STLK:n opillinen kiista

Loimaa on tosiaan ikivanha pitäjä.

Sillä alussa Jumala teki taivaan ja Loi Maan.

2 tykkäystä

Olen ehkä kuullut tuon jutun jo 50 vuotta sitten kun faijan veli muutti Loimaalle jäädessään eläkkeelle sotilasuraltaan. Ei naurata enää. Kummisetäni sotilasmestari siis muutti Helsingin Kaartin kasarmeista Kasarminkadulta tuonne ja monesti vitsailtiin sillä, että Loimaa on maailman vanhin paikka, koska se luotiin ensiksi.

Palaan vielä STLK:n hajaannukseen, mutta vain tuohon viime vuonna syntyneeseen uuteen seurakuntaan (LKS) liittyen.
STLK:n hajaannuksesta syntyi Luterilainen Kristuksen Seurakunta: LKS v.2020
Asiaa on jonkin verran täällä jo sivuttu.
Minua kiinnostaisi tietää miten tämä seurakunta eroaa opiltaan STLK:sta?
Kannattaako LKS totaalista ehkäisyvälinekieltoa vai onko ns. “luonnolliset ehkäisykeinot” sallittuja, kuten ymmärtääkseni Katolisessa kirkossa on laita?
Hajaannuksessa tietysti oli monia syitä, joita täällä on jo käsiteltykin.
Mutta nyt olisin halukas tietämään, että mitä opillista eroa STLK:lla ja LKS:llä on?
Voisiko joku asiaa tunteva kertoa?
Vai onko niin, että mitään opillista eroa ei olekaan, vaan hajaannukseen johtivat pelkästään menettelytavat ja henkilöristiriidat?
Niitähän täällä on käsitelty.

Tässä on TM Lassi Mattilan varmaan monelle tuttu kirjoitus aihepiiristä, jossa ehkäisy on aika tiukasti kielletty.
https://www.paluualkuun.fi/
Se ei ole varmaan edusta Ev.Lut. kirkon eikä STLK:n virallista näkemystä eikä Katolisen kirkon eikä Ortodoksisen kirkon kantaa.
Lieneekö se SRK-lestadiolaisten kanta?
Siltä vaikuttaa.
Mitenhän LKS suhtautuu tuohon Mattilan kirjoitelmaan? Olisi mukava tietää.

TM Lassi Mattila ei liene lestadiolaistaustainen.

Ei hän tietääkseni ole. En tiedä mihin kirkkokuntaan hän kuuluu. Mutta perusteellisen kirkkohistoriallisen katsauksen hän on aihepiiriin tehnyt. Siitä peukutusta.

Käsittääkseni hän on ollut mukana ainakin lähetyshiippakunnan toiminnassa.

Näitä lähteitä löytyi netistä.
Jeesuksen kärsivä ruumis Keniassa (1/3) - Lähetyshiippakunta (lhpk.fi)

lamppu_2012_04.pdf (lhpk.fi) s. 4

Aivan sivuhuomio: Evlut piispainkokous päättää minkä järjestöjen jäsenet kelpaavat kummiksi. Seuraako siellä joku näitä pienempiäkin ryhmiä voidakseen tarvittaessa hajaannuksen jälkeen tarkistaa mitkä ryhmät kelpaavat?

Tarkkaan ottaen kirkkojärjestys toteaa, että minimimäärää kohti laskettavien kummien tulee olla “konfirmoituja evankelis-luterilaista uskoa tunnustavan kirkon jäseniä”:

Kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat konfirmoituja evankelis-luterilaista uskoa tunnustavan kirkon jäseniä.

Ja vähimmäismäärän lisäksi kelpaavat muutkin, jotka tunnustavat ev.-lut. kirkon kasteen:

Näiden lisäksi voi kummina olla myös muuhun evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva henkilö.

Kirkolliskokouksen hyväksyntä taasen tarvitaan laajemmille oikeuksille, sisältäen oikeuden toimia kummina minimilukumäärää kohden (vrt. Porvoon kirkkoyhteisö):

Muun kristillisen kirkon tai uskonnollisen yhdyskunnan jäsenellä on oikeus päästä osalliseksi kirkon pyhistä toimituksista ja seurakunnan muusta toiminnasta, toimia kummina sekä saarnata jumalanpalveluksessa ja avustaa ehtoollisen jakamisessa samoin perustein kuin kirkon jäsenellä, jos kirkolliskokous on hyväksynyt tuon kirkon tai uskonnollisen yhdyskunnan kanssa asiasta tehdyn sopimuksen.

Piispainkokous puoletaan määrittää:

Piispainkokous määrää, millä edellytyksillä muun kristillisen kirkon kastettu jäsen voi yksittäistapauksessa osallistua ehtoolliseen.

Piispainkokous määrää, millä edellytyksillä toisen evankelis-luterilaisen kirkon tai muun kristillisen uskontokunnan tai yhteisön pappi voi yksittäistapauksissa suorittaa kirkollisia toimituksia.

Toisinsanoen piispainkokouksen ei ole tarpeen seurata näitä pienempiä ryhmiä. Todennäköisin kontrolli tapahtuu keskusrekistereissä, jotka rekisteröivät kastetun sekä hänen kumminsa - saattavat pyytää kirkkoon kuulumattomalta kummilta esimerkiksi vakuutusta kristilliseen kirkkoon kuulumisesta, josta selviää myös onko kyseessä a) evankelis-luterilaista uskoa tunnustava kirkko ja konfirmoitu jäsen tai b) kirkko joka hyväksyy ev.-lut. kirkon (lapsi)kasteen. Ulkomaisen kummin ollessa kyseessä on saatettu pyytää myös kahden henkilön todistusta kummiksi tulevan kasteesta.

1 tykkäys

Nyt kun STLK:n opillinen kiista lienee loppuunkäsitelty, niin olisi mukava nähdä STLK:n vielä elpyvän. Pieni on joukko ja tuskinpa paljon kasvaakaan. Mutta varmaan opillisesti “samanhenkistä” joukkoa on laajemmaltikin.
Kirjat ja kirkon internet-sivusto pitää yllä tietoa kirkkokunnasta.
Siellä on uusi pastoriharjoittelija (vikaari), mutta tuleeko heitä lisää? Työt eivät ainakaan tule pastorilta loppumaan.

STLK:lle on ordinoitu huhtikuussa tänä vuonna uusi pastori Marko Kailasmaa Redirecting...

Samanniminen henkilö on ordinoitu LHPK:ssa pastoriksi vuonna 2014: Taivaaseen astunut Kristus jakaa lahjojaan - Lähetyshiippakunta

Onko niin, että STLK:ssa ei tunnusteta LHPK:n virkaa/ordinaatiota oikeaksi vai lieneekö kysymys eri henkilöstä, vaikka nimi onkin sama?

1 tykkäys

Mitään asiasta tietämättä voisin hyvin uskoa ettei tunnusteta.

Sama mies on kyseessä. Oletan, en tiedä, että kyse on siitä, että STLK ajattelee, ettei Kailasmaata oltu asetettu heidän kirkkonsa palvelukseen ja se tehtiin nyt. Heillä ei käsittääkseni ole yhtä korkea käsitys virasta kuin LHPK:lla.

Hämmennystä tähän tosin tuo se, ettei STLK muistaakseni ole julkaisuissaan tuonut lainkaan ilmi hänen aiempaa toimintaansa pastorina, vaikka muuten työhistoriaa onkin esitelty.

2 tykkäystä

Silloin kun Risto Relander asetettiin STLK:n pastorin tehtävään, käytettiin sanaa installaatio. https://www.luterilainen.com/files/Luterilainen/18/Lut%2018%20-08.pdf

Häntäkään ei ollut aiemmin asetettu STLK:n palvelukseen, mutta mitä ilmeisimmin hänen pastorinvirkansa Luterilaisessa Ristin Seurakunnassa siis tunnustettiin, toisin kuin Kailasmaan virka LHPK:ssa. Mikähän selittää eron?

Ristin seurakunnalla ja STLK:lla olikin opillinen yhteys. Minäkin tuolloin STLK:n jäsenenä sain luvallisesti käydä Ristin seurakunnan jumalanpalveluksissa ja nauttia ehtoollisen.

On myös sanottava, että STLK on kongregationalistinen kirkko, jolloin ylintä päätösvaltaa siellä käyttää seurakunnat, kirkkokunta on vain neuvoa antava elin. Tämä perustuu Missouri synodin varhaisten isien C.F.W. Waltherin ja Franz Pieperin opetuksiin.

Tosin viimeaikoina tämän viimeaikaisen hässäkän seurauksena en oikein tiedä kuka siellä oli vallan kahvassa?

Mutta tosiaan se ei ole sillä tavoin virkakeskeinen kirkko kuin LHPK, kuten @Stieleiche jo totesikin. Siellä ei ole hierarkiaa ja siten esim. ordinaatioon ei tarvita välttämättä edes toista pastoria, vaan seurakunta voi itse vihkiä pastorinsa. Pastoriksi siis tullaan seurakunnan kutsussa Lutherin opetuksen mukaan ja ordinaatiota pidetään vain hyvänä perittynä tapana. Tästä selittynee se, ettei edellistä pastorin virkaa toisessa kirkkokunnassa välttämättä mainita.

3 tykkäystä

Tietääkö kukaan missä mennään tällä hetkellä STLK:ssa? Heidän nettisivujensa mukaan toimintaa järjestetään taas aika monella paikkakunnalla, ja joillakin paikkakunnilla on ilmoitettu Jumalanpalveluksen ajankohta, ja sitten lukee “kysy paikasta vikaarilta”. Tietääkö kukaan onko heillä jälleen uusi vikaari, ja jos on niin kuka?

En huomannut mainintaa vikaarista, vaan vain pastoreista Kailasmaa ja Särelä. Markku Särelä oli muuten hiljan haastateltavana LHPK:n Studio Kryptassa: Kohtaamisia kristikunnassa: STLK – Markku Särelä - YouTube Aiemmin vastaavassa haastattelussa oli Seurakuntaliiton Seppo Salo: Kohtaamisia kristikunnassa: Seurakuntaliitto - YouTube Sympaattisia haastatteluja molemmat, ja kertoivat kumpikin vähän heidän kirkkokunnistaankin.

STLK:n sivuilla, kohta “osallistu” löytyy eri paikkakuntien tapahtumat, niin sieltä kun katsoo kohtaa paikkakunta Tyrnävä. “Jumalanpalvelus 8.11 klo 20 - kysy paikasta vikaarilta”

Voi olla, että on jäänyt tuonne vanhastaan, eivätkä ole vielä huomanneet korjata? Toki onhan se mahdollista, että heillä on vikaari. Heidän nykyinen tilanteensahan on sellainen, että yhdenkin pastorin löytyminen olisi enemmän kuin suotavaa.

Juu, ei siellä uutta vikaaria ole, sillä pastori Kailasmaa on ollut tänään tuolla Tyrnävällä. Ovat vain unohtaneet korjata tuon sivuille.

1 tykkäys

Sivuhuomautuksena vain tuohon ohjelmaan

Siinä tuli esille tuo tuttu opillinen asia, joka on yhtenä erottavana asiana STLK:n ja LHPK:n välillä:
Jumalan Sanan uudestisynnyttävä vaikutus,
haastattelun kohdassa 39.06 – 41.14 min.

1 tykkäys