Tätä minäkin olen miettinyt.
Toisaalta on niin että apostolit, samaan aikaan kun tekivät päätöksen että juutalaisten säännöstö ei koske kreikkalais- ja muun taustaisia kristittyjä, he jättivät voimaan papistolle puhtaussääntöjä. Johtuuko tämä kenties siitä että ensimmäinen papisto oli hyvin pitkälti juutalaista alkuperää jolloin olisi loogista että he edelleen noudattivat puhtaussääntöjä, eihän heidän juutalaisista tavoista tarvinnut luopua ollakseen kristittyjä. Siten papistolle olisi jäänyt perinne jonka mukaan rituaalisesta puhtaudesta pidetään huolta.
Se saattaa myös johtua siitä että myös kristityssä kontekstissa nähtiin tarpeelliseksi kaikkien pappien, niin juutalaisten kuin muidenkin, huolehtia puhtaussäännöistä ennen liturgian toimittamista. Perinteisestihän rituaalisesta puhtaudesta eivät ole huolehtineet ainoastaan papit vaan myös kommuuniolle osallistuva kristikansa.
Ja voi olla niinkin että se on asia joka on kristinuskossa aikaan ja tapoihin sidottua ja josta voidaan vähitellen, asia uudelleen määritellen, luopua.
Mielenkiintoinen kysymys kaiken kaikkiaan. Ja jos katolisessa kirkossa otettaisiin selibaatti taas uudelleen tarkemmin keskustelun alle saataisiin tietoa missä kristikunta tässä asiassa menee.