Okkultistinen synkretismi ja uushenkisyyden haaste kirkoissa

Jeesuksesta on kirjoitettu paljon kirjoja joissa selitetään Jeesuksen elämä ja opetukset hindulaisesta näkökulmasta. Joissakin piireissä, jopa kristillisissä, näissä kirjoissa esitetyt näkemykset saavat enemmän suosiota kuin kristilliset lähteet.

Läntisestä “fuusioidusta” itäistä alkuperää olevasta uskonnonfilosofiasta on tulossa, ja on jo, uusi normi siitä mikä on ihmisen hengellinen puoli.

Jeesuksen jooga - Mauri Lehtovirta - Kovakantinen | Suomalainen.com
Lehtovirran kirjan esittelystä Suomalaisen sivulta:

Kun kristillinen ajattelu pysähtyy ja sementöityy eikä henki jaksa kulkea, on syytä palata opetuksen lähteille. Yhä uudelleen on kysyttävä, mitä Jeesus todella opetti. Kirkkokunnilla ei ole monopolia Kristinuskon tulkintoihin. Se on meillä jokaisella.

1 tykkäys

En edes ymmärrä mitä minusta kirjoitetaan ja mitä minusta halutaan tehdä.

Jeesus Kristus, Jumala on ainoa, joka voi tietää kuka olen, olenhan Hänen luomistyötään. Itse kunnioitan ihmisiä Jumalan luomistyönä - riippumatta siitä mitä tai keitä he ovat. Ei ihmisten tarvitse määritellä toisiaan, riittää kun pysymme itse puhtaina Hänen edessään.

Minulla on vain yksi kaikenkattava lokero ja se on Jeesus Kristus Jumalan poika. Minulle suuri totuus on rakastaa ihmisiä sellaisena kuin he ovat ja olla tuomitsematta heitä. Se tuo hedelmää.

Varovaisesti vielä haluaisin muistuttaa, että kohdellaan toisia ihmisiä niin kuin toivomme itseämme kohdeltavan. Se toimii niin hyvässä kuin pahassakin. Ei tuomita, ettei itse jouduta tuomituksi.

Nämä kirjoitukset mitä tässä on ollut, annan teille sydämestäni anteeksi. Kunnia Jumalalle!

ICXC NIKA

Käsitys perustuu nettisivuihisi ja kirjastasi tehtyyn arvioon Pappilan elämää- blogistin tekemänä, josta lainasin viittauksen teosofiaan, Pekka Ervastiin ym. Blogi on luettavissa ylempänä lainauksissani. Ei tässä henkilöön haluta käydä, vaan tietoisesti tai tiedostamattomasti edustamaasi asiaan.

2 tykkäystä

Näin. Asiat asioina ja henkilöt henkilöinä. Jos henkilö tuo edustamansa asiat julkisuuteen, joko työnsä tai muunlaisen julkaisemisen kautta, henkilön edustamia asioita voi kommentoida ja arvioida. Henkilöön käyminen on eri asia.

Kommenttina muuten, ei vastauksena @Fratres ille:
Kristinusko, mistä tällä foorumilla keskustellaan, on paljon muutakin kuin Jeesus Kristus. Ilman Jeesusta kristinuskoa ei tietenkään olisi, joten hän on keskeisin asia kristinuskon olemassaolossa, mutta se kristinusko minkä me monet foorumilla uskomme Jeesuksen aloittaneen jättämällä häneen uskovat hänen itsensä valitsemien apostolien kaitsentaan ja huolenpidon alle, on jotain muuta kuin että kuvaillaan ylimalkaisesti Jeesuksen olevan ainoa määre ja sitten saa itse keksiä kokonaisen loren siihen ympärille. Kristinuskon ydinsisällöt otetaan vastaan edelliseltä sukupolvelta ja kunnioitetaan meitä aiemmin eläneitä uskovia, eikä keksitä omaa kristinuskoa, joka on täysin erilainen kuin edellisen sukupolven ymmärrys kristinuskosta.

Itse tulen kyllä tulevaisuudessa entistä äänekkäämmin ottamaan kantaa siihen, että joku ottaa kristinuskon perusteemoja, selittää ne jollain toisella traditiolla ja väittää kristinuskolle keskeisten hahmojen edustaneen jotain ihan toista traditiota kuin kristinuskoa.
Mielestäni on tärkeää että kristinusko säilyy kristinuskona, sillä se on ainoa pelastuksen lähde luomakunnassa.

Eli tämä Mauri Lehtovirran näkemys ei ole kristinuskoa.

Kyllä, itseoppineeksi Jeesuksen seuraajaksi kuka tahansa saa kutsua itseään, mutta kristitty liittyy toisten kristittyjen joukkoon ja oppii heiltä, eikä väitä keksivänsä pyörää uudelleen. Esimerkiksi nettisivuillaan tai hänestä kirjoitetuissa jutuissa, @Helienda ei koskaan näytä kutsuvan itseään kristityksi. Sehän on silloin selvää, hän ei ole kristitty. Ei kenenkään ole pakko olla kristitty.

Kristinusko ei todellakaan ole sementöitynyt eikä hengen kulku ole pysähtynyt. Jos näillä Jeesuksen omatoimiselittäjillä olisi vähänkään viitseliäisyyttä tutustua siihen aarteeseen mitä kirkko ja kristityt ovat säilyttäneet jo 2000 vuotta, hekin saattaisivat löytää jotain todella kallisarvoista. Nämä, jotka uskovat pystyvänsä luomaan kokonaisen uuden opin selittämällä Jeesuksen oman päänsä mukaisesti, menettävät jotain todella hienoa kun eivät tutustu kristinuskoon sellaisena mitä on säilytetty Jeesuksen ajoista lähtien. Selittäjiä on kahden tuhannen vuoden kuluessa tullut ja mennyt, mutta aito asia on pysynyt. Edes kristittyjen keskinäiset ymmärrysvaikeudet ja riidat eivät ole sitä pystyneet hävittämään. Joten, ei sitä pysty kukaan Jeesuksen omatoimiselittäjäkään hävittämään.

3 tykkäystä

Yllä mainittu Mauri Lehtovirta, Jeesuksen opetusten itseoppinut tulkitsija, kertoo alla linkatulla videolla mitä Jeesus hänen mielestään opetti. 2000 vuotta kristittyjen uskollisesti eteenpäin viemä sanoma Jeesuksen tuomasta pelastuksesta ihmiskunnalle on Lehtovirran mukaan jotain mitä hän ei tarvitse.

Videon kohdasta 18:02 alkaen Lehtovirta sanoo:

Kirkkouskovainen pelastuu, niin kuin on sanottu vuosisatoja, yksin uskosta. Ihminen uskoo silloin Jumalan armoon, joka on tapahtunut Hänen Poikansa armokuoleman kautta. Tämä pelastava usko tuo mukanaan tehtyjen syntien anteeksisaamisen eikä ihminen joudu kuoleman jälkeen kadotukseen. Kirkossa uskotaan Jeesukseen pelastajana ja lunastajana.
Teosofian mukaan meidän ei siis tarvitse pelastua mistään. Ruusuristiläisessä teosofiassa usko on uskoa siihen mitä Jeesus opetti. Miten Jeesus opettaa meitä elämään täällä maan päällä. Vuorisaarnasta löytyvät Jeesuksen viisi käskyä ja niihin elimellisesti liittyvät muut elämisen ohjeet. Niiden seuraaminen, harjoittaminen, tuominen käytännön elämään, avaa meille uusia visioita, uusia henkisiä kykyjä ja valmiuksia. Usko kasvaa ja kehittyy harjoitettaessa vähitellen ymmärryksen lisääntymisen myötä tiedoksi. Sellaiseksi tiedoksi ja varmuudeksi, jota emme aikaisemmin ole aavistaneet itsessämme olevankaan. Voidaan puhua taivasten valtakunnan tietoisuudesta. Vuorisaarnan oppi ja sen seuraaminen ja sen eläminen johtaa siis uskosta tietoon. Se on jokaiselle ihmiselle osoitettu tie. Jeesus sanoi seuraajilleen, ei vain opetuslapsilleen, vaan meille kaikille asiasta kiinnostuneille: Pitäkää minun käskyni. Ei jokainen joka huutaa Herra, Herra, pääse taivaaseen vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Mikä se tahto sitten on. No sen se Jeesus sanoo siellä Raamatussa, Vuorisaarnassa.

Lehtovirran mielestä Jeesuksen tarkoitus on antaa ihmisille gnosis, tieto. Kristityt eivät ole tiedon perään, vaan pitävät suurimmassa arvossa Jeesuksen, Jumalan itsensä, tuntemista.

Lehtovirta ei kuitenkaan uskaltaudu siteeraamaan suoraan Raamatusta mikä isän tahto on.

Olen itsekin tällä foorumilla joskus kysellyt miltä kristinusko opettaa Jumalan pelastavan, mutta en ole koskaan julistanut että ihminen ei tarvitse pelastusta. Niin väittäminen on, uskallan sanoa, antikristus jo sinällään.

Sitten kysymys @Helienda lle. Miksi sinä myyt sielunpuhdistushoitoa? Jos ihminen alkaa kristityksi, tämänkaltainen hoito ja puhdistus tulee ikään kuin sivutuotteena, ei sitä tarvitsee ostaa keneltäkään ihmiseltä eikä myydä ihmiseltä ihmiselle. Onko tavoitteesi esiintyä tekemässä tekoja jotka ovat yksin Jumalan?

Niin Jeesus sanoi heille: “Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei Mooses antanut teille sitä leipää taivaasta, vaan minun Isäni antaa teille taivaasta totisen leivän. Sillä Jumalan leipä on se, joka tulee alas taivaasta ja antaa maailmalle elämän.” Niin he sanoivat hänelle: “Herra, anna meille aina sitä leipää”. Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa. Mutta minä olen sanonut teille, että te olette nähneet minut, ettekä kuitenkaan usko. Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos. Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt. Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä. Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

4 tykkäystä

Oikein hyvät kirjoitukset @Plautilla, kiitän. Haluan vielä kokemuksestani (sukuani), että teosofinen ajattelu yms. ei kestä tuomiolla Jumalan edessä ja siksi kuolinvuode on usein hyvin tuskallinen ja jopa mahdoton enää ‘evankelioida’.

Kiitos kun kerroit itsestäsi.
Ymmärsin että et halua jatkaa omista käsityksistäsi avautumista, mutta kysyn silti vielä, miten määrittelet jonkun olevan kristitty? Millainen ihminen on kristitty? Ei ole tietenkään pakko vastata tai kirjoittaa viestini vastineeksi yhtään mitään.

Erityisen mukavaa oli kuulla että koet rauhan tunnetta kristillisissä kirkoissa. Kannustan pitämään tuota rauhan tunnetta suuntaviittana matkallasi etsijänä. Rauha ja vilpitön, rauhallinen ilo ovat henkisen etsijän matkalla hyviä suuntaviittoja.

Luin kaikki kirjoituksesi ja uskoisin ymmärtäväni sinua hyvin.

Olen nyt hyvin suora siitä miksi linkkasin nuo linkit. Olen sitä mieltä että kaikki tuollainen toiminta, mitä olen tähän ketjuun linkkaillut, on ihmiselle ja henkiselle etsinnälle vahingollista. Linkkaamillani gnostilaisilla kirkoilla ja Vapaalla katolisella kirkolla on yhtä vähän tekemistä kristinuskon kanssa kuin yllä linkkaamallani Mauri Lehtovirran julistamalla sanomalla. Suosittelen lukemaan viestini, jossa kommentoin hänen videotaan ja osoitan miksi hänen selityksensä Jeesuksesta ei ole kristinuskoa.

Vaatteet eivät tee munkkia. Yhtä lailla vaatteet eivät tee ihmisestä kristittyä. Vapaa katolisella kirkolla on kyllä alttaritekstiilit, piispanhiipat, polvistumiskellot, koko rekvisiitta, mutta heillä ei ole uskoa Jeesukseen Kristukseen ja Jumalan pelastussuunnitelmaan, koska he ovat teosofeja, jotka oman ymmärryksensä mukaisesti eivät tarvitse Jumalan pelastavan heitä.

Suosittelen pysymään kaukana teosofiasta, kristosofiasta ja gnostilaisista kirkkokunnista. Jos sinun on oman etsintäpolkusi aikana pakko ottaa niistä asioista selvää, kaikin mokomin, ota selvää. Opiskele niitä, mutta älä ala harjoittaa niitä hengellisyyden muotona tai uskontona. Sellaisina, vapaasti valittuina, ne johtavat ihmisen hengellisen puolen paatuneisuuteen ja degeneroitumiseen. Ne houkuttelevat henkisen kehittymisen visioilla, mutta tekevät ihmiselle täysin päinvastaista.

Jumalan pelastussuunnitelma Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa ei kristittyjen mukaan perustu siihen että ihmiset elävät rakkauden kaksoiskäskyn mukaista elämää. Ihmisen pelastuminen perustuu Jumalaan tahtoon pelastaa ihminen ja Jumalan itsensä toteuttamaan pelastussuunnitelmaan. Jumala pelastaa ihmisen ilman ihmisen omia meriittejä.
Rakkauden kaksoiskäskyn mukainen elämä ei ole pelastukseen johtava elämä vaan pelastumisesta johtuva seuraus.

Kristityt eivät opeta etteivät ihmiset, jotka eivät ole koskaan kuulleet Jeesuksesta ole oikeutettuja pelastukseen. Itse asiassa, kristinusko opettaa käytännössä niin että kukaan ihminen ei ole oikeutettu pelastukseen. Jumala antaa pelastuksen myös niille jotka eivät ole siihen oikeutettuja.

Kristinuskossa opetetaan että Vanhan Testamentin pyhät ovat osallisia pelastuksesta. Vanhan Testamentin pyhät ovat täydestä sydämestään rakastaneet Jumalaa, rakastaneet kaikesta sydämestään, kaikesta sielustaan, kaikesta voimastaan ja kaikesta mielestään, ja lähimmäistäkin he ovat rakastaneet niin kuin itseään. Tämä on rakkauden kaksoiskäsky. Pelastuneet he ovat siksi että Jumala on halunnut pelastaa vanhurskauttamiaan ihmisiä, ihmisiä jotka Jumalan pelastussuunnitelma Jeesuksessa Kristuksessa on vanhurskauttanut.

Kaikkina aikoina on elänyt ihmisiä joille ei ole julistettu evankeliumia, mutta jotka pelastuvat Jumalan armosta.

Vielä eräs ehdotus. Olen huomannut kirjoituksistasi, että olet ajatteleva nuori mies. Sinua kiinnostaa henkisyys ja hengellisiin asioihin liittyvä tieto.
Ehdotan että annat Jumalalle mahdollisuuden tuoda sinut Jeesuksen pelastamaksi.
Sen ei tarvitse tarkoittaa että et voi olla kiinnostunut hengellisestä tiedosta. Varsinkin monet kirkko-isät olivat hyvin kiinnostuneita siitä, mutta heidän mielestään tieto ei ollut korkein tavoite, vaan rakkaus. Rakkaus ei tarkoita sitä modernia höttöä, jonka mukaan kaikki ovat oikeassa ja kukaan ei voi sanoa yhtäkään kritiikkiä mistään tai kenestäkään, että kaikkea pitää suvaita. Se ei todellakaan ole rakkautta.

Jos syvällinen rukouselämä ja hengellinen tieto todella kiinnostavat, ehdotan että rukoilet yhden liturgisen vuoden ajan katolisen kirkon hetkipalvelusta. Esimerkiksi melkein joka päivä Lukukappaleiden hetken ja Laudeksen, tai vaikkapa kokonaisen Laudeksen ja Lukukappaleiden hetken 2. lukukappaleen, joka on se kirkko-isäteksti. Hetkipalvelustekstit lukiessasi tutustut Psalmeihin jotka ovat Vanhan Testamentin ja Jeesuksen rukouksia. Siellä on myös jokaiselle päivälle liturgiseen teemaan liittyen kirkko-isän tai vastaavan teksti, joka käsittelee kristinuskon peruskysymyksiä. Suurin osa hetkirukouksesta on suoraan Raamatusta, hetkiin kuuluu myös esirukous muiden ihmisten puolesta. Näin voit yhdistää Raamattuun tutustumisen, psalmirukouksen ja hengellisen tiedon lisääntymisen. Opit myös kristillistä rukousta ihan huomaamatta.
Itselleni tämä metodi oli päräyttävin kokemus ikinä. Jeesuksen tuntemisesta tuli kallisarvoisin asia elämässä. Myönnän, tuo metodi ei sovi kaikille, mutta suosittelen silti kokeilemaan sitä. Kaikista tärkeintä on tutustua toisiin kristittyihin ja alkaa käymään kristillisen kirkon tilaisuuksissa.

7 tykkäystä

Vapaalla Katolisella kirkolla on 7 sakramenttikin ja ainakin omasta mielestään heidän piispoillaan on apostolinen seuraanto jonkun vanhakatolisen piispan kautta. Mutta mitä merkitystä sillä on, kun oppi ei ole kristillinen.

1 tykkäys

Uushenkisyys ja Ortodoksinen kirkko. Suomeksi.

1 tykkäys

Tuohon kun uushenkisyys ja mm. Jooga valtaa alaa jopa kirkoissa, niin että niitä harjoitetaan löysin sopivan tekstin Franz Pieperiltä, tekstiä vähän muokaten nykyaikaan.

Pakanatkin, jotka eivät Kristuksesta mitään tiedä, sekä unitaarit, jotka taistelevat Kristuksen sovitustyötä vastaan, harjoittavat vakavasti, vieläpä mietiskelyn avulla vaipuvat jumaluuteen. Tähän on sanottava, että kaikki hartaus ja kaikki harjoitus, mikä ei ole lähtöisin uskosta Kristuksen kautta tapahtuneeseen sovitukseen, kuuluu luonnollisten tunneliikutusten piiriin. Sellaisten rukousten causa efficiens ei ole Pyhä Henki, joka kirkastaa vain Kristusta ja hänen sovitustekoansa (Joh. 16:14), vaan Perkele, joka tekee työtään kaikissa epäuskoisissa (Ef. 2:2).

Franz Pieper, Kristillinen Dogmatiikka, SLEY 1995, s. 409.

2 tykkäystä

Fiksua ja hyödyllistä keskustelua. Oli tietty tosi pitkä ja välillä huono äänitys, että vaikea pysyä mukana

Maria-aiheista toisaalla kirjoittaessani muistui mieleeni, että 2010-luvulla Etelä-Euroopassa kristittyjenkin keskuudessa trendasi Ihmeiden oppikurssi, mitä pidettiin jotenkin syventävänä oppimääränä kristinuskoon. Minutkin muutama katolilainen nainen vei hyvää hyvyyttään yhteen sellaiseen kokoontumiseen. Pystyn näkemään miksi joku pitää sitä täysin kristillisenä toimintana. Olin siinä vaiheessa tavannut Ihmeiden oppikurssilaisia lähinnä uushenkisten tuttujeni välityksellä. Milloinkahan tämä löydetään suomalaisten New Age -kristittyjen joukossa, kun on jo kristillinen tarot-korttien käyttötapakin.

Ei pitäisi tällaisia kyllä edes julkisesti muistella, tulee olo että antaa huonoja vinkkejä ihmisille.
Tuli kuitenkin mieleen noista Maria-aiheista tämä, koska maailmalla olen törmännyt myös niin uskomattomiin mariaanisiin aatteisiin ja järjestöihin että ne menevät jo jonkinlaisen synkretismin puolelle. Tästäkin on hauskahko muisto. Hengailin yhden Maria-järjestön jäsenien kanssa muissa kuin heidän toimintansa yhteyksissä. Kävin heidän kanssaan Messussa yhden sääntökunnan talossa. Minut kutsuttiin sitten heidän kokoontumiseensa ja tarkoitus oli esittää näytelmällinen performanssi naisesta, jonka ympärillä loisti aurinko ja kuunsirppi jalkojensa alla. Sitä varten tehdystä puvusta oli kuitenkin tullut liian pieni. Minä satuin juuri ja juuri sopimaan siihen. Sain lyhyen briiffauksen mitä minun tulee tehdä ja sitten vaan puku päälle ja menoksi. Se oli noloa. Käytännössä esitin jonkinlaista pantheon-hahmoa.

Suomalaisia katolisia tai ortodoksisia käännynnäisiä suojelee tältä yleensä se tietynlainen Maria-aiheiden vieraus mitä varsinkin luterilaisuudesta ja muusta protestanttisuudesta vanhoihin kirkkoihin kääntyneillä usein on. Vanhastaan katolisissa tai ortodoksisissa maissa tätä harvemmin on ja se johtaa toisinaan ei-toivottuihin ilmentymiin.

Toisaalta, Suomessa on käännynnäisiä jotka haluavat vetää ihan toiseen päätyyn kaiken. Ja siinä tulee sitten kaikenlaista Mariaan liittyvää ei niin kristillistä menoa helposti mukaan, kun ei ole oikein kristillisten perusasioiden ymmärrystäkään.

Juu, kaikenlaista salaoppia liittyy kuitenkin jo entuudestaan luterilaiseen ja vapaa suuntaiseen ‘kristillisyyteenkin’, kukaan ei valvo puhtautta opissa ja eksyminen on helppoa.
Myöskään henkien erottamisen armolahjaa ei ole totuudessa, vain luulo sellaista ja vaikeaa, että rohkeaa sellainen olisikin yksin esittää.
Eksyminen on helppoa ja yleistä kaikkialla.