Sadat turvapaikanhakijat ovat kääntyneet kristityiksi

Ylen uutisen mukaan useat sadat Suomeen viime vuosina tulleista turvapaikanhakijoista ovat luopuneet islamista ja liittyneet jäseneksi evankelisluterilaiseen kirkkoon.

5 tykkäystä

Hieman - enkä oikeastaan niin hiemankaan - kyseenalaistan näiden pikakääntymysten aitouden. Kunhan ovat keksineet että tuolla konstilla välttävät varsin tehokkaasti käännytyksen takaisin sinne mistä ovat tulleetkin. Lut. kirkon tulisi soveltaa samantapaista prosessia koetusaikoineen kuin on Ortodoksikirkkoon aikovilla. Ei sinnekään hyväksytä ihan noin vain oman ilmoituksen perusteella.

1 tykkäys

Luterilainen kirkko vaatii käytännössä kolmen kuukauden osallistumista ja rippikoulua.

3 tykkäystä

Turvapaikanhakijoilla on varmaan kivaa. Jos pitävät vanhan uskonsa, niin ovat tunkeilijoita, potentiaalisia terroristeja, länsimaisen kulttuurin rappeuttajia. Jos taas ottavat vastaan evankeliumin ovat vaan esittäjiä, opportunisteja, valehtelijoita. 5/5

12 tykkäystä

Katolisessa kirkossa prosessi kestää vähintään vuoden ja edellyttää informaatiokurssin suorittamista.

1 tykkäys

Juu, suo siellä, vetelä täällä, eikä kuivaa kussaan.

1 tykkäys

Tuskinpa ne siellä Syyriassa ovat Lutherista kuulleet. Ev.-lut. vain kalastelee hädänalaisten vesillä, vähän samaan tapaan kuin Itä-Karjalassa viime sotien aikaan. Ei nyt suoraan sanota, että jos tämän hallinnon alaisuudessa aiotte elää, niin olisi syytä kuulua tähän puljuun.

Minusta vastaanottokeskuksiin pitäisi järjestää tilaisuuksia, jossa suurimmat kirkkokuntamme pääsisivät tasapuolisesti esittelemään itseään, oppiaan, yhteyksiään, historiaansa, perinnettään. Suurin virhe on se, jos vain tyrkytetään Raamattuja kouraan ja sanotaan, että lukekaa siitä.

Asia ei taida kuulua vastaanottokeskusten tehtäviin. Vastaanottokeskuksen ei tule sen enempää estää, kuin edistää uskonnon vaihtumista.

8 tykkäystä

Filippus kastoi heti.

7 tykkäystä

Kyllä minä sen tiedän, ettei kuulu. Mutta on oikein ja kohtuullista, että tulijoille tarjotaan tietoa myös hengellisistä mahdollisuuksista samalla tavalla kuin tiedotetaan esim. oikeuksista terveydenhoitopalveluihin jne.

Kukin uskonnollinen yhdyskunta tiedottaa toiminnastaan ihan itse.
Käsitykseni mukaan luterilaisten seurakuntien edustajien lisäksi ainakin helluntaiseurakunnan ja vapaakirkon edustaja ovat vierailleet vastaanottokeskuksissa. Niin ja tietysti islamilaisen seurakunnan edustajat.

Useimmissa paikoissa käytäntö lienee samanlainen: seurakunnan edustajat tulee pienoisbussilla pihaan, kertoo mihin tilaisuuteen ollaan menossa ja ottaa halukkaat kyytiin. Ellei kaikki mahdu samalla kertaa kyytiin, niin sitten ajetaan toinen kuorma. Epäilenpä, ettei missään paikassa, joissa työmuoto sallitaan luterilaiselle seurakunnalla, ole sitä kielletty myöskään ortodokseilta tai katolilaisilta. Pienoispussilla pihaan vain.

4 tykkäystä

Sinulla jää ehkä ymmärtämättä se, että vaikka evl.fi ajattelee uskovansa sen mukaan, mitä myös Luther opetti, niin se ei kuvittele olevansa pelkästään luterilainen, vaan myös kristillinen, ja edustavansa kristillistä uskoa yleisesti. Evl.fi ei ymmärrä olevansa “Lutheran flavour of Christianity”, ikään kuin voisi valita minkä tahansa maun…

8 tykkäystä

Minä luulen, että moni luterilainen kristitty tekee vilpittömästi lähetystyötä Kristuksen käskyn mukaan ja toivoen voivansa levittää evankeliumia mahdollisimman monelle, eikä pysty edes käsittämään, että maailmassa voisi olla kristittyjä, joiden mielestä evankeliumin eteenpäin viemisessä voisi nähdä jotain pahaa, tai siinä, että ihminen liittyisi mihin tahansa kristilliseen kirkkoon.

Ortodoksit saavat ihan vapaasti itse tehdä lähetystyötä. Jos eivät tee, on ihan turha haukkua niitä, jotka tekevät enemmän.

14 tykkäystä

Kyse on siitä, että onko ei-kanonien mukaisen opetuksen levittäminen ylipäänsä “evankeliumin levittämistä” vai ei. Minusta se ei ole, vaan se lähinnä estää ihmisiä omaksumasta oikeaa kristillistä oppia ja sotkee asioita välittämällä väärää kirkkokäsitystä sekä kirkon perinteen vastaisia oppeja sakramenteista, pappeudesta, paastosta ymv. Sen jälkeen kun ihminen on omaksunut väärän - siis protestanttisen - opin, hänen on hyvin vaikea omaksua enää oikeaa kristillistä oppia, vaan sen jälkeen se on sitten sitä “minä ja mun Raamattu” -uskoa.

Kuten sanoin, en usko lainkaan, että kotimaassaan jonkinlaisen kosketuksen itäisestä kristinuskosta saaneet ihmiset haluaisivat ensisijaisesti tulla luterilaisiksi. Kyse on lähinnä siitä, että luterilaiset esiintyvät jonkinlaisina protyyppisinä kristittyinä: he yrittävät esiintyä niin, että tulijat kohdistaisivat kaikki kristinuskoon liittämänsä positiiviset mielikuvat ja kokemukset nimenomaan luterilaisuuteen - että kyllä, me olemme juuri tuota, millainen käsitys teillä kristinuskosta on. Se on eräänlaista harhautusta, koska eivät ne Syyrian kristityt mitään naispapillisia ja homoliittoihin vihkiviä luterilaisia ole. Juuri siksi tulijoille pitäisi antaa perinpohjainen selvitys siitä, mikä on kristittyjen yhteisöjen todellisuus. Heille voi esimerkiksi olla yllätys, että Suomen luterilaisilla ei ole sakramenttiyhteyttä Syyrian suurimpien kristillisten yhteisöjen kanssa jne. Ei ole lainkaan selvää, että he tietävät, mihin liittyvät, jos tahtovat Suomessa saada luterilaisen kasteen.

Muistutan p. Arsenios Kappadokialaisen sanoja siitä, että Kappadokiassa Raamatut kourassa tulleet protestanttiset “lähetystyöntekijät” aiheuttivat kirkolle enemmän hallaa kuin muhamettilaiset konsanaan. Mutta vaikeahan tätä on niellä sellaisten ihmisten, joiden mielestä esim. Venäjän Karjalassa harjoitettu proselytismi ortodokseja kohtaan on ihan hyväksyttyä toimintaa ja “palvelemista”.

1 tykkäys

Onneksi ei ole mitään loogista taikka kristinuskosta nousevaa syytä piitata tuosta näkemyksestäsi. Aina voi toki paheksua sitä, että joku on kiinnostuneempi pakanoiden sielujen autuudesta kuin ortodoksien etuajo-oikeuksista. Tosin ne suhteellisen harvat (kuten valitettavasti näyttää) ortodoksit, jotka todella tekevät lähetystyötä jossakin, luultavasti ovat niin kiireisiä tuossa sieluinpelastustyössä että eivät ehdi ärhennellä “väärinuskoville” kristityille. Saattaa jopa olla, että kaikki eivät edes halua.

3 tykkäystä

Jakautumattoman kirkon aikaiset päätökset ja kanonit ovat nimenomaan kristinuskosta nouseva syy. Jos joku ei piittaa päätöksistä, joiden on tarkoitus sitoa koko kristikuntaa aina ja kaikkialla, niin hän on velvollinen perustelemaan näkemyksensä, kun taas kirkon päätöksiin sitoutuvalle riittää, että toteaa pitävänsä kiinni kirkon pyhistä ja jumalallisista päätöksistä ja järjestyksestä.

Miten voikaan mahtua muutamaan riviin tekstiä näin paljon asiavirheitä ja puolitotuuksia… Ensinnäkin, Lähi-Idän alueella vaikuttaa myös protestanttisia kirkkoja, joten turvapaikanhakijoilla voi olla käsityksiä myös protestanttisesta kristinuskosta jo ennestään. Toisekseen, luterilaisuus ei ole ainoa eikä välttämättä edes suurin kirkko, johon turvapaikanhakijoita on liittynyt ja joka on toiminut heidän parissaan. Turvapaikanhakijoita on liittynyt paljon myös vapaiden suuntien seurakuntiin. Ne eivät voi esiintyä Suomen prototyyppikristillisyytenä tai hyödyntää valtakirkon asemaa, eikä niiden teologiaan myöskään välttämättä sovi ajatus, että idän kirkoissa olisi kysymys samasta asiasta kuin heillä, joten mahdollisia ortodoksisuuskohtaamisia ei ainakaan kaikissa vapaasuuntaisissa seurakunnissa voi hyödyntää. (Suhtautuminen ortodoksisuuteen vaihtelee näissä piireissä aika paljon.) Ja vapaiden suuntien seurakunnissa ei harrasteta homoliittojen vihkimistä eikä kaikissa ole myöskään naispappeja. Lisäksi turvapaikanhakijoita on siirtynyt myös sellaisiin luterilaisiin yhteisöihin, joissa ei kannateta naispappeutta tai homoliittoja.

Turvapaikanhakijoihin ei myöskään kannata suhtautua höynäytettävinä reppanoina. Jos heillä on kokemuksia idän ortodoksikirkoista, niin kyllähän he sen nyt näkevät heti luterilaiseen kirkkoon astuessaan, että siellä on moni asia eri tavalla. He voivat ajatella, että se ei haittaa, tai he voivat pitää luterilaisia käytäntöjä jopa parempina. Ja he voivat myös kokea, että tässä ollaan nyt saman asian äärellä kuin Syyrian ortodoksikirkoissa. Tai sitten he voivat olla pettyneitä ja kaivata sellaiseen toimintaan kuin mihin ovat kotimaassaan törmänneet, jolloin luterilaisen seurakunnan työntekijä toivottavasti tajuaa antaa heille lähimmän ortodoksikirkon osoitteen - ortodoksit itsehän eivät sitä ole vastaanottokeskuksen ilmoitustaululle vieneet. Niin tai näin, kyllä turvapaikanhakijoillakin on mahdollisuudet ja eväät vertailla ja tehdä valintoja. Luultavasti opetukseen luterilaisuudesta sisältyy myös sen asema kirkkokuntien kentällä, ja jos ei, niin eiköhän jopa arabiankielisestä Wikipediasta löydy aiheesta jonkinlainen yleisesitys.

Mutta sitten tullaan taas näihin eroihin suhtautumistavassa. Mun mielestä jopa ortodoksit on sen verran vähän harhaoppisia, että on huomattavasti parempi kääntyä ortodoksiksi kuin pysyä muslimina tai ateistina. Sun näkökulmasta taas protestanttinen lähetystyö ei ole evankeliumin julistamista lainkaan. Aika eksklusiivista.

10 tykkäystä

Orientaaliset kirkot eivät pyri tekemään lähetystyötä muslimien parissa, mikä selittyy heidän historiallaan ja nykyisellä tilanteellaan. Ne ovat jotenkin etnisiä uskontoja ja läsnä vain tietyillä alueilla käsittääkseni. Lisäksi ne eivät tietystikään sitoudu kirkolliskokousten päätöksiin ja kaanoneihin, siis eivät edes niihin opillisiin määritelmiin, mitä kirkolliskokouksissa tehtiin, koska lähtivät omille teilleen Efesson/Khalkedonin jälkeen ja protestiksi niissä tehdyille päätöksille.

…ai niin, nyt muistankin. Isolatian konsiili 419 taisi säätää, että lähetystyötä pitää välttää viimeiseen saakka kun se on semmosta läntistä harhaa eikä meitä muutenkaan nyt hotsita.

Tuohan se on yleensä sinun vastauksesi siinä vaiheessa kun pitäisi perustella jotain: heität koko jutun läskiksi. Itsestäsi sinä siinä vitsin teet, et vastapuolen kommenteista.

Olen tosin aiemminkin kysellyt luterilaisilta minkä takia he poimivat kanoneista vain esim. kolminaisuusoppia tukevat kanonit mutta sivuuttavat monet muut. Niitä ei tule, koska luterilaisten positiota ei nyt vain ole mahdollista kestävällä tavalla perustella ja oikeuttaa jakautumattoman kirkon oppi ja päätökset huomioiden.