Uskonnonvapaus Suomessa

Tuosta hengellisten laulukuorojen hirvittävästä henkisestä väkivallasta viattomille sairaille ateisteille tekee mieleni sanoa, että jotain kohtuullisuutta siihen uhriutumiseen!

Oisko suvaitsevaisuus mitään tässäkin suhteessa? Voisko sitä osoittaa myös kristittyjä kanssaihmisiään kohtaan, kun sitä pitää osoittaa kaikkeen hyper-eksoottiseenkin?

Vertaan tuota sairaalatohkeilua kuorovierailuista paljon pitempiaikaiseen mölinäkokemukseeni viime kesällä kotonani. Olimme siis talvella muuttaneet kerrostaloon. Kesällä viereiseen taloon muutti joku perhe, joka vietti paljon aikaa parvekkeellaan kuten mekin omallamme. Heti ensimmäisenä viikonloppuna kantautui tuolta parvekkeelta kammottava jollotus särkyneellä äänellä. Luulin aluksi että jotain hirveää oli sattunut. Mutta kyse oli jostain epävireisestä yrityksestä laulaa jotakin. Ja äänessä yritettiin korvata laatu määrällä, siis laulaa vielä kovempaa, jos ei oikein kunnollista ääntä saa eikä sävelessä pysy. Kieltä en kyennyt edes tunnistamaan.

Rauhoittelin vaimoani, että ehkä kyseessä on vain jonkinlainen kodin siunaus jollakin vieraan uskonnon rituaalilla, että ehkä se jää tähän. Mutta liki joka päivä tuota monkuvaa särkynyttä jollotusta kantautui parvekkeellemme ja sisäänkin, vaikka olisi ollut ikkunat kiinni.

Meninkö rähjäämään uudelle asukille? En mennyt.

Aloinko huutoveisaamaan virsiä omalta parvekkeelta? En alkanut.

Koko kesän sain kuunnella tuota rääkymistä, ja yritin suvaita ja sietää. (Näin monikulttuuri rikastaa Suomen kesää ja kerrostaloasumista.) Vaikka minua jurppi, ja vaikka tiedätte millainen kakkiainen olen, ajattelin, että jos joku instanssi on Suomeen päättänyt laillisesti päästää tuon rääkyjän asumaan, ja se onnellinen asuu minun parvekkeeni vieressä, niin silläon oltava oikeus jollottaa, vaikka itse yritän kuunnella omalla parvekkeellani jumalanpalveluksetkin hipihiljaa, ettei kukaan vain saisi näppylöitä uskontoallergiassaan.

Ikävä kyllä, minulla ei kyse ole vierailevasta kuorosta, vaan pysyvästä haitasta. Yritän elää ja antaa toisenkin elää - ja pitää omat tapansa ja laulunsa. Katsokaa kuinka persujuntti osaa noudattaa suvaitsevaisuutta käytännössä - onnistuuko vastaava vihreiltä ateisteilta sairaalakuorovierailuja kohtaan?

2 tykkäystä

Vähän jo hämmästelinkin, etkö siis rukoile ruusukkoa ollenkaan :slight_smile: Se kun on tapana aloittaa apostolisella uskontunnustuksella. Lisäksi sanoisin, että matkailu avartaa - itse olen törmännyt apostoliseen uskontunnustuksen katolisessa messussa ainakin Tanskassa ja Saksassa. Meillä Suomessa en toki koskaan.

Minua häiritsee enemmänkin se, että meidän ja luterilaisten käyttämät käännökset niin uskontunnustuksesta kuin muistakin messun osista (esim. Isä meidän) ovat pikkuisen erilaisia, osin hieman protestanttisemmiksi käännettyjä, osin ilman mitään ilmeistä järkevää syytä.

Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi, mutta kuka noi käännökset on tehnyt?

Tässä yhteydessä käyttäisin ilmaisua matkailu masentaa.

1 tykkäys

Ihan hyvin saatetaan lähteä, jos sairaalaa uhataan seuraamuksilla, esim hallintokantelulla. Uskonnottomat ovat hyvin järjestäytyneitä, esim. tällainen löytyy, kylläkin koskien lähinnä päiväkoteja ja kouluja: Kanteleminen - Kantelupukki

Milloin me uskovat järjestäydymme yhtä hyvin?

1 tykkäys

176 viestiä erotettiin uuteen ketjuun: Evl/ort ekumenia ja uskontunnustus

Jollakin on intohimona tehtailla rikosilmoituksia Päivi Räsäsestä. Eikö tämä ole sitä maalittamista?

D

5 tykkäystä

Taitaa olla maalittamista. Saisiko jostain tietää henkilön, joka näitä tehtailee?

1 tykkäys

Mitä tällä tiedolla tekisi? Veisi tyypin saunan taakse? Varmaan viranomaiset osaavat tarpeen mukaan keskustella tyypin kanssa. Ei tällainen tieto kenellekään kolmannelle osapuolelle kuulu.

Saisi kaveri ainakin hävetä tekemisiään. Jos noin kovasti ahdistelee toista, niin pitäisi kai tämmöisellekin joku rangaistus olla.

3 tykkäystä

Oikeuden ottaminen omiin käsiin ei yleensä johda kovin hyviin tuloksiin.

Sikäli mainiota, että nyt ei voi enää keskustella meta-asiasta ja juridiikasta. Tämä on tuore tapaus ja tehty nykyisen lain ollessa voimassa. Tässä ei voi esittää enää kuin sen ainoan olennaisen kysymyksen: “Saako näin sanoa?”

En minä tarkoittanut saunan taakse viemistä, vaan että viranomaiset paljastaisivat, kuka on tehnyt nämä ilmoitukset.

2 tykkäystä

Saattaisi tulla uusi maalitettava…

1 tykkäys

Eli jos joku tekee tyhmästi tai kiusaa, viranomaisten tulee julkaista tyhmä julkisesti naurettavaksi?

No onhan noita persujen tekojakin julkaistu ihan kasvojen kaa. Ei kai niitäkään sitten saisi julkaista, sanoa vaan, että erään puolueen eräs kansanedustaja kiusaa, hyi-hyi.

2 tykkäystä

Minusta tuo kiusaaminen ei ole ainoastaan tyhmää vaan törkeää.

1 tykkäys

Ei rikosilmoituksen tekijää paljasteta rikoksesta epäillylle. Eihän muuten kukaan uskaltaisi tehdä rikosilmoitusta.

Kansanedustajien julkiset puheet on eri asia. Ne on julkisia.

2 tykkäystä

Olen samaa mieltä.
Kuka sitten onkaan kiusaaja, kuka kiusattu, onkin eri asia.

Siis joku sellaisia, että joku täysin random hahmo, jolla sattuu olemaan persujen jäsenkirja? Milloin?

Poliitikot ovat vähän eri asia. Poliitikkoja toki pitääkin tölviä riippumatta jäsenkirjan laadusta.

1 tykkäys