Keskustelua reliikeistä

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3759235/Pyhan+Nikolauksen+reliikit+voivat+olla+aitoja++legenda+liittyy+joulupukkiin

Uutta tutkimustietoa pyhän Nikolaoksen reliikeistä.

Nikolauksen jäännöksinä pidettyjä luita on vuodesta 1087 alkaen säilytetty Italiassa Etelä-Puglian Barissa Basilica di San Nicola -kirkossa hautaholvissa marmorialttarin alla. Pyhän Nikolauksen luiksi uskottuja jäännöksiä on myös Venetsiassa Chiesa di San Nicolo -kirkossa Lidon saarella. Lisäksi Pyhän Nikolauksen jäännöksinä pidettyjä yksittäisiä reliikkejä ovat pitäneet hallussaan lukuisat kirkot ympäri maailmaa.

Highamin ja Kazanin 300-luvulle ajoittama luunkappale on osa yhdysvaltalaisen papin Dennis O’Neillin reliikkikokoelmaa. Kyseisen luunkappaleen on tunnistettu olevan osa ihmisen lonkkaluuta, ja sen on uskottu olevan Pyhän Nikolauksen jäännös. Higham ja Kazan tutkivat luunkappaletta radiohiiliajoituksella osoittaakseen reliikin iän tarkalleen. Tulosten mukaan reliikki on 300-luvulta eli ajalta, jolloin Pyhän Nikolauksen uskotaan eläneen. Historioitsijoiden mukaan hän kuoli noin vuonna 343. Tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että pyhäinjäännöksinä pidetyt luut saattavat olla aitoja Pyhän Nikolauksen luita.

– Kiinnostuimme O’Neillin hallussa olevasta luunkappaleesta, koska se on vasemmasta häpyluusta, lonkkaluun alemmasta osasta. Barin kokoelmassa taas ei ole kokonaista lonkkaluuta, vaan vain vasen suoliluu lonkkaluun yläosasta. Tämä herätti huomioni ja antoi alkusysäyksen tutkimuksellemme. Vielä on vahvistamatta, pitääkö Venetsian kokoelma sisällään jäännöksiä lonkkaluusta, mutta kokoelma täydentää Barin jäännöksiä niin, että molempien kokoelmien voidaan olettaa olevan yhden ja saman yksilön luuta, kertoo Turun yliopiston Turku Institute for Advanced Studies -tutkijakollegiumissa tutkijana työskentelevä Kazan.

1 tykkäys

Pyhällä Nikolaos Ihmeidentekijällä, Lyykian Myrran arkkipiispalla, on kaksi muistopäivää. 9.5. muistellaan reliikkien siirtoa Myrrasta Italian Bariin ja 6.12. on varsinainen muistopäivä.

Anekdootin mukaan pyhä Nikolaos ja pyhittäjä Johannes Cassianus kävelivät kerran tiellä, kun he kohtasivat talonpojan, jonka rattaat olivat juuttuneet mutaan. Cassianus kulki ohi, mutta Nikolaos meni auttamaan talonpoikaa, ja he saivat rattaat nostetuksi taas tielle. Siksi pyhä Nikolaos sai kaksi vuosittaista muistopäivää ja Cassianuksen muistopäivä määrättiin 29. päiväksi helmikuuta (karkauspäivä), joka on vain noin joka neljäs vuosi.

Reliikkien siirrosta (yritin panna tämän spoilerin taakse, mutta se ei onnistunut):

Pyhän Nikolaos Ihmeidentekijän, Lyykian Myrran arkkipiispan, reliikkien siirto Bariin vuonna 1087

Myrran kaupunki Lyykiassa joutui vuonna 1036 muslimien käsiin ja tuhottiin monien muiden kaupunkien ja kylien tavoin. Monet ortodoksit pakenivat turkkilaisten tieltä. Jumalan sallimuksesta kirkko ja siellä säilytetyt pyhän Nikolaos Ihmeidentekijän, Lyykian Myrran arkkipiispan pyhäinjäännökset säästyivät kuitenkin tuolloin hävitykseltä. Ne siirrettiin Italiaan, Barin kaupunkiin, jotta uskovat voisivat edelleenkin kunnioittaa niitä ja kokea niiden avulla parantumisia ja muita ihmeitä. Reliikkien siirrosta kirjoitettiin useita kertomuksia heti sen tapahduttua.

Pyhä Nikolaos ilmestyi eräälle hurskaalle ja arvostetulle Barissa asuvalle papille ja sanoi: ”Nouse ja käske kirkon koko papiston lähteä Lyykian Myrraan. Ottakaa sieltä mukaanne minun pyhäinjäännökseni ja tuokaa ne tänne Bariin. En halua enää jäädä siihen lohduttomaan paikkaan. Tämä on Herran tahto.” Pappi lähti heti kertomaan näystä toisille papeille, jotka riemuitsivat kuullessaan siitä. He varustivat kolme laivaa ja valitsivat kunnioitettuja, hurskaita miehiä, jotka lähtisivät yhdessä pappien ja diakonien kanssa noutamaan pyhiä reliikkejä. Laivoihin lastattiin vehnää, jotta ne näyttäisivät tavallisilta kauppalaivoilta. Samaan aikaan kallisarvoisia reliikkejä lähti pelastamaan myös venetsialaisten laivojen retkikunta. Barilaiset ehtivät kuitenkin Myrraan ensimmäisenä.

Pyhän Nikolaoksen kirkon kryptasta barilaiset löysivät sarkofagin, jota vartioi neljä kreikkalaista munkkia. Muut kristityt olivat paenneet vuorille. Munkit olivat vuotta aiemmin nähneet näyn, jossa heille oli ilmoitettu reliikkien siirto ulkomaille. Pyhäinjäännökset olivat maatumattomat ja niitä ympäröi ihanan tuoksuinen mirha. Reliikit annettiin retkikunnassa matkustavien pappien Lupuksen ja Grimalduksen kannettavaksi, ja mirha kaadettiin astioihin. Kun Myrran kreikkalaiset saivat tietää asiasta, he vaativat barilaisia jättämään edes osan reliikeistä Myrraan. Niin sinne jätettiin sarkofagi, mirha ja ikoni. Tämä tapahtui 1.4.1087. Kaksi reliikkejä vartioinutta munkkia lähti retkikunnan mukana Bariin, jossa asui noihin aikoihin paljon kreikkalaisia.

Matkan varrella miehistö jakoi pyhän Nikolaoksen siunausta kaikissa satamissa, joihin laivat poikkesivat. Kun retkikunta lopulta saapui Bariin, uutinen levisi nopeasti. Kaupungin asukkaat kiiruhtivat piispojen, pappien ja munkkien johdolla kynttilöitä ja suitsutusastioita kantaen vastaanottamaan pyhäinjäännöksiä. Kaikki lauloivat ja ylistivät Jumalaa ja Hänen pyhäänsä. Reliikit saatettiin pyhän Johannes Edelläkävijän kirkkoon meren rannalle.

Vammaiset, sokeat, kuurot, riivatut ja kaikenlaiset sairaat turvautuivat uskossa Nikolaos Ihmeidentekijän armon täyttämiin pyhäinjäännöksiin, ja monet parantuivat ihmeellisesti. Niinpä Barin asukkaat päättivät rakentaa suuren basilikan ja valmistaa hopeisen pyhäinjäännöslippaan, joka kullattiin ja koristeltiin jalokivillä. Paavi Urbanus II oli vihkimässä uutta Pyhän Nikolaoksen kirkkoa, ja reliikit siirrettiin kirkon kryptaan.

Muutamia vuosia myöhemmin pyhä Nikolaos ilmestyi eräälle munkille ja käski siirtää reliikkinsä kryptasta alttaripöydän alle. Näin tehtiin, ja pyhän kantapäistä alkoi joka vuosi hänen muistopäivänään jumalallisen liturgian aikana virrata vuolaasti mirhaa, joka paransi kaikki sairaudet Jumalan kunniaksi. Jumalallinen liturgia toimitettiin niin hitaasti, että se kesti kolme tuntia, jotta mirhaa ehtisi vuotaa pitempään ja siitä riittäisi mahdollisimman monelle pyhiinvaeltajalle. Mirhan tuoksu täytti koko kirkon. Liturgian päättyessä mirha lakkasi valumasta, ja sitä jaettiin pienissä pulloissa kaikkialle Italiaan ja ulkomaillekin. Lukemattomat ihmiset, jotka uskossa voitelivat itsensä mirhalla, paranivat. Vielä nykyäänkin pyhän Nikolaoksen pyhäinjäännöksistä tihkuu pieniä määriä mirhaa, joka kootaan ja sekoitetaan veteen jaettavaksi pyhiinvaeltajille. Sitä on nimitetty myös mannaksi.

Reliikkien siirto oli osaltaan vaikuttamassa siihen, että pyhästä Nikolaoksesta tuli koko Euroopassa ja kaikkialla maailmassa yksi kaikkien aikojen kunnioitetuimmista ja kuuluisimmista pyhistä. Hänestä on kerrottu enemmän hänen varsinaisen muistopäivänsä (6.12.) kohdalla.

1 tykkäys

Etelä-Italiassa on paljon reliikkejä, joihin liittyy mannaihme.

Nikolaoksen luiden jäljittäminen on oma tarinansa.

Keskiajalla italialaiset ryöstivät pyhäinjäänteet Myrasta Italiaan Bariin. Barilaisten retkikunta vei suurimman osan luurangosta ja venetsialaiset loput luunpalaset.

Sittemmin on tutkittu, että sekä Barissa Pyhän Nikolaoksen basilikassa että Venetsiassa nykyään säilötyt luut ovat todella kuuluneet samalle ihmiselle.

Nyt Oxfordin yliopiston tutkijat ovat saaneet Yhdysvalloista palan lantioluuta, joka näyttää kuuluneen Pyhälle Nikolaokselle. Palasen hankki eräs amerikkalainen pappi Ranskasta.

Pyhäinjäänteet osoittautuvat harvoin aidoiksi. Lupaavaa on, että juuri tämä lantioluun palanen puuttuu Barissa säilötystä Pyhän Nikolauksen luurangosta.

”Monet tutkimamme pyhäinjäännökset osoittautuvat tuoreemmiksi kuin niiden väitetään olevan. Tämä luunkappale sen sijaan vaikuttaa siltä, että se todella olisi kuulunut Pyhälle Nikolaokselle”, sanoo professori Tom Higham Oxfordin yliopiston tiedotteessa.

Oxfordissa tehty radiohiiliajoitus osoittaa, että luunpala on peräisin 300-luvulta eli piispa Nikolaoksen elinajalta. Seuraavaksi luusta löytyvää dna:ta aiotaan verrata muihin Nikolaoksen jäänteinä pidettyihin luunkappaleisiin.

Lännen kirkko joutaisi palauttamaan nuokin reliikit niiden oikealle omistajalle. On surullista, että kirkko vieläkin kärsii paavilaisten tekemistä rikoksista.

http://www.ortodoksi.net/index.php/Pyhän_Johanneksen_reliikkien_siirto_Konstantinopoliin

Eilen oli pyhän Johannes Krysostomoksen reliikkien v. 438 Konstantinopoliin siirtämisen muisto. Rukoile puolestamme, pyhä isä esipaimen!

Linkin takana päivän lyhyt synaksaari.

1 tykkäys

31 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Väittely reliikkien raamatullisuudesta ja apostolisuudesta

Ajattelin kysyä: mikä on nykytila, onko pyhä Henrikin reliikit Turun tuomiokirkossa? Olen käymässä pikana Turkussa tulevina päivinä. Tiedän, että Hemmingin reliikkiarkku on siellä.

PS. yksi pappi kehoitti aikoinaan lukemaan lut.-kat- dialogi: Communio Sanctorum kohdat 250-252 .

Pyhän Henrikin reliikkejä on ainakin Helsingissä pyhän Henrikin katedraalin alttarissa.

1 tykkäys

Reliikit palautettiin Turun tuomioseurakunnalle kymmenisen vuotta sitten, ne oli toimitettu 1920-luvulla Helsinkiin tutkittavaksi ja jääneet sille tielleen museoviraston haltuun.
Henrikin pääkallo ja kyynärluu ovat säilyneet. Kyynärluu on deponoituna Helsingin P. Henrikin katedraaliin. Muut reliikkit ovat käsitääkseni Turun tuomioseurakunnan hallussa, mutta en tiedä, missä niitä säilytetään.

1 tykkäys

Kiitos vastaus! Se on surullista, että emme tiedä asiasta. Hemmingin kirstun lisäksi en löytänyt ainakaan maininta. Ei edes Turun tuomiokirkon museossa, jossa nyt kävin.

Kiitos! Suomalaistaustainen koska olen, minulle ne ovat tärkeä. Toki Uppsala domkyrkanissa myös monen minulle tärkeä pyhän reliikit. Joskus H:forsisssa käydessä kävin niiden äärellä rukoilemassa Jumalaa. On hienoa, että pidätte ne esillä. Toivoisin, että Åbo domkyrkanin pääalttarin laitettaisiin myös Henrikin reliikit, meille kaikille esille ja rukousten äärelle.

1 tykkäys

Turun tuomiokirkon reliikeistä on ollut tutkimusprojekti meneillään pitkään. Niitä on ajoitettu nykyaikaisin tutkimusmenetelmien avulla. Esimerkiksi pääkallo on todella ensimmäisen ristiretken ajoilta. Tutkijat kertovat myös sulotuoksusta, jota reliikeistä on voitu havaita!

http://skr.fi/toden-ja-tarun-rajamailla

Kysyitkö reliikeistä museon henkilökunnalta? Voi varmaan olla niin, että ne ovat tutkijoiden hallussa tällä hetkellä.

Suurin osa P. Henrikin luista katosi isonvihan aikana, kun niitä oltiin kuljettamassa Venäjälle. Mitähän niille on mahtanut tapahtua.

1 tykkäys

Ainakaan tapaamani ihmiset eivät tieneet…

Yle on tehnyt sävyltään peruspositiivisen jutun pyhistä reliikeistä.

Toki tuossa olisi voinut kertoa, että ei kivenmurikka Golgatalta ole reliikki, vaan matkamuisto. Pyhältä peräisin olevan esineen tai vaatteen kappale on ennemminkin ns. fylakto kuin varsinainen reliikki.

Video, jossa on runsaasti kuvia reliikeistä.

1 tykkäys

Eetu Manninen kirjoittaa Hapatusta-sivustolla reliikeistä. Pääpaino Torinon käärinliinassa ja Kristuksen ristin kappaleissa (näitä viimeksi mainittuja partikkelejahan meillä on Suomessakin).

Mannisen esittämään reformaatioajan reliikkikritiikkiin tulee muistaa suhtautua myös siten, että siinä on varmasti mukana hyperbolaa - vaikka sitten varmasti myös aiheellista kritiikkiä. Kaikenmaailman lohikäärmeenluita ja muita on esillä.

Maamme tärkein ristireliikki Hattulan kirkosta on toki ryöstetty ja kadonnut, kuten niin monet muutkin - reformaatio ei näihin tuhoihin ole ollut syyllinen, vaan aivan toinen taho.

2 tykkäystä

Pitää paikkansa, että se keskiaikainen Hattulan reliikki on iäksi kadonnut perivihollisen tuhotöiden jäljiltä. Mutta kyllä meidän hiippakunnallamme yhä Pyhän Ristin kappaleita on. Nykymuotoisessa Hattulan pyhiinvaelluksessa 14. syyskuuta paitsi kannetaan ristiä kirkon ympäri myös kunnioitetaan Pyhän Ristin reliikkiä, joka on (ellen väärin muista) dominikaaniemme hallussa. Viimeksi olin Hattulassa isä Martti Voutilaisen vielä eläessä (olisiko vuosi ollut 1999?) ja hän toi Helsingistä mukanaan reliikin, joka sitten upotettiin tilapäisesti ristiin kunnioitettavaksi. Se oli ihan vaikuttava kokemus. Pitäisi vaivautua Hattulaan useamminkin, sinne kun on vaivainen parin tunnin ajomatka meiltä päin.

Kun linkittämään alettiin, niin tässä lisää aiheesta:

Nyt on mahdollisuus tutustua Turun tuomiokirkon reliikkeihin näyttelyssä.

2 tykkäystä

Torinon käärinliinasta (josta tässä ketjussa on jo aiemmin mainittu, niin laitan tämän tänne, kun alkuperäinen käärinliinakeskustelu on suljetulla kriittisellä puolella) tällainen uutinen:

Suhtaudun melko skeptisesti liinan aitouteen, mutta eivät nuo tuossakaan mainitut argumentit vakuuta. Onhan näet mahdollista, että Jeesus on roikkunut vielä ristillä, kun hänen ympärilleen on alettu kääriä käärinliina, häveliäisyyssyistä. Niinpä vainaja on ollut “seisovassa asennossa”. Sitten kädet ja jalat on irrotettu ristiltä, ja ruumis on otettu alas. Sen jälkeen ruumista on kantaa retuutettu, jolloin se on ollut luultavasti makuuasennossa. Ensin on ehkä kannettu käsipelillä, jolloin ruumis on voinut olla lähes missä asennossa tahansa. Sitten se on ehkä laitettu kärryihin, hevosen tai aasin selkään, ja vasta ihan lopuksi vainaja on aseteltu selin makuulle hautaluolaan, ja käärinliinat on siinä vaiheessa korjattu lopulliseen asentoonsa. Verta on siten voinut tahriintua liinoihin mitä mielikuvituksellisimmissa asennoissa. Tutkijat ajattelevat käärinliinojen asettamistilanteen liian kliinisesti. He vaikuttavat olettavan, että liinat on kääritty vasta siinä vaiheessa, kun vainaja on maannut selällään haudassa. Ei ole kuitenkaan pakko olettaa niin, vaan on ihan tarkoituksenmukaista olettaa, että opetuslapset halusivat kääriä vainajan liinoihin niin pian kun se oli mahdollista ja suojata vainajaa kaikissa tilanteissa.

2 tykkäystä