Tutkimus eurooppalaisten uskonnollisuudesta

Meillähän saattaa olla liturgia myös lauantaina tai maanantaina tai jonakin muuna päivänä, jos on jokin juhla tai vainajien muistopäivä, ja Valamossa sunnuntain lisäksi tiistaisin, torstaisin ja lauantaisin, vaikka ei olisikaan mikään näistä.

Aivan. Tuossa ohjeessa vain puhuttiin kolmesta sunnuntaista niin siksi ajattelin, että pitää käydä nimenomaan sunnuntaisin. Vanhalla foorumilla muistaakseni Wigelius oli sitä mieltä, että myös muiden päivien kuin sunnuntain tapahtumat voivat korvata sunnuntain messun eikä luterilaisilla muutenkaan ole osallistumisvelvoitetta.

2 tykkäystä

No mää nyt ainakin oon sitä mieltä, että kerta viikkoon on ihan OK ja jos viikon aikana on useampi, riittää että pääsee yhteen. Mitään lakia tästä asiasta ei ole tarpeen tehdä, eikä ole mahdollista antaa tarkkaa määritelmää siitä, missä tarkalleen menee seurakunnan kokouksen laiminlyömisen raja. Messu on tarkoitettu siunaukseksi eikä rasitteeksi.

Vaikka itse tässä olen nyt huono puhuja - oma messuosallistumiseni on erinäisistä syistä ollut kovin huonoa viime aikoina, vaikka sitten yritän aina vähintään radiosta kuunnella - niin silti ajattelen, että sunnuntaimessu on se ensisijainen ja omassa seurakunnassa. Ideaalia olisi se, että omassa kirkossa koko seurakunta kokoontuisi sunnuntain päämessussa, mutta ymmärän, että se ei monistakaan syistä aina ole mahdollista. Mutta arvoa on sillä, että Kristuksen Ruumis on mahdollisuuksien mukaan koolla. Se vahvistaa ja rakentaa.

Radiolla on tosiaan pitkät perinteet luterilaisten hartauselämässä. Itse olen pitänyt radio- tai tv-jumalanpalvelusta ihan hyvänä vaihtoehtona ja siksi olenkin ollut yllättynyt, että niihin suhtaudutaan vähän nuivasti joissain piireissä. Niitä saisi seurata vain ääritilanteissa esim. sairaana.

Minusta radio-tv-netti ei voi olla korvaamassa jumalanpalvelukseen osallistumista. Ne ovat hyvä tapa, mutta eivät mitenkään korvaa oikeaa osallistumista oman seurakunnan jumalanpalvelukseen. Mutta tavallaan ne ovat olleet korvaamassa vanhaa kotijumalanpalvelusperinnettä.

1 tykkäys

Tämä ehkä koska radiomessu ei vastata sakramentin vastaanotto. Ajattelen sairaalat, sairastuminen, plus 40km matka tai sunnuntai-työ osv on eri asia ja silloin radio/tv ok. Tiedän Suomessa sukua, joka jää kotiin jos messu on vain sanajumalanpalvelus.

Ruotsin valtakunnassa oli varten pitkään messupakko. Kaipaantua messusta oli rangaistava rikos. Tämä luterinen aikana. Ei tänään paras ratkaisu, mutta tykään attä kannustus osallistua joka sunnuntai ja eri pyhä (Suomessa t.ex. helatorstai, pyhäinmiestenpäivä) on positiivinen asia.

1 tykkäys

Ketju suljettiin automaattisesti 90 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.