Keskustelua metodismista

Jatkan hieman tätä offtopiccia, ja jos rönsy jatkuu, niin jaetaan ketju.

Metodistien kastekäsitys on mun nähdäkseni mallia kaikki käy ja asiakas on aina oikeassa. Seurakunnan jäsenten lapset voidaan kastaa tai jättää kastamatta. Lapsena kastettu voidaan uskoontulon jälkeen kastaa uudestaan tai jättää kastamatta. Tulee sellainen vaikutelma, että ei ole mitään väliä, onko joku pätevästi kastettu vai ei. En oo ollenkaan vakuuttunut, että tällainen olisi jotenkin pienempi ongelma kuin homovihkimiset.

2 tykkäystä

Lisäksi metodisteilla on tässä avioliittokysymyksessä omat välienselvittelynsä. Suomen kaksi metodistikirkkoahan (jako on kielellinen, kuinkas muuten) ovat osa maailmanlaajuista Yhdistynyttä Metodistikirkkoa (United Methodist Church), joka on nyt enemmän tai vähemmän tai hallitusti jakautumassa homoliittokysymyksen vuoksi. Hallitummin kuin moni muu, kun kirkon globaaliuden vuoksi rikkaat, liberaalit, mutta kutistuvat kirkot joutuivat neuvottelemaan köyhempien, konservatiivien, mutta kasvavien kirkkojen kanssa. Tämä olisi oman keskustelunsa väärti, mutta esim. Viron metodistit ovat päättäneet irtautua tuosta maailmanlaajuisesta yhteydestä.

Lisäksi on jo syntynyt konservatiivinen (ainakin avioliittokysymyksessä) Global Methodist Church, kun osa on kokenut liian hitaaksi tämän virallisen jakoprosessin, en tunne yksityiskohtia. Siihen kuuluu paljon Yhdysvaltain metodisteja, minkä lisäksi useita seurakuntia ainakin Bulgariasta, Filippiineiltä, Kongon tasavallasta ja Slovakiasta: Find A Church - Making Disciples of Jesus | The Global Methodist Church Nämä eivät siis kata kaikkia tässä kysymyksessä konservatiivisia metodisteja, osa näet odottaa jakoprosessin etenemistä.

Suomen Metodistikirkko ei ole paljoa näistä sivuillaan puhunut, jotain toki prosessista, minkä lisäksi tuon Global Methodist Church:in toimintaa on kritisoitu. Suomen metodisteja on niin kovin vähän, että pelko jakautumisesta lienee kipeä asia. Huomasin hiljan, että runsas kymmenen vuotta sitten Kokemäelle perustettu Jokilaakson metodistiseurakunta, jonka synnyn taustalla oli paikallisen maallikkosaarnaajan ja ev.lut. kirkkoherran välirikko, ei ole enää osa Suomen Metodistikirkkoa. Tämä saattaa liittyä pettymykseen kirkon linjasta, en tiedä.

2 tykkäystä

Olikos tämä jokin tuoreempi kehitys? Mielikuvissa metodistit olivat historiallisesti vähän tehokkaammin lapsia kastavia.

Kun täällä kerrankin puhutaan metodisteista, niin kai sitä sitten pitää kommentoida.

Metodisteilla on tosiaan lapsikaste. Siihen toki paikallisesti saatetaan suhtautua eri tavoin ja vapaamielisestikin, mutta ei meillä oikeasti saa kastaa uudelleen (mikä ei tarkoita, että sitä ei olisi tapahtunut).

Sitten meilläkin tosiaan avioliittokysymys on pinnalla. Kirkossa siitä on väännetty jo vuodesta 1972, jolloin ensimmäistä kertaa meidän kirkkojärjestyksessä otettiin asiaan kantaa. Viimeisen kahdeksan vuoden aikana tilanne on sitten kärjistynyt ja vähän räjähtänyt käsiinkin. Sen seurauksena esimerkiksi syntyi toi uusi konservatiivinen metodistikirkko, Global Methodist Church ja Yhdysvalloissa noin neljännes seurakunnista erosi kirkkokunnasta. Meillä metodisteilla seurakunnan irtaantuminen kirkkokunnasta on vaikeaa normiaikoina, mutta 2019-2023 aikana oli erityiskäytäntö, jolloin se oli helpompaa nimenomaan Yhdysvalloissa ja sitä sitten käytettiinkin. Tosin syynä ei aina ollut avioliittokysymys, vaan myös moni iso seurakunta käytti tilaisuutta hyväksi irrota kirkkokunnasta itsenäiseksi non-denominational-seurakunnaksi.
Yhdysvaltojen ulkopuolella on näitä lähtemisiä tapahtunut myös sekä yhteisymmärryksessä kirkkokunnan kanssa (esimerkiksi Viro ja Euraasian metodistit, jotka ovat eroprosessisa), mutta myös riitaisasti (esimerkiksi Bulgaria, jossa metodistit vain päättivät lähteä välittämättä virallisista käytännöistä).
Nyt huhti-toukokuussa on United Methodist Churchin yleiskonferenssi eli vastaa luterilaisen kirkon kirkolliskokousta. Siellä tähän avioliittonäkemykseen vakavimmin otettavana ratkaisuna on aloite kirkon alueellistamisesta, jolloin paikallisesti voitaisiin tehdä suurempia sovelluksia. Käytännössä tämä on jossain määrin ollut jo totta Yhdysvaltain ulkopuolella, mutta USA:n metodisteilla ei ole ollut mahdollisuutta soveltaa kirkkojärjestystä. Alueellistaminen siis hiukan lisäisi paikallista sovellusvaltaa ja antaisi Yhdysvalloille saman oikeuden kuin muullakin maailmalla.
Eli käytännössä tarkoittaisi vähän tuon piispojen kokouksen ehdotusta, että kirkossa olisi erilaisia avioliittonäkemyksiä ja -käytäntöjä.
Tässä vaiheessa on vaikea arvioida, mitä Suomen metodistit tekevät, jos alueellistaminen toteutuu. Käytännössä ainakin meidän suomenkielinen puoli on enimmäkseen tässä asiassa konservatiivisesti ajattelevaa eli käytännöt eivät muuttuisi. Kysymys on lähinnä siitä, että suostutaanko olemaan samassa kirkossa niiden kanssa, jotka ajattelee asiasta toisin.

6 tykkäystä

Ai niin. Kokemäellä toiminut Jokilaakson seurakunta ei tosiaan enää ole metodistiseurakunta. Syynä muutokseen oli lähinnä seurakuntaa perustamassa olleen pastorin jääminen pois seurakunnan toiminnasta ja seurakunnan vastuuhenkilöt kokivat, että eivät halua jatkaa metodistikirkossa, vaan itsenäisenä ruokajakoon ja hengelliseen toimintaan keskittyvänä yhdistyksenä.

1 tykkäys

Mikäs kuvio tässä on taustalla? Ovatko heikäläiset osa jonkin muun maan metodistikirkkoa?

Ihan historialliset syyt. Eli UMC on “alkuperäistä” amerikkalaista metodistihaaraa (Englannissa metodistit järjestäytyivät omaksi kirkkokunnakseen sen jälkeen). Pikku hiljaa 1800-luvulta alkaen lähetystyön kautta kirkko kasvoi myös Yhdysvaltojen ulkopuolelle. Käytännössä ihan viime vuosiin saakka UMC:n jäsenmäärästä yli puolet onkin ollut Yhdysvalloissa, vaan ei enää. Alun perin Yhdysvaltain ulkopuoliset metodistit olivat hyvin pienessä asemassa kirkon päätöksenteossa, mutta jäsenmäärän kasvun myötä myös vaikutus on kasvanut. Yhtenä tämä, että Yhdysvaltain ulkopuolella on voitu soveltaa kirkkojärjestystä, missä perimmäisenä syynä on ollut tietenkin erilaiset lainsäädännöt ja paikalliset olosuhteet. Kaikkialla ei ole voitu mennä ja tehdä kuten Ameriikassa. Aitoa alueellistamista, eli että myös Yhdysvalloissa kirkko voi tehdä sovelluksia kirkkojärjestykseen, on koitettu aikaisemminkin, mutta USA:n konservatiivit ovat aina vastustaneet kovasti, koska se tarkoittaisi heidän vaikutusvaltansa romahtamista USA:n sisäisissä asioissa.
Eli samaa The United Methodist Churchia ollaan, mutta tällaisia erilaisia juttuja vain kehittynyt aikojen saatossa.

3 tykkäystä

Mikä muuten on metodistien historia Suomessa? Niistä en ainakaan normaalisti itse kuule missään ja itselleni on enemmän tuttuja Vapaakirkon ja hellarien tyyppiset vapaat suunnat.

Nokia Missio Church muistaakseni todella toimi noin, että lapsia sai kastaa tai jättää kastamatta ja kasteelle sai tulla lapsena kastettukin. En muista, kuinka tiukkapipoisesti siihen silloin suhtauduin, vaikka muistan kyllä oman ymmärrykseni lasten kastamisesta siihen mennessä jo kirkastuneen.

Wikipedia-artikkeli ainakin kertoo metodismin rantautuneen Suomeen merimiesten mukana ja levinneen aluksi erityisesti ruotsinkielisellä Pohjanmaalla. Ilmeisesti laajeni vasta myöhemmin suomenkielisten pariin ja sisämaan teollisuuspaikkakunnille. Mutta parilla tuhannella metodistilla suunta on Suomessa selvästi pienempi kuin jopa adventistit (joita Wikipedian mukaan n. 4 500).

Juu ruotsinkieliseltä alueelta varmaan baptistit ja hellaritkin tuli. Mutta muu historia on jäänyt hämäräksi.