Moderointikeskustelu

Pyydän että viestiketjun otsikko “Liturgista silmänkarkkia” muutetaan vähemmän kielikorvaa raiskaavaan muotoon. :rabbit:

Modehuomio: keskustelua moderoinnista ja moderointipyyntöjä.

Piispainkokous: ei kirkollista vihkimistä samaa sukupuolta oleville pareille
Hedelmällisyyshoitojen eettisyys
Moderointipäätökset
Puolalaiset haluavat kiristää aborttilainsäädäntöä
Moderointipäätökset
Ylen rooli mediavaikuttajana
Käsikirjan vastaiset evl. messut
Valitukset
Kirkkovuoden varrelta
Onko luomiskertomus luonnontieteiden oppikirja?
Koulun uskonnollisuus
Luther ja Jeesuksen syntisyys
Mikä on Helvetti?
Kirkon avioliittokäsityksen laajentaminen - evl.fi:n kirkolliskokousaloite 2017
Kirkollinen hierarkia ja Raamattu
Ortodoksien irtisanomat papit ja niiden oikeusjutut
Pelastuneiden määrä

Ylläpitäjä tai joku mode voisi avata sellaisen tervetulotoivutus- ja esittäytymisketjun, niin olisi mukavan virallista ja juhlallista!

Done.

Ehdotan että VeliT:n aloittama ketju “Onko usko varmuutta …” tms poistetaan, koska siinä ei pyritä herättämään klassisen kristinuskon näkökulmasta käytävää keskustelua. Ainoa vaihtoehto poistamiselle on se, että foorumille perustetaan erillinen osasto, jossa ei tarvitse pitäytyä klassisen kristinuskon näkökulmaan, ja kyseinen viestiketju siirretään sinne.

Omastakin mielestäni toivo/varmuus -ketju voidaan poistaa, sillä siitä hävisi pilkkomisen myötä suuri osa pointista. Vanhurskauttamis-ketju on mielenkiintoisempi. Oppi-ketjusta tuli myöskin jotenkin rampa ankka. Mikäli halutaan kunnon ketju, pitää alustuksen punaista lankaa seurata.

Oppi ja toivo -ketjuissa ei ole tällaisinaan mitään mieltä. Ne teemat ansaitsisivat paremmat alustukset.

Liputin Tortoisen viestin. Minua harmittaa kuinka negatiivisessa sävyssä minuun viitataan vanhan foorumin Valdemarina. Uusi foorumi ei saa kääntyä toisteiseksi kinan alttariksi ja itse teen kaikkeni pysyäkseni erossa repivistä kinoista. Lähtökohtani on toisten uskon arvostaminen.

Totesin vain hieman huvittuneena, että eipä paljon mikään muutu, vaikka uusi uljas foorumi syntyy…

Meidän muutamien uusien kirjoittajien lisäksi on koko joukko vanhoja koukuttuneita paikalla, ja näköjään muutamat haamut on heränneet vielä henkiin.
Silvanukselle pitäisi nyt kuitenkin antaa rauhaa rakentaa jotakin, joten koetan pistää pääni kuoren alle.

Jos olet uusi, niin kuinka voit tietää noin paljon vanhan foorumin kirjoittajista?

Poistin @tortoise ylläolevan viestisi ensimmäisen kappaleen - saat ilmaista täällä mielipiteesi, mutta asiallista kieltä käyttäen ja kanssakeskustelijoita kunnioittaen.

Katso kuvaa. Todellinen konna tietää kaikenlaista!

Mutta eipä siinä mitään, myönnän tyhmän sanontani. Oikeastaan en tahtonut olla epäkunniottava ketään erityistä kohtaan. Rehellisiä ollaksemme: Kyllä täällä(kin) jauhetaan sitä itseään, vaikka puitteet ovat kivoja kuvia täynnä. Myös minä valitettavasti sitä teen ja tulen tekemään.
Vallu-Veljen missio on vuosien ajan ollut aivan sama. Joka kerta samat runot: “En minä halua kinata… Nyt on uusi asenne… Nyt unohdetaan vanhat…” Kuitenkin muutaman viestin jo luettuaan jokainen aiempaa foorumia tunteva huomaa, että asia johon kaikki kiertyy on oma parisuhde, jolle pitää saada hyväksyntä paikasta, joka ei sitä ikinä tule antamaan.

Mutta on siis oma vikani, jos luen moisia. Pulinat pois. Ja minulle on ihan sama, missä suhteessa Veli T elelee.
Harmi että sataa ja on viileää. On pakko jauhaa jotain ja istua sisällä. Vai istuvatko k-konnat?

Pidän asiattomana Tortoisen henkilökohtaisuuksiin meneviä kommentteja, joissa spekuloidaan toisen kirjoittajan henkilökohtaisella elämällä. Sille pitää olla tällä foorumilla nollatoleranssi. Tämä ei ole mikään U&E:n jatkonäytelmä.

No kun mä just sanoin, että täällä näyttää kaikki jatkuvan entiseen malliin puitteista huolimatta.
Miten muuten voisi olla, jos porukka on samoista ihmisistä koostuvaa?

Ei mun tarvitse mitään spekuloida. Sun kirjoituksesi kertovat ihan tarpeeksi. Ja minusta on todellakin -usko jo! - ihan sama miten elät. En ole kovinkaan ylpeä ns. konservatiivien homovastaisuudesta. Se on paljolti sellaista hyvän yhteisen vihollisen löytämistä. Enkä itse edusta edes mitään tiettyä ryhmää, en konservatiivia enkä liberaalia.

Se mikä huvittaa ja hämmästyttää, on sinun tosikkoutesi. Sinä et opi näköjään vuosien vieriessä yhtään mitään. Luot aina noita “ohjelmia” ja “julistuksia”. Ottaisit iisimmin. Sä olet vain yksi ihminen, niin kuin jokainen meistä. Toi Luther-kuva on myös koominen valinta, mutta toisaalta osuva…

Liputin myös viestin jossa minua arvioidaan tosikoksi tai että kuvittelisin olevani enemmän kuin “vain yksi meistä”. Tässä on nyt aivan kohtuutonta ryöpytystä tilanteessa, jossa en ole puhunut henkilökohtaisesta elämästäni tällä foorumilla mitään konkreettista. Enkä tule puhumaankaan.

Pyydän nyt sekä @anon85899117, @tortoise ja @anon81097962 rauhoittumaan. Lopetatte tämän henkilökohtaiseksi ja foorumihistorian jatkuviin kiistoihin menevän kiistelyn. Uusi foorumi moderoidaan sen mukaan, mitä uudella foorumilla tehdään. Seuraava, joka jatkaa aiheesta ilman tällä foorumilla esiintyvää syytä*, saa varoituksen.

Tällä foorumilla esiintyväksi syyksi ei lasketa tätä huomautusta edeltäneitä viestejä. @anon81097962 kirjoitti viestinsä sillä aikaa, kun kirjoitin tätä viestiä, ja onnistuu juuri ja juuri pääsemään kuin koira veräjästä, mutta tällainen loppuu nyt. Piste.

Mitä tuossa linkittämässäsi viestissäni on sopimatonta. Mikä lause. En ymmärrä. Muutan sitä hei kun kerrot sen.

Eiköhän ole niin, että jonkun nimimerkin arviot siitä, että joku lause voisi olla rikollinen ja siitä voi joutua edesvastuuseen ole juuri tuollaista verhottua uhkailua. Etenkin kun ilmiselvästi ei ole kyse mistään sellaisesta. Minäkin voisin väittää, että se on kunnianloukkausta, sillä siinä vihjataan jonkun tehneen rikoksen.

Vähintäänkin Silvanuksen viestissä suoraan lainattuja kohtia (yllä) lienee syytä muokata, eli @cymbus:n tapauksessa tämä tarkoittaa hänen viestinsä viimeisen kappaleen poistamista, @atte:n tapauksessa cymbus-lainauksen viimeisen kappaleen sekä mahdollisesti käräjäviittauksen poistamista. Pyytäisin molempia kirjoittajia toimimaan tässä ylläpidon ohjeiden mukaisesti! Aiempi keskustelu Paavalin tekstin mahdollisesta rikollisuudesta nykypäivänä on sekin mielestäni erittäin ei-toivottavaa ja sääntöjen rajamailla kulkevaa, mutta kaikkia viestejä ei ehkä tarvitse lähteä tässä vaiheessa editoimaan, kunhan siitä ei enää jatketa. Huomattakoot vastaisuudessa, että sekä kaikenlainen rikossyytteillä uhkailu että toisaalta niihin haastaminen on palstalla kielletty.

Olen jo poistanut viitatun viestini viimeisen virkkeen välittömästi luettuani Silvanuksen moderointipostauksen.

Siis tajusinko oikein, että minun pitää poistaa viestistäni se osa, jonka cymbus kirjoitti ? Ei muuta?