YLE: Ranskalaiset etsivät mielenrauhaa meditaatiosta

Olen välillä miettinyt, onko siinä tehty (markkinointi)virhe, että kristillisyys IMO usein redusoidaan toisaalta rationaalisesti eriteltyyn vakaumukseen ja toisaalta hyvin tekniseen sovitus- ja syntikäsitykseen. Itselleni kirkossa käyminen tuottaa (mm.) nimenomaan mielenrauhaa.

4 tykkäystä

Olen jossakin täällä kirjoittanut omaa kokemustani kirkosta ja hiljentymisestä. Itse muistan joskus ennen kokeneeni paremmin sen, että kirkossa pystyi todellakin hiljentymään ja kohtaamaan ehkä itsensä lisäksi myös jotain jonka voisi ajatella olevan korkeampaa (agnostikon pitää yrittää olla tarkka sanoissaan :wink: ). Tuollaiseen kokemiseen ei ainakaan maaseudulla juuri ole paikkaa kun jumalanpalvelukset ovat aikamoista osallistumista. No isommilla paikoilla toki saattaa löytyä puhtaita hiljentymishetkiä yms joissa jokainen voi todellakin vain olla ja joko yhtyä tai pysyä omassa tilassaan silloin kun jotakin edestä esitetään.

Ehkä kirkkojen kannattaisi ottaa tuokin juttu vakavasti ja tarjota jotakin vastaavaa, en tarkoita välttämättä puhdasta meditaatiota, mutta mahdollisuutta tulla ja olla oman itsensä ja mahdollisen pyhän kokemisen äärellä ilman että tulee osaksi jotakin ohjelmaa, suorittamista, kättelyä, ehtoollista, laulua, näyttävää rukoilua…Musiikki ja rukous voisi olla läsnä, mutta niin että se ei vaatisi mukaansa.
Olisiko edes harkittavissa?

3 tykkäystä

Meillä varmaan luostarit ja reliikit tarjoavat tuota. Jumalanpalveluksiin en tuota kaipaa. Koen niiden tuottavan mielenrauhaa, vaikka meillä ne ovatkin täynnä kaikenlaista toimintaa. Toki se on erona, että meillä laulamisen hoitaa pääosin kuoro ja tilaa on myös yksilöhurskaudelle esim. ikonien ääressä, mikä voi vastata osin kuvaamaasi.

Ei muuta kuin Origi Naali luostariin.

1 tykkäys

Sinituuli ja SanGennaro kans. Mennään yhdessä.

1 tykkäys

Uudessa Valamossa olen joitakin kertoja käynyt muutaman yön verran. Pidän kyllä paikasta, monessakin mielessä.

1 tykkäys

Valamossahan järjestetään opiston kautta hiljaisuuden retriittejä. Ihan jees, tosin siinä on luonnollisesti sitä uskonnollista osuutta myös, mutta niitä voi käsittääkseni skipatakin jos haluaa.

1 tykkäys

Tuolla kirjoitin, että kun paikalle tuodaan ihmisiä, niin viehätys katoaa. Kaikki missä on oppi, tavoite tai selitystä, pilaa kokemuksen.

https://uskojarukous.fi/t/evl-fi-2017-miten-suomen-valtakirkolle-tulee-kaymaan/847/56?u=junatunneli&source_topic_id=989

Ymmärrän kyllä, että yhteisö on tärkeä uskonnollisessa elämässä, mutta kyllä minä koen samoin, että pyhyys helposti katoaa ihmisten joukossa. Minä olen aina ollut viehättynyt mm. näihin Jeesuksen sanoihin:

[details=Yhteenveto] "Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa. Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan. "[/details]

Mene kammioosi ja sulje ovesi! Siis melkoista yksin harjoitettavaa toimintaa.

Ketju suljettiin automaattisesti 13 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.