Moderointikeskustelu

Tuo on ihan hyvä tietää. Itse näe omalla nimellä kirjoittamisessa hyvä puolena avoimuuden, ei voi ketjuja lukita subjektiivisen tiedon pohjalta, niin kuin nyt on käynyt Eytykuksen toimesta vailla perusteita. Tälläinen toiminta suojataan avoimuudella, nimimerkin suojista ei voi lukita ketjua vailla perusteita.

Jos yksi ilmoittaa nimensä ja toiset ei, niin se ei ole hyvä tilanne tai vaihtoehto.

@Eutykus on pitkäaikainen ja luotettava kirjoittaja. Kyllä täällä foorumilla on järjestys säilyttävä. En itsekään ole aina samaa mieltä moderoinneista, mutta voivoi, elämä on. Tunnetut, pitkäaikaiset kirjoittajat nauttivat ohjaajavanhusten kaltaista arvonantoa. @Leijona vaan oppii paikkansa postulanttina.

Mitähän tuokin nyt tarkoitaa? oppii paikkansa postulanttina. En ajatellut olla joku kynnysmatto, tai epäoikeuden mukaisen kohtelun kohde. Tuskin tuota toivot kenellekkään. Ohjaajavanhukset perustelevat kantansa. Täällä ei muutenkaan noudateta luostari sääntöjä vaan foorumin sääntöjä.

Tässä yksi esimerkki tökeröstä kirjoittelustasi.

Viestihistoriaasi tutkimalla löytyy kyllä lisääkin. Kirjoitat myös paljon onelinereita tai muuten hyvin lyhyitä töksäytyksiä, jotka eivät keskustelua ainakaan edistä. Pystyt parempaan!

@Leijona, aika usein kyse ei ole niinkään siitä MITÄ sanoo kuin siitä MITEN sanoo. Kuten @Fratres tuossa jo totesi, niin sinun hyökkäävä keskustelutyylisi aiheuttaa ongelmia. Siinä kun helposti käy niin, että me muut sitten provosoidumme “vastaamaan samalla mitalla”, jolloin mopo karkaa käsistä.

Minua harmittaa tämän predestinaatio -asian saama käänne. Nimittäin eräässä ketjussa käydyn keskustelun tuloksena minulle oli jäänyt vähän samanlainen käsitys kuin Leijonalle. Tosin tunnustan avoimesti, että todennäköisesti kyseessä on vain pelkkä väärinkäsitys. Siksi tuo ketju oli oikein tervetullut, kiitos siitä @Diakoni. Mutta harmillista, että se nyt meni sitten näin.

Tietysti se näkyy. Älä nyt yritä tuollakin tavalla harhaan johtaa lukijoita.

Koeta kestää vielä 17 tuntia, niin pääset kirjoittamaan tuohon predestinaatioketjuunkin taas.

Tällä foorumilla on aina saanut kirjoittaa kun pysyy kohteliaisuuden rajoissa. Vaikka aihe ei olisi muille mieluinen tai aihe olisi vähän “pöhkö”. Jos kirjoituskäyttäytyminen on ollut ok, kirjoittamiselle ei ole muita rajoja. Ne, joiden kirjoitus on loppunut ketjun sulkeutumisen tai banniin, menkööt itseensä ja tehkööt muutoksia kirjoitustyyliinsä.

9 tykkäystä

Se on viisautta! Olkaamme vakaat!

1 tykkäys

Minu kirjoituksissa ei ole mitään eroa muiden kirjoituksiin, olethan tasapuolinen,

Omalla nimellä kirjoittaminen poistaa ammattiepäilykset ja tulevat todistetuksi oikeaksi.

Sitä että foorumilla nauttivat arvonantoa ja oikeutta moderoida ne, jotka pitävät koko foorumin kirjoitusrauhaa tärkeämpänä tavoitteena kuin oman äänensä kuuluvuutta.

Kirjoitusrauha on kannatettava asia, toivottavasti sitä osataan kohdentaa oikein eikä mielivaltaisesti.

Minusta moderointi on tällä foorumilla aina onnistunut hienosti.

Minun kokemus on edellisten tapahtumien johdosta erilainen.

Kirjoitusrauha on tärkeä, yhtä tärkeä on se, että annetaan kirjoittajien kirjoitaa rauhassa eikä estetä heitä, varsinkaan perustelematta.

Tuo mitä lainasit, oli tietysti Diakonin näkemys ja hänellä on siihen oikeus

Olen töissä tänään, joten vain lyhyehkö välihuomio. “Subjektiivisuudesta”: totta kai moderointi toimii subjektiivisten arvioiden pohjalta. Se ei voi olla automaatio, vaan tarkoitus on ottaa huomioon yksittäisten tapausten erityispiirteet. Tavoitteena on aina keskusteluilmapiirin pitäminen hyvänä ja asiallisena. Moderaattorit ja apumoderaattorit (jälkimmäisiin Eutykus taitaa lukeutua) on valtuutettu tekemään näitä arvioita ja toimimaan niiden mukaan. Moderointi foorumilla ei voi toimia, jos sitä pitää jatkuvasti puida monien kymmenien viestien kaupalla ja moderaattorit haukutaan lyttyyn. Ei ihmisillä ole sellaiseen aikaan. Silloin ei moderoida ollenkaan – ja tämä ei pitkällä tähtäimellä todennäköisesti johda kenellekään mieluiseen keskusteluympäristöön. Kehitys on kuitenkin ollut tähän suuntaan kannellaan, mistä olen pahoillani.

Ketjun lukkiminen, varsinkin väliaikaisesti, ei ole mikään ihmeellinen asia. Ketjuja on lukittu yksittäisiksi päiviksi paitsi keskustelun rauhoittamiseksi myös esim. jos moderointi tarvitsee aikaa ketjun jakamiseen tai läpikäymiseen. Tästä ei tarvitse repiä pelihousujaan. Keskustelutauosta voi nauttia esimerkiksi menemällä kävelylle tai katsomalla hyvän elokuvan. Vaihtoehtoisesti tällä välin voi keskittyä muihin ketjuihin. Toivoisin joka tapauksessa malttia täällä keskusteluun.

13 tykkäystä

Juuri näin. Turha tehdä kärpäsestä härkästä. Voihan Leijonan kiukuttelu tässä ketjussa olla täyttä teatteriakin. Monien trollien repertuaarista sellainenkin jippo löytyy.

3 tykkäystä

Kyllä ja ei. Tuskin löytyy ainoatakaan sellaista yhteiskuntaa, jossa seksuaalisuudesta pidetään sopivana puhua missä tahansa, myös julkisesti, juuri samalla konkreettisuudella ja yksityiskohtaisuudella kuin vaikkapa sorvaamisesta tai kakun leipomisesta. Seksuaalisuus näet on aiheena “kummempi” eli yksityisempi kuin moni muu. (Se, kuinka yksityistä se on, vaihtelee toki, mutta periaate on sama. Se on aina “kummempi” kuin valtaosa muista aiheista.)

14 tykkäystä

Kyllä. Noitten ketjujen kohdalla on monesti tullut tilanne, että on väitetty jotain tosi kärkästä ja/tai puhuttu hyvin graafisesti ja olen ajatellut, että kyllä minulla tuohon vastaus voisi olla, mutta sekä häveliäisyys että myös lojaalius omaa vaimoa kohtaan, etten levittele keskinäisen seksuaalielämämme juttuja minnekään foorumille. Eikä tässä oikein anonyymius vaikuta, sillä osa täältäkin tuntee minut foorumin ulkopuolelta, kuten myös osa niistä, jotka tätä vain lukevat.

6 tykkäystä

Pitäisi mennä kävelylle tai jääkiekko otteluun kun hyvä keskustelu on menossa, niin se ei ole mitenkään epätavallista, että se torpataan. Katsoppa Nienna sitä predestinaatio ketjua ja tee itse oma-arvio. Mitä rauhoitetiin, missä joku toimi väärin, miten kiihkoilua siinä esiintyi, oliko kirjoitus sävy joitakin loukkaava vai puhuttiinko teologiaa.

Minä en ainakaan ole repinyt pelihousuja, mutta ketjun läpikäymiseen ei nyt ammattilaiselta kauan mene, se on eri asia jos ei tunne teologista maastoa, sinne eksyy. Onko Eutykuksella näin käynyt? Silloin varmasti oman itsensä takia on ymmärrettävää, että hän lukitsi ketjun. Tosin ilman perusteluita.
Eli tulevaisuudessakin on odotettavissa samanlaista lukitsemista, pitää verrata sitten näitä subjektiivisiä lukituksia onko niissä mitään linjaa. vai mennäänkö mutu tunnulla.