Moderointikeskustelu

Olet oikeassa siitä, mikä teidän viestienne asiasisältöjen suhde oli ennen höpö höpö -kommenttiasi.

Toivottavasti asiapitoiset viestisi palautetaan näkyviin.

Ja kuten edellä kirjoitan, ja jos luit keskusteluamme Sley-ketjussa, huomaat että tässä on kysymys eniten juuri kyseisen henkilön hämmentävästä kirjoittelusta. Joskus on parasta antaa siis olla sen suhteen, että yrittäisi pitää keskustelun faktoissa ja normaalina vuorovaikutuksena.

Luin molempia keskusteluketjuja ja ihmettelin Leijonan kirjoittelutyyliä niissä. Ja olen ihmetellyt sitä aikaisemminkin. Mielestäni menee täysin hänen piikkiinsä, että keskustelu ajautui asiattomaksi.

Koska en itse pysty muokkaamaan liputettujs kommennttejani, niin pyydän ystävällisesti moderaattoreita korvaamaan sanan “höpö” vaihtoehtoisesti ilmaisuilla “Koprolalia”, “Mene pois, Saatana”, “Megalomaaninen disinformaatio”, tai “Olen pahoillani tästä alle 20 merkkiä pitkästä asioita kaunistelevasta sanasta”.

D

Olin itsekin aikeissa osallistua keskusteluun Sley-ketjussa, mutta en heti ehtinyt. Huomattuani Leijonan "keskustelu"tyylin päätin olla osallistumatta ja ihmettelin, että Tortoise jaksoi niinkin kauan.

Kiitoksia Niennalle. Minä tyydyn palautteeseen, ja olen siitä kiitollinen. Matka jatkuu . Kiitos ja kumarrus.,Nienna voi poiustaa lopullisesti viestit jotka ovat sääntöjen vastaisia.

Luvannet myös, että yrität parantaa keskustelutyyliäsi jatkossa?

Toivotaan, että ketju korjaantuu ja päästään hyvään ja hedelmälliseen keskusteluun.

Diakonin kanssa kalisteltiin sapeleita. Diakonillehan tuli myös palautetta. Pitää ottaa tuosta opiksi. Hyvä, että asioista saa olla erimieltä. Se ei nyt ole tietysti itsetarkoitus vaan rakentava keskustelu. Kukapa meistä virheetön olisi ja olenhan täällä vasta vähänaikaa ollut. Oppi ja ikä kaikki. Matka jatkuu…

Oliko tässä se perustelu parjatuista “onelinereista”, vai mitä menee ohi, ovatko säännöt jossain ihan luettavissa?

Luin tuossa todella nopeasti scrollaten Sleypalstaa, ja ihan väkisinkin tunnen myötätuntoa tuon perusteella. Toistuvat viestit eri- asia yhteyksissään näkyvät kyllä mielestäni ihan hyvin, omanlaisella tvistillä, mutta sen takana kyllä ihan tavoiteltavia pointteja.

En ota kantaa sääntöihin tai tapoihin foorumilla, mutta mielestäni tässä on jopa aavistuksen “ajojahtia”, no sopivan vitsillä.

Mielestäni kuitenkin tietty värikkyys, passion, ja sopiva nickkien välinen onelineriys/ töniminen kuuluu asiaan noin yleisellä tasolla. Muuten foorumi olisi varmasti paljon tylsempi. Kun tärkeistä asioista keskustellaan, niin sitä passionia ei varmasti voi välttää.

Kyllä säännöt löytyy, eikä se ole vaikeaa: oikeassa yläkulmassa on kolme viivaa jota klikkaamalla avautuu foorumin eri alueet yms ja siellä alinna oikealla on säännöt jota klikaten voit ne avata ja sinun kannattaa kyllä ne ajatuksen kanssa lukea.

Olen hetki sitten esittänyt ylläpidolle pyynnön poistaa itseltäni moderointioikeudet. Toivottavasti tällä tiedolla ilahdutan mahdollisimman monen foorumistin kevätpäivän. Uskon niin. Koen olleeni aina ongelmallinen käsityksineni ja toimintatapoineni tälle foorumille. Viime päivät ovat vahvistaneet tätä kuvaa entisestään.
Jatkan foorumin seuraamista ja ehkä valikoitua kirjoittamista mutta entistä matalammalla profiililla. Toivotan kuitenkin foorumille entistä parempaa jatkoa varsinkin kun nyt en ainakaan minä ole sitä enää väärille urille viemässä.

Ok. Eli täältä saa vuoden bannin kun sanoo ääneen jotain, mitä varmasti suurin osa on muutenkin tullut ajatelleeksi itsekseen. Etenkin ne, jotka ovat selvillä jo siitä, mitä Ranskassa on tapahtunut ja tapahtuu kaiken aikaa. Eikä se viesti edes näyttänyt kovin vakavissaan kirjoitetulta, vaikka olisi sitä ollutkin. Mutta jos tarkoitus oli potkia pois henkilö, joka koettiin muutenkin ärsyttäväksi, niin se ei ole minun asiani. En edes muista, mikä kyseisen anonyymin alkuperäinen nimimerkki oli.

Sitten tuota (Naalin) ilmoitusta koskien: Moderoidessa on tärkeää kertoa, että 1) mikä asia on väärin ja 2) miksi se on väärin. Jos moderointi on oikealla asialla, niin nuo eivät heikennä sen tehoa yhtään. Mutta jos moderointiin haetaan tehoa nöyryyttämisen kautta, että syyllisen pitää jäädä arvailemaan, mistä ja miksi on syytetty, niin silloin jotain on pahasti pielessä.

Myös ohjeet pitää olla sellaisia, että ei vain anneta ymmärtää jotain, vaan kerrotaan vaikkapa että mitä joku foorumin kanta tarkoittaa. Onko se vain vastapaino keskustelussa esiintyvään kantaan, vai onko se pakollinen lähtökohta siitä eteenpäin?

Sitten yleisemmällä tasolla: Jos foorumin on tarkoitus olla poliittisesti korrekti näyteikkuna, niin a) keskustelijat pitäisi mieluiten valikoida alusta alkaen sen perusteella, tai b) asia esittää jossain niin näkyvästi, että keskustelijat tietäisivät itse valikoitua pois heti, eivätkä pitkien konfliktien jälkeen. Täällä on muutama riskitapaus vielä mukana.

On joka tapauksessa epämiellyttävä tunne, kun esittää jostain asiasta historiallisen kristinuskon käsityksen tai muuten vain perustellun mielipiteen, että siinä samalla tekee itsestään suuren ongelman, herättää kauhua ja pahennusta tai vaarantaa milloin mitäkin.

Viestien pätkimisestä: Huomasin parissa kohdassa lainanneeni lyhyen lauseen edellisestä viestistä, vaikka olisin yhtä hyvin voinut lainata koko kappaleen ja vastata kuitenkin aivan samalla tavalla.

Viesti joka osui silmääni oli tällainen:

Tulkitsin viestin rasistiseksi hyökkäykseksi sekä uskonnolliseksi syrjinnäksi.

Harmillista. Minulle on jäänyt ainakin kuva hyvästä ja ahkerasta moderaattorista.

Jäin tätä pohtimaan käytyjen eduskuntavaalien näkökulmasta. Eipä tällä kertaan noussut vaalikeskusteluissa uskonnollisia teemoja. Toisaalta ihmisillä, joiden asioista keskusteltiin, on kullakin oma uskontonsa tai sitten ei ole, Niin ja uskonnolliset vaikuttimet saattoivat vaikuttaa ehdokkaisen mielipiteen muodostamiseen tai sitten eivät.

Huomauttaisin että termin varsinaisessa merkityksessä pedofilia on yksi seksuaalinen suuntautuneisuus osana niiden kirjoa. Eksklusiivisesti pedofiili henkilö ei siis varsinaisesi ole sen enempää hetero-, homo- kuin biseksuaalinenkaan. Tarkoitan henkilöitä joiden seksuaalinen kiinnostus lakkaa kohteen saavuttaessa murrosiän.

Toisin kuin hetero- ja homoseksuaalisuus sekä tätä nykyä esimerkiksi zoofilia, pedofilian toteuttaminen on kriminalisoitu.

Oma käsitykseni on että osa pedofiileista on kiinnostunut vain lapsista, mutta osa on myös vaikkapa normaaleissa heterosuhteissa eläviä, esimerkiksi perheenisiä.
Se mitä yritin sanoa tuossa kirjoittamassani tekstissä johon vastasit on se, että pedofiliaa ei voida käyttää lyömäaseena homoseksuaaleja kohtaan, koska se ei ole taipumus, joka esiintyy vain homoseksuaaleilla tai että homoseksuaalisuus johtaisi pedofiliaan tms Pedofiileja on homoseksuaaleissa, heteroseksuaaleissa mutta myös pelkästään pedofiliaan suuntautuneissa.

En jatka aiheesta keskustelua enempää tämän otsikon alla, mutta halusin selventää, mikäli osasin, aiempaa kirjoitustani.

Mää nyt aavistuksen purnaisin noista kirkkokuntakohtaisista alueista. Otrodoksien omalla alueella keskustellaan tällä hetkellä siitä, mitä luterilaisessa kirkossa tarkoitetaan pääsiäisviikolla. Luterilaiset eivät kuitenkaan itse pääse tätä asiaa kommentoimaan. Mun mielestä tässä ei ole mennyt ihan putkeen tämä kirkkokuntakohtaisten alueiden käyttö.

Minun mielestä tämä jako ja suoja on perusteltu. Ortodokseissa on paljon entisiä luterilaisia jotka tuntevat luterilaisen uskon ja tunnustuksen.

Voisiko asiaa kommentoida erillisessä ketjussa?