Ei kukaan ole väittänyt ortodoksisen kirkon pappeja ja muuta väkeä synnittömiksi. Mutta oletko siis sitä mieltä, että ort. kirkossa on pedofiiliskandaaleja aivan samassa mitassa (kirkkomme pienempi koko huomioiden) kuin room.-kat. kirkossa ja että erot julkisuuskuvassa johtuvat vain siitä, että idässä vaikenemisen muurit ovat vankempaa tekoa?
Itse en usko tuollaiseen ollenkaan. Pidän selvänä, että room.-kat. kirkon väärinkäytökset johtuvat kirkkonne vääristä käytännöistä, jotka ovat mahdollistaneet vuosikymmeniä kestäneen rakenteellisen seksuaalirikosten kulttuurin. Ei riitä, että syytetyille maksetaan korvauksia tai pappiskoulutusta vähän muutetaan - ei, vaan kaikki pappeuteen liittyvät käytännöt tulisi muuttaa ortodoksisen kirkon käytäntöjen mukaisiksi, jotta ongelma kitkeytyisi.
Vetoaminen anglo-amerikkalaisuuteenkaan ei oikein toimi, kun niissä maissa on toiminut muitakin kristillisiä yhteisöjä, joissa ei ole ollut samanlaisia rakenteellisia väärinkäytöksiä. Ortodoksisia kirkkoja toimii Amerikassa ja Australiassakin. Silti vain room.-kat. kirkko on ollut niissä esillä pedofilian takia. Ei se ole mistään “vaikenemisen muurin vankkuudesta” kiinni, vaan siitä, että teidän kirkossanne on pedofiliaongelma, muissa ei.
Sitä paitsi tuossa sinun mainitsemassasi tapauksessakin on kyse pappisseminaarista, eli aikuisista ihmisistä, mikä saattaa tapauksen jo aivan eri kategoriaan kuin teidän kirkkonne pedofiiliskandaalit. Lisäksi siinä on kyse yhden papin tekosista, ei vuosikymmeniä jatkuneesta järjestelmällisestä hyväksikäytöstä, jossa on lukuisia syyllisiä ja jopa tuhansia uhreja - joista on kasvanut uusia hyväksikäyttäjiä.
Kertomasi perusteella Kazanissa rikokset rajautuivat yhteen johtavassa asemassa olleeseen pappiin, mutta tämä on mielestäsi riittävä asia rinnastamaan idän kirkon syyllisyyden room.-kat. kirkkoon, jossa rakenteellinen väärinkäytös jatkui useissa maissa vuosikymmeniä. Että pelkästä idän paatuneemmasta salailusta johtuu, että muuta ei ole paljastunut kuin yksi pappi Kazanista? Etkö näe mittasuhde-eroa tapausten välillä?
Kuten Diakoni yllä totesikin, ei ole hedelmällinen asenne, että oman kirkkokunnan epäkohdista puhuttaessa alkaakin syytellä muita ja kääntää huomion pois varsinaisesta aiheesta. Sehän on juuri se asenne, joka on mahdollistanut vääryyksien jatkumisen: käännetään huomio muualle, esitetään muut yhtä syyllisinä, annetaan ymmärtää muiden tekevän ihan samaa jne. Ei näin, ei todellakaan näin.