Mikähän tämä Henotes?

Törmäsin tähän netissä siten, että jatkuvasti pulpahteli esirukouspyyntöjä erään tähän kuuluvan perheen puolesta ja kuulosti uskomattomalta tämän perheen ahdinko. Mutta googlasin ja googlasin ja kaikki olikin totta! Antautuminen Herran työhön oli tuonut mukanaan vaikeuksia. Tästä on muutama vuosi.
Ehkä nyt on tilanne toisin.
https://www.henotes.com/taustaa.html

uskovien kasteella käyneet ja uudestisyntyneet ovat tervetulleita tilaisuuksiin

Jea, right. :roll_eyes:

2 tykkäystä

Salossa olen nähnyt noiden seurakunnan kokoustilan, ilmeisesti liike on siellä vahvimmillaan, onhan se sieltä lähtenyt liikkeellekin. En ole kuitenkaan koskaan jaksanut tarkemmin tutustua.

Sen verran olen kuitenkin noita sivuja vilkaissut, että muistin seurakuntia olleen ennen enemmän, ja näin onkin. Nyt säännöllistä toimintaa on näköjään Salossa, Helsingissä, Tampereella ja Turussa. Aiemmin noiden lisäksi on ollut yhteisöt myös Sastamalassa, Lohjalla ja Porvoossa. Ottaen huomioon sen, että liike on syntynyt vasta 1990-luvulla melko nopeaa laskua heillä. Lisäksi tuo Salon pastori Mauri Koskipalo on nähtävästi vastuussa myös Turun ja Tampereen toiminnasta. Pieneltä vaikuttaa lauma, ehkä tosiaan Salossa vähän vahvempi.

2 tykkäystä

Näyttävät arvostelevan kovasti 92 käännöstä. Siellä on linkkikin tuon “pääkriitikon” Martti Päivänsalon sivuille. Itse olen käynyt tuon Päivänsalon kritiikki kirjan läpi havainnut sen hepposeksi. 92 käännös on helppolukuisuudessaan ja tajuttavuudeltaan hyvä käännös. Luen sitä itsekin pääasiassa.

1 tykkäys

Minäkin olen siirtynyt 92-käännökseen pääasiassa, vaikka siinä onkin muutamia tunnettuja suoranaisia virheitä. Ne kun tietää, voi pahimmat karikot välttää. Välillä luin Raamattu kansalle-käännöstä ja joskus vertailen vanhaan käännökseen. 92 on selkeydessään ylivoimainen, RK muuten hyvä, mutta muistuttaa silti 33/38:ia. Joku voi pitää sitä etunakin.

Henotesta en tunne muuta kuin lehti-ilmoitteluista 90-luvulla Helsingissä. Myös eräs vanha poistunut foorumistimme kävi siellä poikansa kanssa pitämässä ainakin yhden opetuskerran. Oli 90-luvun torontolaisuusaika ja kävivät varoittelemassa tästä liikkeestä.

1 tykkäys

Melkoista riskinottoa, missä yhteisössä tahansa, ryhtyä pienen porukan pastoriksi. Tulot ovat sitten arvaamattomia ennalta. Eri asia jos emokirkko jossain kaukana on varoissaan ja antelias.

Mauri Koskipalo on käsittääkseni yksi perustajista.

Tästä tuleekin mieleeni, että Henotes-seurakuntalaisten mukanaolo on ollut jollain tavalla esillä joskus Armo riittää -lehdessä, joka on taustaltaan yhteiskristillinen ja perusevankeliumin merkitystä korostava, mutta myös korostuneen karismaattisuuskriittinen. Lopetin lehden tilauksen vuosia sitten, koska loukkaannuin tavasta jolla lehden pääkirjoitus kritisoi Maata näkyvissä -festareita mielestäni aiheettomasti, ja olin muutenkin alkanut “kypsyä” ylettömään kriittisyyteen, jota en pidä rakentavana.

2 tykkäystä