Sieltähän se tuli. Yksinkertaisin ratkaisu on usein paras ratkaisu.
Loogista, mutta ei.
Una Sancta koostuu uskovista. Samaa pyhäin yhteyttä, vaikka oltaisiinkin eri leireissä.
Mitäpä sanoo Jeesus Joh.10:16?
Toki ei koskaan ilman mitään näkyvää kirkkoa.
“Jolla ei ole kirkkoa äitinä, hänellä ei voi olla Jumalaa Isänä.”
En minä ole nyt omaa kirkkokuntaa haluamassa, vaan oman hiippakunnan kirkon sisälle. Lhpk on pieni, vain muutamia tuhansia jäseniä kattava, eivätkä kaikki luterilaisen kirkon konservatiivit, joita on ainakin kymmenkertainen määrä, halua mennä siihen.
Sanoo että myös ei-juutalaiset voivat olla Jumalan lampaita.
Ja laajemmin samassa yhteydessä sovellettuna, että eri lammastarhat voivat olla todellisuudessa yhtä ja samaa lammaslaumaa. Jeesus ei käske että tarhojen tulisi yhdistyä, jotta lauma olisi yksi.
Oon saanut käsityksen, että avemariat kuuluu aika kiinteinä katoliseen hartauteen? Voin ehkä jotenkin niellä ajatuksen, että ne ei oo väärin, mutten ymmärrä, miksi Marialle pitäisi osoittaa rukouksia / esirukouspyyntöjä, joita ei osaisi erottaa rukouksista, ellei joku kertoisi, ettei ne ole rukouksia vaan esirukouspyyntöjä. Saastattoman sikiämisen dogmi on sekin hankala, mutten ole varma, estäisikö liittymästä, jos olisi muiden asioiden kanssa rauha.
On sekin käynyt mielessä, mutta tunnen teologiaansa muuten kovin pintapuolisesti. Kasteopetuksestakin tiedän lähinnä, että joo, kastavat lapsia, mutta ainakaan suomenkielisen Wikipedia-artikkelin tapa avata asiaa ei muuten kuulosta omalta.
Edit: en oikeastaan tiedä, kuinka tiukkoja kriteerejä maallikon pitäisi pitää mielestään oikeaoppisen seurakunnan löytämisessä. Tuskin kauhean väärin pysyä luterilaisuuden piirissä, kun on siinä kasvanut, vaikkei teologia ihan enää kolahdakaan.
Puolitosissani minun on pakko lisätä tähän hauskaksikin menneeseen keskusteluun:
- Bittikirkko korostaa koko kristikunnan absoluuttista ykseyttä
- Bittikirkon jäseneksi voi kukin liittyä vain omassa sydämessään
- Bittikirkko ei kerää jäsenmaksuja eikä ota vastaan lahjoituksia
- Bittikirkko ei kehota ketään eroamaan omasta uskonyhteisöstään
- Bittikirkon virtuaaliyhteyteen ovat kaikki maailman kristityt tervetulleita
- Bittikirkon keskustelufoorumille löytyy linkki etusivulta
- Bittikirkon moderaattorina toimii TM James Hirvisaari
- Bittikirkko Twitterissä: @bittikirkko
- Palaute: Ordo Sanguinis Agni
Tavallaan hauska, mutta ehkä turhankin osuva mainos juurettomalle nykykristitylle, joka uskoo, muttei ole elävässä seurakuntayhteydessä mihinkään suuntaan.
Ymmärtääkö ylipäätään mitään uskonnollista perinnettä sen ulkopuolelta? Joku varmaan sanoisi minkä tahansa katekismuksen luettuaan, että juu miksi kristityt uskovat kolmeen eri jumalaan jne.
Edit: Ei nyt siis mitenkään vänkäyshengessä. Kukin toki voi liittyä tai olla liittymättä minne haluaa. Mutta minusta tuon tyyppinen argumentti ei ole ns. reilu.
Bitti kirkko aivan kauhiaa, kuka tuollaista irvikuvaa viljelee. Kertoo kyllä monista ongelmista. Villinlännen touhua. Ei jatkoon. Ja anteeksi herra Hirvisaari.
Komppaan tätä.
Itse en katolilaisena enkä ortodoksina ole koskaan ajatellut että rukous Marialle on sama kuin rukous Jumalalle.
Ymmärrän että ulkopuolelta sitä on vaikeaa erottaa ja tiedän että sisäpuolellakin on joskus vääriä käsityksiä asiasta, mutta näin se on.
Kielelläkin on oma merkityksensä. Rukoukset pyhille eivät ole samassa mielessä rukouksia kuin rukoukset Jumalalle. Rukoussanastoa on toisissa kielissä aktiivisessa käytössä paljon enemmän kuin suomen kielessä.
Kielelläkin on oma merkityksensä. Rukoukset pyhille eivät ole samassa mielessä rukouksia kuin rukoukset Jumalalle. Rukoussanastoa on toisissa kielissä aktiivisessa käytössä paljon enemmän kuin Suomen kielessä.
Tämä varmaan vaikuttaa. Suomi on luterilainen kieli, niin asioita voi olla hankala ilmaista.
Nyt Mikkelin tuomiorovasti, on muuten kirkkoherra, uskoo piispainkokouksen kannattavan kahta avioliittokäsitystä ja samaa sukupuolta olevien avioliittoon vihkimisen mahdollistuvan jo ensi vuonna. Tuore Ylen haastis:
Päivitys: Tässä mainittu (uutena) kahden rinnakkaisen avioliittokäsityksen malli
Tämän ketjun aihe lukee selvästi tuossa ylhäällä, pysytään siis ketjujen aiheissa.
Olen pohtinut Ilm. 18:3. Puhutaan huoruuden/haureuden vihan viinasta/viinistä. Tämä on tullut mieleen kun katsoo synnin puolustajien käytöstä ja kirjoitustapaa. Ollaan todella vihaisia ja epäloogisia, kuin suuttuneita humalaisia.
Oon varmaan tästä ennenkin kirjoittanut, mutta on jännä ilmiö, miten uuteen kirkkokuntaan liittyminen tuntuu vaativan enemmän opillista samanmielisyyttä kuin aiemmassa kirkkokunnassa pysyminen. Vaihdoksen toteuttaminen ajatuksella “oon noiden kanssa hieman vähemmän eri mieltä kuin nykyisen seurakunnan” tuntuu jotenkin tökkivältä. En tiedä miksi.
Itse koen aikalailla noin. Sitoutuminen uuteen kirkkoon vaatisi enemmän kuin nykyisen kirkon ongelmien sietäminen. Toisaalta moni kirkkokunta vaatisi tiukempaa sitoutumista jo itsessään. Pitäisi niellä kaikki karvoineen päivineen. Tämä sekä katolisilla että ortodokseilla kuin vaikkapa pienillä luterilaisissa kirkoilla. Kansankirkossa on seinät leveällä ja toistaiseksi on ollut mahdollista olla siellä myös omilla käsityksilläni. Olisin pienille luterilaisille liian paavillismielinen, roomalaisille varmaan liian luterilainen. Lisäksi molemmissa ryhmissä on omat sisäiset ongelmansa.
tuomiorovasti, on muuten kirkkoherra
Tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra on tuomiorovasti ja päin vastoin. Per definitionem.
D