Uskonnollisia uutisia kotimaasta ja ulkomailta

No todellakin. Siellä paasataan VT:n puolelta tietenkin:

“Riistääkö ihminen Jumalalta? Te kuitenkin riistätte minulta. Mutta te sanotte: “Missä asiassa me sinulta riistämme?” Kymmenyksissä ja antimissa.” (Mal 3:8)

Sitten seuraa tämä:

“Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot: totisesti minä avaan teille taivaan akkunat ja vuodatan teille siunausta ylenpalttisesti.” (Mal 3:10)

Tietenkin jätetään täysin tarkoituksella mainitsematta näiden välissä oleva jae:

“Te olette kirouksella kirotut, kun te, koko kansa, riistätte minulta.” (Mal 3:9)

Uuden liiton seurakunnan uskoville eli sinulle ja minulle tuollaista siunauksen ja kirouksen lakia ei missään tapauksessa ole annettu.

Karmeaa puoskarointia.

3 tykkäystä

Annan toisten mä talletella suuret setelit…

Tuokaa täydet kymmenykset
varastohuoneeseen,
että minun huoneessani olisi ravintoa,
ja siten koetelkaa minua
sanoo Herra Sebaot:
totisesti minä avaan teille taivaan akkunat
ja vuodatan teille siunausta ylenpalttisesti.
Mal 3:10

Minä olen tätä profeetan sanaa käyttänyt rohkaisseekseni seurakuntalaisia antamaan. Ei uhkauksena, vaan lupauksena. Jumala ei jää velkaa. On vapaus antaa, koska Jumala on Kristuksen kautta antanut meille kaiken. Aivan kaiken.

Samaa mieltä siitä, että on kammottavaa vaatia kristittyjä antamaan pakolla tai tehdä siitä pelastuskysymys. Ikään kuin Kristuksen sijaishyvitys ristillä ei olisikaan kattanut kaikkea.

Presidenttiehdokkaan puhetta:

No, kyllä kai pitäisi lähteä siitä, että kristillinen kirkko on uskonnollinen organisaatio. Mutta sitä on vähän vaikea välillä muistaa, kun katselee minkälaisiin, minkälaisia asioita kirkko painottaa toiminnassaan. Tuntuu, että siitä on pikemminkin tullut tällainen yleishumanistinen ja yleisvasemmistolainen kansalaisjärjestö, joka tekee kaikkea muuta, paitsi uskonnollista työtä. Minun ymmärtääkseni -sopii korjata, en ole teologi –mutta minun käsittääkseni kristinuskon syvää ydintä on usko siihen, että ihminen pelastuu yksin uskosta ja kristinuskossa keskeistä on lähetyskäsky, joka kehottaa tekemään kaikki kansat Jeesuksen opetuslapsiksi. Mutta painottaako kirkko nykyään tällaisia asioita, kun se pikemminkin keskittyy mielistelemään erilaisia todellisia tai kuviteltuja vähemmistöjä, muita uskontoja, etenkin islamia, jonka merkitys kasvaa yhteiskunnassa maahanmuuton myötä.

Jussi Halla-aho

7 tykkäystä

“Mestarin” puheisiin suhtautuessa pitää pitää kirkkaana mielessä millaista politiikkaa edustamansa puolue harjoittaa. Jussille ja Riikalle kaikki vähänkään humaanilta haishkahtava on vasemmistolaista hapatusta ja siten yksiselitteisesti pahasta. Eipä silti että noin asian tasolla hän olisi kovasti väärässä, mut retoriikassa huokuu tuo äärioikeistolainen agendansa.

2 tykkäystä

Peukku tälle, mutta modet hoi! Politiikka ei kuulu tänne.

Kyllä monet muutkin ihmettelevät “kirkon” eli siis evlut kirkon toimintaa. Sen papit eivät enää pidä jumalanpalveluksia kirkon tärkeimpänä toimintana, vaan haluavat puuhata muuta.

4 tykkäystä

Ja vaikka noin funktionaalisesti pitäisivätkin, niin niiden sisältö on kovin korruptoitunutta - kuten edellä kuvattu muskari juttu osoittaa. Puuttuu vaan että johonkin tangomessuun pyydetään Siltsu laulamaan liturgia.

Kyllä jokaisen pitää muistaa, että politikointi on säännöissä kielletty, tämä viestisi oli liputettu, olkoon nyt tuossa, mutta politikointi loppuu tähän.

3 tykkäystä

Viesti yhdistettiin ketjuun: Moderointikeskustelu

Viesti yhdistettiin ketjuun: Moderointikeskustelu

Osa sen papeista.

Joskus on ja joskus ei. Enimmäkseen ei.

Liturgiassa on osia joissa esilaulajana voi toimia joku muu kuin liturgi. Olen itse kesäteologina pitänyt sanajumalanpalveluksia olematta pappi. Sillanpää osaisi varmaan lauluosuudet paremmin kuin minä.

D

2 tykkäystä

Mikäli joku myöhempi lukija ihmettelee tätä, niin täsmennettäköön, että edellä kuvattu tapahtui kylläkin toisessa ketjussa. Enkä myöskään tarkoittanut sanoa sisältöä korruptoituneeksi.

Habemus episcopum! Olin mukana 2,5 h kestäneessä vihkimisessä täpötäydessä Johanneksenkirkossa, oli harrasta ja autuasta :slight_smile:

8 tykkäystä

Jouduin olemaan Lappeenrannassa kokouksessa. Katselin äänettömänä fläppäristä ja pistin merkille, että myös ev.luin Mikkelin hiippakunnan entinen piispa Häkkinen oli paikalla.

Aina voi tietysti ajatella vaikka mitä - ei ainakaan pelkästään virkavelvollisuudesta ollut - mutta kyllähän Kymin ja Etelä-Karjalan paluu oikeaan uskoon on vain ajan kysymys :slight_smile:

1 tykkäys

Viron luterilaisessa kirkossa (EELK) on 28.11. kirkolliskokouksessa piispojen vaali. Eesti kirik -lehti on julkaissut asiaan liittyen muutaman artikkelin, joista yhdessä kerrotaan EELK:n piispojen historiasta, toisessa esitellään piispaehdokkaat, kolmannessa yksi pappi esittää kritiikkiä uusien piispojen määrästä ja neljännessä Viilma vastaa kritiikkiin.

1930-luvulla oli tarkoitus jakaa EELK neljään hiippakuntaan, joille nimettiin jo omat tunnusväritkin. Hiippakuntiin jako jäi kuitenkin sotien ja miehitysten jalkoihin. Neuvostoaikana EELK:ssa oli yksi piispa, jonka virka nimettiin pääpiispaksi (peapiiskop), vaikka muita piispoja ei ollut. Tämä tehtiin siksi, että ulkovirolaiset olivat perustaneet ulkovirolaisen kirkon E.E.L.K. , jolla myös oli pääpiispa - eikä kummallakaan puolella haluttu antaa vaikutelmaa, että toinen piispa olisi toiselle alisteinen.

Viron itsenäistymisen palauttamisen jälkeen tilanne muuttui. Vuonna 1992 valittiin pääpiispa Kuno Pajulalle apupiispaksi Einar Soone. Vuonna 2010. ulkovirolainen kiirkko yhdistyi EELK:oon ja sen pääpiipa Andres Taul tuli toiseksi apupiispaksi. Pajulan jälkeen pääpiispana oli Andres Põder apupiispoinaan edellä mainitut. Kun Põder jäi eläkkeelle, valittiin pääpiispaksi Urmas Viilma ja uusiksi apupiispoiiksi entisten lisäksi Joel Luhamets ja Tiit Salumäe. Tämän jälkeen Taulin maallinen elämä on päättynyt, Soone on jäänyt eläkkeelle ja Salumäe ja Luhamets ovat jäämässä eläkkeelle, toinen vuodenvaihteessa ja toinen helmikuussa.

Nyt Viilma on tehnyt kirkolliskokoukselle esityksen, että valittaisiin kolme uutta apupiispaa. Viron kirkkojärjestyksen mukaan pääpiispa esittää kirkolliskokoukselle piispoiksi valittavat ja kirkolliskokous sitten joko hyväksyy tai hylkää ehdotukset. Toisin sanoen kukaan muu kuin pääpiispa ei ainakaan virallisesti ehdota piispoja - toki on mahdollista, että papit keskusteluissa pääpiispan kanssa saattavat tehdä ehdotuksia tai antaa tukea jollekin. Julkisesti yksi pappi on esittänyt kritiikkiä valittavien piispojen määrästä - hän esitti, että yksi apupiispa riittäisi. Ilmeisesti hänellä on tukea joiltain muiltakin, mutta missään ei ole ollut esillä, kuinka iso joukko pappeja (tai kirkolliskokousedustajia) on samalla kannalla. Viilma on julkaissut perustelut sille, miksi apupiispoja tarvittaisiin kolme. Perusteluissa mainitaan mm. aluejako, kansainväliset suhteet, pappien märän kasvu sekä lisääntyneet odotukset piispojen osallistumiseen seurakuntien ja rovastikuntien tapahtumissa. Huomattava on myös se, että EELK:ssa vain pääpiispa tekee kokoaikaisesti piispan töitä, muut piispat ovat samalla seurakuntien pappeja tai kirkkoherroja, opettavat teologeja valmistavissa oppilaitoksissa tai tekevät muuta vastaavaa työtä piispan tehtävien ohella.

Viilma on kaavaillut tehtäviä sitten, että Anti Toplaan vastaisi median ja yhteiskunnan suhteista.Kuressaaressa asuvana hänelle kuuisivat Länsi-Viron rovastikunnat. Marko Tiitus vastaisi teologiaan liturgiaan ja hengelliseen elämään liittyvistä asioista. Viljandissa asuvana hänelle kuuisivat eteläiset rovastikunnat. Ove Sander vastaisi ulkovirolaisesta työstä, yhteiskunnallisesta työstä ja “kaplanaateista” (vankilatyö, sotilaspastorit, sairaaladiakonia). Tallinnassa asuvana hän toimisi tarvittaessa pääpiispan sijaisena ja vastaisi pääpiispan kanssa pohjoisista rovastikunnista.

Piispan työn ohella Toplaan ja Tiitus jatkaisivat nykyisissä seurakunnissaan kirkkoherroina, Sander jatkaisi teologisen instituutin rehtorina. Tällä hetkellä kaikki ovat myös asessoreita, mistä tehtävästä heidän tulee luopua, jos kirkkolliskokous heidät piispoiksi valitsee.

(Lähetin tämän aikaisemmin vahingossa vastauksena toiseen viestiin, joten siirsin nyt vastaukseksi ketjuun.)

Nämä uutiset Viron luterilaisesta kirkosta ovat kiinnostavia, ja palvelevat foorumin yleissivistävää tehtävää. Kiitoksia että postaat niitä tänne. En ilmaissut kiitosta peukuttamalla, koska olen ajatellut että peukuttaminen ilmaisee sisällöllistä hyväksyntää tai tukea peukutetulle viestille. Kantani Viron luterilaisen kirkon hallinnollisiin uudistuksiin on tietenkin täysin neutraali ja ulkopuolinen.

7 tykkäystä
1 tykkäys

Eksorkismi näkyy ja kuuluu mediassa.

Ilta-Sanomat kirjoittaa aiheesta ripauksen haastaen, Lea ja Eero pidättäytyvät kertomasta yksityiskohtia. Jutun ohessa haastattelu psykiatrilta:

Yle kirjoittaa hyvin asiallisesti, kirjoituksessa enemmän sisältöä koska näyttäisi perustuvan Lean ja Eeron pitämään esitelmään. Jutussa lyhyt haastattelu Jari Jolkkoselta kommenttina:

Muutama vuosikymmen sitten katolisessa kirkossa papisto ja piispat suhtautuivat hyvin ynseästi eksorkismeihin ja saattoivat kutsua siitä läheiselleen apua etsiviä ihmisiä itse riivatuiksi. Erityisesti Gabriele Amorthin työn tuloksena tilanne katolisessa kirkossa on noista päivistä parantunut huomattavasti.

Nyt näyttäisi siltä, että Suomen luterilaisessa kansankirkossa seurataan perässä. Varovaisten kuiskausten aika on väistynyt. Se on hyvä, sillä jo mainstream-mediaa lukiessa käy ilmeiseksi kuinka vahvasti okkultismi on tehnyt tietään jo tavallisten ihmisten arkeen (S-ryhmä myy Tarot-kortteja, feministinoidat kertovat ilosanomaansa ja jopa vaikeasti myytävän omakotitalon saa kaupaksi, kun vain kirjoittaa kirjeen maailmankaikkeudelle ja polttaa sen…)

3 tykkäystä

Kaikki kolme Viilman ehdottamaa kandidaattia tulivat valituiksi (apu)piispoiksi.
EELK:ssa on siis nyt pääpiispa ja kolme apupiispaa sekä neljä emerituspiispaa. Hiippakuntia ei kuitenkaan ole.