Translaki ja samaa sukupuolta olevien vihkiminen

Twitteristä ja facesta bongattu ajatelma.

Jos translaki hyväksytään ja sukupuolesta tulee ilmoitusasia, niin sehän tarkoittaa käytännössä sitä, että samaa sukupuolta oleva pari voi taktikoida toisen eri sukupuolelle ilmoituksella ja saa kirkollisen vihkimisen. Mitään käytännön/juridista merkitystähän sukupuolella ei käytännön elämässä ole. Tai no armeijan kutsunnat tai niiden välttäminen.

Eli jos laki menee läpi, niin kaikkien on pakko vihkiä tai tulee kenkää. Myös katolisessa ja ortodoksisessa kirkossa.

D

3 tykkäystä

Asiaan löyhästi liittyy myös 5.Mooseksen kirjan luvun 22 jae 5. Lähinnä siksi, että elämme aikoja, jossa kaikki rajat ja erot pyritään häivyttämään myös sukupuolten välillä. Lainaus tosin ontuu siinä, etteivät Mooseksen kaikki määräykset enää kosketa kristittyjä, mutta viisautta niissä silti voi olla ja jos pitäisimme seuraavastakin kiinni, monilta sekasotkuilta nykyajassakin voitaisiin välttyä, transalaeista puhumattakaan. Nyt kun oikealla ja väärällä ei ole enää merkitystä, ei ole ihme, jos kaikki menee sekaisin.

Nainen ei saa pitää yllään miehen varusteita eikä mies saa pukeutua naisen vaatteisiin, sillä jokainen, joka niin tekee, on iljetys Herralle, sinun Jumalallesi.
5. Mooseksen kirja 22:5 FINRK

Miksi myös katolisessa (tai ortodoksisessa) kirkossa? Kat. kirkossa vihkiminen voidaan käsittääkseni jättää tekemättä erilaisin perustein, joita Suomen laki ei varmaan myöskään tunne. Ja katolinen kirkko Suomessahan ei voi sooloilla tässä asiassa suhteessa Roomaan. Tarvittaessa (jos Suomi alkaisi tehdä tästä ongelmaa) voidaan ryhtyä toimimaan kuten monessa Euroopan maassa, että avioliitto vakiinnutetaan “valtion edessä” maistraatissa, ja (meidän näkökulmastamme) varsinainen vihkiminen erikseen kirkossa. Joten en näe syytä sen suurempaan huoleen. Luterilaisten tilanne lienee ymmärrettävästi eri, enemmistön valtiokirkon varjopuolia. :confused:

4 tykkäystä

Ei kirkkojen ole pakko vihkiä ketään. Ne voivat itse päättää millä ehdoin vihkivät. Yli puolet kaikista pareista vihitään jo nyt siviilimenoin.

2 tykkäystä

Mikä se peruste on jos molemmat kuuluvat kat. kirkkoon ja ovat juridisesti eri sukupuolta?

D

Mikä tahansa asia, mikä tekisi avioliitosta epäpätevän katolisen käsityksen mukaan. Esimerkiksi jos pari ei aio olla avioliitossa ollenkaan avoimia elämälle (jos kyseessä ei ole hedelmällisen iän ohittanut pariskunta) tai heillä on tiedossa, että avioliiton konsummointi on mahdotonta. Myös se, jos avioliiton luonnetta ei ymmärretä (esim. tuodaan jo ennen liittoa esiin että tarvittaessa erotaan ja mennään uusiin naimisiin) ja tämä tulee papin kanssa valmistavassa keskustelussa esiin, voi käsittääkseni olla papille syy jättää vihkimättä toistaiseksi. Ja tietysti jos takana on jo aiempi pätevä liitto, ei voida vihkiä ellei kyseessä ole leski. Onhan näitä. Ja mitä tulee sukupuoliin, ei katsota juridista vaan edelleen biologista sukupuolta.

Tietysti sattuu väistämättä sellaista, että vihitään kun ei pitäisi (pappi ei voi nähdä parien päiden sisään eikä tietää sellaista, mitä pari itse ja kaste- ja esteettömyystodistus eivät kerro). Siksi liittoja saatetaan todeta myöhemmin pätemättömäksi/mitätöidä. Mutta nämä asiat tuodaan selvästi parien tietoon ennen vihkimisestä sopimista ja on myös heidän vastuullaan arvioida, onko katolisen kirkon sakramentaalinen avioliitto asia, johon ovat valmiita ja halukkaita.

5 tykkäystä

Juuri näin! Ja minusta tuntuu jopa sille, että motiivi on uskonnollinen, eli pyritään kaikessa hävittämään luotuisuus, jotta mikään ei viittaisi Jumalan luomistekoon ja järjestykseen.

4 tykkäystä

Miksei sukupuoli voisi määräytyä kuten pörssisähkön hinta? Joskus ollaan enemmän miestä ja joskus keikahdetaan jopa täysin naiseuden puolelle. Eikä ole pakko edes olla kumpaakaan.

Tai kuten kvanttimaailmassa: ollaan yhtä aikaa molempia. Kunnes tietenkin joku tulee ja nostaa hameen helmaa ja värkit paljastuvat.

1 tykkäys

Jäi vielä mainitsematta, että vaihtuvasukupuolisen ihmisen korrekti vaatetus on todellakin hame.

Tälle on kai termikin. “Genderfluid”.

1 tykkäys

Pertti Jarla toisaalla juuri pohdiskeli tilannetta jossa presidentti on vaihtanut itsenäisyyspäivän vastaanotolla useampaan kertaan sukupuoltaan. Kyllä on vaikea tietää miten häntä kulloinkin tervehditään!

Kyllä ei ole loppuun saakka mietitty lakiehdotus!

1 tykkäys

Osa transsukupuolisista on leikkausten jälkeenkin edelleen sen näköisiä, että tilanteen arvaa, mutta jotkut onnistuvat aika hyvin menemään aivan täydestä uuden sukupuolen edustajana. Lienee siis täysin mahdollista, että tällainen henkilö onnistuisi tulemaan vihityksi katolisessa kirkossa, koska tuskin sitä biologista sukupuolta kuitenkaan syynätään muuten kuin pärstäkertoimella…

Tätä(kin) ajattelin, kun kirjoitin:

Yhtä lailla kuin esim. elämälle avoimuudessa, jos pari ei ole papille/kirkolle rehellinen, ei sille tietysti oikein voi mitään. Koska nämä kat. kirkon edellytykset avioliitolle ovat kuitenkin asioita, jotka olemuksellisesti kuuluvat sakramentaaliseen avioliittoon, ei vihkiminen tällaisessa tapauksessa ole pätevä. Vihkiminen ei pohjimmiltaan ole kirkon/papin teko, vaan sakramentti, jonka pari välittää Jumalan armosta toisilleen. Vilpillä tai ohi avioliiton olemuksen sitä ei voi tehdä yhtään sen enempää, kuin kastettakaan antaa ohi annetun käskyn.

Toisaalta en tunne tämän transkysymyksen käytännön puolta mitenkään kovin hyvin – esim. kastetodistuksessa syntymäsukupuoli saattaa ilmetä? Jos epäselvyys sukupuolten osalta lisääntyy tulevaisuudessa, voi periaatteessa olla, että kirkko sitä pyrkisi vähän paremmin varmistamaan. Mutta vaikka ei pystyisi, kirkon avioliittokäsitys ja -kriteerit eivät tästä translaista muuksi muutu.

3 tykkäystä

Lain mukaan uskonnollisilla yhteisöillä sekä ev.-lut ja ort. kirkoilla on vihkimisoikeus, ei -velvollisuutta.

Nythän oli uutisissa, että kokoomus esittää, että sukupuolta ei voisi vaihtaa useaan kertaan vuodessa, kuten hallituksen esitys nähtävästi sallisi. En nyt keskustele politiikkaa, vaan kerron tällaisen faktan.

Tässä ponnettomassa skenaariossa yksikin susipari voisi polttaa vanhoilliset papit yksi kerrallaan yksinkertaisesti lentämällä kukasta kukkaan!

Ehkä se on epätodennäköistä. Kirkkohallituskin jätti lausonnossaan ko. lakiin sen väärinkäytömahdollisuudet kirkon/kirkkojen kannalta pohtimatta. Lausunto oli muutenkin melko… ympäripyöreä…

Jos laki menee läpi, niin sitä käytetään väärin.

D

Minulle tämä on aivan sama mitä päättävät kun minä en voi sille mitään. Olenkin aikaisemmin jossain yhteydessä sanonut, että näinä viimeisinä sekopäisinä aikoina jokaisen on yhä enemmän keskityttävä oman uskonelämänsä hoitamiseen ts.pidettävä suhteestaan Jumalaan itse huoli.

4 tykkäystä

Ainoa asia joka tiedetään varmasti, on se, miten häntä ei tervehditä. Hitler- tervehdys olisi pahin mahdollinen etikettivirhe, joka peittoaisi nännikohut mennen tullen.

Putin- tervehdys, joka varmasti muistuttaa hyvin paljon edellistä, kuuluu samaan kategoriaan.

Minun mielestäni on valitettavaa ja surullista, että ihmiset joutuvat kipuilemaan tuollaisten sukupuoli-identiteettiin liittyvien asioiden kanssa. Saatan 1980- luvun nuorena olla hieman huvittunut noista kuvioista - tiikeri ei pääse raidoistaan täysin - mutta viha ja vaino ja sorto eivät ole missään tapauksessa hyväksyttäviä asioita.

2 tykkäystä

Kyllä juuri näin!
Onkin tärkeää näinä aikoina omistaa oma hengellinen kirjasto ja
pitää yhteyttä uskonveljiin ja uskonsisariin ”face to face” tai ainakin sosiaalisen median välityksellä.
”Hyvä kirjasto on hengellinen asevarasto” (Arkkimandriitta Efraim).
Kirkkojen opilliset erot, ainakin pienemmissä asioissa, menettävät merkitystään.
Kotikirkkojen ja pienyhteisöjen merkitys kasvaa.
Ympyrä sulkeutuu: olemme siirtymässä alkukirkon aikaan.
Valtakirkot valtiollistuvat ja kadottavat kristillisyytensä yhteiskunnan paineessa.
Kristinuskoa ollaan siirtämässä periferiaan yhteiskunnassa.
On esirukousten paikka!

1 tykkäys

Ei liity translakiin ja hengelliset kirjatkin, etenkin jos niitä eletään todeksi, ovat hyödyllisiä.

Mut, mut. Viestisi loppuosaan ort.näkökulmaa arvostamaani pappia vapaasti lainaten.

Ensinnäkin kirkkoon kuuluu hierarkia jossa piispojen johdolla johdetaan alempia tasoja kohti pelastusta. Kirkko on ykseys, yksi Ruumis ja meidän osa on olla kuuliaisia piispoille, rippi-isille ja paimenille heidän mahdollisista heikkouksista huolimatta. Pyhän Hengen toiminta Kirkossa kyllä korjaa kaikki inhimilliset virheet.

Näinä(kin) aikoina syvä viisaus on vanhus Emilianos Simonopetralaisen sanomaan: " Parempi on epäonnistua yhdessä kuin onnistua yksin."