Moderointikeskustelu

Minkälaiseksi ketjuksi se pitäisi jakaa? Yleinen sovitusopillinen ketju, satisfactio vicaria -ketju, vanhurskauttaminen luterilaisuudessa, yksin uskosta vai joku muu ketju?

Antaa olla nyt pari päivää kiinni, ainakin minun toimesta. Sen verran paljon minua nyt harmittaa.

Olen samaa mieltä Silvanuksen kanssa siitä, että ketjujen aiheissa pysymisestä on pidettävä kiinni. Olen kuitenkin jyrkästi eri mieltä siitä, miten tähän on nyt reagoitu eli panemalla kyseisiä ketjuja lukkoon. Esimerkiksi nyt kolminaisuusoppiketjussa joku oli täysin aiheessa pysyen kommentoinut minun aiheeseen liittyvää viestiäni, ja tarkoitukseni oli vastata tuohon kommenttiin eli jatkaa ihan normaalisti keskustelua ketjun aiheesta. Sillä välin kuitenkin pari muuta kirjoittajaa oli postannut ketjuun muutaman viestin aiheen vierestä ja sen seurauksena ylläpito lukitsi koko ketjun ja esti näin minun ja kaikkien muiden asiassa pysyneiden käyttäjien keskustelun aiheesta. Tämä on sekä väärin että syö tehokkaasti motivaatiota osallistua ollenkaan foorumin keskusteluihin, kun ne saattavat milloin tahansa ylläpidon toimesta päättyä aivan yllättäen. Näin on käynyt minulle muistaakseni joskus aikaisemminkin.

Oikeaksi ylläpidon ja moderaattoreiden reagoinniksi selkeiden offtopikkien suhteen ehdotan kaikkien offtopik-viestien siirtäminen offtopic-roskakori-ketjuun, jossa ne kuitenkin olisivat sillisalaattina luettavissa. Lisäksi kaikille offtopic-viestejä kirjoittaneille annettaisiin varoitus, tai jos pohjalla on jo varoitus, niin sitten parin päivän kirjoituskielto. Jos ei ole ihan selvää, onko kyseessä offtopic vai liittyvätkö viestit riittävästi ketjun aiheeseen, tilanne on hankalampi eikä ylläpidon ja moderaattoreiden tulisi toimia näin yksioikoisesti.

Joo, sieltä se näyttää löytyvän, mutta ei ole kovin loogista koska pointti ei niinkää ole linkittäminen, mihin ketjusymboli liittyy, vaan uuden ketjun luominen. Lisäksi jos tuossa uuden ketjun avausviestin editorissa klikkaa puhekuplasymbolia, niin siihen tulee lainaus alkuperäisen ketjun avausviestistä eikä siitä viestistä, josta oli tarkoitus aloittaa uusi ketju. Tämän lainauksen saa kyllä lisättyä “manuaalisesti” siten että käy maalaamassa halutun kohdan ja klikkaa sitten “lainaa”.

Uuden ketjun luominen on asiana erittäin kannatettava, mutta tuo toiminto ei ole foorumin softassa erityisen hyvin teknisesti toteutettu. Siksi en ihmettele, ettei sitä ole juuri käytetty.

Minulla itselläni syö motivaatiota se, kun en pysty osallistumaan keskusteluun jos tiedän, että sille pitäisi tehdä ensin aikaa vievä jakaminen.

Minusta onlinereiden suhteen pitäisi erottaa noiden esimerkkien kaltaiset hedelmättömät tapaukset ja muut tapaukset. On totta, että jos viestissä sanotaan pelkästään “Ootpa tyhmä.” niin sellainen olisi parempi jättää lähettämättä, mutta ainakin minun mielestäni on olemassa myös ihan hyviä, aiheellisia ja hauskoja onlinereita, eikä näitä pitäisi torpata sen takia että on olemassa myös noita huonoja onlinereita. Esimerkiksi usein hyvät vitsit ovat yhden virkkeen mittaisia sutkauksia johonkin aiempaan viestiin liittyen. Joskus joku voi esittää yksinkertaisen kysymyksen, johon voi asiallisesti vastata yhdellä sanalla. Joskus pelkkä hymiö jonkin huvittavan löydöksen perään voi olla hyvä viesti, mutta tässä toki rajanveto on hankalaa, kun kyse on osittain makuasioista. Anyways, viestien kategorinen ja universaali kieltäminen pelkästään jonkin vähimmäismerkkimäärään perustuen ei mielestäni ole oikein.

3 tykkäystä

Lisäsin muutamia käyttäjiä ns. johtajiksi. Tänä mahdollistaa ketjujen jakamisen.

Yksiselitteiset säännöt tietysti helpottavat moderaattoreiden työtä: vihamielinen oneliner on ilman vastaväitteitä poistettavissa sillä perusteella että se on oneliner. Muuten moderaattorilla pitäisi olla kanttia sanoa että se on vihamielinen, jonka jälkeen seuraa lisää urputusta.
Mutta jos trollit eivät voi jatkossa trollata onelinereilla, ne jaksavat kyllä kirjoittaa pari virkettä lisää, kun taas rehellisten käyttäjien ilmaisumahdollisuuksia on kavennettu.

2 tykkäystä

Millä tasolla saa vallan avata lukittuja ketjuja? :stuck_out_tongue:

Onelinereitä. Ei online.

Ei onnistu oneliner jos ei ole online.

Moderaattorina.

Lisämerkit.

Ehdotan, että TV2 alkaa moderaattoriksi.

Touché.

(Le lettere mancanti.)

1 tykkäys

Kieltäydyn onelinerillä!!!

@TV2 Mutta oikeasti sinusta voisi tulla hyvä moderaattori. Olisihan täällä muitakin moderaattoreita niin ei olisi pakko olla koko ajan ajan hermolla.

1 tykkäys

Tämän viestin olisin voinut kirjoittaa tietysti omituisten huvittumisaiheiden otsikon allekin (minua kun huvittaa ajatus, että sain teknisen moderoinnin oikeudet agnostikkona kristilliselle foorumille!), mutta olen yleensä ottanut kaiken joko vakavasti tai erittäin vakavasti, ja siksi kysynkin, että jos todellakin omaan oikeudet vaikkapa ketjujen jakamiseen ja jo kirjoitettujen viestien siirtämiseen osin uuden otsikon alle, niin tekninen tietämys tähän minulta puuttuu. Tuskin kovin vaikeaa, mutta en uskalla ryhtyä ihan vaan kylmiltään kokeilemaan. Onko siis jossakin selviä ja ymmärrettäviä ohjeita toimenpiteiden suorittamisesta?

Ohjeita (tai valtaoikeuksien perumista) odotellessa jään ihmettelemään komealta kalskahtavaa uutta titteliä. Jos en väärin muista, niin johtaja en muista ennen olleenikaan, _puheen_johtaja, _hallituksen puheen_johtaja, jonkin sortin _työn_johtaja, ja _harhaan_johtaja kyllä…

4 tykkäystä

Kokeilinpa nyt tehdä oman ketjun, kun vastasin Antti Valkaman viestiin. Tähän asti olen ollut aika arka uusien ketjujen luomisessa, kun olen ajatellut, että olisiko parempi löytää jo valmiiksi ketju, johon vastata. Valmiin ketjun löytäminen taas voi olla tosi vaikeaa, mutta toivottavasti aloittamani ketju ei nyt lisää moderaattoreiden työtä niin, että se joudutaan sulkemaan ja viesti siirtämään johonkin parempaan ketjuun.

Sinulla pitäisi olla näkyvissä jakoavainsymboli näytön oikeassa laidassa. Kun klikkaat sitä, sinulle avautuu koko joukko uusia symboleita, joista suurin osa selittää itse itsensä; esim. “sulje ketju” -painike on aika yksiselitteinen. Ensimmäinen painike eli “valitse viestejä” on tarpeellinen ketjujen jakamista ajatellen. Sen käyttö on aivan iisiä, sillä foorumialusta antaa visuaalisia vinkkejä koko ajan, ja lisäksi valinnat on ainakin tiettyyn rajaan saakka mahdollista myös perua. Voit päättää siirrätkö valitsemasi viestit toiseen jo olemassaolevaan ketjuun vai perustatko mahdollisesti kokonaan uuden chainin.

1 tykkäys

Kiitos kun vastasit ja ohjeistit. Yrittelen paremmalla ajalla jos vaikka onnistuisin :slight_smile:

Vautzi! Vanha onnistui siirtämään ensimmäisen kerran puuhastelupalstalta elokuvapalstalle sitä käsittelevät jutut. En mää olekaan niin tyhmä kuin miltä mää näytän :wink:

8 tykkäystä