Maata näkyvissä -festarien naispapiton messu kielletty

Joku joka osaa lisätköön linkin, kun en itse osaa kännykällä, mutta arkkihiippakunta on tänään antanut tiedotteen, jonka mukaan Maata näkyvissä -festareilla ei enää saa järjestää ehtoollista, sillä Sley ei ole suostunut perääntymään vanhavirkakantaisesta käytännöstään. Tiedotteen mukaan messuja pidetään vastedes lähiseudun kirkoissa paikallisseurakuntien voimin, mutta näin jo erään Sleyn pastorin todenneen ettei niillä messuilla tule olemaan mitään tekemistä festareiden kanssa.

Tämä oli todella erikoinen avaus Luomalta uutena arkkipiispana, ja monelle häntä tukeneelle isku vasten kasvoja. Festarit on yksi Sleyn lempilapsia ja kruununjalokiviä, ja tämä päätös radikalisoi taatusti monen mielipiteitä (ainakin minun). Lisäksi voi kysyä, mikä tämän päätöksen jälkeen on evankeliumijuhlien messujen ja omien messuyhteisöjen tulevaisuus.

Suren. Festarit ovat merkinneet omalle hengelliselle ja muullekin elämälleni paljon.

4 tykkäystä

http://www.arkkihiippakunta.fi/etusivu/?x22698=327911

Muistanpa, kun naispappeutta 1980-luvulla ajettiin, naispappeuden puoltajat vakuuttivat, että asiassa ei synny ongelmia ja jatkossakin naispappeuden vastustajia kunnioitetaan eikä ketään pakoteta yhteistyöhön naispappien kanssa.

Itse olin vasta liittynyt ev.l.kirkkoon, mutten ollut hölmö. En uskonut niitä puheita edes tuolloin.

Se kirkko johon luulin liittyneeni osottautui jo kohta jatkossa ihan muuksi.

1 tykkäys

Otan osaa suruun. Minä on tuohon mn-juttuun ole henkkoht osallistunut juuri mitenkään, mutta helppo ymmärtää silti.

Saapa nähdä, onko ihan lopullinen päätös. Kyllä Sleytä on tietenkin vuosikausia koetettu saada kuriin, on boikotoitu festaria ja aina se on noussut. Ja myös evankeliumijuhlat on vain sitkeästi saatu järkättyä, vaikka niiden seurakuntien piti loppua aikaa sitten, jotka ottavat Sleyn vastaan. Jopa Sastamalassa, kriisipesäkkeessä, järjestettiin muutama vuosi pölyn laskeuduttua juhlat.

Hieman minuakin yllättää, että Luoma on näin taipunut painostukseen, tai olisiko sitten ihan aidosti tätä mieltä ollut ennenkin. Epäilen ensimmäistä vaihtoehtoa.

Pikkuisen kylmän realistinen jos on, niin voisi sanoa että hyvä jos seurakunnat yleensäkin (lähinnä kai Mikael?) saavat toimia vielä Sleyn kanssa festareilla. Messuhan ei ole kuitenkaan kuin osa tapahtumaa, pääosassa kai konsertit ja muut.

1 tykkäys

Tavallaan aika hämmästyttävää Suomessa, että toinen piispa on suostunut saarnaamaan festivaaleilla ja toinen piispa kieltää pitämästä siellä messua. Tosin sunnuntaiaamuna näyttää ohjelman mukaan olevan sanajumalanpalvelus, jossa Mikkelin hiippakunnan piispa saarnaa, eikä messu. Ohjelman mukaan siellä ei edes vietetä messua.

https://www.maatanakyvissa.fi/ohjelma/

1 tykkäys

No niin, ne ovat varmaan jo päivittäneet tuon ohjelman - tai en tiedä oliko se julkaistu ennen ko. päätöstä.
Häkkisen osallistumisesta veti moni jo herneen nenäänsä.

Joo, messu on siis ollut aina perjantai-iltaisin. Sunnuntaiaamuisin varmaan tähänkin asti on menneet jotkut kirkkoihin messuun, vaikka lieneekö tuo festarikansan rytmi aika yö- ja iltapainotteinen, luulisin…

Facebookissa Sley on ilmaissut pahoittaneensa mielensä, ja yksityisesti siellä myös Juha Heinonen, kirkon palkinnolla ansioitunut nuorisotyölegenda, ja festarihistorian tärkeimpiä hahmoja. Juha sanoo, että “kovimmin huutavat ja toisia kuuntelemattomat voittivat” viitaten viime syksyn somehässäkkään.

Mielenkiintoista, tuleeko kommentteja naispapeilta ja heidän puoltajiltaan. Ennen kaikkea Kaisa Huhtalalta, Teljän kirkkoherralta, joka asettui julkisesti viime kerralla tukemaan Sleytä ja julkaisi asiaa koskevan videon ystävänsä Juhana Tarvaisen (Sleyn johtoa) kanssa.

Päälle parisen vuotta sitten, ensi kertaa yleensäkin kuullessani Espoon piispa Tapio Luomasta, tuolloin silmissäni musteni, meni sukset eli mielipiteet niin ristiin, että erosin kirkosta. Hän on päähenkilö jonka vuoksi jätin ev.l.kirkon.

Arvasin, että tokihan hänet valitaan arkkipiispaksi.

Nyt tällainen uutinen sleyläisten vainosta ei minua yhtään hämmästytä.

1 tykkäys

Päätös on hölmö, mutta sinänsä johdonmukainen. Onhan evl.fin linja naispappeudessa ollut vuosikymmeniä suhteellisen selkeä. Enemmän hämmästelen sitä, miten esim. SLEY on kommuuniossa piispojensa kanssa.

3 tykkäystä

Mitenhän tuo ihan käytännössä on tarkoitus toteuttaa? Messu on ollut ohjelmassa perjantai-iltana. Vaikka kaikissa Turun seudun kirkoissa olisi perjantai-iltana messu, kaikki festareille osallistujat eivät kirkkoihin mahdu. Joku oli Facebookissa laskenut, että Turun ja Kaarinan alueen kirkkoihin mahtuu yhteensä vajaa 7000 ihmistä. Festareilla kävijöitä on toistakymmentä tuhatta. Melkoinen lisäorganisointi on seurakunnille se, että festaripaikalta kuljetetaan busseilla nuoret eri kirkkoihin ja niistä taas majapaikkoihin.
Jos festarit puolestaan eivät ylipäänsä ota näitä mahdollisia perjantai-illan messuja varsinaiseen ohjelmaansa, vaan järjestävät ohjelmassa nyt olevan messun tilalle jotain muuta ohjelmaa - (1) haluavatko nuoret lähteä messuihin, jos festaripaikalla on ohjelmassa hyvä konserrtti ja (2) kuka organisoi sen, mikä seurakunta vie nuorensa mihinkin kirkkoon niin, että kaikkiin messun järjestäviin kirkkoihin tulee väkeä ja toisaalta mistään niistä ei jouduta käännyttämään ovelta pois, kun kirkkoon ei mahdu. Kymmenen tuhatta - tai edes kaksi tuhatta - ei mahdu lähimpään kirkkoon.

Jos tämä naispapittoman messun kielto johtuu siitä, että tämä tapahtuma on kirkon / paikallisseurakuntien ja SLEYn yhteistyötä ja tarkoitettu kaikelle (kirkko)kansalle, eikä vain herätysliikeväelle - eikö samalla perusteella pitäisi kieltää monilta kesän herätysliikejuhlilta ehtoollisen vietto. Kyllähän jokainen herätysliike järjestää juhlansa, paitsi omalla väelle, myös kaikelle kansalle ja toivoo osallistujia juhlapaikkakunnalta ja sen läheisyydestä. SLEY ja SLEF eivät taida olla ainoita, joiden juhlamessussa palvelevat vain miespapit - samaan sarjaan taitavat kuulua lestadiolaisten eri haarojen juhlat, Kansanlähetys, Sanansaattajat, Kylväjä… Kieltävätkö piispat nyt arkkipiispaa seuraten naispapittomat ehtoolliset näiden liikkeiden juhlissakin?

6 tykkäystä

Yleensä tällaisissa päätöksissä imago ja aatteet ovat tärkeämpi tekijä kuin juhliin osallistuvat ihmiset. Tyhjään saliin voidaan heijastaa valomainoksia, jotka kertovat medialle, että poliittisesti korrekti tapahtuma järjestetään jossain muualla joilloin mahdolliset festivaalin vastustajat ovat tyytyväisiä ja kaikkialla vallitsee rauha.

2 tykkäystä

Kommentoin itseäni: Juhlat ovat toki, kuten joku Kotimaan kommenteissa kirjoitti, herätysliikkeiden omaa toimintaa, ja kirjoittaja arveli, että niihin ei siksi puututa. Mutta vaikka juhlat ovat omaa toimintaa, myös ne järjestetään aina yhteistyössä paikallisseurakunnan kanssa. En näe tässä eroa festareilla tai herätysliikkeiden kesäjuhlilla, vaikka jälkimmäisillä osallistujat ovatkin enemmän liikkeen omaa väkeä.

2 tykkäystä

Festarit ovat ehkä evl.fi -kirkon johdon kannalta kiusallisemmat, koska ne vetävät nimenomaan nuorisoa.

3 tykkäystä

Otsikon aihetta sivuten mieleen tulee kysymys, että mites asia Suviseurojen suhteen on? Eihän sielläkään ole eikä pääse yhtään naista ehtoollista jakamaan. Ovat kuitenkin pitäneet asiasta pienempää ääntä ja ovat sen verran iso joukko, että ei varmaankaan tulisi mieleenkään estää siellä järjestettävää ehtoollisen jakamista tästä syystä.

Älä nyt anna niille ideoita…

Onhan tämä kyllä tosi surullista. Oon itse suhtautunut varsin kriittisesti festarien messuun, jossa kohtalainen osa ehtoolliselle osallistujista ei ainakaan käyttäytymisensä perusteella vaikuta olevan asiassa kovin tosissaan. Lisäksi tilanne on muutenkin hälyinen eikä anna mahdollisuutta keskittyä ehtoolliseen kunnolla. Messua ei kuitenkaan kielletty näillä perusteilla, vaan virkakannan takia, ja tässä asiassa olen kyllä Luomaan hyvin pettynyt. Odotin häneltä enemmän.

2 tykkäystä

Se on annettu jo facebookissa. Ja oikeastaan Kotimaan kommenteissakin.

Sleyn johdolta aika tunteikas ja yllättäväkin kirjoitus.

Toimenpiteen kohteeksi on valittu SLEY:n tapahtuma. SLEY on sen verran korkeakirkollinen taho, että sen kohdalla kirkon johto ei näe riskiä esimerkiksi sakramenttien toimittamisesta Gatorade Centerin tiloissa asetetusta kiellosta huolimatta. Jos joidenkin selvästi matalakirkollisempien järjestöjen (kesä)tapahtumilta kiellettäisiin yllättäen ehtoollisen vietto tapahtuman järjestämispaikassa, seuraukset voisivat olla ennalta arvaamattomampia. Arkkipiispan valta ehtoollislinjauksissa rajoittuu suoran ohjauksen osalta vain arkkihiippakuntaan, ja sielläkin vain niihin seurakuntiin, jotka ovat ensisijaisesti arkkipiispan kaitsennassa. Muualla järjestettävät tapahtumat ovat muiden piispojen kaitsennassa. Saa nähdä, nähdäänkö arkkihiippakunnan alueella herätysliikkeiden isoja kesäjuhlia lähitulevaisuudessa niissä seurakunnissa, jotka ovat arkkihiippakunnan piispojen työnjaossa arkkipiispan ensisijaisella vastuualueella.

Lienee aika selvää, että Gatorade Centeristä ei muualle Turkuun messuihin ainakaan kovin suuria ihmisjoukkoja kuljeteta ainakaan perjantai-iltana, eikä ainakaan useampana vuotena. Siihen on aika monta estettä. Jo vastuukysymykset ovat hankalia festarialueelta poistuttaessa. Seurakuntien työntekijät ovat vastuussa alaikäisistä, jotka ovat paikalle tuoneet. Itse paikalle tulleet festarikävijät puolestaan vastaavat omista kyydeistään. Käytännössä seurakunnat eivät kovin herkästi uskalla lähetyttää paikalle tuomiaan alaikäisiä yleisiin kyyteihin, vaan kyydit pitäisi monessa tapauksessa vastuukysymysten takia toteuttaa niin, että seuranta kyytiin tulleista ja siihen tulemattomista onnistuu seurakuntakohtaisesti. Jos messu järjestetään konsertin kanssa päällekkäin, konserttiin jääville pitäisi jäädä joku nimetty työntekijä areenalle, ja messuihin lähteviä pitäisi lähteä valvomaan jonkun toisen nimetyn työntekijän - jotta siellä, missä on alaikäisiä seurakunnan lähettämiä nuoria, on jatkuvasti myös joku selkeästi vastuutettu heistä huolehtimassa. Tai sitten seurakunnan pitää tehdä päätös siitä, että kaikki seurakunnan kyydillä tulleet jäävät joko konserttiin tai lähtevät johonkin messuun. Messuun lähtevissä kyydeissä pitäisi olla nimenhuudot mennessä ja tullessa, ja jos yksikin nuori puuttuu, jonka on tarkoitus olla ollut mukana, ei liikkeelle voisi lähteä ennen kuin puuttuva lammas on löytynyt. Aika todennäköistä on, että ainakin joku viipyisi - jos ei muun syyn, niin vaikka ruuhkautuneen vessajonon takia, joka muodostuu, jos isompi määrä ihmisiä aikoo lähteä johonkin suunnilleen yhtä aikaa, ja yrittää käydä vähän ennen lähtöä vessassa. Turun kirkoissa vessakapasiteetti on varsin rajallista, eikä sitä ole suunniteltu sellaisia isojen väkijoukkojen käytön kannalta. Gatorade Centerin vessoja on suunniteltu jääkiekko-otteluiden väliajalla yhtä aikaa vessaan lähtevien tarpeita huomioiden, mutta rajansa silläkin vessakapasiteetilla on, jos väkeä on yhtä aikaa liikkeellä vessoihin paljon.

Ei ole ihan selvää, miksi muista kuin Turun omista seurakunnista festareille porukkaa lähettävät seurakunnat kuskaisivat seurakuntalaisiaan Turun seurakuntien kirkoissa järjestettäviin paikallisseurakuntien messuihin. Paikallisseurakunnan järjestämiä messuja kun on tarjolla heidän kotiseurakunnissaankin. Turkuun tultaneen ensisijaisesti sellaisen tarjonnan takia, jota kotiseurakunnassa ei ole. Messuissa pitäisi olla jotain sellaista sisältöä, jota kotiseurakunnassa ei ole tarjolla, jotta muiden seurakuntien nuoria niihin vuosi toisensa jälkeen tuotaisiin.

Lisäksi esteen muualle porukan kuskaamiseen voi joidenkin seurakuntien kohdalla muodostaa esimerkiksi kuljettajien ajo- ja lepoaikoja koskeva lainsäädäntö, mikäli kuljettajan lakisääteiset enimmäisajoajat messukuljetusten tuoman lisätyön johdosta myötä ylittyisivät tai kuljettajille taatut lepoajat sen myötä alittuisivat. Asialla on merkitystä silloin, jos jokin lakisääteisistä aikarajoista ei menisi rikki ilman lisäkuljetustehtäviä, mutta ylittyisi lisätehtävien myötä. Osa seurakunnista tuo paikalle porukkaa vain koko viikonlopuksi, osa vain päiväkävijöitä, ja osa tuo molempia. Kuljettajien työpäivän pituus riippuu siitä, kuinka monta ja kuinka pitkää kuljetusta päivän aikana on.

Hi hi. Olen ollut nuorena MN:ssä muistaakseni kaksi kertaa. Molemmat paikallisen ev-lut. kirkon järjestämänä. Ensimmäisen kerran yövyin Pallivahan ala-asteella. Toisen kerran yövyin tutun luona. En silloin vielä omistanut mitään kännykkää, mutta annoin papille ja nuoriso-ohjukselle numeron tutun kännykkään.

No. Sunnuntaina käytiin aamupäivä festareilla ja tultiin kääntymään majapaikkaan lounaan aikoihin. Lähtö oli tullessa sovittu ohjelman päätteeksi, mutta muut olivat porukalla päättäneet jättää viimeiset pari tuntia väliin. Meitä oli lähes täysi bussillinen. Siitä oli laitettu tutulle tekstiviesti. Mutta se ei ollut mennyt perille, koska pienen Nokian muisti oli täynnä vanhoja viestejä. Se tuli näkyviin siinä keskipäivän jälkeen, kun tuttu poisti jonkun viestin. Soitin äkkiä papille (joka oli edelliseltä ja on taas nykyiseltä ammatiltaan linja-autonkuljettaja), että mikä on tilanne. Hoksasin melko heti, että he olivat ajaneet alle viisi minuuttia sitten viereistä katua ohi. Niin hoksasi pappikin, ja ärähti vain, että “en kyllä käänny takaisin!”

Pienellä kyselemisellä löysin myöhemmin hallin parkkipaikalta toisen bussin, jossa oli tilaa ja joka oli tapahtuman päätyttyä lähdössä aivan samalle seudulle. Luultavasti olin tuolloin jo täysi-ikäinen, eli pappi ei ainakaan syyllistynyt mihinkään rikokseen. Mitä taas tulee “paimen ja lampaat” ajatteluun, niin en kutsuisi silloista paikallista kirkkoa millään mittarilla kristilliseksi, en silloisen enkä nykyisen tietoni mukaan, vaan lähinnä sekulaariksi sosiaalityöksi ja nuorisotyöksi.

Mutta mitä itse aiheeseen tulee, niin Luomalla voi olla toiminnalleen muutama syy. Yksi on, että hän on epävarma asemastaan, ja hänen pitää näyttää jollain tavalla enemmistölle, että halua kurittamiseen löytyy. Toinen on, että hän haluaa lyödä ruotuun SLEY:n, jotta sitä ei tarvitse jänistellä myöhemmissä kohtaamisissa. Jos haluaa hallita kepillä ja porkkanalla, niin on taktista antaa keppiä ensin. Kolmas on, että SLEY näyttää heikolta näiden irtisanomisia koskevien mokiensa kanssa. Vihollista kannattaa lyödä jos se on valmiiksi hajalla tai alhaalla. Neljäs on, että jos laitetaan järjestöt peräkkäin sen mukaan, miten riippuvaisia ne ovat kirkosta, siis ei vain rahasummana ajatellen, vaan vaikka juuri MN:n osallistujienkin kannalta, niin onko SLEY kärjessä? Helpoin sota ensin. Sitten vasta, jos löytyy menestystä, eskaloidaan vaikka viidesläisiin.

Poiminta sieltä:

Sanoin näin muun muassa silloin, kun kuulin [Tapio Luoman] tukevan herätysliikkeiden messuja, vaikka ne toteutettaisiin perinteisen virkakäsityksen mukaisesti.

Jos pitää paikkansa, niin ei tullut sanansa mittaista miestä arkkipiispaksi. Laittaisin tähän ison sitaatin Order and Historystä, mutta yksi toisaalle laitettu saanee riittää vähäksi aikaa. Siellä on Platonin ja Aristoteleen ajattelun eroihin liittyen jotain sanottu siitä, miten tietyssä kehityskulussa usko, politiikka ja tiede hajoavat erillisiksi saarekkeiksi (yksi ihmisen sisäisiä juttuja, toinen yhteiskuntaa ja kolmas materian todellisuutta varten). Usko saa silloin hihhuloinnin muodon. Ja koska kansankirkossa ei suuresti hihhuloida, eikä se ole tiedeyhteisö, niin tämän logiikan mukaan sen ymmärtää parhaiten politiikkana. Be afraid. Be very afraid.

2 tykkäystä

Veikkaan, että huomattava osa ko nuorista ei oikeastaan ole kovinkaan tietoinen asian kirkkopoliittisesta luonteesta tai siitä, että asiaan liittyy jonkinlainen eriävä näkemys virkakäsityksessä.

2 tykkäystä