Oman kirkkokunnan valitseminen

Kirkkomme hyväksyvät kaikki kolmiyhteisen Jumalan nimeen toimitetut kasteet. Siitä oli puhe. Kyllä minä tiedän että kirkossamme pappi kastaa, mutta ei kasteen pätevyys ole kiinni siitä onko kastaja pappi tai edes kristitty. Kasteen pätevyys on kiinni Kristuksen asetuksesta.

Tässä ketjussa oli kyse siitä, onko lut kaste kristillinen kaste. Kaikkien ortodoksien mielestä ei. Joidenkin on. Kaikkinen ortodoksien mielestä se ei ole ortodoksinen kaste. Ei tietenkään ole.

D

1 tykkäys

Tuokin on totta. Mutta se on uskottu viralle.Ortodoksien mielestä tämä luterilaisen viran ketju ei ole pätevä.Siksi kaste ei ole pätevä.

Se on kirkkolaki ja -järjestys. Ne taas eivät määrittele oppia. Oppi määritellään Raamatussa ja Tunnustuskirjoissa.

D

Maallikon mielestä tämä keskusteluketju vain vahvistaa sitä ennenkin tiedettyä asiaa, että ortodoksisen uskon keskuksessa on usko oman kirkon oikeellisuuteen ja alkuperäisyyteen.

Kysymyksessä ei siis todellisuudessa ole vain “varmuuden vuoksi pysytään vanhassa” tms., vaan meille on eri asiat keskeisiä. Tässä on välillä horjuntaa sen suhteen, miten kukin ortodoksi yksilönä suhtautuu meihin muihin, mutta perusero on todella valtava.

Toistan siis väitteeni. Meidät kaste tekee kristityiksi ja se on meille aivan keskeistä uskossamme. Ortodokseille keskeistä on kuuluminen oikeaan kirkkoon. Mikään sakramentti tai käytäntö joka on esim. Raamatun mukainen, ei ole sinällään merkittävä. On aivan yks hailee, mitä me muut uskomme ja olemme. Vain ja ainoastaan kuuluminen oikeaan kirkkoon toisi meidän uskomme, oppimme ja kristittyytemme jotenkin samalle viivalle heidän kanssaan.

3 tykkäystä

Aikoinani Rooman kirkon täyteen yhteyteen liittyessäni ja ensimmäiseen rippiin valmistautuessani, ei rippi-isäni puhunut mistään tunnustettavien syntien määrästä. Taisi todeta, ettei niitä kukaan muista. Kirjoitti tunnustamaan ne, jotka mieleen palaavat ja omaatuntoa kolkuttavat Ja sitten ei vanhoihin enää tarvitse palata, koskapa uusiakin taitaa ihan riittävästi koko ajan karttua…
Ja niillä mentiin…

2 tykkäystä

No näin yksiselitteinen asia ei ole.

Eli ne ortodoksit jotka on liitetty ortodoksiseen kirkkoon (vaikkapa oltuaan eiemmin ev. lut kirkon jäseniä) ilman kastetta ovat vailla pätevää kastetta.

D

Ehkä avaat tätä hieman, sillä en tiedä mihin viittaat.

D

Kirkkolaki ja säädökset purkavat formuloitua kirkkomme oppipohjaa.

Näin olen luterilaisena ymmärtänyt. Samoin myös helluntailaiset ajattelevat kasteestamme.

Aivan,me eivät saa olla ristiriidassa sen kanssa mitä kirkkomme opettaa. Ja miten se liittyy tähän kasteen pätevyys asiaan. Kirkkomme hyväksyvät kolmiyhteisen Jumalan nimeen kastetun ihmiset ilman uutta kastetta. Olipa kastaja vaikka Perkeleen isoäiti. Kuten NC sanoo, yksi kaste.

D

Niin, esittämänäsi näiden kahden suuren kirkkokunnan, helluntailaisuus ja ortodoksisuus, kastekäsitys näyttävät aika samanoloisilta.

D

2 tykkäystä

Niin näin luterilaiset ajattevat, ortodoksit toisin.

Siis mitä ajattelevat? Ole ystävällinen ja lainaa tekstiä, muuten siitä eiota mitään tolkkua.

D

2 tykkäystä

Jos ajattelemme niin kasteen pätevyyden kriteerit ovat erilaiset meillä ja ortodokseilla. Myös luterilaiset järjestyksen tähden rajaavat kasteen suorittamisen viralle luterilaisessa kontekstissa.

Mitä itse olen ymmärtänyt niin näin pelkistetty ja yksi näköinen asia ei ole.

Eli hätäkaste ei tule kysymykseen? Ja kun ev. lut liittyy ortodoksiseen kirkkoon, niin häntä ei ole koskaan oikein kastettu ellei häntä kasteta uudestaan ortodoksiseen tapaan?

Luterilaisen ajattelun mukaan kasteen pätevyys ei ole kategorisesti virkaan sidottu. Tiedän tapauksia joissa isovanhemmat ovat kastaneet lapsensa eikä näitä lapsia kasteta uudelleen jos heidät on kastettu kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Oikein kastettua ei saa kastaa uudelleen (KJ 2:13).

D

Luterilaisuudessa tässä on hajontaa. Jos tiedetään että perkeleen isoäiti toimittaa kasteita tuomiokirkossa niin kaste haetaan silloin muualta. Miksi jos kaste on pätevä? Sen takia, että kasteen toimittaja on väärä. Erityisesti naispappeuden vastustajilla logiikka toimii näin.

Juuri näin esimerkiksi on hyvä.

Ei tarvitse eikä pidä selostaa syntejä yksityiskohtaisesti. Riittää, kun mainitsee ne yleisesti.

Synninpäästössä sanotaan mm.: ”Minulle arvottomalle tunnustuksen tehnyt hengellinen lapseni, minä mitätön syntinen en voi antaa syntejä anteeksi maan päällä, ellei Jumala antaisi. Mutta sen jumalallisen äänen tähden, joka Herramme Jeesuksen Kristuksen ylösnousemisen jälkeen tuli apostoleille sanoen: ’Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt’, sanomme siihen uskaltaen: Kaiken mitä olet sanonut minulle arvottomalle ja kaiken mitä et saanut sanotuksi joko tietämättömyydestä tai unohtaen, olipa se mitä tahansa, Jumala antakoon sinulle anteeksi tässä ja tulevassa ajassa.”

On.