. Tuon artikkelin perusteella on melko mahdotonta sanoa yhtään mitään.

Olenko jo vainoharhainen vai liekö tässä taas “tieteellinen” löytö. Tässä videossa lisä lähdekritiikki tärkeydestä: https://m.youtube.com/watch?v=4r2m_cffRjI&feature=youtu.be

Ja tähtäin tämä:

1 tykkäys

Minusta Jeesus edusti toista uskontoa kuin juutalaisuus. Hän edusti kuitenkin sitä Jumalaa, jota juutalaisten uskonnon oli tarkoitus palvoa, “häntä joka pelasti meidät Egyptistä”. Sama Jumala oli “hän, joka herätti Jeesuksen kuolleista”.

Vanhan Israelin perintö haarautui kahtaalle melko pian vuoden 0 jälkeen. Juutalaisuus ei siis ole kristinuskoa vanhempi uskonto, vaan sen aikalainen. Kristinusko löysi muotonsa ensimmäisten vuosisatojen kirkkoisien kirjoituksissa ja varhaismipien kirkolliskokousten päätöksissä, juutalaisuudessa vastaava muotoutumisprosessi toteutui Tiberiaan ja Mesopotamian talmudistien työn tuloksena. Kristityt ovat tosi Israel, vaikka Jumalalla on vielä omat suunnitelmansa juutalaisiakin varten.

Juutalaiset ovat koko kaksituhatvuotisen historiansa ajan harhailleet silmät sidottuina. Jonain päivänä tuo side poistetaan, siitähän on lupaus. Mutta vielä sitä ei ole poistettu, ja siksi juutalaisten kohteleminen hengellisesti kristittyjen vertaisina, ikään kuin he jo nyt olisivat Valtakunnan täysiarvoisia perillisiä, on sietämätöntä. Juutalaislähetyksestä ei pitäisi luopua.

4 tykkäystä

Ketju suljettiin automaattisesti 13 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.