Lähetyshiippakunnan kasvutavoitteet

Lähetyshiippakunta piti taannoin ensimmäiset kesäjuhlansa, jotka olivat ilmeisen onnistuneet, sillä kerralla väkeä oli enimmillään tuhat henkeä (3-päiväinen tapahtuma, jäseniä seurakunnissa noin 2100). Juhlilla pidettiin myös linjapuhe, josta myös Kotimaa uutisoi: https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/vaikeuksia-ei-puutu-lahetyshiippakunta-aikoo-tuplata-toimintansa-vuoteen-2025-mennessa/?fbclid=IwAR0D10gy91oj0RvxmbXc1wZUXoC5Xy-j_iwxzwZ3cYD_aJtLRwT92FfvFCU Tavoitteet ovat kovat, vuoteen 2025 mennessä 25 uutta seurakuntaa, 25 uutta pappia ja 2500 uutta jäsentä. Puheessa avattiin jonkun verran syitä sekä mahdollisuuksia. Seurakuntatavoitetta tekee realistisemmaksi se, että LHPK:lla on jo nyt noin kymmenen sellaista jumalanpalveluspaikkaa, jotka eivät ole järjestäytyneet seurakunniksi, näistä ainakin osa tehnee sen tulevaisuudessa. Joka tapauksessa strategian toteutuminen edellyttää melkoista ekspansiivisuutta. Kotimaan jutussa on muuten linkki blogiin, jossa on Pohjolan linjapuhe, tosin LHPK:n sivuilta kuuntelin puheen myös tallenteena eikä blogi ja puhe ole täysin yhtenevät, puheessa oli hieman enemmän.

1 tykkäys

Kasvutavoitteet? Jaetaanko seuraavaksi osinkoja voitoista?

Kyse oli siis kyseisen kirkon strategiasta tuleville vuosille. Teillä taas on strategia siitä, mitä kirkkoja on varaa ja järkeä ylläpitää. Tämmöiset raadollisetkin asiat kuuluvat kirkkojen elämään.

3 tykkäystä

Minun veikkaus on, että lähetyshiippakunta tulee kasvamaan. Sleystä siirtyy sinne lähitulevaisuudessa väkeä. Lähetyshiippakunta kasvaa myös jos kirkko sallii homoseksuaalien vihkimiset, silloin on jo tosi kyseessä. Osinkoja siis jaetaan.

1 tykkäys

Mää taas veikkaisin, että Sleystä ne jotka olisivat siirtymässä Lhpk:lle, ovat sinne jo siirtyneet. Poislukien mahdollisesti kokonaan uudet paikkakunnat.

1 tykkäys

Itse asiassa asia voi olla vähemmän yksiselitteinen. Monenlaista kuplintaa on, ja on yhä monia sleyläisiä, joiden mielestä Sley ja LHPK ovat hyvin samanlaisia ja tiedän ihmisiä, joille se, kummassa näistä käy riippuu siitä, missä milloinkin sattuu asumaan ja mihin on helpointa mennä. Nähdäkseni tulevaisuus riippuu paljon siitä, mihin suuntaan kirkko kehittyy ja miten Sley näihin mahdollisiin muutoksiin reagoi. Tilannehan muuttuu jatkuvasti, joten todennäköisesti monen suhde LHPK:hon saattaa myös muuttua. Lisäksi paikallistasoilla voi muutoksia tapahtua ihan jo yksittäisten kirkkoherrojen vaihtumisten seurauksena.

Itse olen kyllä sitoutunut Sleyhyn, ja toivon tulevaisuudelta hyvää. Mutta varsinkin näin perheellisenä pitäisin mielettömänä lukita kantaani, varsinkin kun tulevasta ei vielä kukaan tiedä.

Toki. Yrityskieli vain hämmensi.

Tulevaisuus ei tule olemaan kummoinen Sleyssä. Liike näivettyy ja kapenee, rahat loppuu ja työ supistuu. Mutta se näkee ken elää.

Onko LHPK saanut pakanoita riveihinsä? En nyt tarkoita vain muodollisesti uskonnottomia, vaan porukkaa joka ei ole aiemmin kirkossa juuri käynyt, ei rukoillut jne. Tässä lyhyessä keskustelussa kun näyttää pääasia olevan konservatiiviryhmien keskinäinen siirtymä.

Tuossa on kaksi kysymystä a) muodollisesti uskonnottomat ja b) porukka joka ei ole aiemmin juuri kirkossa käynyt. Vastaus enimmäiseen: kyllä. Vastaus toiseen: kyllä. Mitään lukuja minulla ei ole asiasta, eikä niitä varmaan olekaan olemassa.

Tämä selvä. Ja joo, tuskin tällaista voikaan tilastoida. Jos kasvua tulee muualtakin kuin konservatiivien sisäisenä siirtymänä, on eksponentiaalisen kasvun jatkuminen mahdollista.

Kasvuluvut vuosittain tähän saakka näyttävät seuraavilta prosentteina: 15, 6, 3, 6, 8. Jos kasvu vakiintuisi 10 prosenttiin kuudeksi vuodeksi, se tarkoittaisi 77 % kasvua eli noin 1600 uutta jäsentä. Tavoiteltu 2500 on epärealistinen luku. Veikkaan että 1500 jää saavuttamatta, joskin ehkä yllättävän lähelle voitte päästä.

Matemaatikko osallistuu keskusteluun :grinning:

5 tykkäystä

Muistan Pyhäkön lampussa artikkelin, jossa kerrottiin kiinalaisesta aiemmin uskonnottomasta perheestä Helsingissä, joka erinäisten vaiheitten jälkeen kääntyi kristinuskoon juuri LHPK:n kautta. Tiedä sitten, miten artikkelia aiheesta pitäisi tulkita, eli onko kääntyneitä paljon ja tämä esimerkki yksi monista vai onko niitä niin vähän, että kun näin käy on se ihan artiķkelin väärti (toki perheen tausta tekee heidän tapauksensa joka tapauksessa kiinnostavaksi).

Luulen, että tuo jäsenmäärän kasvutavoite on tavoitteista se, jossa on eniten ilmaa ja laitettu lähinnä sopimaan yhteen 25 -teemaisten tavoitteiden kanssa. Pappeja nyt voi vihkiä vähintään otoina kuinka paljon tahtoo, ja seurakunnaksi voi järjestäytyä pienikin joukko, mutta jäsenmäärän kasvu ei ole pelkästään minkään tahon omissa käsissä. Jonkun verran heillä voinee olla tietoa, missä kaikkialla on väkeä, jotka toivovat heidän toimintaansa, ja voi olettaa olemassaolevien seurakuntienkin saavan uutta väkeä. Kiinnostaisi kyllä tietää (vaikka näistä ei varmasti ennen päätöksiä kerrottaisi), onko joku valmis messuyhteisö jossain harkinnut hiippakunnan vaihtamista. Tämänhän Pohjola esitti yhtenä kasvun potentiaalisena tapana.

1 tykkäys

Hep! Entinen sellainen

3 tykkäystä

Mua kyllä jotenkin yleisesti pistää vastaan numerolliset kasvutavoitteet seurakuntakontekstissa. Miehen kanssa on tästä joskus keskusteltu, kun heillä vapaaseurakunnassa sellainen on, ja oon kovasti paheksuntaa tällaista bisneshenkistä amerikanhömppää. Pysyn kannassani, vaikka nyt onkin luterilaiset asialla. Pitäisi olla nöyryyttä sen edessä, että Jumala antaa kasvun sen mukaan kuin hyväksi näkee.

Mitä tulee täysin ulkopuolelta liittyviin, niin mun havainto on se, että tunnustusluterilaisemmissa piireissä uusilla tuloksilla on jo jonkinlainen kontakti uskonasioihin ja varsinainen uskoon tulo tapahtunut muualla. Aiempi yhteisö sitten tuottanut joiltain osin pettymyksen ja liturginen jumalanpalvelus ja luterilainen oppi tuntuvat kun enemmän omilta. Sleyn, lhpkn ja vastaavien meininki on ehkä sen verran oppikeskeistä ja syvällistä, että täysin nollasta ei pääse asiaan niin hyvin sisälle.

2 tykkäystä

Tuohon nöyryyteen sen verran, että toisaalta olen samaa mieltä, mutta toisaalta itse olen välillä myös tympääntynyt siihen, että usein sen toteaminen, että kaikki on Jumalan kädessä on alibi olla tekemättä aktiivisesti mitään. Itse olen moittinut siitä LHPKta monesti, enkä siksi kehtaa moittia tällä kertaa, vaikka luvut vähän ylitarkkoja ovatkin. Ehkä jäsenmäärä-arvion olisi voinut jättää pois (ellei osamotiivi ole myös kannustaa jo mukanaolevia liittymään aktiivisemmin jäseniksi). Sen sijaan varsinkin LHPKn tapauksessa, kun rakentavat vaihtoehtoista luterilaista seurakuntaverkkoa on ihan hyväkin olla jonkinlaisia suuntaviivoja seurakuntien perustamisen suhteen.

Tietenkään ei saa olla tekemättä mitään, mutta en oikein tykkää siitä, että esitetään tavoitteita työn tulosten suhteen. Sen sijaan konkreettinen tavoite vaikka tavoittavien tilaisuuksien määräksi voisi olla oikein asiallinen ja motivoiva.

1 tykkäys

“Vuonna 2025 Lähetyshiippakunnan seurakuntien määrä on kasvanut 25:llä. Niitä hoitavien pastorien määrä olisi kasvanut 25:llä, ja Lähetyshiippakunnan jäsenmäärä olisi kasvanut ei vaan 25:llä, vaan 2500:lla.” - Juhana Pohjola

Itse asiassa J.Pohjolan tavoitteen kasvuprosentti on 11,85 %. Vertailun lähtökohta on 2018 loppu, jolloin jäseniä oli 2100. Tavoite 2100+2500 = 4600 jäsentä.
2019: 2349
2020: 2627
2021: 2939
2022: 3287
2023: 3677
2024: 4112
2025: 4600

Kymmenen prosentin vuotuisella kasvulla jäsenmäärä kasvaisi 1992 hengellä.

On vaikea ottaa kantaa siihen, onko ennuste realistinen vai ei. Jos evl-kirkko tekee pian päätöksen sallia virallisesti homojen kirkollisen vihkimisen, kuten nyt näyttää, niin veikkaan että kasvuennusteet jäävät alhaisiksi.

Toisaalta, jos evl-kirkko myöntyy yllättäen yhteisöseurakuntiin, joissa vanhalla virkakannalla olevat miespapit, niin kirkon konservatiivit siirtyvät niihin ja LHPK:n kasvu hidastuu merkittävästi tällä aikavälillä.

Jos kirkollinen tilanne säilyy nykyisenä, niin pidän J Pohjolan kasvuennustetta hiukan liian suurena, mutta en paljoa.

2 tykkäystä

Kyllä minä sanoisin että lehmät lentävät ennemmin kuin myöntyvät. Ev.lut kirkon korkein opinkappale on tasa-arvo. Sellaisena kuin se 2010-luvun sekularissa länsimaisessa ymmärretään

2 tykkäystä

Seurakuntatavoitteesta 1/25 näköjään saavutettu :stuck_out_tongue:

http://www.lhpk.fi/ruutin-luterilainen-seurakunta-jarjestaytyi/

(Niille, jotka eivät viitsi klikata: LHPK:n jumalanpalvelusyhteisö Hyvinkäällä järjestäytyi seurakunnaksi.)

4 tykkäystä