Synaksarionin käännöstyö valmis

Toivottavasti tuosta tulee myös e-kirja-versio. Tai vielä parempi: äänikirja.

1 tykkäys

Synaksarionin pyhien elämäkerrat ovat kirkon verkkosivulla. Avaa ort.fi etusivulla oikealla Kirkkokalenteri ja selaa alaspäin, niin siellä tulevat sinä päivänä muisteltavien pyhien elämäkerrat, vähän alempana seuraavan päivän pyhät. Kalenterista voi etsiä jonkin toisen päivän jumalanpalvelusohjeet ja pyhien elämäkerrat. Synaksarion Elokuu on juuri ilmestynyt eikä ole vielä siellä, mutta ehkäpä se saadaan sinne ennen elokuuta.

Tuli eilen postissa, nyt on koko sarja, merkittävä kultuuriteko.

1 tykkäys

Ihanteellista olisi lukea Synaksarionista joka päivä sinä päivänä muisteltavien pyhien elämäkerrat, mutta kun tekstit saattavat olla hyvin pitkiä, minä en ole pysynyt mukana, vaan luen sitä yksinkertaisesti järjestyksessä ja jatkan taas siitä, mihin edellisellä kerralla jäin.

1 tykkäys

Olen joskus lueskellut. Meidän katolisen hiippakunnan sivuilta löytyy liturginen kalenteri pyhien muistopäivineen - mutta ei elämäkertoja… Resurssit ovat kaiketi meillä vähän toisenlaiset…

Jos saksa sujuu, täällä on katolisten (ja vähän muidenkin, myös luterilaisten!) pyhien elämäkertoja saksaksi. Vasemmalta Heilige-kohdasta voi valita pyhän nimen alkukirjaimen ja Kalender-kohdasta kuukauden ja sitten päivämäärän.

Heiligenlexikon

Ekumeeninen pyhimys kalenteri!:grin:
No, saksankieli ei oikein suju… Englanniksi olen lueskellut pyhien elämäkertoja bysanttilaiskatolisilta ja ja roomalaiskatolisilta kalenterisivustoilta.
Vaan kätevintä taitaapi olla lueskella pyhistä ort.fi sivuilta - tai Ortodoksi Viestin linkistä. Näillä mennään.:smile:

Ort.fi:ssä on katolisia pyhiä vain ensimmäiseltä vuosituhannelta. Englanniksi on tietysti loputtomasti pyhien elämäkertoja netissä.

Minulle samanarvoisia ovat niin lännen kuin idänkin kirkon pyhät😀
Laitoin muuten seutulainan heinäkuun kirjasta vetämään Piki-verkkobiblussa. Tampereen kirjasto näkyy olevan Pirkanmaalla ainoa, missä kirjasarja on. Odotellaan saapumusilmoitusta ja noudetaan kotikirjastosta😀

Hain tänään kirjastosta Tampereelta seutulainan tulleen Synaksarion Heinäkuun osan.
Pyhä kirkko näkyy tänään muistelevat mm Pyhää Andreas Kreetalaista ja Pyhittäjä Andrei Rubljovia, ikonimaalaria.
Pyhiesi tähden Herra Jeesus Kristus armahda meitä. Aamen.
Täytyy yrittää lukea päivittäin vähintään yhden pyhän muisto…

1 tykkäys

Ketju suljettiin automaattisesti 90 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.