Tapio Puolimatka

Prof. Tapio Puolimatka kirjoitti 27.07.2018 “Oikea media” -sivustolle blogikirjoituksen otsikolla “Kampanja pedofilian laillistamiseksi”, ja tästä nousi kohu, johon myös hänen työnantajansa Jyväskylän yliopiston rehtori sekä ylioppilaskunta ottivat kantaa.

Siirrän tähän ketjuun Vainotut kristityt-ketjussa alkaneen keskustelun aiheesta.

Suomi parantaa (konservatiivi-)kristittyjen noitavainoa. Porin Jazz saatiin siivottua inhokkeesta, joka joskus vuosia sitten oli jossakin julkaissut mielipiteitä, jotka eivät olleet kuplassa sovitun ABCHLBGTXYZ-liturgian mukaisia.

Nyt puhdistetaan Yliopistot!

Joku kelvoton proffa on myöntänyt Jumalan ohjeissakin olevan ihmiselle jotakin fiksua, ja tahtoisi myös suojella lapsia. Hyökättäköön kohti Puolimatkaa, joka näin yrittää estää monipuolisen ja kehittyvän seksuaali-ilmaisun maailman riemuvoittoa.

Kommunistisen Kiinan kulttuurivallankumouksessa siivottiin yliopistoista pois taantumukselliset ainekset.

Kansallis-Sosialistisessa Saksassa siivottiin yliopistostista pois juutalaiset ainekset.

Suomen punavihreässä yliopistomaailmassa siivotaan pois (konservatiivi-)kristilliset ainekset.

Näin me kehitymme kohti täydellisyyttä - kaikkia noita puhdistuksia muuten perusteltiin modernin ihmisen suurimmalla epäjumalalla tieteellä ja ihmisen viisaudella!

6 tykkäystä

Tämän ketjun aihe on “Vainotut kristityt”, ja nostan tässä yhdeksi esimerkiksi Tapio Puolimatkan, jota nyt vainotaan hänen kristillisen vakaumuksensa johdosta.

Keskusteluille homoseksistä on omat ketjunsa.

3 tykkäystä

Vaino voi ilmetä myös syrjintänä, painostuksena ja kiusauksena työpaikalla. Joskus ikävimmissä tapauksissa jopa työpaikan menetyksenä (esim. Pori Jazz).

Tällaista vainoa on hurjan paljon, eikä sillä tietenkään ole sellaista media-arvoa kuin kansanmurhilla. Mutta inhimillisyyden vastaista se on että ihmistä vainotaan hänen vakaumuksensa takia.

8 tykkäystä

Kristittyjä, missään, ei vainota vain sen vuoksi että he ovat kristittyjä. Vaan siksi, että he sanovat ei jollekin asialle mille valtaväestö sanoo kyllä. Kuten Puolimatka tässä.

Alkukristitytkin olisivat saaneet pitää henkensä jos olisivat kumartaneet keisaria. Suomessa ei olla vielä niin pitkällä mutta työpaikka voi mennä väärien näkemysten ilmaisemisen takia.

3 tykkäystä

Täytyy muistaa, että kaikki oikeustoimet joiden kohteeksi kristitty joutuu eivät ole vainoa. Osa on oikeaan rikolliseen toimintaan puuttumista. Jos kaikkea kristittyjen arvostelemista tai epäeettiseen toimintaan puuttumista aletaan pitää vainona, ei kukaan enää usko kun oikeista vainoista kerrotaan. Ajatellaan vaan, että taas tätä… Siksi on oikeiden vainojen uhrien häpäisyä tuollainen toiminta.

P.S. Korjaa lainauksesi, nyt näyttää, että olisin sanonut jotain sellaista, mitä en todellakaan ole sanonut.

1 tykkäys

Höpö höpö. Vainoa sekin on jos työpaikkansa menettää tai joutuu toimenpiteiden kohteeksi koska vastustaa sateenkaari-ideologiaa. Jos lähdetään puolustelemaan homoutta sillä perusteella että se on synnynnäinen taipumus niin ihan yhtä lailla samalla logiikalla voidaan perustella pedofilian oikeutus: eiväthän hekään voi haluilleen mitään. Siinä mielessä Puolimatkan kirjoitus on täysin looginen

6 tykkäystä

Puolimatkaa sopii arvostella, ja olenkin lukenut hyvin korkealle arvostamieni kristittyjen kommentteja siitä, että prof. Puolimatka ei ehkä aina ole osunut maaliin. Ehkä liikaa pätemistä liian monella alalla tms. Ehkä olisi voinut pysyä kasvatustieteen eksperttinä ja jättää teologiset kuviot ja apologian vähemälle. Vaikeatajuisia kirjoja. Tjsp. Jne.

Oma pätevyyteni ei riitä arvioimaan onko oikeammassa Puolimatka vai mainittu kritiikki.

Mutta boldasin muutaman kohdan sinun viestistäsi. Mielestäni teet aika pahoja virheitä.

Sinulla ei nimittäin pitäisi olla lupaa eikä kykyä arvioida, kuka on oikea kristitty. Siltähän näyttää, että sanot oikeiden kristittyjen olevan vainottuna, mutta Puolimatka ei kuulu heihin?

Samoin käytät vahvaa sanaa “viha”. Mistä sinä voit tietää, että prof. Puolimatka vihaa vähemmistöön kuuluvia? Ei kai mielipide tai vakaumus - eikä varsinkaan tieteellinen kirjoittelu - ilman muuta ole vihaa, jos se poikkeaa yleisestä mielipiteestä?

Mielestäni on todella huonoa keskustelua leimata ihmisiä tuohon tapaan.

Puolimatkan kohtelu on todellakin esimerkki siitä, miten nykyaikana jotkut asiat ovat tabuja. Ennen oli vastaava tilanne, jos joku uskalsi olla eri mieltä vaikkapa Urho Kekkosen kanssa. Oli vain yksi hyväksytty tapa ajatella ja puhua idän politiikasta jne. Nykyajan Pyhä ja Koskematon on sateenkaariaate, johon suhtautumista pidetään sen mittana, onko ihminen salonkikelpoinen suvaitsevaisuuden ja sivistyksenkin saralla.

Edellä sanotusta huolimatta siis Puolimatkaa sopii mielestäni arvostella. Mutta asiallisesti, lankeamatta vihapostiin. :roll_eyes:

10 tykkäystä

Kirjoitit hyvin tuohon viestiisi ne syyt, miksi liputin tuon aten viestin. Puolimatka on muutenkin saanut aika tavalla negatiivista palautetta sellaisilta, jotka eivät häntä erityisen hyvin tunne. Esim. Huuhaa-palkinnon.

1 tykkäys

Aivan. Huuhaa on kyllä kova leima, kun kyseessä on kuitenkin ansioitunut professori ja kirjailija. En glorifioi akateemisia ihmisiä ja proffia, mutta kyllä heidän työtään pitäisi tarkastella jotenkin järkiperäisesti.
Muistan usean vuoden takaa, kun konskruktiivista pedagogiikkaa käsitelleissä opinnoissani eräs kokenut opettaja viittaasi arvostavasti Puolimatkaan. Syynä oli se että Puolimatka oli esittänyt kritiikkiä ja vissiin myös vaihtoehtoista ajattelua sille, mikä oli sen hetken suurinta huutoa. Konstruktivismi on toki edelleen vaikuttamassa ops:issa, mutta uskoisin että joku tervehenkinen välimuoto vanhan behavioristisen “kaadetaan oppi oppilaaseen” ja ihmeitä tekevän “tee-se-itse” -hullutuksen väliltä on jo voittanut alaa. Tutkimus toki menee aina askeleita edellä, ja käytännön pedagogiikka sitten on mitä on. Viiveellä trendit muuttuvat, ja toisaalta käytännön elämässä ihmisyksilöt vaikuttavat paljon, joten variaatioita on.

Tämä siis vain pienenä muistona ja esimerkkinä siitä, että professori Puolimatka on kyllä ihan oikea tutkija ja opettaja, eikä mikään pelle eikä edes poliitikko.

3 tykkäystä

Tämä on hiukan epätarkka juttu…
Kristittyjä vainotaan uskonsa takia. Jostain syystä jotkut kulttuurit ja myös aikakaudet ovat vihamielisempiä kristinuskoa kohtaan kuin toiset. Mielestäni ei aina ole tuosta moraalisesta aspektista (ei/kyllä) kysymys.
Siltäkin on usein vaikuttanut, että puhe Jumalan armosta tai vaikkapa Jeesuksesta ärsyttää ihmisiä. Ihan vihaan asti. Mutta tätäkään ei voi yleistää.
Vainoa ei pidä ainakaan itse “tuottaa” astumalla tuomitsemaan valtaväestöä. Niin ei tässä tapauksessa suinkaan ole tarkoituksella tehty. Joskus kristinuskosta voi silti tulla kovin moraalipainotteinen kuva, vaikka kysymys on siitä, että Jumala lähetti poikansa pelastamaan, ei tuomitsemaan maailmaa…

Kyllä kristittyjä vainotaan yksinomaan heidan uskonsa takia monessakin muslimienemmisöisessä maassa. Vainoon ei tarvita mitään erityisiä kristittyjen tekoja.

Hieman tilastollisia keskiarvoja:

"Every day we receive new reports of Christians who face threats, unjust imprisonment, harassment, beatings and even loss of family because of their faith in Jesus.

Every month:

255 Christians are killed
104 are abducted
180 Christian women are raped, sexually harassed or forced into marriage
66 churches are attacked
160 Christians are detained without trial and imprisoned

Every year, we release the World Watch List—a global indicator of countries where human and religious rights are being violated, and those countries most vulnerable to societal unrest and destabilization. This is the 26thyear of the Open Doors World Watch List, and it remains the only annual in-depth survey to rank the 50 most difficult countries in which to be a Christian."

Lisää tietoja ja lähde:

4 tykkäystä

Myös muualla kuin muslimimaissa. Hindut vainoavat, kommunistit, buddhalaisetkin jossain…

On myös huomattava, että eri uskontojen edustajat elävät usein rauhassa keskenään samassa maassa. Ja että kulloisetkin vallanpitäjät ovat varsin vaihtelevia siinä miten suhtaudutaan esim. uskonnollisiin vähemmistöihin.

1 tykkäys

Tämäntyyppinen viestintä on yksipuolista propagointia, joka on palstalla kielletty. Eri mieltä toki saa olla, mutta mielellään vähemmän räiskyvällä retoriikalla. Siistithän ilmaisua jatkossa.

1 tykkäys

Puolimatkaa mitenkään kannattamatta tästä huuhaapalkinnosta sen verran, että pahinta huuhaata oli sen antaminen. Tuttu toimittaja nimittäin selvitti, ettei kukaan palkinnon antajista ollut edes lukenut kirjaa, josta se oli annettu.

Sama tuntuu koskevan tätä nyt kohun kohteena olevaa kirjoitusta. Joku, esim @atte voisi kertoa ihan täsmällisessä lainauksessa, mikä kyseisessä tekstissä on homovihaa. Ilman omia tulkintoja ihan suora lainaus.

Puolimatka voi olla mielipiteissään ja perusteluissaan väärässä, mutta kyllä niin on jokainen muukin aina välillä, ja varsinkin tieteelliseen keskusteluun pitää kuulua oikeus tuulettaa ajatuksia. Vihapuhetta en lainkaan hyväksy, eikä siihen tule olla oikeutta, mutta vihapuheeksi ei voi leimata mitä tahansa puhetta, mikä ei ole täsmälleen samaa mieltä kuin itse on.

Itse olen ymmärtänyt, että Puolimatkan kirjoitus oli lähinnä pedofilian vastainen. On hyvin outoa, jos sen sisältö ei lainkaan ole Jyväskylän Yliopiston arvojen mukainen.

7 tykkäystä

Netissä on tälläkin hetkellä luettavissa Puolimatkan teksti jossa hän rinnastaa pedofilian ja samaa biologista sukupuolta olevien suhteet. Toivottavasti se ei ole Jyväskylän yliopiston arvojen mukaista. Puolimatkaa ei mielestäni vainota kristittynä, hän ei vaikuta todelliselta kristityltä vaan yhteiskunnallisesti aktiiviselta fundamentalistilta. Hän on hyvä esimerkki maailmankatsomuksesta jonka vuoksi ei haluaisi julkisesti tunnustautua kristityksi. Myötähäpeä on omalta osaltani vahvaa, mutta samanmielisten joukossa hän kai saa nyt marttyyrin maineen.

Se että Puolimatka tekee tuollaisen rinnastuksen julkisesti, vertautuu kyllä jäykkyydessään esimerkiksi Handmaid’s Tale -dystopiaan mahdollisesta äärikristittyjen valtaannoususta. Tuollaiset ääririnnastukset ruokkivat toisiaan .

1 tykkäys

Kyllä ehdottomasti näin. Kristillisyydellä voidaan perustella monia tekoja, vaikka niiden tekojen vastustaminen ei missään nimessä ole kristittyjen vainoamista.
Missään nimessä en pidä kristillisten arvojen mukaisena että pedofilia rinnastetaan tällä tavalla sukupuolineutraalin avioliiton kerrannaisvaikutuksiin. Puolimatkan mielipide on hänen omansa, ei kristillinen mielipide.

Itse koen että Puolimatkan kirjoitus itsessään on kristittyjen vainoa; itselläni kirjoitus ainakin nostaa kynnystä olla julkisesti kristitty, mutta rohkeasti silti yritän mennä eteenpäin kristillisyydestä avoimesti puhuen missä tahansa.

1 tykkäys

Itse en ole tällaista tekstiä lukenut. Ellet jaksa lainauksilla osoittaa miten pedofilia tekstissä rinnastetaan samaa sukupuolta olevien suhteisiin laita edes linkki tekstiin.

Myös Handmaid’s Tale on fiktiota.

3 tykkäystä

https://www.tapiopuolimatka.net/kampanja-pedofilian-laillistamiseksi

Miten pitkälle tämä muutosprosessi tulee johtamaan? Jotkut tutkijat ovat esittäneet, että mielikuvat seksuaalisen suuntautumisen synnynnäisyydestä ja muuttumattomuudesta luovat perustan myös kampanjalle pedofiilien seksuaalioikeuksien puolustamiseksi. Kun pedofilia aletaan medioissa esittää synnynnäisenä ja muuttumattomana seksuaalisena suuntautumisena ja tähän yhdistetään aikamme seksologian käsitys lapsesta seksuaalista nautintoa etsivänä ja tarvitsevana olentona, jolla on seksuaalioikeuksia, luodaan perusta prosessille, joka voi vähitellen johtaa ensin pederastian ja sitten pedofilian hyväksymiseen ja laillistamiseen.

Tuossa ei sanota samaa sukupuolta olevien suhteista mitään. Siinä puhutaan siitä, että seksuaalisen suuntautumisen pitäminen synnynnäisenä ja muuttumattomana voi luoda tuollaisen tilanteen. Jotkut tutkijat ovat pitäneet siltä pohjalta pedofiliasta jo puheitakin ainakin tiedettä popularisoimaan pyrkivällä Ted Talk - forumilla.

Puolimatka lainaa tuossa ensimmäisenä Doug Mainwaringia, joka itse homoseksuaalina on suhteissa samaa sukupuolta olevien kanssa.

Toisaalta Puolimatka voi olla oikeassa tai väärässä, sillä ei ole merkitystä asian suhteen, vaan kyse on siitä voidaanko asiasta edes keskustella ja voidaanko siitä esittää erilaisia - Puolimatkan tapauksessa näköjään selkeästi perusteltuja - mielipiteitä.

5 tykkäystä