Moderointikeskustelu

Mikäli viittaat minuun, niin viestini näyttää olevan ed. näkyvillä. Viime vuosien tunnetumpia oikeudenkäyntejä muistaisin käydyn ainakin Kokkolassa ja Porissa.

Olen itse myös aikoinaan menettänyt rahaa ja joutuen loukatuksi, liittyen osaltaan ainakin yhden tuon kirkon perustajajäsenen toimintaan.

Metodismi on kylläkin anglikaanisen kirkon sisältä syntynyt liike, sen historialliset linkit ovat muuten pietismissä Herätysliike ajautui sitten ulos kirkosta. Amerikan viljavilla mailla metodismi oli monien ns. vapaiden suuntien kasvualusta. Toki sitten radikaalireformoidut liikkeet olivat sitä myös.

Vapaakirkko on kongregationalistien tytär, mutta sillä on juuret yleisessä anglosaksisessa liikendinnässä Suomessa. Samoja vaikutteita voidaan nähdä monissa luterilaisen kirkon sisällä pysyneissä liikkeittä.

Adventistit ovat kai maailmanlopun liikkeitä kuten ns. Jehovan todistajatkin. Heillä on paljon omia erikoisuuksiaan. Adventistirouva kävi meillä kun olin lapsi hieromassa äitiä ja he toivat aina omia lehtiään meille. Ja toki adventistien kautta itsekin lapsena opin Raamattua, kun “Ikuisia ystäviä” kirjasarja kasetteineen oli ihan suosikkini. Samoin äärimoralistiset Onnen päiviä -kirjat, joissa Maxwell-setä kertoi tositarinoita. Niistäkin pidin kuin hullu puurosta ja kyllä kummatkin voisin antaa nytkin lasten käsiin.

Vapaa viittaa kai lähinnä siihen, että kirkkokunta ei ole valtionkirkko.

Ai niinpä onkin. John Wesley taisi olla peräti pappismies.

Mutta klassisen kristinuskon rajauksessa on tärkeintä pitää taustalla 1800-luvulla lopullisesti esiin murtautunutta liberaaliprotestantismia modernistisine pelastuskäsityksineen, myytinriisumisineen jne. Ei kaikki liberaaliprotestantismin vastainen tietenkään automaattisesti klassisen kristinuskon kehykseen kuulu, mutta se on kuitenkin turvallinen lähtökohta.

Taisi olla kaksi kirjasarjaa “Ikuisia kertomuksia” ja “Uskollisia ystäviä”. Jälkimmäinen oli pienemmille lapsille, ensinmainittu paikoin pelottavakin. Mutta niistä opin Raamatun kertomukset ulkoa.

Kyllä se viesti on piilotettu jota tarkoitan. Ja minusta asiasta, josta on oikeutta käyty ei pidä kirjoittaa ilman että on tiedossa mitkä olivat oikeuden lopulliset päätökset. Monia on syytetty, mutta kaikkia ei ole tuomittu. Tämä noin niinkuin yleisperiaatteena oikeustapauksia ajatellen. Tätä tapausta en tunne ja siksi pistinkin sen piilon kunnes joku muu osaa sanoa että kuuluuko sen olla julkisen keskustelun alla.

Näinpä ja Amerikan metodismissa, on säilynyt jolain tasolla klassillinen virkaoppikin ( ja Suomen metodismi on tätä amerikkalaista). Amerikassa monet vapaat suunnat ovat syntyneet ja kehittyneet. Ihan mielenkiintoinen kysymys on niiden klassisuus. Onhan niin, että ns liberaaliprotestantismi on ollut asia, joka on erottautunut klassisesta krisinuskosta, ja se on suurten protestanttisten kirkkojen sisäinen liikehdintä. Toisaalta on liikkeitä, jotka erottautuvat klassillisesta kristinuskosta toisella tavalla.

@anon80387132, varoitus helluntailaisuuteen kohdistuvasta kirjoittelusta. Jos jatkat, saat puoli vuotta taukoa. Pysy aiheesta erossa. Myös politiikkaa koskevat viestit tulee lopettaa, elleivät liity uskontoon.

Uskollisia ystäviä oli se, mikä minulla oli. Ikuisia kertomusksia by Maxwell-setä oli lastenhoitajattareni kotona, ei niitä kovin usein luettu. Uskollisia ystäviä sen sijaan oikein kovasti luin. Niissä oli hienot kuvat ja tosiaan oikein kasetile ne oli luettu. Ja kirjojen mukana sai paitsi värityskirjan, myös hienon puuväripakkauksen, jossa oli monta väriä ja jota käytin - ainoastaan- värittämään tuota uskollisten ystävien värityskirjaa.

@cymbus, @Verity, tämä on moderointiketju…

Kiitos muistutuksesta. Toki olen ainoastaan vastannut muiden viesteihi, ehkä joku muukin olisi ansainntu tulla nostetuksi tikunnokkaan. Tietysti ymmärrän, että se olen minä - foorumin pahis.

Miten muuten oneliner-sääntö voi. Olen eräitten huomanut sellaisia harrastava. Toki en ole liputtanut, koska liputtaminen on määritelty terrorismiksi.

Voisitko esittää evidenssiä multinikkeilijäprovoilijoista eikä levittää epämääräisiä luuloja, joten eipä muuta kuin epäiltyjen nimiä esiin luulottelun sijaan.

Et sinä mikään foorumin pahis ole. Minun mielessä se on ainakin annettu ihan eri tyypille.

Kyllä se on edelleen voimassa. Moderaattoreilla on lupa antaa 7 päivän tauko aina onelinereistä. Liputa vaikka custom-tekstillä ja laita, että oneliner.

Itse en ole havainnut, tai tullut edes ajatelleeksi moista, että täällä joku multinickeilisi. Hämmästyin kylläkin äskettäin lukiessani täällä kait harvemmin piipahtavan Punahilkan tekstejä, ne muistuttivat omiani, mutta käsi Raamatulla vannon: olen yksin ja ainoastaan Kulkuri, en kukaan muu.

Eiköhän tässä ole se evidenssi mikä itselleni riittää. :sweat_smile: :rofl:
Jatkakaa. :yum:

@anon80387132 tykkäsi tästä viestistä ja vastasi siihen näin.

Luuletko sinä Plautilla, että me, minä ja tosikko, olemme yksi ja sama henkilö? :rofl:

Diggaan tosikkoa. Hänellä on samoja hengellisiä kokemuksia nk. vapaistasuunnista kuin itsellänikin, samoin hän selvästikin on ne jättänyt ja päättelen hänen ainakin jossain määrin olevan tekemisissä LHPK:n kanssa (mainitsee Pyhäkön Lampun).

En tiedä kuka tosikko todellisuudessa on, mutta luulen hänen mahd. olevan eräs henkilö jonka tunsin toisella nickillä, eräillä toisilla foorumeilla.

tosikko on huumorintajuinen, siltikin näen vakavuuden hänen kirjoitustensa rivien välissä. Peukutan häntä usein ja vastaan hänelle usein, sillä meissä on paljolti sama hengellinen henki. tosikko on kuitenkin opillisesti vieläkin tiukempi luterilainen kuin itse olen. Hän myös on hyvin tuntenut vapaidensuuntien puhetyylin.

Joten nyt kyllä on harhaluuloa meidän suhteemme. No, ei ole eka kerta netin foorumeilla kun jonkin toisen nickin kanssa kirjoitellessa itseäni ja toista nickiä (tuokin toinen nicki on mies, itse olen nainen) on luultu yhdeksi ja samaksi henkilöksi.

Kun vuosia kirjoittelee ympäri nettiä, syntyy tällaisia nettituttavuuksia, joita ei kuitenkaan edes siviilielämässä tunne! :slightly_smiling_face:

Jottei asia jää epäselväksi: en myöskään ole Punahilkka (jonka kirjoittelu hämmästyttävästi muistuttaa omaani, hänen tietoisesti tai tietämättään).

Vain Kulkuri. Vastaan tähän multinickeily-mainintaan ihan silkasta neuroottisuudestani, olenhan monista asioista täälläkin syytetty ja kokemus on opettanut itseni oivaltamaan asiat ja mahdollisuudet, ennenkuin niitä edes ääneen lausutaan.

Kyllä se on niin, rakkaat sisaret ja veljet, miten meidän tulee olla aralla tunnolla Jumalan sanan edessä, jossa Hän kahdeksannessa käskyssään kieltää todistamasta valheellisesti toista ihmistä vastaan, sillä kahdeksannessa käskyssään Hän tahtoo varjella lastensa kunnian ja maineen valheita, juoruja, vääriä tai liioittelevia syytöksiä vastaan.

“Älä todista valheellisesti toista ihmistä vastaan.”
(2.Moos. 20: 16)

“Älkää panetelko toisianne, veljet.”
(Jaak. 4: 11)

Minäkin fanitan tosikkoa. Hän on täällä ainoa, joka on saanut minut nauramaan. En voi millään itse uskoa, että Te, tosikko ja Kulkuri, olisitte yksi ja sama ihminen. Kulkurin muistan jo edelliseltä foorumilta, ja Kulkuri on aina sieltä asti ollut johdonmukaisesti Kulkuri, jota en voi millään yhdistää tosikkoon. Toistenne kaltaisia olette monessa suhteessa. Koen jonkinlaista sielunsukulaisuutta teihin, mutta se ei tee minusta “teidän” kolmatta nimimerkkiä

Nauran ääneen kun luen tätä ketjua. Itselleni oli yllätys, että joku saattaisi luulla meitä samaksi henkilöksi. Vaikka ehkä uskoltamme olemme samankaltaisia, niin emme kyllä inhimilliseltä puoleltamme mitenkään, olemme esim. kahta eri sukupuolta.

tosikko on vakaa ja rauhallinen persoona, minä tunteissani juoksen pitkin seiniä. :blush:

Ylläpidolla on kaikki tekniset keinot multinickeilyn tarkistamiseen. Olen tehnyt ykköstason tarkistuksen, eikä multinickeilyä mainittujen kahden nickin välillä näytä olevan.