Moderointikeskustelu

Kiitos kattavasta otannasta, ja varmuudesta kommentoida nuoin toisesta lähimmäisestä.
Yhden tärkeän jäsenen foorumissa, ( olen lehtijutun sinusta lukenut ) kommentointi vaikuttaa paljon.

Myönnän, ettei tekstini varmastikkaan kohtaa kustannuskääntäjää noin yleisellä tasolla.

Minun ajatukseni on, että sarkasmi, nokkeluus ja sanataiteilu pitää tulla sitten, kun muu asia on kunnossa. Jos taas viesti on lähinnä pelkästään mainittuja kolmea, niin se on vähän sama kuin tapailisi sanoja, eikä saisi sanottua mitään. Tai aikoisi tanssia, mutta saisi vain uudestaan ja uudestaan, paikallaan seisten, siirrettyä painoa jalalta toiselle.

Toinen on, että puhuu asioista niiden normaaleilla, yleisillä nimillä. Niin opeista, organisaatioista kuin henkilöistä. Siitä, että murjaisee jonkin kiertoviittauksen, ei saa lisäpisteitä, vaan tekstistä tulee lähinnä työläs ja epäselvä luettava.

Sitten, jos asioista puhuu “niinsanotusti” tai lainausmerkeissä, niin sitä koskee se, että foorumilla on aivan vakavissakin keskusteluissa suurena ongelmana se, että osalliset eivät saa selvitettyä toisilleen, missä merkityksessä jotain sanaa käytetään ja ei käytetä. Joten saman tekeminen tarkoituksella, jonain tyylikeinona, jättää käteen vain sen, että henkilö ei ehkä haluakaan tulla ymmärretyksi.

Täytyy muistaa että tällä foorumilla ei ole pääsyvaatimuksena että on millään tavoin koulutettu tai ammattinsa tai asemansa vuoksi kirjallisesti lahjakas, sivistynyt, arvostettu. Jokaisella on oikeus kirjoittaa oman taitonsa mukaan. Toivottavaa on että kirjoittamiseensa panostaa kuitenkin sen verran että se vaikuttaa lukukelpoiselta ja asiayhteyteensä sopivalta sekä tietysti noudattaa foorumin hyviä sääntöjä.

Tc sanoi jo olennaisemman osan, mutta muutaman jutun lisään. Ensinnäkin, viestien sanominen älyvapaiksi ei vaadi erityistä varmuutta “kommentoida nuoin toisesta lähimmäisestä”. Se vaatii vain sisälukutaitoa. Toiseksi, minusta on tehty useampiakin lehtijuttuja, mutta ne kaikki yhdessäkään tuskin vaikuttavat minun asemaani foorumilla. Ja kolmanneksi, en näe hölmöjä juttuja hölmöinä kääntäjän tai toimittajan työni vuoksi. (Huolimaton kirjoittaminen toki pistää enemmän silmään sellaisella, joka työkseen käsittelee tekstejä.) Etkä voi varsinaisesti “myöntää” mitään, kun et tiedä mitä ja kenelle myönnät.

Olen samaa mieltä.

Yksi tapa saada keskustelut “vinoon” on ottaa viestistä jokin käsite, jossa on jokin pieni ongelma ja siirtää keskustelu koskemaan sitä. Siis lähdetään analysoimaan yhtä sanaa ja osoitetaan siinä olevia viheitä ja ongelmia - ja kas, jos tähän syöttiin tartutaan, niin sitten keskustelu koskeekin sitä käsitettä, sanaa, aihetta. Tehokas tapa viedä keskustelu eri raiteille. Systemaatikot (systemaattisen teologian kanssa puuhastelevat) tuntuvat näin tekevän aika usein.

Huomautan muuten tässä myös julkisesti, että en anna puhelinnumeroani foorumilla avoimesti enkä yksityisesti, jos minusta ei tunnu siltä. Varaan oikeuden omaan yksityisyyteeni puhelimeni suhteen. Sähköpostia ylläpidolle voi edelleen lähettää yllapito@uskojarukous.fi.

En ole varma, että mihin sijoitun tässä. Kuvittelen ajatukseni olevan se, että käyn dialogin sen toisen henkilön viestin kanssa vaihe vaiheelta. Samoin kuin jonkun viestissä seuraava kohta perustuu edelliselle kohdalle, niin helposti myös vastauksessa jokin kohta rakentuu edelliseen kohtaan sanotun varaan.

Ah, mutta siinä juuri on se kokonaisuus. Pitää siis vain varoa, ettei tee samaa ilman kokonaisuutta.

Käyttäjältä @maxim13 poistettu tästä ketjusta epäasiallinen, henkilöön hyökkäävä viesti. Tämä on samalla virallinen varoitus, seuraavasta kerrasta tulee kirjoituskielto. Pyydän tutustumaan foorumin sääntöihin täällä: https://uskojarukous.fi/faq, erityisesti lopussa olevaan osioon “Ohjeita hyvään keskustelukulttuuriin”.

Itse syyllistyn useinkin tuohon - ja mielestäni ihan oikeutetusti. Minä näet koen asian niin, että muussa tapauksessa, jos joku keskustelija esittää oikean ja hyvän pääpointtinsa ohella valheita ja vääryyksiä toissijaisissa kohdissa, niin muiden tulisi ne vain hiljaisesti hyväksyä.

Sananlaskut ja Siirakin viisaudet ovat pitkälti "onelinereitä ".

Vinoja kavereita? Itse en toki omia juttuja vertaa pätkääkään heihin.

Usein kuitenkin saavutetaan paljon oivallusta tietyllä sanatekniikalla. Joskus se menee yli, kun tässä syntisiä ollaan.

Nostan käden pystyyn. Menin liian henkilökohtaisuuksiin viestissä Silvanukselle.