Moderointikeskustelu

Asiallisuus on minustakin hyvä pitää kohdillaan.

Vaikka Agga on oikeassa siinä, että Hesarilla on agenda, joka värittää uutisointia. Hesarin agandaa ajetaan korostamalla tiettyjä myönteisiä asioita ja jättämällä kertomatta vähemmän mairittelevia asioita.

Mutta kielenkäytön pitäminen asiallisena toimii ainakin tällä palstalla tuonkin asian kritisoimisessa.

Niin, kielenkäyttö on vain yksi osa sitä, mistä keskusteluilmapiiri koostuu. Ei huono kielenkäyttö tee viisaasta kirjoituksesta viisasta eikä tyhmästä tyhmää. Mutta se maistuu pahalle!

Hesarin kritisoiminen sopii minulle, mutta täällä pyritään siihen että jutut liittyvät kristinuskoon, jos niissä on jokin poliittinen aihe. Ymmärtääkseni monet vastustavat Hesaria poliittisista syistä. Sellaista valitusta ei mielestäni tarvitse tänne tuoda.

Agendoja on tietty useilla eri toimijoilla eri syistä. Myös uskontoon tai uskoon liittyvissä asioissa, mutta Hesarin agenda on niin selvä, että se sopii hyvin esimerkiksi.

“Hesari” on kuitenkin väännös Helsingin Sanomista.

Tämän innoittama huomautan, että yleinen käytäntö mm. Keski- Uusimaa lehdestä on " keskari", jota käyttää myös toimitus.
( vert. hesari)

Isäni käytti muistaakseni joskus Keskisuomalaisesta nimitystä “Keskisyöpäläinen”.

Saanks mäki? Etelä-Suomen sanomat lausutaan silloin tällöin kuullun mukaan Esariksi, ehkä tutuimman Etlarin lisäksi.
Esari nyt ei toki viittaa toimitukselliseen sisältöön varmaan mitenkään, mutta… …nii.

Oli yleinen nimitys Keskisuomalaiselle Keski-Suomessa 60-luvulla😁

Lieneekö samaa sarjaa kuin sanomalehti Karjalaisen ristiminen Kerjäläiseksi. :thinking:

Meilläpäin luettiin Turkkaria ja Salkkaria (aikana ennen Salatut elämät -sarjaa).

Tuosta tulee mieleen nykyoloja paremmin vastaava versio muinaisaikojen hittibiisistä: “Sellane on Viipuri, kerjäläisten kaupunki!”

Noh, Helsinki kyllä tulee ihan samoihin. Ajatella, että meillä ei näkynyt kerjäläisiä ollenkaan vielä kymmenisen vuotta sitten, mutta nykyään asia on vallan toisin.

En ole suuremmin Tsadissa maleksinut viime vuosina, mutta ei siellä vielä vuosituhannen alkupuolella juuri (aggressiivisia) keräjäläisiä näkynyt. Enintään jotain etnisiä katusoittajia vinguttamassa jotain pan-huilua tai viulua tai rämpyttämässä kitaraa. Edes yhtä ainutta posetiivin veivaajaa apinoineen ei katukuvassa näkynyt.

Se oli silloin se. Asia on onneksi saatu korjattua. Nykyään meno on tosi kansainvälistä.

Erona on se, että Viipurin kerjäläiset ovat kaupungin omia asukkaita. Torimyyjätkin taannoin haukkuivat kitupiikiksi, jos ei ostanut heidän tuotteitaan :slight_smile:

(No joo, onhan Helsingissäkin se yksi pitkän linjan suomalainen yrittäjä, joka on viime vuosikymmeninä saanut runsaasti kilpailijoita Romanian suunnalta.)

Syistä, joita en halua tarkemmin selvitellä, lopetan lyhyen osallistumisen tämän foorumin toimintaan. Olin jossain määrin aktiivinen myös foorumin aikaisemmissa inkarnaatioissa. En tiedä, mikä on asianmukainen käytäntö tässä tilanteessa, mutta olen pannut merkille, että ainakin oman käyttäjätunnuksen voi anonymisoida. Jos näin on, pyydän sitä. Ihanteellisessa tapauksessa minut heivataan kertakaikkiaan foorumin jäsenyydestä. Mihinkään, mitä olen sanonut, ei ole luottamista, ja pahoittelen, jos olen tullut luoneeksi vaikutelman vakavasti otettavasta keskustelijasta.

Anonymisoin tunnuksesi saman tien.

:grin: :grinning: :sunglasses: Siguainesta

Uteliaisuuttani kyselen: Kuka häipyi?

Ehkä tuohon vastaaminen ei ole korrektia, jos henkilö on itse toivonut anonymisoimista.