Tämän ketjun terkoituksena on puida queer-teologiaa klassisen kristinuskon näkökulmasta ja/tai päinvastoin. Aiheesta ei liene vielä omaa ketjua. Tätä ketjua ei siis ole tarkoitettu keskusteluun sekulaarista queer- teoriasta tai ko. teorian tarkastelemasta ihmisryhmästä. Ketjua ei niinikään ole tarkoitettu yleiskeskusteluun erilaisista liberaaliteologioista.
Lainaan keskustelun pohjaksi Moona KinnusenUuden testamentin eksegetiikan pro gradu -tutkielmaa jossa hän (s. 16) viittaa Susannah Cornwallin teokseen Controversies in Queer Theology. London: SCM Press.
Queer-teologia pohjaa vahvasti postmoderniin raamatuntulkintaan, jossa painopiste on lukijan tulkinnassa. Kuten Cornwall toteaa, Raamattu on jotakin, mitä tulkitaan. Postmodernissa hermeneutiikassa ei ole kyse siitä, mikä on ollut Raamatun tekstin alkuperäinen merkitys. Ajatus siitä, että tämä alkuperäinen merkitys olisi jotenkin mahdollista löytää, on epäolennainen postmodernille lähestymistavalle ja queer-teologialle. Tekstejä ei ole mahdollista ymmärtää ilman lukijan tulkintaa, joten on mahdotonta vastata kysymykseen siitä, onko Raamattu itsessään queer. Cornwall ajattelee, että queer-tulkinnan lukeminen Raamatun tekstiin on osa tekstin elämää. Jokainen kirjoitettu teksti alkaa jossain vaiheessa elää omaa elämäänsä, johon kirjoittajalla ei ole enää mitään mahdollisuutta vaikuttaa. Näin on tapahtunut kaikille Raamatun teksteille. Ainoastaan lukija voi vaikuttaa lukemansa tekstin tulkintaan, eikä ole olemassa mitään ohjeellista lukutapaa, jolla lukijan olisi teksti ymmärrettävä.
ja edelleen s. 17
Postmodernismija uudet teologiset suuntaukset ovat avanneet näkökulman jokaisen tulkitsijan luomaan omaan merkitykseen, joten totuus on ikään kuin ”vapautettu” jokaiselle halukkaalle. Tärkeää on muistaa, että queer-teologiaa tehtäessä on oikeastaan välttämätöntä ”tehdä queeriksi” kristinuskon juuret, monoteismi ja ajatus yhdestä oikeasta totuudesta.
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/163435
Edellä olevan perusteella queer- teologia jo lähtökohtaisesti johtaa tulkinnan pois klassisesta kristinuskosta, jossa lähtökohtana on käsitys Raamatusta Jumalan ilmoituksena. Näin ollen queer-teologia on yhteensovittamatonta esimerkiksi luterilaisten tunnustuskirjojen kuvaaman opin kanssa.
Edellä viittaamastani huolimatta esimerkiksi ELCAn piirissä (Evangelical Lutheran Church in Americ) ja mm. sen pohjoismaisissa sisarkirkoissa on ryitetty uhteensovittaa queer-teologiaa luterilaiseen oppiin. Tämän kaltaisia kannanottoja on esititetty myös Suomen ev.lut. kirkon kirkolliskokouksessa ja eräiden kirkollisten vaikuttajien kannanotoissa.