Ahdas portti

Mitä Raamatussa tarkoitetaan ahtaalla portilla?
Helpompi on kamelin mennä neulan silmästä kuin rikkaan päästä taivasten valtakuntaan. Ymmärtääkseni nämä liittyvät toisiinsa.

No sitä, että se on portti josta käydään sisälle ainoastaan uskon kautta ja siten kaikki se mikä on syntistä luontoa, Raamatun termillä liha riisutaan pois.

Mielenkiintoinen juttu. Mihin se syntinen luonto laitetaan tässä prosessissa?

Se on tullut tiensä päätökseen ja Pyhä Henki pitää sen aisoissa, ettei se pääse hallitsemaan ja ajallisessa kuolemassa se kukistuu lopullisesti.

Tässä Martti Lutherin selittämänä.

Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta. Minä sanon teille:
monet yrittävät mennä sisään mutta eivät siihen kykene.

Luuk. 13:24.

(Nämä ovat niitä, jotka eivät usko, mutta koettavat päästä
teoillaan taivaaseen.)

Miksi ei? Siksi, etteivät he tiedä, mikä ahdas portti on. Se on usko, joka tekee ihmisen niin pieneksi, suorastaan mitättömäksi, että hän ei voi luottaa enää mihinkään omaan tekoonsa, vaan pelkästään Jumalan armoon, jonka täytyy näin tulla hänelle kaikkea muuta tärkeämmäksi. Kainilaiset pyhät (ts. omavanhurskaat, vrt. 1. Moos. 4: 3, 5) sen sijaan luulevat, että ahdas portti tarkoittaa hyviä tekoja. Siksi he eivät nöyrry eivätkä menetä toivoaan tekojensa suhteen, vaan kokoavat niitä suuriin säkkeihin, ripustavat ne kaulaansa ja koettavat sitten mennä läpi ahdasta portista. Heidän käy samalla tavalla kuin kamelin, joka yrittää suurine selkineen mennä neulansilmän läpi.

Martti Luther, Tienviittoja, s. 327

3 tykkäystä

Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi.

Raamatun kohdasta voidaan sanoa myös, jos te pysytte uskossa eli Kristuksessa.

1 tykkäys

Minun sanani sanoi Kristus. Mikä on tämä sana tarkalleen?

Raamattu määrittelee Sanan näin:

Joh 1:1-2: “Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä.”

Tämän Sanan tykönä meidänkin on hyvä olla!

1 tykkäys

Kristuksen sana ja Jumalan Sana ovat kaksi eri asiaa.

Kenen arvelet Kristuksen olevan? Johanneksen evankeliumi alkaa sanoilla: alussa oli sana ja sana oli Jumalan luona.

Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan luona. Kaikki on syntynyt hänen kauttaan. Ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo. Valo loistaa pimeydessä, eikä pimeys ole saanut sitä valtaansa.
Johannes 1:1‭-‬5 FINRK

1 tykkäys

Kristuksen sana on Kristuksesta ilosanoma eli Pyhä evankeliumi.