Voiko radiojumalanpalvelusta kuunnella parvekkeella?

Tuo ortodoksisuus on varmaan jonkinlainen lisäongelma periluterilaisille suomalaisille. Kenties vielä poistuneen sodatkäyneen sukupolven perinnöksi jättämä “ryssänkirkko”-asenne taustalla.

Joku vuosi sitten tuli parisuhdekahnausta siitäkin kun tahdoin ripustaa ikoneita makuuhuoneen nurkkaan omalle puolelle parisänkyämme. Rajoitin kuvien määrää, ja hiljainen hyväksyntä on saatu asialle. Rukoilen ikonien luona useita kertoja päivässä.

1 tykkäys

Kielteinen suhtautuminen kumpuaa usein tietämättömyydestä. Kun hän näkee, että ikonien edessä rukoilemisesi on hyväksi paitsi sinulle, niin myös hänelle itselleen ja teille perheenä, niin ne on helpompi hyväksyä. Jos esim. yrittää pakottaa toista kuuntelemaan hengellistä musiikkia, niin eihän siitä mitään hyvää seuraa. Mutta jos itse hyräilee niitä hyväntuulisena ja auttaa toista tai tekee jotain hänen mielestään kivaa, niin sitten hän alkaa ajatella, että ainakin näyt tulevan siitä hyvälle tuulelle, joten ehkä se kerubiveisu on ihan ok…

1 tykkäys

Veli puhuu sangen viisaasti tuossa!

1 tykkäys

Heinäveden Valamon luostarissa lähes kaikilla naisilla on jumalanpalveluksissa huivi päässä, mutta suomalaisten seurakuntien kirkoissa ei monillakaan. Jokainen voi itse päättää, haluaako käyttää huivia vai ei. Venäjällä naisilla on tapana käyttää huivia kirkossa.

Mitenkäs Kreikassa tuo huivi? Siellä ei taida olla käytössä?

@Sakarja n tuota tapausta miettiessä tuli kyllä surullinen olo. Lähinnä tuo kokonaisuus, ikonien kieltäminen yms, muistan että olet aikaisemminkin tästä puhunut täällä. Se tuntuu varmasti itsestä pahalta kun oma läheinen suhtautuu noin. Minäkin vähän ajattelisin, että kyse on juurikin siitä ortodoksisen kirkon vieraudesta ja koska se hänellekin on vähän kummallista meininkiä hän yrittää etteivät nyt ainakaan naapurit kuulisi mitä kummallisuuksia teillä kuunnellaan. Toisaalta muistan kyllä vuosia sitten kun huomasin puolisoni laittaneen Dein autossa kanavaksi, niin oikein ärsyynnyin, että mitä sinä tätä nyt kokoajan kuuntelet. Nythän se taidan olla minä jolla se on useimmin päällä. Jospa jonain päivänä sinunkin puolisosi silmät aukeavat ja hän ymmärtää mitä sinä koet. Onko hän muuten sitten aktiivinen evlut kirkon parissa vai näistä asioista muutenkin etääntynyt?

1 tykkäys

En voi moittia,että vaimoni olisi etääntynyt. Pikemminkin itse olen n 15vsitten vahvasti lähestynyt kristinuskoa. Minulle tuli pahan sairastelun ja kuolemanrajakokemuksen jälkeen vahva uskoontulo.

Ennen sitä olimme molemmat tavallisia aika etääntyneitä tapakristittyjä: sukulaisten hautajaisissa ja häissä tuli kirkossa käytyä, ja tietenkin kauneimmat joululaulut -konserteissa,ei juuri muuten.

Aloitin uskoontuloni jälkeen kovan rukoilemisen ja Raamatun lukemisen ja parin vuoden kuluttua uskaltauduin jopa kirkkoon, koska pelkäsin omaa syntisyyttäni ja kehnouttani ja kuvittelin muiden kirkossakävijöiden olevan kunnollisia kristittyjä. Jonkin aikaa meni ihan kivasti, mutta sitten alkoi se hirmuinen taisto ja jauhaminen noista homoliitoista. Rakkauteni evl-kirkkoa kohtaan alkoi rapista kun tuntui ettei kirkko (papit) itsekään tiedä, mikä on sen oppi ja mikä on sen traditio, ja kaikki toistensa kurkussa tappelevat tuosta yhdestä detaljien detaljista, ulkoraamatullisin perustein.

Ortodoksikirkko alkoi tuntua jotenkin rehellisemmältä ja alkuperäisemmältä. En tiedä, onko minulla ulkopuolisena jotenkin väärä kuva, mutta siellä näytetään ainakin tietävän kirkkonsa oppi ja traditio, eikä niitä kyseenalaisteta.

Ort.katekumeenikurssin kävin, mutten liittynyt, en kestä suitsukkeitten ja lampukoitten palamisen aiheuttamaa hiukkasvaikutusta hengitysilmassa. Nyt sitten keikun ortodoksi-wannabe:nä evl-kirkon jäsenenä, joka joutuu temppuilemaan ortodoksisuutta vierastavan kumppanin kanssa.

4 tykkäystä

@Sakarja Sevettijärven liturgia videona kirkon sivuilla:

Juhlaliturgia Sevettijärveltä

1 tykkäys

Suomessa taitaa olla yleinen ongelma, että moni ortodoksi elää seka-avioliitossa, siis toinen ort ja toinen jonkun muun kirkkokunnan jäsen?

Se on tosiaankin aivan yleistä.

Se on yleistä, mutta en tiedä onko se ongelma muille kuin niille, jotka haluaisivat papiksi. Toisuskoisen kanssa naimisissa olevia ei vihitä papeiksi. Pitää olla ortodoksinen puoliso.

Tätä en ymmärrä, mikä ongelma on olla aviossa toiseen kirkkokuntaan kuuluvan kanssa ?
Mikäli tunnustaa samaa kolmiyhteistä jumalaa, en näe ongelmaa.

Puheet toisuskoisuudesta tässä yhteydessä ovat jopa loukkaavia.

Olemme vaimoni kanssa hyvin paljon yhdessä kaikessa. Kotona, harrastuksissa, liikunnassa, samoin olemme käyneet jumalanpalveluksissa yhdessä, ehtoollisella vierekkäin, laulamme samassa kirkkokuorossa.

Ihan siis käytännön elämässä ja jumalanpalveluselämässämme astuisin ikään kuin joen toiselle puolelle, eroon vaimostani. Se tuntuu ikävämmältä kuin se että yhteisten liikuntaharrastusten lisäksi kummallakin on myös omia lajeja.

Olen pahoillani jos olen käyttänyt ilmausta “toisuskoinen” myös kirkkokuntaeroon liittyen, en ole tiedostanut, että se tarkoittaisi rankemmin ihan eri uskontoa.

Et sinä olekaan mielestäni käyttänyt, timo k käyttää kaikissa näissä yhteyksissä.

Meille ort/ lut on ollut rikkaus, ei missään tapauksessa ongelma.
Lapset ovat ortsuja, sekä heidän lapsensa.
Onkin ollut kunnia asia papalle, kun olen saanut lastenlasten pyynnöstä kertoa Jeesuksesta heille.

Niin olen ja käytän vastakin. Jos ei ole ehtoollisyhteyttä, kyse on toisesta uskosta ja toisuskoinen on silloin aivan totuudenmukainen ilmaus. Mitäpä sitä kiertelemään.

Saathan sinä uskoa niinkuin haluat, meille on tärkeä uskoa Jeesuksen sovitustyöhön ja sitä kautta luvattuun iankaikkiseen elämään.
Usein törmää käännynäisillä samaan ongelmaan mistä kirjoitat.

1 tykkäys

Riippuu varmaan aika paljon uskon harjoittamisen tasosta ja muodoista, mutta itse ainakin näkisin, että osallistuminen kirkolliseen elämään yhdessä ja perheenä on aika hieno juttu. Se taas onnistuu lähinnä silloin, kun puolisot ovat samaa kirkkokuntaa.

Ortodoksipappi on virkansakin puolesta melko paljon paikalla ortodoksisessa kirkossa ja harjoittaa ortodoksista rukouselämää myös sen ulkopuolella, siksi pidän tuota sääntöä järkevänä.

3 tykkäystä

Varmaan paljon riippuu mainitsemistasi asioista, silti koen ns maallikkotasolla, ettei ongelmaa ole.
Pappien traditioihin en ota kantaa.
Olisi tietenkin hienoa, että voisimme käydä yhdessä myös molemmissa samoin edellytyksin, on kuitenkin surullista, miten me ihmiset (varsinkin uskovat) lokeroimme toisiamme.

“Vapauteen Kristus meidät vapautti, älkäämme enää antako sitoa itseänne orjuuden ikeeseen”
Tämä vapaasti muistista.

Edit. Gal.5:1

Luterilaisilla on toisenlainen uskonkäsitys kuin ortodokseilla. Paljon yhteistäkin on, mutta eihän se uskonkäsitys ole kuitenkaan samanlainen ja tästä ovat samaa mieltä sekä ortodoksit että luterilaiset. Siksi ortodoksit käyttävät termiä “toisuskoinen”. Termin merkitys ei ole “Kaikki muut ovat huonoja ihmisiä” vaan, että uskonkäsitys on faktisesti erilainen. Ei tämän toteaminen ole mitään kauhean dramaattista. Tästä syystähän esimerkiksi ekumeenisia neuvotteluita käydään.

2 tykkäystä

Kyllä. Eivätkä ne erot opissa ja käytännöissä häivy sillä, että yrittää pelkistää koko uskon sisällön siihen, että Jeesus pelastaa. Niinhän hän pelastaa, mutta mitä siitä seuraa, on aika laaja asia ja siitä on melko erilaisiakin käsityksiä eri yhteisöissä. Mitä maallistuneempia ihmiset ovat, sitä helpompaa heidän on lausua meillä kaikilla on sama Jumala -tyyppisiä truismeja.

En oikeasti ymmärrä, miksi termi toisuskoinen loukkaa joitakuita luterilaisia niin paljon, kun he ymmärtävät aivan hyvin, että opeissa on eroa ja että todellista ehtoollisyhteyttä ei ole. Ilmaushan on tasa-arvoinen siinä mielessä, että se tekee myös selväksi sen, että ortodoksit eivät ole luterilaisia sen enempää kuin luterilaiset ortodokseja. Tänään juuri luin eräästä kirjasta, että saadakseen ortodoksisen pappisvihkimyksen mies ei voi olla naimisissa myöskään eronneen tai lesken kanssa, vaikka tämä olisikin ortodoksi. Seka-avioliitto ei siis ole ort. miehelle ainoa este pappeuteen, vaan avioliitto toisen ortodoksin kanssa voi olla myös kanoninen este pappeudelle, jos vaimo on ollut aiemmin naimisissa.

Uskon että Jumalan näkökulmasta meillä kaikilla luoduilla on sama Jumala, käsityksemme Hänestä poikkeavat toisistaan.

1 tykkäys