@anon81097962 Kiitos tästä selostuksesta. Tämä on erittäin mielenkiintoinen eikä tuntunut yhtään pitkältä lukea. Tälle kirjoitukselle fanfaari.
[details=Yhteenveto][quote=“anon81097962, post:10, topic:1349, full:true”]
Länsiseemiläinen sana baal (oikeammin kai ba’al) ei ole erisnimi vaan yleisnimi, joka tarkoittaa ”herraa”. Muinaisessa Levantissa, paitsi Kanaanin maassa myös Syyriassa laajemminkin, melkein joka kylällä oli oma baalinsa. Ihmisuhreista puhutaan toisinaan, mutta läheskään kaikkien baalien kohdalla ne eivät kuuluneet kuvaan; Foinikiassa ja Karthagossa palvottu sonninpäinen iljetys nimeltä Molok (tai Melech, so. ”Kuningas”) oli kyllä erityisesti lapsiuhreille perso, hyvin verenhimoinen jumaluus, ja hänen nimeensä toisinaan liitetään baal-määre. Mutta Molok on siis oma lukunsa, ja useimmat baalit olivat pelkkiä hedelmällisyyden jumalia, joiden palvontaan ei liittynyt mitään sen dramaattisempaa kuin seksuaalista holtittomuutta. Ja klassisessa kristinuskossa seksuaalisen holtittomuuden käsite – pidit sinä siitä tai et – pitää sisällään myös homoseksuaalisuuden, ei ehkä mitenkään erityisen synnillisenä kategoriana mutta vakavana syntinä joka tapauksessa.
Jos nyt puheena olevat homojen niin sanotut ”avioliitot” solmitaan kokonaan kristillisen viitekehyksen ulkopuolella, niin baalin alttari –puhe onkin vähän asiatonta, sillä mitä ateistien / pakanoiden vietot meille kuuluvat? Mutta siinä yhteydessä, jossa minä tuota ilmaisua käytin, konteksti oli nimenomaan kristillinen. Ilakoitiin (ilkuttiin, itse asiassa) siitä, kuinka kirkkokin on vihdoin, 2000 vuoden ”suvaitsemattomuuden” jälkeen avautumassa homojen ”avioliitoille”. Homoseksuaalisesta ”avioliitosta” ei kuitenkaan saa millään ilveellä kristillistä instituutiota. Siellä missä kristityt tämmöistä yrittävät, he tekevät tosiasiassa kompromissia tämän maailman herran kanssa, ja käyttämäni baalin alttari –kielikuva symbolisoi tätä kompromissia.
Suunnilleen vuosien 1000-500 e.Kr. välisenä aikana Vanhaa Israelia riivasi alituinen kiusaus luopua Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalasta milloin minkin paikallisen baalin hyväksi. Aina luopumus ei ollut täydellinen, vaan pikemminkin kyseessä oli jonkinlainen synkretistinen kompromissi, jossa toisinaan uhrattiin Herralle ja toisinaan ”herralle” (paikalliselle baalille siis). Mutta on asioita, joiden kohdalla ei ole kompromisseille sijaa. Vaikka Elian ja muiden profeettojen (kaikki suuret profeetathan joutuivat taistelemaan Israelin kansan luopumus- ja kompromissimentaliteettia vastaan) riesana eivät varsinaisesti olleet homojen ”avioliitot”, niin minusta ei ole mitenkään asiatonta käyttää baalin alttari -metaforaa tässä nykytilanteessa.
Onko homous sinänsä epäjumalanpalvelusta? Tuskin. Mutta tosiasia on ja pysyy, että tähän meidän surkeaan maailmanaikaamme saakka homoja on vihitty ”avioliittoon” ainoastaan pakanallisessa ympäristössä. Ensimmäisten vuosisatojen kristityt tunsivat ilmiön. Se oli heitä ympäröivässä pakanallisessa yhteiskunnassa melko arkipäiväinenkin. (Ei tosin niin arkipäiväinen kuin oman aikamme homo-intoilijat uskovat ja uskottelevat. Edes Kreikassa ja Roomassa homojen ”avioliittoja” ei sittenkään näköjään hyväksytty aivan niin mutkattomasti kuin nykyään usein luullaan; satiiriset aikalaiskirjailijat Juvenalis ja Martialis ovat kirjoittaneet asiasta varsin ivalliseen sävyyn, syystä kyllä, syystä kyllä…) Kaikki tiesivät keisari Neron ”poikavaimon”, keisari Hadrianuksen Antinoos-puolison piirteet tunnetaan useista pysteistä; niin, ja kun baalista on ollut puhetta, niin eipä unohdeta nuorekasta baalin pappia Syyrian Emesasta, keisari Elagabalusta, jolla ehti lyhyen elämänsä aikana olla viisi vaimoa (naisia siis) mutta ainakin yksi miespuolinen siippakin hänellä oli; Elagabalus oli sattumoisin myös eräänlainen gender-teorian edelläkävijä ja oman aikansa drag queen, joka reippaan ennakkoluulottomasti haastoi luutuneet sukupuolikäsitykset…
Mutta kuten todettua, kristittyjen maailmassa homojen ”avioliitoilla” ei tietenkään ollut mitään sijaa. Ei ollut 2000 vuotta sitten, ei ole nyt, eikä tule olemaan huomisenkaan jälkeen.
Seuraavassa asiallinen ja kiihkoton essee teemasta: “Ei mitään uutta Auringon alla; ensimmäiset kristityt ja homojen avioliitot”…
[/quote]
[/details]