Pirkko Jalovaara ryhtyi ortodoksiksi

Sunnuntaina 16.9. päivätyn uutisen mukaan isä Sergei ja pappismunkki Mikael liittivät Pirkko Jalovaaran ortodoksiseen kirkkokuntaan Valamon luostarin kirkossa. Jäämme odottamaan koska saamme kuulla ortodoksimessuissa satavista kultahipuista yms.

Tästä on ollut keskustelunpoikasta useammassa ketjussa, siirrän ne viestit tänne :slight_smile:

Minun lienee parasta olla kommentoimatta tätä.

Olinkin jo maininnut tuosta täällä: Stlk:n kirkkokunnanjohtaja eronnut virastaan ja liittyy ortodoksiseen kirkkoon , mutta tämä ketju on varmasti aiheelle luontevampi. Mitähän tama tarkoittaa Rukousystävät ry:n toiminnan kannalta? Tai Jalovaaran kirjamyynnin ja muun toiminnan kannalta?

Hyvä, että Jalovaara on tullut katumukseen. Minusta hänen pitäisi vetää kaikki entiset (mahdollisesti harhaoppeja sisältävät) kirjansa pois myynnistä. Rukousystävät-yhdistys tuskin enää toiminee.

1 tykkäys

Kyllä. Kirkottomien, omien oppien levittäminen ja rahan kerääminen itselle sillä keinoin on jotain, josta hänen pitää erityisesti oppia pois. Muuten on vaarana, että hän alkaa turmella niillä ortodoksistakin kirkkoa.

Kukahan mahtaa olla hänen katekumeeniopettajansa? Toivottavasti opetus on ollut hyvää. Tuollaisten Jalovaaran aiemmin edustamien tahojen käsitys rukouksesta on hyvin erilaista kuin mikä on kirkon käsitys. Joskus vilaukselta olen TV-7:ssa nähnyt jotain Jalovaaran rukousohjelmia, ja aika kauheaa katsottavaa se oli.

Kirkkoon ei voi liittyä. Kirkkoon liitetään kuten ko. henkilö itsekin toteaa uutisessa. Kyseisten ilmausten välillä on selvä merkitysero.

Tämä on aika jännää. Yllättäviltä (ja tosi erilaisilta) tahoilta tai hengellisistä rooleista hakeudutaan ortodoksiseen kirkkoon. Onko tässä kyseessä “ad Fontes”, kohti alkuperäisintä kirkkoa hakeutuminen.

Jeesus hyväksyi syntisetkin, ja jopa ryövärinkin, seuraajikseen, siinä kuin meidät siivosyntisetkin, samaa rapaa tässä ollaan.

Minulle eräs henkilö kertoi hiljattain seurakuntaretkellä, että liittyi kirkkoon takaisin. Hän oli nuoruudessaan eronnut kirkosta, kun ei uskonut Jumalaan. Liittyi takaisin kulttuurisyistä, koska harrasti rajakarjalaista kulttuuria. Kirkossamme on tässä asiassa vahva kaksoisstandardi. Ne, jotka lapsena on kastettu ortodokseiksi, otetaan takaisin ilman uskoa, ehkäpä ilman synnintunnustustakin. Ilmoitusasiana. Niiltä, jotka vasta aikuisena kääntyvät, vaaditaan uskoa, katekumeenikurssiin suorittamista, täydellistä synnintunnustusta ym.

Pirkko Jalovaaraan näyttää tepsineen se, että hän sai aikoinaan porttikiellon Valamoon. Ilmeisesti hän on nyt katunut ja sopinut riitansa Valamon johdon kanssa, koska hänen kirkkoon liittämisensä näkyy tapahtuneen Valamossa.

1 tykkäys

Kuvasta päätellen nunna Kristoduli on hänen kumminaan, ehkäpä hän on antanut opetustakin. Arkkimandriitta Sergei on kertonut tunteneensa Pirkko Jalovaaran jo kymmeniä vuosia (kertominen tapahtui ennen noita rötöksiä).

Kristoduli on ollut tekemisissä Jalovaaran kanssa jo varmaan 15 vuotta. Itse olen tavannut Jalovaaran kaksi kertaa v 2006 ja nimenomaan Kristodulin kautta.

Ymmärtääkseni Jalovaaran mies oli ortodoksi jo silloin.

2 tykkäystä

Eiköhän sama paradoksi ole muissakin kirkoissa. Katoliseen kirkkoonkin pääsee palaamaan helposti, jos on lapsena kastettu kirkon jäseneksi, samoin luterilaiseen. Synnintunnustus on omalla vastuulla. Muualta siirtyviltä vaaditaan muodollista opetusta.

1 tykkäys

Seiska-lehden juttu aiheesta.

Ketju suljettiin automaattisesti 90 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.