Messun synninpäästö

Minua on kummastuttanut, kun joskus synninpäästö julistetaan “Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” ja joskus toisin sanoin. Onko tosiaan muitakin muotoja käsikirjassa?

On. Ks. Sivu 190

Synninpäästö
1.
Kaikkivaltias, armollinen Jumala on suuressa laupeudessaan armahtanut meitä. Poikansa Jeesuksen Kristuksen tähden hän antaa meille synnit anteeksi ja lahjoittaa elämän ja autuuden.
»Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.»
2.
»Herra on lähellä niitä, joilla on särkynyt sydän, hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli.» Jeesuksen Kristuksen palvelijana vakuutan sinulle, että Jumala antaa armossaan kaikki sinun syntisi anteeksi.
3.
Jumalan sana vakuuttaa meille: »Tämä sana on varma ja vastaanottamisen arvoinen: Kristus Jeesus on tullut maailmaan pelastamaan syntisiä.»
4.
Anteeksiantava ja laupias on Herra. Hän on kärsivällinen, ja hänen armonsa on suuri.
Niin kuin taivas on korkea maan yllä, niin on Herran armo suuri niille, jotka pelkäävät ja rakastavat häntä. Niin kaukana kuin itä on lännestä, niin kauas hän siirtää meidän syntimme. Niin kuin isä armahtaa lapsiaan,
niin armahtaa Herra
niitä, jotka pelkäävät ja rakastavat häntä.
5.
Näin sanoo Herra: »Älä pelkää.
Minä olen lunastanut sinut.
Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun. Vaikka vuoret järkkyisivät ja kukkulat horjuisivat, minun rakkauteni sinuun ei järky eikä minun rauhanliittoni horju.»
6.
Olkaa turvallisella mielellä, sillä Herra sanoo kaikille katuville: »Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin lumi. Vaikka ne ovat purppuranpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin puhdas villa.»
7.
Jeesus sanoo:
»Ystäväni, ole rohkealla mielellä, sinun syntisi annetaan anteeksi.» [Hänen palvelijanaan julistan sinulle tämän synninpäästön Isän ja (+) Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.]
8.
Jos me vaellamme valossa, niin kuin hän itse on valossa, meillä on yhteys toisiimme, ja Jeesuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
9.
Raamatun sana vakuuttaa, että mikään kadotustuomio ei kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa.
Hänen palvelijanaan julistan sinulle synnit anteeksi Isän ja (+) Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Jumala on pyhä,
mutta hän on myös anteeksiantava ja laupias. Hän on kuullut rukouksesi/rukouksenne ja antaa Kristuksen tähden kaikki syntisi/syntinne anteeksi. [»Kristuksen veressä meillä on lunastus, rikkomustemme anteeksianto.»]
11.
Kun synnintunnustuksena on käytetty virttä 279, synninpäästönä voidaan laulaa saman virren 6. säkeistö, johon seurakunta vastaa säkeistöllä 7.

Nämä siis messussa.

1 tykkäys

Ilmeisesti sanamuodot 7 ja 9 ovat olleet eniten käytössä niissä messuissa joita olen seurannut. Enpä tiennytkään, että vaihtoehtoja on noin paljon.

(En ymmärrä miten Aramiksen kommentti liittyisi tämän ketjun aiheeseen?)

Miksi kummastut tästä?
Minun mielestäni tämä on hyvä tapa, joka tuo esiin sen, kenen nimissä pappi toimii.

Kummastuminen taisi liittyä siihen, ettei synninpäästö aina julisteta noilla sanoilla, vaan sen muoto vaihtelee.

2 tykkäystä

juuri näin, paitsi juhlallisemmalta, jotenkin myös vakuuttavammalta minusta kuulostaa saada synninpäästö Kolminaisuuden nimeen, se auki lausuen.

Ymmärsinkö oikein, että tämä hämmästys olikin samalla positiivinen yllätys.

Nämä muut muodot ovat perusteltavissa sillä, että ne ovat suoranaista sanaa Raamatusta tai pohjautuvat siihen. Luterilaisen oppimme mukaan tulisi tuoda esille tätä raamatullisuutta:
Jeesus sanoo, ystäväni, ole rohkealla mielellä, sinun syntisi annetaan anteeksi…"
Näin todella Jeesus sanoo, kuten silloin kerran, nyt toimittavan papin suulla.
Se on minusta kaunista, eikä korosta kirkon auktoriteettia, vaan Kristuksen.

1 tykkäys

Sain synninpäästön Golgatalla.

Niin ovat kaikki saaneet.

Siitä ei kuitenkaan ole kenelläkään mitään hyötyä, ellei sitä tosiasiaa kerrota ja tarjota uskottavaksi sanassa ja sakramenteissa.

1 tykkäys

Jumala on suurempi kuin Raamatun sana ja sakramentit. Ei ole tarpeen rajoittaa häntä pelkästään niihin. Mutta toki ne ovat oikea osoite etsiä Jumalaa.

Minusta synninpäästö on ehtoollisen jälkeen tärkein osa messua.

Mielestäni on hyvä aina muistuttaa Jeesuksen sovitustyön suomasta synninpäästöstä.

Tärkeä on toki myös synnintunnustus ennen synninpäästöä, siinä on hyvä hetki pohtia viimeisimpiä uusia syntejään, mitä on tehnyt edellisen synninpäästön jälkeen. Tuskin on ollut kertaakaan, ettei jotakin omasta syntirepusta löytyisi.

Ehtoollinen on aina koskettava, liikuttava. Yleensä itken.

2 tykkäystä

Aivan, mutta kukaan ei voi ilmasta napata itselleen pelastusta. Fluoria voi saada hammastahnasta, mutta Kristusta ei.
Kuten sanoit, ilman sanaa ja sakramentteja sitä pelastusta ei syntisen kohdalla ole.

@Sakarja kirjoittaa kauniisti ja kokemusten kautta synninpäästöstä ja -tunnustuksesta.

Hyvä se on jos ehtoollinen koskettaa joskus niin, että alkaa itkettää. Kunhan muistamme, että kyyneleemme ei voi meitä sovittaa.

Joo, mutta Pietari meni pois ja itki katkerasti.

Kertoo aika paljon siitä, miten Pyhä Henki vaikuttaa ihmisessä.

1 tykkäys