Kysymykset alueisiin ja aiheisiin liittyen

@TV2 :lle ehdotin toisessa ketjussa vastauksena hänen kysymykseensä, että voisimme perustaa ketjun “Heteroseksuaalisuuden synty ja syyt”. Siellä voisimme käsitellä tätä asiaa niin perinpohjaisesti kuin vain väestä näkemystä ja tietoa irti lähtee. Ilman muuta selvää, että ko. ketju tulisi sisältämään tieteellisen lähtökohdan pohjalta reflektointia suhteessa kristinuskoon, luomisteoriaan ja laajentaen myöskin normista poikkeaviin seksuaalisuuden muotoihin.

Voisiko tällaista ketjua pyörittää pääalueella (ei agorassa) ja jos, niin millä osa-alueella? Ja olisiko ketjulle muita toiveita tai vaatimuksia?

Agora olisi mielestäni paras paikka.

3 tykkäystä

OK, jätetään ketjun perustaminen väliin! No problem. :slight_smile:

Voisit mennä Körttifoorumille näiden propagoimiesi asioiden kanssa keskustelemaan samanmielisten kanssa. Täällä tuskin saat muuta kuin kielteistä vastakaikua.

2 tykkäystä

Ei kait se ole minun puoleltani propagointia jos toinen keskustelija kysyy minulta asioita ja harkitsen, millä tavalla niihin vastata vai vastatako lainkaan?

Se on toki eri asia, jos minun kirjoitukseni noin ylipäätänsä ärsyttävät ja nähdään osana jotain agendaa.

Minua nyt vain kiinnostaisi saada lyhyt vastaus, minkälainen näkemys asiasta on nykyään hyväksyttävä. Tätä ei maallikkona oikeasti tiedä.

1 tykkäys

No saanko vastata lyhyesti sitten tähän? Minä katson että ihmisen seksuaalisuus muodostuu sellaiseksi kuin se on monestakin syystä ja liukumaa on monessa suunnassa. Ihmisestä ei tule hetero-, bi-, homo- tai aseksuaali yhdestä syystä.

Vaikuttavia tekijöitä:

sukupuoli-identiteetti
fyysinen sukupuoli
henkinen sukupuoli
geenit
naisen seksuaalisuuden ominaispiirteet
miehen seksuaalisuuden ominaispiirteet
tiettyjen geenien aktivoituminen tietyissä olosuhteissa
sukupuoliroolit
käsitys maskuliinisuudesta
käsitys feminiinisyydestä
seksuaalinen suuntautuminen
miehen malli
naisen malli
aivorakenteet (miesten ja naisten aivojen erot)
sukupuolihormonit
muut hormonit
varhainen kehitys
myöhempi kehitys
suuren vaikutuksen tekevät ihmissuhteet
kohdun kemiallinen ympäristö
myöhempi kemiallinen ympäristö
roolimallit
heteronormatiivisuus
sosiaalinen ympäristö
virikkeellisyys
maailmankatsomus ja uskonnot
kulttuuri
oma kognitiivinen suuntautuminen
omat pyrkimykset ja päätökset

On täysin selvää, että maailmassa on esimerkiksi primääriltä sukupuoleltaan naisiksi määriteltyjä, joilla on kuitenkin miehen aivorakenteet. Edellistä tapausta edustaen on täysin eri asia tulkita jossain elämänsä vaiheessa olevansa lesbo, kuin jos vaikkapa jollakulla toisella naisella on ollut niin traumaattisia kokemuksia miehistä, että torjuu miehet täysin ja siksi suuntautuu naisiin.

Ihminen ei tule yhdestä tai kahdesta syystä sellaiseksi heteroksi tai homoksi kuin tulee. Minun on täten vaikea ymmärtää asiaan liittyviä yksinkertaistuksia.

Minulla, sinulla tai Räsäs-Päivillä ei ole mitään mahdollisuutta kristallispallosta tietää, miksi jostakusta on tullut hetero tai homo, tai onko hänestä edes tullut jossain tietyssä mielessä hetero tai homo vaiko jossain toisessa mielessä.

Itse en jaksanut lukea, mutta tuossa voisi olla sinulle mielenkiintoista pähkäiltävää.

Huomasin, että tulin kirjoittaneeksi jo neljännen kerran peräkkäin samaan ketjuun, jonka olen kai tarpeesta itse aloittanut. Kirjoittaessani tulee aina huomautus, mutta en keksi parempaakaan ketjua noihin uutisiin, joita tulee esiin aina Facebookissa. Pahoittelen toistoa.

Ei kannata kiinnittää asiaan kummempaa huomiota. Huomautushan tulee automaattisesti, kun tietyt tekniset edellytykset täyttyvät. Systeemi ei tietenkään huomioi mitään muuta kuin peräkkäisten viestien määrän. Joskus ne voivat olla huono juttu, mutta eivät mitenkään järjestään. Jos kirjoittelu ei muutoin tunnu itsestä liialliselta eikä kukaan muu paheksu, huomautuksella ei ole minkäänmoista väliä!

2 tykkäystä

Olen huomannut, että moderaatio siirtää joskus offtopic-viestejä käyttäjien puolelta julkiselle puolelle. Ainakin omalla kohdallani offtopic-viestit voisi siirtää mieluummin offtopic-aarrearkkuun. Vaikka en tietenkään kirjoita mitään, mitä ei voisi julkisellakin puolella julkaista, niin jo pelkästään periaatteesta, olisi mukava, jos vain käyttäjille tarkoitetut viestit pysyisivät käyttäjien puolella. Kysymykseni on siis, voisiko tähän siirtelykäytäntöön tehdä muutoksen?

1 tykkäys

Eikö ole ollut sellainen periaate, että suljetulta puolelta ei avoimelle siirretä viestejä ilman lupaa? Minusta se on hyvä linja.