Suomalaisista 37% uskoo luterilaisen kirkon Jumalaan

Alma media on tehnyt kyselytutkimuksen, josta tehdyn IL-uutisen mukaan suomalaiset vastasivat seuraavasti:

  • Kysymys: Uskotko jumalaan tai korkeampaan voimaan?

  • Vastausvaihtoehdot ja kannatusprosentit:

  • Kyllä, luterilaisen kirkon Jumalaan 37%

  • Kyllä, jonkin muun uskonnon oppien mukaiseen jumalaan 3%

  • Kyllä, johonkin muuhun korkeampaan voimaan 21%

  • En osaa sanoa 11%

  • En usko jumalaan tai korkeampaan voimaan 27%

Silmiinpistävää jutussa on tuo vastausvaihtoehtojen muotoilu, jossa implisiittisesti otetaan se kanta, että muut kristilliset suuntaukset kuin Suomen evlut kirkko ovat eri uskontoja.

Lähde: Iltalehti

1 tykkäys

Ajattelemattomuudesta, tai ainakin tiedon puutteesta, tuossa itse luulisin lähinnä olevan kyse. Luterilaisen kirkon Jumala on ikäänkuin yleiskäsite jostain sellaisesta kristillisestä uskomisen kohteesta, jonka jotenkin ympäripyöreästi perustallaaja käsittää, vähän miten sattuu, mutta kuitenkin niin, että siitä puhuttaessa ollaan suunnilleen samalla sivulla.

Joudun nimittäin myöntämään, että ei tästä nyt kamalan kauaa ole aikaa mennyt, kun itsekään en esimerkiksi edes tiennyt, että ortodoksinen kirkko on toinen kansankirkko virallisesti. Muutenkin kirkkokuntien/uskontokuntien/tunnustuskuntien väliset erot olivat mulle tyystin hämäriä. Niillä ei ollut mulle juurikaan merkitystä. Kristityksi kuitenkin olen itseni tituleerannut koko elämäni ajan. Sitä pohjaa vasten en kauheasti ihmettele, jos kenties sekulaarimpi ajattelija ei osaa sitäkään vähää sisäistää uskonnollisia asioita.

Tutkimuksen koordinoijan tms. pitäisi tietty osata vähän katsoa aihettaan syvemmältä, mutta jos ei tule edes mieleen, että asiassa on tuntemansa pinnan alla jotain lisää, niin eihän siinä sitten auta.

Btw. 37% uskovia on enemmän kuin olisin näppituntumalla itse sanonut, sillä muistelen nähneeni luvun 27 tai 28% jossain ihan lähivuosina.

4 tykkäystä

Suomalaisista 73% kuuluu evlut kirkkoon, 37% sanoo uskovansa niin kuin evlut kirkko opettaa. Muihin kristillisiin kirkkoihin ja seurakuntiin kuuluu suomalaisista ehkä 1,5-2%. Heitä ei ole tutkimuksessa huomioitu mitenkään. Ehkä he sisältyvät tuohon 3%:iin (muun uskonnon mukaiseen jumalaan uskoviin) tai tuohon 21%:iin, joka uskoo muuhun korkeampaan voimaan, tai sitten tutkimukseen ei osallistunut muita kuin evlut kirkkoon kuuluvia kristittyjä.

Niin, mitenköhän vastaisi vaikkapa katolilainen tai helluntailainen siihen, uskooko luterilaisen kirkon Jumalaan? Molemmat luultavasti uskovat, että luterilaisessa kirkossa ainakin yritetään palvoa samaa Jumalaa kuin hekin. Mutta uskonopin sisällössä on eroja. On varmaan ihmisestä itsestään kiinni, miten vastaisi, eli tämä porukka voi olla jakautuneena useisiin kohtiin kyselyssä. On kuitenkin tosi hyvä juttu, että kyselyssä on huomioitu muidenkin kirkkojen ja uskontojen olemassaolo. Kovin usein kysytään, uskooko niinkuin kirkko opettaa - siis mikä kirkko?

Kristinusko rinnastetaan nykyisin enemmän tai vähemmän jonkinlaiseksi poliittiseksi mielipiteeksi, jonka totuusarvoa pyritään ratkomaan erinäköisillä gallupeilla.

3 tykkäystä

Palvotteko te sitten eri Jumalaa kuin luterilaisessa kirkossa palvotaan?

3 tykkäystä

Mistä minä enää tiedän mitään luterilaisten asioista? Kaikki luterilaisen kirkon papitkaan eivät ole uskovia. Me ortodoksit palvomme Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä, yksiolennollista ja jakaantumatonta Kolminaisuutta.

Omituinen testi, kun siihen on mahdotonta vastata, jos ei kuulu evlut kirkkoon, vaan johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon.

Luultavasti vastaisin, että uskon luterilaisten Jumalaan, kun hän käsittääkseni on sama kuin meid :wink:

7 tykkäystä

Tuo on ihan oikea vastaus, ja vähän hätiköidysti avausviestissä ajattelin kysymyksenasettelun olevan rakennettu niin, että eri kristilliset kirkkokunnat esitettäisiin siinä väistämättä eri uskontoina. Pikkasen arveluttavaa joka tapauksessa on, että kaikki kristityt pannaan tunnustautumaan kristityiksi “luterilaisen kirkon Jumalan” kautta uskonsa määritellen.

2 tykkäystä

Ihan muuten vaan kyselen, ovatko kaikki ortodoksi- papitkaan uskovia ?

  • kuka tämän päättää ?
2 tykkäystä

:disappointed:

Tämä kysymys herättääkin niin suurta epätietoisuutta, että ihan aiheellinen kysymys.

Joo, sitä on tärkeä pohtia ajoissa! Kun teillä vielä on tilaisuus parannuksentekoon.

1 tykkäys

Valistunut arvaukseni on, että testin laatijoiden mielissä on ollut yksinkertaisesti perinteinen kristinusko, se jota on “klassiseksikin” luonnehdittu. Siis se, joka nojautuu Nikean-Konstantinopolin uskontunnustukseen. Suomessa tämän uskon valtauomaa edustaa luterilaisuus. Jos minulle esitettäisiin vastaava kysymys, jossa vaihtoehtoina olisivat juuri nuo, vastaisin empimättä uskovani “luterilaisen kirkon Jumalaan”; tosin tekisin sen hiljaisen reservatio mentaliksen kera, mutta se liittyisi asioihin, jotka ovat kyselytutkimusten suurten linjojen kannalta varsin vähäisiä.

5 tykkäystä

Totta kai ovat! Eihän muuten voisi ollakaan.

Kysymys, johon kommentoit, on mielestäni perusteltu ja perustelut antoi jo Jeesus.

Jeesus kohdisti sanat silloiselle uskonnolliselle johdolle, kun hän arvosteli fariseuksia, kansan vanhimpia ja kirjanoppineita. Jeesuksen perustelut olivat Kirjoituksista poikkeamiset, eli Talmud ja muut tunnustuskirjat kumosivat Jumalan antaman ohjeen ja jopa käskyn.

Eli edelliseen viitaten olen sitä mieltä, että muutenkin voi olla.

1 tykkäys

Ketju suljettiin automaattisesti 13 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.