Trumpin evankelikaaliset tukijoukot (Guardian)

Demokraateilla ei ole sellaista valovoimaista ehdokasta kuin Bill Clinton tai Obama. Näillä näkymin Trump valitaan uudelleen.

Evankelikaaliäänestäjien parissa aborttikysymys on kyllä noussut kohtuuttoman suureen rooliin USAssa. Jos joku lupaa rajoittaa aborttien saatavuutta jotenkin, saa tämän tietyn porukan kannatuksen suht automaattisesti, riippumatta siitä mitä muuta aikoisi tehdä tai edes siitä, johtaisivatko rajoitustoimet aborttien määrän vähenemiseen. Hiljattain luin tutkimustuloksesta, että rahoituksen evääminen abortteja tekeviltä kehitysyhteistyöjärjestöiltä olisi itse asiassa lisännyt abortteja näiden kohdealueilla - samaiset järjestöt kun ovat huolehtineet myös ehkäisyasioista… Vastaavasti jos USAssa kehitettäisiin julkista / yhteiskunnan maksamaa terveydenhuoltoa ja yleistä sosiaaliturvaa ja taattaisiin pitempi äitiysloma, luultavasti harvempi joutuisi pohtimaan aborttia, kun olisi paremmat edellytykset huolehtia lapsestaan. Mutta tällainen aborttien vähentäminen ei käy, vaan halutaan kieltoja.

Minä voisin ottaa nuo molemmat vaihtoehdot yhdessä. Mutta kun toiset kannattavat oikeutta aborttiin ja toisille nuo erilaiset tukitoimet ovat vissiin pelottavaa sosialismia, niin eipä tuo onnistu. Tätä tarkoitin tuolla kaksipuoluejärjestelmän ongelmallisuudella.

3 tykkäystä

Ei tukenut. Artikkelin mukaan 81% valkoisista ’evangelical’ äänestäjistä äänesti Trumpia. Olen jo aiemmin linkittänyt tänne jutun, joka kertoo, että enemmistö kaikista evankelikaaleista äänesti Clintonia.

Mitä itse näitä ryhmiä tunnen, hyvin harva Trumpia äänestäneistä kristityistä piti tätä hyvänä ehdokkaana. Häntä äänestettiin puolueen ehdokkaana, yksi esim sanoi, että kun ei seiso kummankaan ehdokkaan takana itse, pitää miettiä, mitä arvoja heidän puoleensa pitkällä tähtäimellä ajaa. Abortti on iso tekijä, mutta oikeasti näiden tuntemieni valkoisten evankelikaalien kohdalla on ääneen sanottu myös oikeus aseisiin ja verot. Eli suomalaisen näkökulmasta vähän hämmentäviä eikä varsinaisesti niin kristillisiä syitä äänestää.

Se, että aborttia voisi vastustaa myös muilla keinoilla kuin pelkillä kielloilla ei ihan tule ymmärretyksi, koska ajatus siitä, että yksilöllä on vastuu elämästään on niin vahva.

Ketju suljettiin automaattisesti 90 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.