Kirkko pridessä 2018

Siitä rakkauden kaksoiskäskystä vielä. Se, miten lähimmäisen rakastaminen ymmärretään, on muuttunut aikojen saatossa. Alkuperäinen kristillinen ajatus taisi olla että lähimmäistä rakastetaan suojelemalla häntä homosuhteilta . Nykyään taas ajatellaan että lähimmäistä rakastetaan sallimalla homosuhteet.

1 tykkäys

Veikkaan että alkuperäistä kultaista sääntöä formuloitaessa samaa sukupuolta olevien seksisuhteet eivät olleet minkäänlainen kärkifokus…

1 tykkäys

On kaksi tapaa suhtautua ihmiseen, joka on tehnyt väärin. Armahtaa tai kivittää. Kumpikin, kuin myös tuo periaate, “se joka on synnitön… jne” edellyttää, että on todella tehty väärin.

2 tykkäystä

Päivi Räsänen on tämän kansakunnan päättäjien joukossa yksi niistä harvoista oikeamielisistä, jotka saattavat antaa Sodomalle Suomelle jatkoaikaa:

On erityisen surullista ja samalla säälittävää, että myös eräät kirkolliset tahot tavoittelevat hyväksyntää marssimalla sellaisten arvojen puolesta, jotka ovat luterilaisen kirkkomme virallisen opetuksen, kristillisen ihmiskuvan ja Raamatun seksuaalietiikan vastaisia. Jokainen ihminen on arvokas Jumalan kuvaksi luotuna. Kaikilla tulee olla yhtäläiset ihmisoikeudet. Avioliitto rajautuu kuitenkin juuri miehen ja naisen väliseksi – siitä todistaa sekä ihmisen biologia että Raamatun selkeät opetukset.

http://paivirasanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/257618-pride-tapahtuman-ymparilla-suuri-harha

8 tykkäystä

Kotimaatani ei tule nimittää Sodomaksi. Se on yksi maailman turvallisimpia valtioita ja tällä hetkellä kun olen työkyvytön, se elättää ja hoitaa minua. Monissa muissa maissa olisin kadulla kerjuulla.

6 tykkäystä

Tästä minä tunnistan kristityn. Minä taasen en Jeesuksen seuraajana uskalla suhtautua tuomitsevasti seksuaalisiin vähemmistöihin, sillä heidän parisuhteistaan ei ole yksilöille eikä yhteisölle mitään haittaa, vaan päinvastoin. Hedelmistään puu tunnetaan.

Rakkauden kaksoiskäsky ei myöskään ole mikään tiivistelmä, vaan se periaate, joka on kirjoitettu uskovien sydämiin ja jota sovelletaan. Kaikki laki toteutuu yhdessä käskysanassa, sanoi Paavali. On erikoinen ajatus, jos se ei tarkoittaisi periaatetta, jota kristityn tulee soveltaa tiettyyn kontekstiin kirjoitettujen syntirimpsujen ulkoaopettelun sijaan.

Nyt olen puheistasi kuitenkin aistinut asenteen, joka on minulle OK. Kiitos!

Kyllä. Tästä olen samaa mieltä. Tilanteessa on kaksi puolta. Toisaalta on opetettu homoseksuaalien suhteiden vahingollisuudesta, mutta on tehty samalla suurempaa haittaa kuin nämä suhteet alistamalla ja hiljentämällä väkivaltaisesti nämä ihmiset. Se joka kylvää, myös niittää. Nyt on annettava tilanteen korjautua ja yleensä siinä mennään kaikenlaisten kokeilujen kautta kun on pitkään oltu epäluonnollisessa alistetussa tilassa. Samoin alistajilla on pitkä eheytymisprosessi ja siinäkin on monta mutkaa.

Sateenkaarikristityt ja muutkin, erityisen tärkeää on nyt rukoilla näiden alistajien puolesta jotta vihan kierre katkeaa ja päästään joskus luonnolliseen, tasapainoiseen tilanteeseen.

Mitä oikeastaan tarkoittaa “suhtautua tuomitsevasti”? On varmasti oikein, ettei vähemmistöjä pidetä outoina ja muita pahempina, mihin varmasti on syyllistytty myös kirkon ja uskovien taholta. Ihmisiin tulee suhtautua rakkaudellisesti ja armollisesti, mutta onko väärin lukea Raamattua siten, että samaa sukupuolta olevien välinen seksi on asia, joka voidaan katsoa kielletyksi, ja myös yksilölle ja yhteisölle haitalliseksi.

2 tykkäystä

Vaikka näin olisikin se ei oikeuta kohtelemaan homoseksuaaleja niin kuin heitä on kohdeltu.

Tämän juuri tarkensin viestissäni. Se ei oikeuta, mutta kuka tarkkaan ottaen tällä hetkellä kohtelee homoseksuuaaleja "kuten heitä on kohdeltu "?

3 tykkäystä

Mielestäni oikea ja kristillinen suhtautuminen esimerkiksi naispariin, jolla on kolme lasta, olisi avosylin kutsua koko perhe kirkkoon ja seurakuntaan, ilman taka-ajatuksia siitä, että tämä perhe olisi jollain aikavälillä hajotettava ja lapsille tehtävä selväksi että heidän perheensä on lähtökohdiltaan syntinen. Pappi voisi peräti siunata tämän suhteen ja rukoilla perheen puolesta.

Näin uskon, että Jeesus toimisi ja haluaa seuraajiensa toimivan.

Tuomitseva suhtautuminen on sitten liukumaa tuosta torjuvampaan suuntaan. Asia ei tietenkään ole yksiselitteinen ja ilman sävyjä.

Olen itse ollut kirkon lapsi- ja perhetyössä 14 vuotta, ja meillä tulee tietysti olla asenne, että lapset kaikenlaisista perheistä ja myös perheenjäsenet ovat toimintaan tervetulleita. Naisparin lapsia on muutaman kerran kerhoissa ollutkin.
Eikä kenellekään, ainakaan itselleni, varmasti ole tullut mieleen “tehdä lapsille selväksi”, että heidän perheensä on lähtökohdiltaan syntinen, kuten ei uusperheiden lastenkaan kohdalla.

Ja kaikkien perheiden puolesta voidaan rukoilla. Missä siis näet konkreettisen epäkohdan tai asnneongelman?

2 tykkäystä

Olen pitkälti @anon85899117 :n kanssa samaa mieltä. Vaikka olisikin niin että jollain tapaa homoseksuaaliset suhteet ovat haitallisia pyhittymisen kannalta, (mikä ei minusta ole edes täällä maailmanajassa mitenkään pitävältä tuntuva totuus, mutta se mahdollisuus on) näiden ihmisten mahdollisuus muodostaa itsestään ja pyhittymisestään terve kuva ei parane sillä että heidät tuomitaan elämään elämää jossa he eivät saa kokea olevansa täysivaltaisia yhteisön jäseniä, sellaisina kuin nyt ovat, eikä jossain tulevaisuudessa olemassa olevassa eheytyneessä minässä.

Kristilliseltä kannalta on nyt olennaisen tärkeää se että miten kaikki ihmiset saavat mahdollisimman hyvät lähtökohdat ymmärtää pyhittyminen ja mitä se tarkoittaa heidän elämässään. Alistamalla ja marginalisoimalla tämä ei tapahdu.
Maailma ei ole vielä valmis. Meillä kaikilla on joku “vika” josta emme ihan voi luopua, jotta voimme siirtyä lähemmäksi pyhittymisen ymmärtämistä. Ei tämä mene niin kuin erakkoaskeeteista kertovissa tarinoissa, että pyhittyäkseen on vain kärsittävä niin kauan että saa kirkkaamman kruunun. Elämä on annettu ihmiselle jotta hän elää täyttä elämää ja löytää siinä elämässä Jumalan, samalla kun on omaan tilanteeseensa nähden mahdollisimman onnellinen. Onni tulee siitä että kohtelee muita heidän luotuisuutensa arvon mukaisesti.

1 tykkäys

Kanssasi keskustellessa käy helposti niin että sinä oletat minulle jonkin mielipiteen ja samassa määrin päinvastoin. Lisäksi oletamme että toinen olettaa. Siksi keskustelemme toistemme ohitse. :wink:

En ole erityisen huolissani sinun suhtautumisestasi seksuaalisiin vähemmistöihin. Mielestäni olet valikoiva siinä mitä linkkejä ja argumentteja kuuntelet ja otat huomioon ja pyörität teksteissäsi, mutta sinulla on kunnioitettava pyrkimys kohdata todellisuus sellaisena kuin se on.

Hyvä että näin on.
Kauheaa on se, jos näin tehdään kun mennään kirkkoon töihin, koska tällaiselta on kristillisen julkisivun näytettävä, ja sitten illalla tullaan nettiin kirjoittamaan kuinka olisi oikein että kaikki homot eheytyisivät ja alkaisivat elää kunnon elämää.
Jos näin tapahtuu se tarkoittaa että ensin on alistettu jokin osa ihmisiä marginaaliin ja sitten vielä aletaan holhota heitä alentuvasti. Evankelioimiselle ja pyhittymiselle tämä ei ole kummankaan osapuolen kannalta hedelmällinen tilanne.
Itse asiassa olen sitä mieltä että tällaisessa asetelmassa heikoimmilla terveen ja pyhittävän jumalasuhteen kannalta on marginalisoija ja holhoaja eikä homoseksuaali. Heikompaa ei tule lyödä vaan rukoilla hänen puolestaan.

Siis minä kysyin vakavissani onko tuollaista käytöstä havaittavissa, että kirkon toiminnassa tehtäisiin lapsille selväksi, että vanhemmat elävät synnillisessä suhteessa? Eli onko tässä asiassa epäkohta havaittavissa, jos “tuomitseva asenne” tarkoittaa mielestäsi tuota?

Eli tarkoitatko, ettei saa olla sitä mieltä, ettei homosuhde ole Jumalan tahdon mukainen? Eikö suvaitsevaisuutta ole kohdata ihmiset ihmisinä ja kohdella heitä rakkaudellisesti, vaikka olisikin sitä mieltä että he eivät tee oikein?

2 tykkäystä

En tarkoita rajoittaa kenenkään mielipiteitä. On todella kovaa askeesia ja pyhittymisen paikka itse kullekin että voisi kohdata kaikki ihmiset rakkaudellisesti kunnioittaen ihmisten luotuisuutta vaikka toiset edustaisivat jotain mikä on vastoin omia mielipiteitä.
Omat mielipiteet eivät ole Jumala vaikka ne kuinka olisivat minkä tahansa kirkon opettamia. Lähempänä uskovaa Jumala on kanssaihmisissä kuin uskovan omissa mielipiteissä.

Tunnen kyllä oikein tuskallisesti omissa sisuksissani sen marginalisoinnin ja negatiivisen holhoamisen synnin. Totta kai minäkin haluaisin tehdä sitä esimerkiksi kaikille niille jotka ajattelevat kaikkien homojen kuuluvan eheytymisprosessiin.

Ei varmasti ollutkaan en sitä tarkoittanutkaan.

Juuh.

Jos uskomme Paavalin opettavan Jumalan mielen mukaisesti (ja miksi emme uskoisi, kun Kristus itse hänet kutsui), niin, kuten edellä jo P:a siteerattiin, kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: “Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi”. Siis kaikki laki on täytetty. Ei kumottu, ei korvattu. Täytetty. Jos joku elää rakkauden kaksoiskäskyn mukaan, hän ihan huomaamattaankin täyttää kaiken lain. Jos ei täytä, se vain osoittaa, että hän ei elä rakkauden kaksoiskäskyn mukaan.

Yksi tämän homman hupaisista puolista muuten on se, että jos sittenkin päättää olla luottamatta Paavaliin ja peluuttaa häntä ja Jeesusta toisiaan vastaan, pääsee elämään näiden mukaan:

Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. (Matt. 5:17-18)

Voi teitä, fariseukset! Te maksatte kymmenykset jopa mintusta ja ruudanlehdistä ja kaikista vihanneksista, mutta vähät välitätte oikeudenmukaisuudesta ja rakkaudesta Jumalaan. Näitähän teidän pitäisi noudattaa, eikä lyödä laimin noita muitakaan käskyjä. (Matt. 23:23, bold minun)

Jos Jeesus ja Paavali voivat olla eri linjoilla, sitten voimme todeta, että Jeesus edellyttää Vanhan testamentin lain noudattamista tarkemmin kuin Paavali. Vasta apostolit Pyhän Hengen vaikutuksesta toivat täysin selkeästi esille sen totuuden, että VT:n juridiset ja rituaaliset säädökset eivät sellaisenaan automaattisesti koske kristittyjä.

MUOKS: Yksi kirjoitusvirhe korjattu.

3 tykkäystä