Moderointikeskustelu

Minä taas haluaisin ilmoittaa, että isä Vello Salo kuoli pääsiäisyönä. RIP! En kuitenkaan pääse ko henkilöä käsittelevään ketjuun, koska se on katolilaisten puolella.

Kyllä tuo virhe on käsittääkseni ihan heikosti kirkon elämää tuntevien toimittajien syytä.
Vähintään vuosikymmeniä, niin kauan kuin minä muistan, hiljainen viikko on ollut kirkon käyttämä termi. Kaikessa seurakuntien omassa tiedottamisessa on yhtä kauan puhuttu hiljaisesta viikosta.

Toinen puoli asiaa on sitten se, että pääsiäisen juhlinta loppuu meillä liian lyhyeen. Vaikka seurakunta-aktiivit eli me työntekijät ja säännöllisesti messuissa käyvät toki tietävät, että kirkkovuoden pääsiäisjakso kestää helluntaijaksoon asti, ei sitä riittävän näyttävästi pidetä esillä eikä juhlinta oikein kiinnosta seurakunnissa.

Samantapainen lässähdys on vialla joulunvietossakin. Adventin aika on koululaisten, erilaisten muidenkin ryhmien ja erityisesti Kauneimpien joululaulujen vuoksi muutettu joulun etukäteen vietoksi, ja varsinainen joulu on sitten lähinnä vain lomaa kaiken juhlinnan jälkeen… Tosin loppiaisena on monessa paikassa vielä joulu läsnä, vähintään laulutilaisuutena, mutta myös messussa tietenkin.

Näin juuri. Kirkkokuntien erityisosastoissa ei tulisi sallia keskustelua muista kirkkokunnista, kuin niistä, joita varten se on perustettu. Harahaanjohtavan tiedon levittämisen vaara on ilmeinen, kuten tuossakin.

Julistaminen, saarnaaminen, yksinpuhelu ja yksipuolinen propagoiminen on kiellettyä.

Perusta uusi ketju, mikäli viestisi ei liity ketjun aiheeseen.

Pari otetta säännöistä.

Piti tarkistaa, mitä siellä sanotaan. Mietin aika usein nykyään sitä, miten tämän paikan sinänsä suhteellisen asiallinen meininki voisi olla vielä hedelmällisempää, ja miten tavoite toteutuu.

Nuo sääntökatkelmat tuskin ovat yksiselitteisiä. Mutta oma näkemykseni on, että täällä sallitaan nykyisin aika paljon oman mieliaiheen julistamista ja erityisesti tarkoitan Thinkcatin tapaa kääntää lähes jokainen ketju luterilaisuuden arvostelemiseksi ja näihin pohdintoihin nominalismin erehdyksestä jne. Viimeksi näyttää näin käyneen toisen kirjoittajan aloittamasta aiheesta joka koskee myyttejä.

Tätä on nyt jatkunut kuukausia, ellei vuosia.
Tavallaan on erittäin mielenkiintoista ja ihailtavaa seurata yhden kirjoittajan prosessia ja sujuvaa kynää. Mutta onko se keskustelua? Voisiko Thinkcat keskittyä omaan blogiin tai omaan fb-sivuun? Toki täällä monia kiinnostaa hänen ajattelunsa ja jonkun verran hän pystyy vuorovaikutukseen. Se on kuitenkin minimaalista suhteessa valtaisaan tekstimassaan, joka on enimmäkseen toistoa ja saman asian sanomista aina uusin ja värikkäin kielikuvin.

Minulle on ok, jos näin on ylläpidon ja muidenkin mielestä hyvä. Luulen kuitenkin että asiaa miettii joku muukin…

Eli - miten tulkitsette tämän:

yksinpuhelu (ja yksipuolinen propagoiminen) on kiellettyä.

Ehkä tämä on turha lisäys, mutta menköön:

En luule ymmärtäväni kovinkaan suurta osaa T:n tekstistä. En kuvittele että minulla on mitään mahdollisuuksia pärjätä väittelyssä tai edes asiakeskustelussa. Olen kyllä kommentoinut aiheita omasta kokemusmaailmastani käsin muutamia kertoja, luultavasti asian vierestä. Ja tietenkin T on muistanut sen täyden ymmärtämättömyyden selväsanaisesti ilmoittaa…:grin:
Mutta se ei minusta ole hyvää menoa kristillisellä foorumilla että yksinpuhelun lisäksi tulee aika paljon myös - joko suoraan tai epäsuoraan - toisten hengellisen elämän ja siihen liittyvien kommenttien halveksimista. Pääviesti tuntuu olevan: Minä tiedän, minä olen lukenut - ja te muut olette hyviä esimerkkejä väärässä olemisesta tms. Minulle tulee tunne, että meidän pulliaisten läsnäolo on täällä vain materiaalia yhden ihmisen omaan prosessiin ja meidän kommenttimme ikäänkuin jonkin pelin paloja.

Olisi kivampi, jos jokainen saisi kuitenkin tuntea olevansa ensi sijassa ihminen viestien takana.

Ongelma ei minusta ole niinkään Thinkcatin pitkät kommentit, vaan se, että yleisesti ottaen keskustelu on hiipunut lähes olemattomiin. Muutama vakkarityyppi pyörittää samaa vanhaa grammaria tyhjäkäynnillä yhä uudelleen ja uudelleen ilman mitään uutta näkökulmaa tai annettavaa. Välillä pitää hieman sivaltaa tavan vuoksi, että saisi selville vieläkö toiset ovat ylipäänsä linjoilla. Edellisellä foorumilla muutamat ketjut säilyivät loppuun asti melko vilkkaina: puuhasteluketju, kauniita kirkkoja, ajankohtaisia uutisia ymv. Täällä ei ole enää oikein ainoatakaan vilkasta ketjua.

Yksi syy voi olla somekulttuurin muutos: ehkä keskustelut käydään jossain muualla - mutta missä? Ei Facebookissa tai Twitterissäkään ole missään erityisen vilkasta tai asiantuntevaa nettikeskustelua. Ehkä ihmiset ovat kyllästyneet, tai sitten luterilaisten vakaumus oman kirkkokuntansa apparaatiston toimivuudesta ja riittävyydestä on heikentynyt? Loppujen lopuksi melko harva luterilainen käy enää keskustelua selvästi luterilaisesta tunnustuksesta käsin. Alkufoorumilla sellaisia keskustelijoita oli vielä kymmenittäin - onko odotettavissa luterilaisten teologien joukkopako ev.-lut. kirkosta tai hakeutuminen vanhoihin kirkkokuntiin?

Thinkcatin kirjoitukset eivät ole tämän tyyppisiä

Täytyy kärsivällisesti lukea ja ymmärtää eikä olla moittimassa. Keskustelua ei rakenna valittaminen, valittaminen, liputtaminen ja liputtaminen vaan kärsivällisyys.

Tämä kuvaus ei ainakaan sovellu ko. henkilöön en tiedä tarkoitatko jotakin henkilöä vai mistä nyt on kysymys. Täällä on monenlaista kirjoittajaa ja kirjoitusta joten kyllä suuren sateenvarjon alle mahtuu monenkirjavaa joukkoa.

Tässä ei ehkä ole nyt oikea ketju ja tilanne alkaa ruotimaan luterilaisten teologien “pakoa”. Mitä itse maallikkona olen jotain lukenut esim. facebookissa, niin ehkä keskusteluhalun vähäisyyttä on perusteltu sillä, että kritiikki on niin aggressiivista. Mutta en tosiaan ole asiantuntija minkään kirkon teologiassa, joten ehkä en tajua koko juttua.

Mutta minun kysymykseni oli siis se, mikä on foorumin mielestä yksinpuhelua ja toisaalta, miksi samaa aihetta tuodaan kaikkiin ketjuihin. Kyllä siitä on huomauteltu silloin tällöin joitakin kirjoittajia, mutta nähdäkseni viime aikoina varsinkin Thinkcat on tuota vyörytystä harrastanut.

Sinulla on luonnollisesti oma tulokulmasi aiheeseen, eikä siinä mitään. Luterilaisuutta saa myös arvostella minun puolestani, mutta sille lienee riittävästi aiheenmukaisia ketjuja.

Viestien pituus on yksi asia, mutta ehkä tärkeämpää sittenkin sisältö, jos ajatellaan keskusteluilmapiiriä.

Mahtuu, mahtuu. Näyttää kuitenkin siltä että en ole ainoa, joka on kiinnittänyt huomiota edellä kuvaamaani epäsuhtaan (=paljon tekstiä samasta aiheesta eri ketjuissa / vähän vuorovaikutusta ja keskustelua).

Nyt vaan rauhallisesti, tuosta ei nyt kannata tehdä kovin suurta numeroa. Varmasti moniin ketjuihin mahtuu sama pelaaja, eikä siinä mitään. Kärsivällisyyttä ei jatkuvaa valittamista ja liputtamista.

Kärsivällisyys on hyve, ja olenkin ihan rauhallinen.
En usko, että täällä kukaan jatkuvasti valittaa ja liputtaa.

Tämän ketjun tarkoitus on keskustella moderoinnista ja säännöistä, jotka on tarkoitettu auttamaan keskustelun sujumista.

Niin, tätähän en kyseenalaistanut. Vaan sitä, että samaa aihetta työnnetään moneen ketjuun, vaikka ketjun aloittanut on tarkoittanut sen muuhun. (Tämä ei ole yhden tai kahdenkaan kirjoittajan erityinen synti. Sellaista tapahtuu silloin tällöin. Mutta otin esimerkiksi nyt luterilaisuuskritiikin, jonka varmaan kaikki rehelliset lukijat huomaavat levinneen viime aikoina moniin ketjuihin. Jossain vaiheessa täällä käsiteltiin homosuhteita ja siihen liittyviä asioita niin että muuta ei juuri mahtunut areenalle. )

Minä olen pitkään miettinyt, mistä tässä nettikeskustelussa oikein on kyse. Selvästikin omassa kirjoitustyylissäni on vikaa. Mutta jos nyt sitten haluaisin saada oppia siitä, miten kirjoittaa, on opettajia heti parikymmentä. En millään saa niistä selvää.

Jotkin kirjoittajat ovat tietenkin tiedollisesti pidemmällä kuin muut, mutta kaikilla on jotain annettavaa, kunhan omaa kirjoitustaidon. Mutta millä sen saa selville että mitä annettavaa kullakin on, se vaatisi kovasti aikaa. Minun on aivan mahdotonta saada selvää että kuka on missäkin asiassa oikeassa kun suurimman osan ajasta ollaan eri mieltä. Jos on parikymmentä opettajaa ja kaikki opettajat ovat eri mieltä asioista, vaatisi kovasti aikaa selvittää mikä on minkin asian ydin.

Yksi ongelma on se, että vaikka mitä sanoisi, tulee joku olemaan 180 astetta eri mieltä. Jos minä haluan ilmaista jotain, niin voinhan minä itse jo etukäteen arvata sen mitä joku sanoo, eli sen että oikeasti asia on ihan päinvastoin ja todellisuudessa asia on 180 astetta toisin päin. Eihän siihen oikeasti ketään tarvita että minä kehitän itse sen täydellisen antiteesin omaan sanomiseeni. Kumminkin aina “heidän joukostaan nousee profeetta” joka kertoo sen antiteesin. Aina. Mutta keksisinhän minä sen itsekin.

EDIT: tuo viimeinen juttu oli liioiteltu, älysin että helposti löytyy esimerkkejä miten näin ei ole käynyt. Ei se aina kumminkaan niin mene.

Ihan tarkistuksen vuoksi kerrothan: Mihin ketjun aloittaja oli sen tarkoittanut?

Ei kai minun sitä tarvitse kertoa. Kyllä se on ihan luettavissa Myytit-ketjun aloitusviestissä.
“Kaikki liittyy kaikkeen” ja varmasti useinkin keskustelijoiden viesteistä näkyy, mitä he ovat pohtimassa ja lukemassa jne., jolloin aiheessa pysyminen on työlästä. Tämä tapaus oli vain minusta niin räikeä, että toin sen keskusteltavaksi tänne. Semminkin, kun sama aihe on levittäytynyt moniaalle jo pidemmän aikaa täälllä.

Pienenä moderaatioteknisenä huomiona, että tämä ei nyt ihan näin yksioikoista ole. Sääntöjen vastaisten viestien siivoamisen puuttuminen ei tarkoita välttämättä sallimista vaan yksinkertaisesti sitä, että moderaattoreilla on muuta tekemistä. Itse en esimerkiksi lukenut paaston aikana foorumia juurikaan ja seuraan foorumia muutenkin vähemmän kuin aiemmin. Tämä heijastuu luonnollisesti myös moderointitoimenpiteiden määrään.

Miksi sinä yrität selitellä minun toimintaani?

Samaa mieltä, että selittelyn makua, mutta ei konkretiaa. Moittimista ja liputtamista mutta ei asiaa. Tämä köyhdyttää keskustelua ja tuo turhaa riitaa.

Siis mitä tarkoitat? En ole liputtanut Thinkcatin viestiä.
En ole mielestäni ollut myös mitenkään ei-konkreettinen.

Hyvin yksinkertaistahan tämä on.

Säännöt viittavat siihen, että yksinpuhelua ja ketjujen aiheista poikkeamista tulee välttää. Toin esiin näkemykseni, että Thinkcat kirjoittaa erittäin paljon monissa ketjuissa samasta aiheesta niin, ettei se juurikaan synnytä keskustelua. Ainakaan enää.
Näyttää siltä, että esim. ylläpitäjä Silvanus on tässä ymmärtänyt, mitä tarkoitan. Peukalo nousi.

Omaan lempi(?)aiheeseen päätyminen tämän tästä on joskus rasittavaa, mutta en usko, että menee sääntöjen vastaiseksi. Jatkuvat esseet keskustelupuheenvuoroina ovat nekin vähemmän mukavia keskustelun kannalta, ainakin minusta. Enkä usko, että ne toimivat kovin hyvin keskustelussa. Mutta minusta ne näyttävät keskustelupuheenvuoroilta joka tapauksessa. Toimivaan keskusteluun pakottaminen säännöillä tuskin on realistinen tavoite.

Toisaalta netti on jo väärällään kaikenlaista twiiittausta ja onelineria; kyllä jotkut asiat vaativat pitkää ja perinpohjaista käsittelyä. Käsittääkseni jossain Facebookissa on kompaktia, kivaa ja positiivista viestintää yllinkyllin tarjolla. Eihän täällä nyt mitään tutkielmia kannata julkaista, mutta kai kuitenkin jotain perussometusta syvällisempää voi olla joukossa kuitenkin, eikö?