Moderointikeskustelu

14 viestiä siirrettiin toiseen ketjuun: Katolisen kirkon suojissa – Miksi lasten hyväksikäyttöä yhä peitellään?

Kiitokset @SanGennaro lle viestien järjestämisestä Messu-uhri -ketjuun.

Kävin läpi liputukset, joita oli kertynyt taas aimo satsi. Kaksi henkilöä, @Hieronymos ja @atte olivat syyllistyneet about tyylipuhtaisiin onelinereihin. Molemmat saivat hyllytyksen ensi ma klo 8 asti.

Mietin sellaista asiaa, että käytetäänkö liputuksia myös väärin motiivein?

Käytetään. Vääriin liputuksiin laitan merkinnän, että ylläpito oli eri mieltä. Väärän liputtajan lippujen automaattinen arvo muuttuu tällöin. Eli siis ohjelma piilottaa viestin automaattisesti kun tietty määrä liputtaa, mutta jos mukana on väärin liputtajia, niin se vaikuttaa algoritmiin.

Minusta oli huono päätös siirtää hyväksikäyttöskandaali-keskustelusta viestejä uuteen ketjuun, joka on otsikoitu Vatikaanin II kirkolliskokous. Sellainen ketju vaatisi vähän laajempaa pohjustusta ja viestit liittyivät kyllä siihen keskusteluun mitä katolisessa mediassa käydään hyväksikäyttöskandaalista.

Joka suhteessa samaa mieltä.

Sitä paitsi uuden ketjun otsikossa sanan “Vatikaani” pitäisi olla genetiivissä, mitä se ei ainakaan tätä kirjoitettaessa ole.

Laitoin sinne ännän. Keskustelee sitten aiheesta lisää kun jaksaa.

https://uskojarukous.fi/t/offtopic-aarrearkku/407/2194?u=origi-naali *)

Laitoin ylläolevan viestin myös tänne näkösälle, vaikka siitä jo huomautin kirjoittajalle itse ketjussa, jossa se oli julkaistu. Minusta tämän syvemmälle ei paljon voi enää vajota toisen kirjoittajan arvostelussa vieläpä niin, että toinen ei ole ensin kirjoittanut jotakin vastaavaa tai muuten provosoivaa. En siis voi käsittää tuollaista vastenmielistä primitiivireaktiota. Kirjoitus rikkoo kaikella tavoin sitä kunnioittavaa henkeä joka meillä tulisi olla toisiamme kohtaan riippumatta siitä olemmeko eri mieltä asioista tai emme.

*) PS. Mainittu viesti on poistettu joten linkki siihen ei toimi.

Ymmärrän kyllä aika hyvin että minusta saa foorumilla arrogantin, omavanhurskaan bitchin vaikutelman. Se on kyllä harmi sillä en tietoisesti sitä tee, yritän olla rehellinen ajatuksistani. Enkä toivoisi että siihen puututaan sillä tavalla että se tuntuu vähän pahalta ja epäoikeudenmukaiselta, olen pahoillani @anon81097962, että välillämme ei ole syntynyt tämän hedelmällisempää keskusteluyhteyttä, kipeältä se tuntuu varsinkin siksi että jaamme saman leivän muodossa Kristuksen. Mutta, minä kasvan toivottavasti Pyhässä Hengessä parempaan ymmärrykseen ja kehitys ja pyhitys menee muutenkin luomakunnassa eteenpäin. Meidän teidemme oli hyvä kohdata nyt tässä pisteessä.

Sanotaan asiaan nyt vielä se, että jos näitä uusia ketjuja luo, niin sieltä voi siirtää viestejä myös takaisin :slight_smile:

En väittänyt Plautillasta suoraan mitään vaan kerroin vaikutelmistani, minkä P. itse näyttikin ymmärtävän. Sinä sen sijaan olet tapasi mukaan totaalisen clueless.

Minä alan olla kurkkuani myöten täynnä tätä foorumia. Kun käyttäjätunnuksen voi näköjään anonymisoida, niin mitäpä jos anonymisoisitte minutkin. En pane vastaan.

Muoksista: Joo. Pienen miettimisen jälkeen haluan poistaa kaikki varaukset tuosta edellisestä kappaleesta. Jos “seuraamuksia” tulee niin se sitten tietää minun osaltani lopullista lähtöä. Eli anonymisoikaa tunnukseni, kiitos.

Minusta @Origi-Naali ei ollut täysin clueless.
Kiitos Naali empatiasta, sillä kyllä saamani ryöpytys tuntui kohtuuttomalta, vaikka siitä ei sääntörikkomusseuraamuksia tulisikaan.

Tämä ei ole kostoisku liittyen edelliseen sanaharkkaamme. Haluan vain tuoda esille tämänkin näkökulman.
Olisi kiva että autismi-sanaa eikä muitakaan synnynnäisiin erityispiirteisiin tai sairauksiin liittyviä nimiä käytettäisi tällä tavalla. Tämä lisää stereotypioita ja vaikeuttaa asian ymmärtämistä oikeassa kontekstissa. Tiedän että autistit ja aspergerin oireyhtymän omaavat joutuvat taistelemaan aika paljonkin stereotypioita vastaan.

En ole tuon hautausohjekirjoituksen kaltainen vaikka olen autisti, aspergerin oireyhtymän diagnoosilla.
Toinen oireyhtymän nimi mitä tällä hetkellä käytetään harmittavasti on adhd/keskittymishäiriö.
Samoin mielenterveyden ongelmien nimikkeitä voisi lakata käyttämästä tällaisissa yhteyksissä.

Lauseiden toimivuutta voi kokeilla, esim. “onpa keuhkosyöpäistä puhetta” tai “jalkapoikkista menoa”.

Toivoa toki voi, mutta ei lainaamasi viesti ole sääntöjen vastainen.

Kyllä minä sen ymmärrän, siksi toivoin, liputuksiakaan en tehnyt. Tiedän että useimmat autistit toivovat tätä kanssani. Joten jos tuntuu että haluaa huomioida tämän niin kiitos jo etukäteen.
Adhd-lyhenteen ja autismi-sanan käyttäminen adjektiivina ja määreenä mille tahansa asialle aiheuttaa vaikeuksia ko. oireyhtymän kanssa eläville, kun asioista täytyy puhua stereotypioiden rinnalla, oikeita merkityksiä selventäen, esim. opiskelu- ja työelämän haasteista puhuttaessa.

Moni ei esimerkiksi tiedä että adhd-oireyhtymäisen aivot ovat alivireiset, eivät ylivilkkaat.
Tai että autistin päällisin puolin eristäytyvä ja vetäytyvä käyttäytyminen johtuu asioiden, niin aistimusten, ajatusten kuin emootioiden, kokemisesta hyvin voimakkaina, jopa tarkempina ja intensiivisempinä kuin keskimäärin väestö ne kokee.

Olisikohan mitenkään mahdollista kirjoittaa vain se oma näkemys tai mielipide perusteluineen. Ilman tietyille tahoille ja piireille suunnattua piikkiä.

Kreationismi

Tällä foorumilla piikittely on kai maan tapa, kaikkiin viiteryhmiin kuuluvilla kirjoittajilla.
Aten viesti oli ihan ok. Samalla lailla kirjoittavat kristityt ateistisista näkökulmista.
Mutta tietysti koska ollaan kristityllä foorumilla, on kunnioitettava konsensukseen kuuluvia kristittyjä enemmän kuin muita.
Eikä aina ole kaikkea tarkoitettu piikittelyksi, mutta oma näkemys sokeuttaa aina hieman ja kirjoituksissa tiedostamattakin tulee otettua ehkä vähättelevä kanta toisiin näkökulmiin.

Ei ole kunnioitettava konsensukseen kuuluvia kristittyjä enemmän kuin muita. Ja anteeksi nyt, mutta näytät taas rientävän vastaamaan toisen puolesta. En osoittanut viestiä sinulle.

Tästähän meillä ei ole ennenkään ollut samanmielistä lähestymistapaa. Minun mielestäni foorumikeskustelut eivät ole kahdenkeskisiä.