Synnilliset ajatukset

Ei kai pelkästä katseesta missään niin sanota? Vuorisaarnan tulkinta aviorikoksesta kuuluu näin: “Joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin”… Eli kyseessä on spontaanin katseen viipyminen haluttavassa kohteessa sekä heränneen himon tietoinen ruokkiminen ja ylläpitäminen eli seksuaalinen fantasia, kuten nykyään sanotaan. Eli kyllähän se taitaa ripittäytymisen paikka olla.

2 tykkäystä

No joka tapauksessa pelkkä katseella aiheutettu tilannekin on siis määritelmän mukaan aviorikos, kun Silvanus omassa esimerkissään piti aviorikosta fyysisenä tekona. Eli tämän tulkinnan mukaan avioerokin olisi mahdollinen seuraus muuhun kuin aviopuolisoon kohdistuvasta fantasioinnista ja toisaalta naimaton henkilö olisi myös tällaisessa tilanteessa syyllistynyt aviorikokseen, jos katselun kohde on naimisissa ja esiaviolliseen seksuaaliseen tekoon, jos ei ole.

Jotenkin minusta tuntuu, että Jeesus ei tarkottanut tätä kutsuessaan katseen kautta tehtyä syntiä aviorikokseksi, ja antaessaan luvan eroon aviorikoksen tähden. Tämä osoittaa minusta sen, että Jeesuksen puhe katseella tehdystä aviorikosta tulee ymmärtää eri kategoriassa kuin varsinainen aviorikos. Toisin sanoen, on virheellinen päätelmä, että Jeesus samaistaisi aviorikoksen fyysisenä tekona ja katseen tekona. Jeesus esittää minusta tässä synekdokeen, jonka tarkoituksena on osoittaa, että katseella himoitseminen on myös synti, joka johtaa aviorikokseen, jos sitä ruokkii. (On jo tehnyt aviorikoksen.) Tämä himoitsemalla himoitseminen on myöskin synti, koska siinä on mukana aktiivinen suostumus ja antautuminen itse tekoon. Sen sijaan pelkästään päähän nouseva ajatus ei ole synti itsessään, koska se ei ole teko. Ajatuksen ruokkiminen, pohtiminen, keskusteleminen sen kanssa sen sijaan on jo aktiivista.

Ja kyllä, menen tässä sillä määritelmällä, jonka mukaan synti on Jumalan tahdon vastainen teko. Tätä synti on varsinaisesti. Ja vain varsinaisessa mielessä tehty synti voi olla sellainen, joka rikkoo ihmisen suhteen Jumalaan. Sen sijaan laajassa mielessä syntiä (nimittäin niin, että johtaa varsinaiseen syntiin) on esimerkiksi perisynti. Se on Jumalan tahdon vastaista, ja siinä mielessä synti, mutta ei teko, ja siinä mielessä ei synti.

1 tykkäys

Ortodoksisissa rukouksissa pyydetään anteeksi myös sanoin ja ajatuksin tehtyjä syntejä. Muutama esimerkki.

Pyhän Johannes Krysostomoksen rukouksesta:

“Jumala, vapahda, pelasta, päästä minut synninteoistani, joilla olen rikkonut sinua vastaan. Jos olen tehnyt pahaa teoilla, sanoilla, ajatuksilla, vapaasta tahdostani tai tahtomattani, ymmärtäen tai ymmärtämättäni, niin sinä, hyvä ja ihmisiä rakastava Herra, anna minulle kaikki anteeksi.”

Makarios Suuren rukouksesta:

" Iankaikkinen Jumala ja koko luomakunnan Kuningas, joka olet sallinut minun nähdä tämän hetken, anna anteeksi syntini, jotka olen tänään tehnyt teoin, sanoin ja ajatuksin."

Valamon pravilosta (iltarukouksista):

“Lukemattomia syntejä olen tehnyt sielullani ja ruumiillani, sanoin, teoin ja ajatuksin, tuomitsemisella ja kaikilla tunteillani. Jumala armossaan antakoon meille anteeksi ja armahtakoon meitä kaikkia.”

1 tykkäys

Ajatus on teko, kun se muuttuu impulssista keskusteluksi. Sanakin on teko.

1 tykkäys

Eli ajatus on teko mutta ei kuitenkaan teko. Ja aviorikos mutta ei kuitenkaan aviorikos. Syntiä mutta ei kuitenkaan niin vakavaa syntiä (mitä ikinä se tarkoittaakaan…). No, teoriatasollahan näitä voi pyöritellä miten vain.

Ajatus, että kaikki synniksi laskettavat asiat eivät ole yhtä vakavia, ei ole varmaan noin yleensä ottaen erityisen omituinen - vai?

2 tykkäystä

Eikö Jeesus sanonutkin jotenkin näin; " Et voi estää lintua lentämästä pääsi ylitse, mutta sen voit estää, ettei lintu tee pesää päähäsi " tjsp ?

Melkein. Oikeasti sen sanoi Jeesuksen kakkosmies, kuulemma.

Sanon itselleni, että syntisenä ihmiskunnan jäsenenä en voisi muuta tehdäkään ja ajatellakaan kuin syntiä. Mutta lahjavanhurskaus peittää koko roskan! Aamen.

Luther sanoisi nyt, että ahaa! Mutta etkös vain sittenkin ajattele voivasi tehdä jotain? Olla olematta syntinen ajatuksiltasi kun oikein päättäisit! Mihin sinä muuten sitten Kristusta tarvitsisit, kun noin hyvin pärjäät?

Anteeksi, Luther, anteeksi. Emminä enää…

“Etkö?!” :smiling_imp:

Entä jos ajattelee, että Kristuksen antamalla Hengen voimalla…

1 tykkäys

Tuttu ajatushan se on mutta sen raamatullisuus ei ole mielestäni ihan yksiselitteinen. Kyllä Jeesus omalla opetuksellaan nostaa riman hyvin korkealle enkä muista, että mistään synnistä mainittaisiin, että tämä nyt ei ole niin vakavaa.

Itse ymmärrän, että on vain syntiä. Jokin synti ei ole kuolemaksi, mutta jokin muu on. Asiaa ei tee paremmaksi, jos alamme pohtia mitä sellaista syntiä voisi tehdä joka ei olisi kuolemaksi… Luullakseni Jumala ratkaisee tämän kunkin ihmisen ja tilanteen kohdalla. Ainakin Jeesuksen Vuorisaarna antaa viitteitä siitä, kuinka Taivaissa asennoidutaan syntiin ja ihmisiin noin yleensä.

Vanha on haudattu kasteessa Jeesuksen kuolemaan ja ja uuden pitää nousta joka päivä, joka hetki. Kristitty on uusi ihminen. “Pitäkää itsenne synnille kuolleina.” sanoo Paavali ja kyllä Lutherkin. :slight_smile: Paras apu syntiä vastaan on hengellisyyden harjoittaminen.

Toisinaan ihan hirvittää, miten pahoja ajatuksia tulee mieleeni. Inhoan muutamaa pappia (liberaaleja) niin, että kuvittelen heistä vain, että mitähän he taas valehtelevat. Vaikka he puhuisivat ihan viisaita, niin minusta tuntuu, että joku ketunhäntä heillä on kainalossa. Sitten kun joku tyyppi puhuu heistä kauniisti, niin ajattelen, että “sinäkin Brutukseni”.

Samoin inhoan joitain köykäiseksi havaitsemiani muka hengellisiä lehtiä, että parasta käyttöä niille olisi käyttää makipaperina eli “lukea yhdellä silmällä”. Vielä kun joku suitsuttaa k.o. lehteä ja pyytää tilaamaan, niin tekisi mieli lyödä korville. :rage:

Tuleepa siihen vielä joku sanomaan, että ei noin saa ajatella, niin se se vasta ärsyttääkin. Huoh! Taidan olla toivoton tapaus.

Minusta oikeamielisessä suuttumuksessa ei ole mitään väärää. Mutta totta on, että sinänsä perustellustakaan suuttumuksesta nousevia vihaisia ajatuksia ei pitäisi päästää pesiytymään sieluun; olen itse kyllä tässä suhteessa niin sanotusti paraskin puhuja, eli ongelmasi on tuttu. Kyllä näitä käytännössä jokaisessa ripissä pitää minunkin käsitellä.

Sinunakin puhuisin näistä sellaisen pastorin kanssa, johon luotat. Muistelisin jossain sinun sanoneen, että et pidä sakramentaalista rippiä tarpeellisena, joten en sinulle sellaista ehdota. Mutta luottamuksellisesta sielunhoidollisesta keskustelusta ei ainakaan haittaa ole.

@anon81097962 Vannomatta paras, mutta itse en tuommoista muista. Toki, en ole koskaan sillä tavalla ripittäytynyt. Ei varmaan tekisi yhtään pahaa minullekaan. Joskus olen (oikein kovan paikan tullen) tunnustanut jotain miehelleni tai sisarelleni. Kieltämättä semmoinen huojentaa oloa huomattavasti.

Oikeamielinen suuttumus on kyllä siitä hankala aihe, että toisin kuin Jeesus suuttumisessaan, me ei olla synnittömiä. Eli meidän motiivit ei koskaan ole täysin puhtaat. Itse asiassa ne ovat varmaan useinkin aika pielessä silloinkin, kun suuttumuksen syy on pintapuolisesti katsottuna kristillinen. Jos kovasti joutuu itselleen perustelemaan tekemisiään ja ajatuksiaan sillä, että Jeesuskin kaatoi rahanvaihtajien pöydät, on jossain todennäköisesti jokin ongelma. Parempi ajattelutapa on ottaa liberaaleiltakin vastaan se hyvä, mitä heidän kauttaan on saatavissa. Kukaan ei ole kaikessa väärässä, ja osittain eri mieltä olevankin pastorin opetuksesta voi löytää paljon puhuttelevaa ainesta. Jumala käyttää kaikkia.

2 tykkäystä

Ihmisen syvin olemus on ihmisen henki. Hengestä nousevat ihmisen ajatukset. Ihminen voi olla hengellään yhteydessä joko yläkertaan tai alakertaan. Jos ihmiselle nousee synnillisiä ajatuksia, se tarkoittaa että ihmisen sisällä asuu perkele. Uudestisyntynyt ei enää ajattele pahoja asioita tai himoitse väärin yms koska tällaisessä ihmisessä asuu Jeesus itse. Uudestisyntynyt ei enää elä itse vaan Kristus hänessä. Vanhat ajatukset on kadonnut

Jaahas, teeMosse. Löysit sitten taas uuden uskonnollisen keskustelun pohjan jossa lähdit julistamaan samaa _uudestisyntynyt on synnitön -ajatusta. Älä tuo sitä tänne vaan aloita julistuksesi kriittisellä puolella, jos on pakko. Katsotaan jaksaako siellä kukaan ottaa siihen osaa.

1 tykkäys