Paavin kiertokirje 'Gaudete et exsultate'

Paavi Franciscus on nyt julkaissut uuden kiertokirjeen ‘Gaudete et exsultate’, joka on kutsu pyhyyteen. Luin, ja suosittelen varauksetta kaikille.

1 tykkäys

Jossain vaiheessa muutamien virkkeiden mittainen referointi?

  1. Gnosticism presumes “a purely subjective faith whose only interest is a certain experience or a set of ideas and bits of information which are meant to console and enlighten, but which ultimately keep one imprisoned in his or her own thoughts and feelings”.[35]

Tämä!

2 tykkäystä

Tämä kiertokirje näyttäisi olevan tavallista hienosyisempi pohdiskelu siitä teemasta mikä ainakin Etelä-Euroopan alueella on aika paljon esillä saarnoissa.
Että pyhyys ei ole tarkoitettu papeille ja munkeille ja nunnille. Että pyhyys ei tarvitse toteutuakseen mitenkään normaaliaskareista ja arkielämästä poikkeavaa ympäristöä. Että jokaisen elämä tarjoaa puitteet pyhittymiseen. Että elämä (biologinen elämä ja universumi) joka on luotu Kristuksessa ja Kristuksen kautta, todella välittää Jumalan pyhittäviä energioita. Että ylösnousemus vaikuttaa kaikkialla, koska Kristuksessa on myös kosmisen Kristuksen ulottuvuus.

Ja tämä pyhyys ja pyhittävyys saavuttaa jokaisen juuri siellä missä hän elää.
Kiertokirje käsittelee todella viisaasti myös niitä esteitä joita pyhittyminen tapaa tässä tavallisessa elämässä ja arkielämän tilanteissa.

Tässä lyhyt referaatti ja pari nostoa

Paavi kutsuu - tai oikeammin, välittää Jumalan kutsun pyhyyteen. Pyhyys on jotain, johon jokainen voi pyrkiä ja jossa voi kasvaa omassa elämässään, eli hän elämäänsä missä tahansa. Se ei tarkoita vetäytymistä rukoushiljaisuuteen ja eroon maailmasta, vaan pyhyys kasvaa nimenomaan toimintana.

Pyhyydellä on kaksi vaaraa: ensimmäinen on uuden ajan “gnostilaisuus”, joka tarkoittaa sitä, että ihminen ajattelee järkensä ja ymmärryksensä, teologisen pyörittelyn ja sellaisen intellektualismin olevan keskeistä pyhyyden saavuttamisessa. Pyhyys muodostuu tällöin ymmärtämiseksi. Tätä vastaan paavi sanoo, että Jumala on aina vapaa, ja oppi ilman mysteeriä jää kuivaksi. Toinen on uuden ajan “pelagiolaisuus”, joka tarkoittaa sitä, että ihminen ajattelee hänen oman tahtonsa ja jaksamisensa ja tekemisensä olevan pyhyyden saavutatmisessa keskeistä. Pyhyys on tällöin oman tahdon erinomaisuutta ja kykenemistä. Tätä vastaan paavi opettaa erittäin kirkasta vanhurskauttamisoppia, sanon! Armo tulee aina ensin, ennen mitään ihmisen mielenliikettä tai tekemistä.

Pyhyyden oppimisessa paavi antaa ohjeeksi autuaaksijulistukset. Hän antaa mielestäni hengellisestä rakentavan opetuksen niiden merkityksestä. Toinen raamatunteksti, jonka hän antaa ohjeeksi pyhyydessä kasvamiselle, on tuomiosunnuntain perinteisen tekstin kohta: “Minä olin nälkäinen ja te annoitte minulle ruokaa” jne. Pyhyyttä vastustaa kaksi ideologiaa, jotka yksinkertaistettuna ovat “hyväntekeväisyys ilman uskoa” ja “usko ilman hyväntekeväisyyttä” sekä “katolisuus yhden asian liikkeenä”. Sekä usko että hyvät teot - kaikkia kohtaan - kuuluvat pyhyydessä kasvamiseen.

Paavi tämän jälkeen esittelee niitä piirteitä, joiden kautta pyhyys ilmenee. (1) Kestävyys, kärsivällisyys ja nöyryys. (2) Ilo ja huumorintaju. (3) Rohkeus ja intohimo. (4) Yhteisöllisyys. (5) Jatkuva rukous.

Lopuksi paavi muistuttaa, että Saatana on todellinen ja että hän vastustaa kristittyjen yrityksiä elää pyhää elämää. Tämän jälkeen paavi antaa ohjeita henkien erotteluun, eli kuinka tunnistaa, nouseeko jokin Pyhästä Hengestä, maailman hengestä vai saatanasta. Erottelu on armoa, jonka Jumala antaa. Meidän kannattaa rukoilla ja pyytää Henkeä auttamaan meitä, jotta ymmärtäisimme sen, mitä kasteessa meille annettu tehtävä oikein tarkoittaa elämämme eri tilanteissa.


Pari nostoa englanniksi:

Vihapuheesta
  1. Christians too can be caught up in networks of verbal violence through the internet and the various forums of digital communication. Even in Catholic media, limits can be overstepped, defamation and slander can become commonplace, and all ethical standards and respect for the good name of others can be abandoned. The result is a dangerous dichotomy, since things can be said there that would be unacceptable in public discourse, and people look to compensate for their own discontent by lashing out at others. It is striking that at times, in claiming to uphold the other commandments, they completely ignore the eighth, which forbids bearing false witness or lying, and ruthlessly vilify others. Here we see how the unguarded tongue, set on fire by hell, sets all things ablaze (cf. Jas 3:6).

  2. Inner strength, as the work of grace, prevents us from becoming carried away by the violence that is so much a part of life today, because grace defuses vanity and makes possible meekness of heart. The saints do not waste energy complaining about the failings of others; they can hold their tongue before the faults of their brothers and sisters, and avoid the verbal violence that demeans and mistreats others. Saints hesitate to treat others harshly; they consider others better than themselves (cf. Phil 2:3).

Abortti ja eutanasia
  1. I regret that ideologies lead us at times to two harmful errors. On the one hand, there is the error of those Christians who separate these Gospel demands from their personal relationship with the Lord, from their interior union with him, from openness to his grace. Christianity thus becomes a sort of NGO stripped of the luminous mysticism so evident in the lives of Saint Francis of Assisi, Saint Vincent de Paul, Saint Teresa of Calcutta, and many others. For these great saints, mental prayer, the love of God and the reading of the Gospel in no way detracted from their passionate and effective commitment to their neighbours; quite the opposite.

  2. The other harmful ideological error is found in those who find suspect the social engagement of others, seeing it as superficial, worldly, secular, materialist, communist or populist. Or they relativize it, as if there are other more important matters, or the only thing that counts is one particular ethical issue or cause that they themselves defend. Our defence of the innocent unborn, for example, needs to be clear, firm and passionate, for at stake is the dignity of a human life, which is always sacred and demands love for each person, regardless of his or her stage of development. Equally sacred, however, are the lives of the poor, those already born, the destitute, the abandoned and the underprivileged, the vulnerable infirm and elderly exposed to covert euthanasia, the victims of human trafficking, new forms of slavery, and every form of rejection.[84] We cannot uphold an ideal of holiness that would ignore injustice in a world where some revel, spend with abandon and live only for the latest consumer goods, even as others look on from afar, living their entire lives in abject poverty.

Vapaa-ajan käyttäminen laiskotteluun ja itsensä antaminen kännyköille
  1. The same distractions that are omnipresent in today’s world also make us tend to absolutize our free time, so that we can give ourselves over completely to the devices that provide us with entertainment or ephemeral pleasures.[29] As a result, we come to resent our mission, our commitment grows slack, and our generous and ready spirit of service begins to flag. This denatures our spiritual experience. Can any spiritual fervour be sound when it dwells alongside sloth in evangelization or in service to others?

  2. We need a spirit of holiness capable of filling both our solitude and our service, our personal life and our evangelizing efforts, so that every moment can be an expression of self-sacrificing love in the Lord’s eyes. In this way, every minute of our lives can be a step along the path to growth in holiness.

Siirtolaiset ja turvapaikanhakijat
  1. We often hear it said that, with respect to relativism and the flaws of our present world, the situation of migrants, for example, is a lesser issue. Some Catholics consider it a secondary issue compared to the “grave” bioethical questions. That a politician looking for votes might say such a thing is understandable, but not a Christian, for whom the only proper attitude is to stand in the shoes of those brothers and sisters of ours who risk their lives to offer a future to their children. Can we not realize that this is exactly what Jesus demands of us, when he tells us that in welcoming the stranger we welcome him (cf. Mt 25:35)? Saint Benedict did so readily, and though it might have “complicated” the life of his monks, he ordered that all guests who knocked at the monastery door be welcomed “like Christ”,[85] with a gesture of veneration;[86] the poor and pilgrims were to be met with “the greatest care and solicitude”.[87]

  2. A similar approach is found in the Old Testament: “You shall not wrong a stranger or oppress him, for you yourselves were strangers in the land of Egypt” (Ex 22:21). “When a stranger resides with you in your land, you shall not oppress him. The stranger who resides with you shall be to you as the citizen among you; and you shall love him as yourself; for you were strangers in the land of Egypt” (Lev 19:33-34). This is not a notion invented by some Pope, or a momentary fad. In today’s world too, we are called to follow the path of spiritual wisdom proposed by the prophet Isaiah to show what is pleasing to God. “Is it not to share your bread with the hungry and bring the homeless poor into your house; when you see the naked, to cover him, and not to hide yourself from your own kin? Then your light shall break forth like the dawn” (58:7-8).

4 tykkäystä

:+1:

Kiitos. Sain lentokenttälukemista huomiselle.

Tuskin tuossa on mitään mitä ei kuulisi Kouvolassa. Suomennosta odotellen :slight_smile:

Ketju suljettiin automaattisesti 90 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.